دوره‌ طراحی

بهترین روش تحقیقات UX – تجربه کاربری

بهترین روش تحقیقات UX

بهترین روش تحقیقات UX

همانطور که می دانید برگزاری جلسات برای تحقیق کیفی کاربر برای کیفیت و موفقیت UX و طراحی محصول بسیار مهم است. با این حال نمی دانم چرا بسیاری از دانشجویان و فارع التحصیلان (همچنین افراد با تجربه تر مانند توسعه دهنده یا ارشد ها) برای شروع کار نمی دانند چگونه باید آن را انجام دهند.

همچنین افرادی که از دوره های طراحی دیگر وارد این صنعت می شوند در مورد اهمیت این موضوع آموزش داده شده اند. اما به نظر می رسد که آنها بیشتر بر روی جنبه های اجرای طراحی متمرکز شده اند تا شناسایی مشکلات و نیاز های کاربر. این عالی است. این به مراتب بهتر از طراحان بصری است که من می توانم به آن امیدوار باشم. اما هنوز هم به نظر می رسد آنها قدم های اولیه در نحوه انجام نوع صحیح جلسات تحقیقاتی برای دستیابی به این موضوع درخشان را از دست ندهند.

معمولا از افراد باتجربه تر خواسته می شود تا در زمینه های مختلف اما متفاوت با مشتریان صحبت کنند تا بتوانند سریعتر خواسته های مشتری را پیدا کنند. البته این برای همه نیست و ما هر کدام شیوه خود را داریم که با آن راحت تر هستیم.

برخی موضوعات مانند درک عمیق تر مسائل فنی و نظرسنجی که ممکن است کاربر به آن توجه نکرده باشد وجود دارد. با این حال، اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که دیدگاه های شما باارزش است. می توانید به شکل دادن محصولی بهتر در آینده به روشهای مثبت و تاثیرگذار کمک شایانی کنید.

اما وقتی که در انتهای کار وارد می شوید، یا اگر تازه وارد هستید، یا شاید از وسط کار وارد شده اید از کجا شروع می کنید؟  این تحقیقات به نظر می رسد که فنی باشد. یا شاید به یک مهارت خاص برای انجام آن نیاز باشد. ولی فقط شروع آن کمی مشکل است.

با این حال این مهارت ها را می توانید با تمرین زیاد بدست آوردید. اما برای توسعه مهارتتان، باید شروع کنید و اولین و مهترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است:

تحقیقات صرفاً یک گفتگو با انسان دیگر، با تمرکز بیشتر برای رسیدن به یک هدف است.

و در زیر می توانید چند ایده در مورد چگونگی برقراری یک ذهنیت صحیح را بخوانید تا گفتگوی بهتر و راحت تر داشته باشید.

 

 این چیزی نیست که باید بترسید!

در اصل آن، تحقیقات کیفی فرصتی است برای گفتگو با شخص در مورد آنچه  می خواهید انجام دهید. مردم دوست دارند درباره آنچه انجام می دهند، مشکلات و دستاوردهای خود صحبت کنند. این رفتار طبیعی انسان است که بخواهیم در مورد خودمان صحبت کنیم، و این وظیفه ماست که این رفتار طبیعی را به روشی هدایت کنیم که به ما کمک می کند تا آنچه را که به آنها نیاز داریم یاد بگیریم.

 

من معتقدم که یکی از نگرانی هایی که وجود دارد فشاری است (به خصوص هنگام شروع کار) که نیاز به درک همه چیز از قبل یا داشتن یک متخصص به منظور استخراج اطلاعات مفید است می باشد. دانستن پاسخ ها، این کاریست که تحقیقات انجام می دهد!

مسلماً هرگونه دانش قبلی در مورد منطقه یا صنعت برای کمک به سوالات مختلف مفید است. اما در این صورت و در مدت کوتاهی ممکن است شما در یک پروژه تحقیقاتی خاص درگیر شوید، که هرگز به اندازه خود شرکت کننده از آن موضوع اطلاع ندارید. بنابراین برای به دست آوردن آن تمام انرژی خود را نگذارید. هرچند هرگونه یادگیری جدید با ارزش است.

اولین و مهمترین کار شما این است که ویژگی های مدنظر دیگران را بفهمید. برای انجام این کار، شما باید مهارت های خود را برای ایجاد گفتگو های مناسب، نشان دادن همدلی و کنار آمدن با آنها بکار بگیرید. بدون درگیری با مشارکت کننده، فراخوان تحقیق به همان راحتی که فکر می کنید انجام نمی شود. اما هرگز به اندازه مکالمه واقعی و طبیعی (که ممکن است) با ارزش نیست.

 

این مکالمه بین انسانهاست

شما همیشه در محل کار ، در خانه ، انجام مصاحبه ، خرید قهوه با مردم صحبت می کنید. شاید شما به دلیل ماهیت شغلی افرادی که قصد انجام تحقیقات را دارید به محض صحبت با آنها کمی عصبی باشید، اما این مکالمات با مهندسین نرم افزار، معماران داده یا مدیران IT نیست، در همه موراد شما با انسان صحبت می کنید و خوشبختانه شما یک انسان هستید، درست است؟ بیشتر افراد توسط شغل خود تعریف نشده اند. آنها زندگی، خانواده ها و منافع خارجی دارند. بنابراین توجه زودهنگام به آنها کمک می کند تا یخ ها را بشکنید و به جریان مکالمه کمک می کند.

در ابتدای گفتگو از خودشان بپرسید که چطور هستند تا بتوانید با آنها راحت تر ارتباط برقرار کنید. همچنین خوب است برای ساختن این گزارش، چند شوخی هم کنید. ممکن است آنها در جایی باشند که شما یک تجربه وحشتناک در آنجا دارید. اما وانمود کردن به اینکه شما هم آنجا را می پسندید برای چند لحظه مشکلی ایجاد نمی کند.

همچنین من اعتقاد دارم که شوخی، حتی در یک مسیر حرفه ای طولانی که در پیش دارید می تواند بهتر سوق دهد. از شوخی کردن(البته مناسب) نترسید. سعی کنید توجه شان را جلب کنید. آنها را درک کنید تا ارتباط بین دو نفرتان راحت تر برقرار شود.

اگه قبلا با آنها صحبت کرده اید آخرین جلسه که داشته اید را بگوید. نکاتی که آخرین بار با هم بررسی کرده اید را مرور کنید و بپرسید روند کار چگونه بوده است. این مسائل به آنها نشان می دهد که شما به وضعیت آنها اهمیت می دهید و تعامل های قبلی را بررسی کرده اید. این امر به ایجاد همدلی، احترام و پیوند بیشتر کمک می کند. به این صورت که روی شما حساب ویژه ای باز خواهند کرد و ممکن است چیزهایی پیدا کنید که قبلا نبوده است.

 

بهترین راه برای جلوگیری از این امر به یاد آوردن قانون طلایی تحقیقات کیفی است ، بعد از من سه بار بگویید …

برنامه تلفن یک اسکریپت نیست.

برنامه تلفن یک اسکریپت نیست.

برنامه تلفن یک اسکریپت نیست.

این اولین و بزرگترین اشتباهی است که افراد تازه وارد به تحقیق می پردازند. آنها بیش از حد به برنامه تماس تلفنی که برای هدایت جلسه تحقیق در مورد موضوع ایجاد کرده اند خیلی اعتماد دارند و این مشکل همواره به وجود می آید. البته ، سؤالاتی که می خواهید بپرسید مفید است. اما تکیه بر آن به عنوان یک رویکرد مطلق برای صحبت با شخص دیگری، عدم موفقیت است.

شما روی خواندن کلمه به کلمه آن متمرکز خواهید بود و اگر گیر بیفتید باعث می شود کاملاً از پیشبرد دور بمانید. اگر شرکت کننده چیزی را بیان کند که شما برای آن حساب نکرده اید، دیگر زمانی نخواهید داشت تا در آن تحقیق بیشتری کنید و طرح های ارزشمند بالقوه ای را از دست بدهید. این گزینه، گزینه های شما را برای اتصال ایده ها باز می دارد. و به دست آوردن بینش از موضوعات مختلفی که مردم می گویند محدود می کند.

بعضی اوقات بهتر است یک “راهنمای موضوعی” از مضامین کلیدی که می خواهید در مورد آنها بحث کنید، ایجاد کنید. تا زمانی که مباحث را به عنوان یک راهنما در اختیار داشته باشید و سؤالات کلیدی را که باید به آنها پاسخ دهید بدانید، انعطاف پذیری بسیار بیشتری دارید و در نتیجه مکالمه بسیار طبیعی تر خواهد بود.

 

موضوعات را دنبال کنید.

مهم است که به خودتان اجازه پیروی از مطالبی که یک کاربر می گوید را بدهید. حتی اگر این در مطالب پروژه تحقیقاتی شما که انجام می دهید نباشد. دنبال کردن موضوعات می تواند منجر به برخی از ایده های باارزش و مفید شود. زیرا در اغلب مواردی که کاربر صحبت می کند چیزهایی که برایش مهم است. نه صرفا پاسخ دادن به سوالاتی که شما و تیمتان فکر می کنید مهم است.

بسیار شنیده اید که محققان مبتدی در پاسخ به یک جواب می گویند ” اوه بسیار جالب است”. و سپس به سوال بعدی که دارند می روند.

اگر واقعا جالب است پس آن را دنبال کنید تا ببینید به کجا می رسد. اگر هم که واقعا جالب نیست و شما فقط یک پاسخ مودبانه می خواهید بدهید، از یک عبارت دیگر استفاده کنید. گفتن این جمله به یک شرکت کننده که آنچه آنها گفته اند واقعا جالب است، بدون درنظر گرفتن جوابشان از آن رد شوید به مراتب بدتر از گفتن آن است. آنچه شما در آن مثال پروژه می کنید این است:

“اوه واقعاً برای شما جالب است ، اما به اندازه سوال بعدی که اینجا نوشتم مهم نیست …”

در آن شرایط چه احساسی خواهید داشت؟ چقدر تلاش می کنید تا به بقیه سؤالات پاسخ دهید؟

اما ، یک ساختار مهم است.

ممکن است در موضوعات زیر ایده هایی وجود داشته باشد که هرگز نمی دانستید. همچنین در جلساتی که دارید اهدافی که تحقیقات دنبال می کنید مشخص شود. بنابراین برختی کنترل ها و ساختارها مهم است. من دوست دارم یک تماس تحقیقاتی مانند این را تجسم و برنامه ریزی کنم:

 

 

چگونه من معمولاً تماسهای تحقیقاتی خود را تنظیم می کنم.

همانطور که می بینید من از مثلث های زیادی استفاده کرده ام، این به این دلیل است که من قبل از اینکه جزئیات را شروع کنم، از یک دید کلی برای هر موضوع استفاده می کنم. اگر خیلی دقیق شروع کنید، چیزهای بسیار مشخصی خواهید آموخت، اما اگر بحث های نامرتبط را مطرح کنید، دشوار است که آن را به معنای گسترده تر برای آنها بیان کنید.

معرفی

من با یک مقدمه (واضح) شروع می کنم، می پرسم چطور هستید؟ هدف را، برقراری ارتباط، ساختن گزارش و موارد دیگر را یادآوری می کنم همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردم. من همچنین یادآوری می کنم که آنها متخصص هستند. افرادی را که دوست دارند دانش خود را به اشتراک بگذارند، بسیار مفید می دانم. بنابراین آنها را به عنوان یک متخصص در ابتدا با آنها به بحث می پردازم تا چیزهایی که می خواهم از آنها یاد بگیرم.

مباحث اصلی تحقیق طراحی تجربه کاربری – UX

من دلایل اصلی و سؤالاتی که جلسه تحقیق برای برگزاری این جلسه را دارم، توضیح می دهم. من سعی می کنم بیش از ۳ جنبه یا مضمون مختلف (پیرامون هدف اصلی) را برای تحقیق درج نکنم. تا اطمینان حاصل کنم که زمان کافی برای کاوش در اعماق وجود دارد. در حالی که به زمان اجازه می دهم تا موضوعات و انحرافات در محصولات خود را دنبال کند.

دوباره شروع کنید به گسترده و باریک کردن به عنوان و ویژگی های خود.

 

بعد از اینکه زمینه ها و موضوعات خاص مورد علاقه خود را مطرح کردم. همیشه اجازه می دهم که دوباره بپرسم از شرکت کننده در مورد آنچه که آنها را پوشش داده ایم برای آنها مهم است. باز هم این امکان را برای آنها فراهم می کند تا چیزهایی را که در ذهنشان است بیان کنند و دوباره ممکن است بینش و فرصت هایی را برای شما فراهم کند که هرگز انتظار ورود به آن را نداشته اید. همچنین نشان می دهد که این یک همکاری است و شما به راحتی سعی در برداشت محصول ندارید.

اگر آنها هیچ مشکلی در زمینه مطرح شده ندارند، این شانس بیشتر است که در زمینه و یا مباحث تحقیق خود عمیق تر باشید.

همه این موارد برای پیگیری موارد زیادی است، بنابراین روشی دیگر که به شدت می توانم توصیه کنم…

یادداشت های دست نوشته

من فکر نمی کنم که جای تعجب داشته باشد از اینکه من طرفدار یادداشت های دست نویس (یا ترسیم شده) هستم. اگر مقاله دیگری را خوانده ام یا افرادی که شبکه اجتماعی من را دنبال کرده اند، می دانند که من عاشق یادداشت نوشتن هستم. فقط یادداشت های دست نویس من را در طول جلسات تحقیق بیابید. واقعاً به کسب اطلاعات بیشتر کمک می کند. این نوشته ها به من این امکان را می دهد تا بین چیزهای مختلفی که شرکت کننده گفته است ارتباط برقرار کنم و پاسخ آنها را پیدا کنم.

من در محل کارم بسیار خوش شانس هستم که تیم طراحی خوبی داریم. کل تیم درگیر  تحقیق می شوند. این نه تنها به این معناست که همه ما در هنگام تصمیم گیری در طول موج یکسان هستیم. و همه از دیدگاه ها و تجربیات خود به آنچه از شرکت کنندگان شنیده ایم کمک می کنیم. ما یک یادداشت بردار مشخص داریم. این بدان معناست که شخص دیگری قبلاً یادداشت های کلمه ای را برای تجزیه و تحلیل ضبط کرده است. این مرا آزاد می گذارد تا روی گفتگو، گوش دادن و یادداشت برداری در مورد موضوعات مختلف تمرکز کنم.

همیشه یک کاغذ در کنار خود داشته باشید تا بتوانید یادداشت های خود را برای این منظور تهیه کنید. من اغلب اوقات آن را مانند نقشه ذهن ترسیم می کنم. برای ضبط شرکت کننده مضامین مختلف را ذکر می کند و سپس از عناصری مانند فلش، موبایل و غیره استفاده می کند. آنها را به هم وصل کنید. این امر در پیگیری سؤالات بیشتر از عناصر مختلف گفتگو و جلسه تحقیق بهتر کمک می کند.

 

در آخر…

به یاد داشته باشید که کنترل می کنید

نکته مهم دیگر  اینکه شاید این احساس را داشته باشید که به شرکت کننده اجازه دهید تیم را هدایت کند، به این معنی است که شما کنترل خود را از دست خواهید داد و یافته های مورد نظر خود را نخواهید گرفت. در تمام گفتگو های تحقیقاتی، شرکت کننده باید همیشه بیشتر از شما صحبت کند. شما در آنجا هستید که نظرات او را بشنوید. البته نه راه دیگری که در این مورد وجود دارد. اما از این که می خواهید مکالمه را به سمت هدف خود تغییر دهید در صورت لزوم نترسید. هدف جلسه مهم است و وقت شما به اندازه آنها ارزش دارد. اگر آنها بیش از حد به پایین سوراخ خرگوش می روند، همیشه با گفتن “ممنون – یادآوری می کنیم یا بعداً یادداشت می کنیم” احساس راحتی کنید. اگر برنامه گفتگو خود را به اندازه کافی خوب تنظیم کرده باشید، همیشه در انتها وقت خواهید داشت.

جنبه دیگر به نگرانی در مورد داشتن پاسخ به  همه سوال ها برمی گردد. اگر سوالی را از شما بپرسند که نمی توانید به آنها پاسخ دهید، به آنها بگویید: “این برای شما چه معنی دارد؟” این بدان معنی است که آنها مجبور به تجدید نظر هستند. و اغلب این روش خوبی برای درک بهتر آنها است که می توانید با سؤالات بیشتری از خود دفاع کنید.

هنگامی که وارد جلسه می شوید سعی کنید که فرد مشغول کار نباشد. پاسخ های کوتاه بدهید. اگر شخص حواس پرت می شود و یا برای کار دیگری کار می کند گفتگو را خاتمه دهید. شما برای یادگیری و درک بهتر در آنجا هستید. اگر هدفی ندارید و به سمت پیشرفت کار نمی کنید پس وقت خود را تلف نکنید. وقت برای هرکس دیگری مهم و معتبر است. از آنها سپاسگذاری کنید که وقتشان را برای شما گذاشته اند.می توانید بگوید که جلسه مفیدی بوده و از نظرات آنها استفاده کرده اید.

اجازه ندهید که این چیزها شما را ناامید کند، اگرچه در شغل خود به عنوان یک محقق می خواهید هزاران جلسه برگزار کنید و با هزاران نفر صحبت کنید. قانون میانگین می گوید که برخی از آن جلسات و برخی از این افراد که با آنها گفتگو می کنید فایده ای برای شما ندارند آن را پشت سر بگذارید و مورد بعدی را پیگیری کنید.

فردی با همان میزان هیجان و اشتیاق در اولین تماس باشید.

شخص جدیدی برای برقراری ارتباط و چیزهای جدید برای یادگیری در انتظار شماست!

 

منبع : uxplanet.org

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search