دوره‌ طراحی

رابط کاربری پنهان

رابط کاربری پنهان

رابط کاربری پنهان

همه ما در طول روز خود با ماوس سر و کار داریم مخصوصا اگر اهل کارهای گرافیکی یا بازی‌های رایانه‌ای باشیم. ماوس یک دستگاه ورودی کامپیوتر است که کمک می کند تا کارهای خود را راحت‌تر انجام دهید. داگلاس انگلبرت ماوس را در ۵۰ سال پیش اختراع کرد. اختراعی که با ظهور رابط کاربری جدید هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و هرساله مدل‌های جدیدتری وارد بازار می‌شود.

امروزه کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که ماوس را هرگز ندیده و شیوه استفاده آن را نداند. شاید بگوید مادربزرگ من نمی‌داند ماوس چیست و حتی نمی‌تواند کامپیوتر را روشن کند، اما تعجب خواهید کرد اگر بدانید او اکنون در حال استفاده از کامپیوتر خود است.

آیا به رابطه ماوس با رابط کاربر فکر کرده‌اید؟ بدون ماوس چگونه باید از کامپیوتر استفاده کنیم؟ در اینصورت شاید نیاز بود تا شخصی کار هر کدام از دکمه‌ها ونحوه استفاده از منوها، چگونگی حرکت نشانگر روی صفحه و غیره را آموزش دهد.

لوازم جانبی جدید که روز به روز گسترش پیدا می کنند در تلاش اند تا بتوانند رابط کاربری سریع‌تر و راحت‌تری را ایجاد کنند و این‌ها تفاوت‌هایی است که وجود دارد و از آن به عنوان رابط کاربری پنهان نام برد.

 

رابط کاربری همه جانبه

رابط کاربری همه جانبه

وقتی در همه جا می توان از آن استفاده کرد یعنی همه گیر است. مثلا زمانی که می خواهید ایمیل‌های خود را چک کنید و یا از شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام در محل کار، خانه یا در مسافرت. شما وسیله ای دارید که می توانید اهداف خود را با آن انجام دهید. این دستگاه ممکن است لپ تاپ باشد یا تلفن همراه.

تلفن‌های همراه قابلیت استفاده در همه جا را دارند و هر روزه با گسترش فناوری مدل‌های به روزتری وارد بازار می شوند تا مشکلات و نیازهای کاربران خود را رفع کنند و فقط یک دستگاه بزرگ در دست یا جیب شما نباشد.

استفاده از فناوری‌های پرسرعت در تلفن‌های همراه باعث شده تا اینترنت در همه جا و زمان بسیار سریع‌تر در دسترس قرار گیرد. این امکان می تواند رابط بین هزاران دستگاه در نقاط مختلف باشد. البته این فناوری نیاز به پیشرفت‌های سخت افزاری زیادی دارد. اما باعث شده تا کاربران با راحتی بهتری به کارهای خود رسیدگی کنند.

 

رابط کاربر طبیعی

رابط کاربر طبیعی

در طول روز تلفن موبایل خود را بر میدارید و از برنامه‌های زیادی استفاده می کنید. همچنین در اطراف شما نیز دستگاه‌هایی وجود دارد و می توانید دکمه آن را بزنید تا باز شود و از آنها استفاده کنید. این کارهای ساده‌ایست که بارها انجام داده‌اید و نحوه استفاده از آن را به خوبی یاد دارید.

حال تصور کنید که بخواهیم از تکنولوژی در زندگی روزمره خود نیز استفاده کنیم، چه چیزهای جادویی می توان ایجاد کرد. برای مثال برای صحبت کردن، حرکت کردن و نگه داشتن یک کار می توانید از برنامه سیری(siri در گوشی‌های آیفون) استفاده کنید. کافی است آن را باز کنید و پس از اجرای برنامه کاری از او بخواهید. مثلا بگویید آهنگ مورد علاقه من را اجرا کن.

این‌ها از جاذبه‌های خوب رابط کاربری است که در نگاه اول شاید متوجه آن شویم چرا که خود را به خوبی پنهان کرده‌اند. البته هنوز برای برخی از کاربران ممکن است سخت باشد و نتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند اما هدف این است که با اعمال رفتار کاربران در کمترین زمان ممکن از یک فرد تازه کار به یک متخصص تبدیل شوند.

برای مثال زمانی که می خواهید از گوگل استفاده کنید کافیست تا آن را باز کرده و یک سوال روشن و منطقی بنویسید یا برای انجام یک بازی نیازی نیست حتما یک گیمر حرفه‌ای باشد و یا دکمه خاصی را فشار دهید، کافیست فقط شروع کنید.

 

توسعه

دستگاه‌های VR نیز نقش مهمی در رابط کاربری دارند. دستگاه‌هایی که می توانند حرکت توپ در فضا و روی خط را کنترل کنند و گاهی اوقات بازی را عوض کنند. اگر دستگاه‌های VAR را نمی شناسید و تجربه کار با آن را ندارید پس درک این موضوع کمی سخت خواهد بود. در صورت امکان سعی کنید با دستگاه‌های شبیه ساز کار کنید و آنها را بررسی کنید. این دستگاه‌ها بیشتر در مسابقات والیبال و به تازگی در فوتبال مورد استفاده قرار می گیرند. این کار تجربه خیلی خوبی به شما خواهد داد.

فناوری‌های جدید می توانند احساسات جذاب و عجیبی به شما دهد مخصوصا زمانی که با آنها مستقیما کار می کنید، اما این وظیفه ماست که بتوانیم از این فناوری‌ها در جاهای مخصوص به خود استفاده کنیم. به عنوان یک طراح کار ما پیدا کردن راه حل‌هایی برای مشکلاتی است که تا قبل این هیچگاه با آن روبرو نشده‌ایم.

 

طریقه استفاده

طریقه استفاده

اینکه از فناوری‌های جدید هیجان‌زده شوید طبیعی است. نکته اصلی که برای من مهم است پیدا کردن معنی آن است. یعنی زمانی که شما می خواهید فرمی را پر کنید نیازی به توضیح مراحل انجام کار نداشته باشید. فقط نیاز داشته باشید تا جلوی میز کامپیوتر خود بنشینید و با تعداد کمی حرکت یک تجربه لذت‌بخش را انجام دهید. اما برخی دیگر از مردم از کنار این موضوع عبور می کنند و این منطقی است.

البته استثنائات در همه قوانین وجود دارد. صنعت تلاش می کند تا در دنیای وب معرفی شود و به جهان شناخته شود. تلاش و آزمایشات زیادی در این مورد انجام می شود، حتی اگر هدف شما نشان دادن یک تکه کوچک از فناوری باشد.

همه چیز همیشه در حال تغییر است و مخاطبان، هدف‌های جدیدی که وارد بازار می شود را دنبال می کنند. مفهوم “طبیعی” ممکن است به دنبال نسل‌های جدید تغییر کند و احتمالا الگوهای حال حاضر ما قدیمی شوند. در حال حاضر نیز این اتفاق می افتد و به همین دلیل است که اسکیومورفیسم در گذشته زندگی می کرد.

 

منبع : awwwards.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search