دوره‌ طراحی

مهم‌ترین نکته‌های UX فروشگاه آنلاین

تجربه کاربری فروشگاه‌ها

تصور کنید برای خرید به یکی از فروشگاه‌های مورد علاقه خودتان می روید. مثل همیشه انتظار دارید تا کالاهایی که موردنظرتان می باشد را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید اما این بار نمی توانید به راحتی آن را پیدا کنید. چشم تان به کارمند فروشگاه می افتد که بجای مرتب کردن کالاها، مشغول بازی کردن با گوشی موبایل خود است و جعبه ها باز شده و روی زمین قرار دارد و کار خود را ناتمام رها کرده است.

اما دلیل اصلی که بیشتر مردم رفتن به مغازه ها را به فروشگاه‌های آنلاین ترجیح می دهند امکان دیدن و لمس اجناس از نزدیک و مقایسه آنها با یکدیگر است. این می تواند به عنوان یک ضرر بزرگ برای فروشگاه‌های آنلاین مطرح باشد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی را با ابزارهای مختلف انجام دهید، اما باید دقت داشته باشید تا کاربر از ورود به سایت شما و بررسی آن تجربه خوشایندی داشته باشد. این کار به کاربر این اطمینان را می دهد که کالای خود را با اطمینان بیشتری انتخاب و خرید کند.

به عنوان مثال متن زیاد و پیچیده برای معرفی محصول و کالای خود ننوسید زیرا این کار شما جنبه منفی بیشتری خواهد داشت.

موراد دیگری نیز می باشد که بستگی به تجربه افراد در فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین متفاوت است. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین نکته‌های UX فروشگاه آنلاین می پردازیم.

 

برداشت اول

مهم‌ترین نکته‌های UX فروشگاه آنلاین

نگاه و بازدید اول کاربر از فروشگاه‌های آنلاین بسیار مهم است، زیرا کلیک بر روی “خروج x” برای مشتریان و پیدا کردن یک فروشگاه جایگزین دیگر که همان محصولات را ارائه می دهد بسیار ساده است.

بنابراین، طراحی صفحه اصلی شما نیاز به خلاقیت و دقت بیشتری دارد. به عنوان مثال، پاتاگونیا به فیلم‌ها و داستان‌های الهام بخش علاقه‌مند است، پس باید دسته بندی با این موضوع برای راحتی دسترسی کاربر ایجاد کنید.

صفحه اصلی چیزی است که ارزش فروشگاه شما را مشخص می کند و عاقلانه است که این را به گونه‌ای نمایش دهید تا کاربران خود به تفاوت و برتری شما با دیگر فروشگاه‌ها پی ببرند. البته سعی کنید که صفحه اصلی در عین سادگی شامل موارد تماس با ما و قسمت نظرات نیز باشد.

مجموعه‌­ای از موارد برای جستجوی بهتر و انتخاب محصول

مهم‌ترین نکته‌های UX فروشگاه آنلاین

فروشگاه‌های اینترنتی معمولا مجموعه‌ای از کالاها را برای راهنمایی و راحتی در اختیار کاربر قرار می دهند. به عنوان مثال ممکن است همه پیراهن‌های معروف مردانه از یک برند باشند یا بر اساس نظرات و تجربه‌های قبلی، محصولاتی را به مشتریان خود پیشنهاد دهد.

ممکن است کاربر محصول مورد نظر خود را از گالری و مجموعه محصولات پیشنهادی صفحه اول پیدا نکند و یا بخواهد آن را با کالایی دیگر مقایسه کند در اینجاست نیاز وجود فیلترهایی برای جستجو سریعتر احساس می شود. زمانی که کاربر بخواهد کالا و محصولات گذشته را نیز بررسی کند با استفاده از ابزارهای جستجو زودتر به هدف خود می رسد.

برای بازگشت کاربران حساب شده عمل کنید.

مهم‌ترین نکته‌های UX فروشگاه آنلاین

اگر آمار سبد خرید آنلاین را بررسی و مشاهده کنید می بینید که ۶۸.۶۳% کاربران خرید خود را به اتمام نرسانده و آن را رها کرده‌اند. این آمار برای یک سایت زیاد می باشد.

پس باید قبل از شروع مراحل خرید از سایت شما، برای مشتریان برنامه منظمی تدارک ببینید.  این برنامه باید به گونه‌ای باشد تا کاربرانی که سبد خرید خود را رها کرده اند یا مشتریان گزاف گویی و حتی کسانی که در گذشته از شما خرید کرده‌اند دوباره به سایت شما سر بزنند.

برای اینکار شیوه‌هایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. مانند:

نرم افزارهای ارسال ایمیل

اهدای جایزه و موارد ویژه

پیشنهادات جدید

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

مسابقات

تایمر شمارش معکوس برای فروش

ارسال رایگان کالا برای مقادیر مشخصی از کالای خریداری شده

نشان دادن اعتبار و رضایت مشتری

آیا صفحه اصلی شما دارای توضیحاتی درباره محصول و شما می باشد؟ اگر اینطور نیست، چگونه می­خواهید اعتبار خود را با مشتریان خود بسازید؟

آیا صفحات معرفی محصول شما دارای رتبه بندی و بررسی کالا می باشد؟ اگر نیست مشتریان شما چگونه می توانند بهترین کالاهای شما را ببینند؟

می توانید برای مشتری خود برگه‌های خدمات سریع تهیه کنید تا بتوانند راحت‌تر کالای موردنظر خود را پیدا کرده و آن را بخرند.

بخش‌های اول خوب هستند اما یک سوال اینجا پیش می آید که چالش برانگیز است و آن اینکه ممکن است مشتریان سوالات زیادی داشته باشند، پس نیاز به یک برگه خدمات مشتری دارید تا بتوانند سوالات خود را بپرسند و آنها را راهنمایی کنید. این کار باعث می شود تا کاربران آگاه شوند و به سرعت از سایت خارج نشوند.

برخی از سایتها برگه خدمات مشتری خود را در انتهای سایت یا جاهایی که پیدا کردن آن برای کاربر سخت باشد قرار می دهند که این کار اصلا توصیه نمی­شود زیرا مشتری برای پیدا کردن آن خود را به زحمت نمی­ اندازد و سریعا خارج می شود. بنابراین سعی کنید از چت‌های آنلاین در سایت خود استفاده کنید. چت‌های آنلاین امکان خدمات سریع را به کاربران می دهد و کاربر می تواند به راحتی سوالات خود را بپرسد و تجربه خوبی از بازدید سایت داشته باشد.

 

مراحل پرداخت باید آسان، سریع و مطمئن باشد.

مهم‌ترین نکته‌های UX فروشگاه آنلاین

نکته دیگری که بایدتوجه داشته باشید پرداخت مطمئن، سریع و آسان در سایت را اولویت نخست خود قرار دهید. برای این کار می بایست هاست و میزبان مناسبی را انتخاب کنید. بسترهای ساخت و ساز تجارت الکترونیک خود را بهبود یابید. تمامی کارهایی که لازم است انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که سرعت واقعی سایت عالی است.

پس از آن می توانید از مشتریان برای ساخت مراحل انجام پرداخت خود کمک بگیرید. وضعیت ایده آل این است رفتن به سبد خرید و پرداخت با یک کلیک انجام شود. هرچند می توانید حساب‌های مهمان یا میزان خرید نیز در سایت خود قرار دهید و آن را بهبود بخشید.

یک تجربه کاربری دلپذیر بعد از خرید

تجربه خوب کاربران از سایت و مراحل انجام خرید آسان باعث می شود تا دوباره به سایت شما برگردند. بنابراین نیاز است تا احساس رضایت یا عدم رضایت کاربران خود را بدانید. اینکه بعد از خرید چه احساسی داشته‌اند و یا اینکه برای برقرار تماس و پرسیدن سوال مشکلی داشته اند یا خیر.

آیا هنگام خرید رسید خرید خود را دریافت کرده اند و در صورتی که عملیات موفق آمیز نبوده آیا هزینه‌شان برگشت خورده است؟ آیا امکان بازگشت و یا تغییر در خرید قبل از ارسال سفارش وجود دارد؟همه این ها مواردی است که شرکت‌ها باید در خدمات پس از فروش سایت خود در نظر بگیرند تا UX  خوبی نیز ایجاد شود و این نکته مهمی است که باید آن را همیشه در نظر داشته باشید.

تصاویر روشن و زیبا همراه با بارگذاری سریع

مهم‌ترین نکته‌های UX فروشگاه آنلاین

برای معرفی محصولات­‌تان از تصاویر واضح و زیبا استفاده کنید. کاربران دوست دارند تا عکس‌های زیادی از محصول موردنظر خود ببیند. عکس‌هایی از تمام جهات  بالا، پایین، راست، چپ و غیره.
سعی کنید تصاویرتان وضوح لازم را داشته باشد و تیره و تار نباشد. هرچه عکس‌ها جذاب‌تر باشد کاربر احساس راحتی و نزدیکی بهتری دارد و یک خرید لذت بخش را خواهد داشت.

 

 

نتیجه

مهم‌ترین نکته‌های UX فروشگاه آنلاین گاهی اوقات پیچیده می باشند. از اولین تصویر صفحه اول تا تصاویر مربوط به محصول همگی مهم و موثر هستند. سعی کنید از پرسونا برای بهبود UX فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید. عملکرد آنها را به طور موثر بررسی کنید و پله پله به جلو حرکت کنید.

اگر پیشنهادی دیگری برای UX فروشگاه اینترنتی دارید در بخش نظرات برای ما بنویسید تا دیگران هم از آن استفاده کنند.

 

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

جستجو