دوره‌ طراحی

طراحی احساسی چیست؟ معرفی شده توسط دونالد نورمن

طراحی احساسی

“طراحی احساسی” اصطلاحی است که توسط دونالد آرتور نورمن، بنیانگذار گروه نیلزن نورمن، در کتاب محبوب خود – “طراحی احساسی” معرفی شد. Emotional Design یک رویکرد طراحی برای ایجاد محصولاتی است که تجربیات مثبتی را برای کاربران به ارمغان می آورد. طراحان UX / UI برای ایجاد پاسخ احساسی مثبت از کاربران ، از این روش طراحی برای طراحی رابط های خلاقانه استفاده می کنند. احساساتی که یک محصول ایجاد می کند می تواند تاثیر زیادی در درک کاربران از محصول داشته باشد.

احساسات نقش مهمی در توانایی انسان در درک و یادگیری جهان دارند. تجربیات مثبت حس کنجکاوی و علاقه را برمی انگیزد، در حالی که تجربیات منفی ما را از تکرار اشتباهات محافظت می کند. Emotional Design تاثیر زیادی در طراحی وب سایت ها یا برنامه ها برای UX بهتر و لذت بخش دارد.

سه سطح طراحی احساسی

دون نورمن سه سطح از طراحی احساسی را تعریف می کند که عمدتاً به هم پیوسته هستند و تأثیر زیادی در طراحی دارند. سه سطح طراحی احساسی به شرح زیر است:

۱-طراحی احشایی

طراحی احشایی یک سطح ناخودآگاه از واکنش است که کاربران هنگام دیدن یک محصول با آن مواجه می شوند. به طور کلی ، این امر با زیبایی و کیفیت متمایز از نگاه و احساس و درگیری حسی سروکار دارد. واکنش های کاربران به طراحی احشایی, فوری و شدید است. واکنش به یک طراحی احشایی توسط اسکن حسی اولیه تجربه ایجاد می شود. طراحی خوب احشایی باعث می شود کاربران احساس خوشحالی و هیجان کنند.

۲. طراحی رفتاری

طراحی رفتاری به قابلیت استفاده از محصول ، درک کاربران از عملکرد خوب و کاربرپسندی آن مربوط می شود. در طراحی رفتاری ، عملکرد ، احساس فیزیکی و عملکرد یک محصول بیشترین اهمیت را دارد. در این سطح ، کاربران نظر قاطعی در مورد محصول می دهند. وقتی واقعاً نیازهای کاربران خود را می دانید ، می توانید از یک طراحی رفتاری خوب اطمینان حاصل کنید.

۳. طراحی بازتابنده

این سطح نهایی از Emotional Design است که مربوط به توانایی انسان در پیش بینی تأثیر یک محصول بر زندگی پس از استفاده از آن است. در سطح بازتابنده طراحی احساسی ، کاربران چیزها را تفسیر و درک می کنند ، آنها درباره جهان استدلال می کنند و در مورد خود تأمل می کنند. در این سطح ، طراحان می خواهند اشتیاق کاربران برای خرید محصول را افزایش دهند. طراحی بازتابنده برداشت کامل از یک محصول را توصیف می کند زیرا کاربران در جنبه های مختلف محصول مانند جنبه های فرهنگی ، عملکردها ، ویژگی ها ، معنای محصول و غیره تأمل می کنند.

به طور خلاصه ، تمام سه سطح Emotional Design که در بالا ذکر شد برای جذابیت محصول برای کاربران مهم هستند. طراحی احشایی به ظاهر یک محصول ، طراحی رفتاری به عملکرد محصول و طراحی بازتابنده به تاثیر طولانی مدت محصول اشاره دارد. وقتی این سه سطح از طراحی احساسی به طور مناسب ترکیب شوند ، یک طراحی عالی ایجاد می شود.

چگونه طراحی احساسی می تواند تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد؟

از آنجا که احساسات بخش قابل توجهی از زندگی انسان است ، طراحی احساسی برای ایجاد احساسات هیجان انگیز و لذت بخش در کاربران بسیار مهم است. بنابراین ، Emotional Design نقش بسزایی در ارائه تجارب عالی کاربر دارد. طراحی احساسی سعی می کند به گونه ای خاص که مکمل محصول است ، در کاربران احساس ایجاد کند.

تعدادی اصول طراحی احساسی کارآمد وجود دارد که به ارائه تجربه بهتر کاربر کمک می کند:

۱. استفاده از عناصر بصری برای تحریک احساسات کاربر 

تعدادی عناصر بصری مختلف را برای ایجاد احساسات در کاربران طراحی کنید. از رنگهای مناسب در طراحی ها برای جلب نظر کاربران ، برانگیختن احساسات لذت بخش و ارائه تجربیات احساسی متفاوت استفاده کنید. برای احساس راحتی کاربران ، طرح بندی یا تایپوگرافی شفاف ، غریزی و سلسله مراتبی ایجاد کنید ، که باعث افزایش تجربه کاربر می شود. به طور خلاصه ، استفاده مناسب از عناصر بصری در ایجاد ارتباط عاطفی با محصول دیجیتالی شما کمک می کند.

۲. ایجاد طرح های تعاملی هوشمند 

طراحی های تعاملی عملکردهای یک محصول را بهبود می بخشد ، نیازهای کاربران را به طور موثر برآورده می کند و تجربیات لذت بخش تری را به کاربران ارائه می دهد. طراحی تعامل موثر یک وب سایت یا برنامه نه تنها به کاربران کمک می کند وظایف را به روشنی درک کنند بلکه به آنها امکان می دهد تا تعامل را به راحتی به پایان برسانند و محصول را خریداری کنند. این نقش مهمی در ارائه تجربه لذت بخش تر برای کاربران دارد.

۳. استفاده از سبک و مضمون طراحی منحصر به فرد 

سبک و مضمون طراحی منحصر به فرد ، طراحی را برجسته کرده و اولین برداشت عالی از محصول را به کاربران ارائه می دهد. گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که چنین طرحی می تواند کاربر را به مشتری وفادار یا ترویج کننده محصول تبدیل کند. برای جذابیت سبک و مضمون طراحی توسط کاربر ، آن را ساده و در عین حال متنوع نگه دارید. همچنین می توانید از سبک و مضمون طنز استفاده کنید که باعث سرگرمی کاربران و افزایش تعامل می شود.

۴- استفاده  از محتوای خوش ساخت 

استفاده از کلمات مناسب در محتوا به کاربران در بیان احساساتشان کمک می کند. برای دستورالعمل ها ، پیام ها ، اعلان ها ، بازخورد و سایر متن ها از محتوای جذاب و کلمات پر از احساس استفاده کنید زیرا برای کاربران قانع کننده و جذاب تر خواهد بود. یک طراحی عالی با کلمات احساسی ارتباط عاطفی با کاربران ایجاد می کند و تجربه لذت بخشی را به آنها می دهد.

۵. شخصی کردن طراحی ها را با خلاقیت 

یک ایده طراحی خلاقانه منجر به طراحی احساسی موفق برای یک محصول دیجیتالی می شود. طراحی های وب / برنامه را با ایده های خلاقانه شخصی کنید و آنها را منحصر به فرد و احساسی کنید. چنین طراحی های شخصی تجربه کاربری فوق العاده ای را ارائه می دهند و ضریب تبدیل را افزایش می دهند.

۶. بیان کردن جزئیات

دادن جزئیات در وب / برنامه آن را برجسته و موفق می کند. جزئیات کاربران را به مرور محصول راهنمایی می کند و در نتیجه تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد. بنابراین ، تمام جزئیات محصول را در نظر بگیرید و طرح را با احساسات پر کنید.

جمع بندی طراحی احساسی

طراحی احساسی دارای سه سطح است – طراحی احشایی ، طراحی رفتاری و طراحی بازتابنده.

 همه این سطوح با هم ترکیب می شوند و یک طراحی موثر و تأثیرگذار را ایجاد می کنند که تجربه لذت بخشی را به کاربران ارائه می دهد. بنابراین ، هرگز قدرت طراحی احساسی را دست کم نگیرید زیرا می تواند به محصول شما ارزش افزوده دهد. اگر می خواهید یک وب سایت یا برنامه جذاب و احساسی ایجاد کنید ، شش اصل طراحی احساسی کارآمد را دنبال کنید.

“طراحی احساسی محور تغییر رفتار کاربر است.”

منبع: medium.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

جستجو