دوره‌ طراحی

هنر احساس – ۳ سطح طراحی احساسی نورمن

با توجه به هنر احساس یا طراحی احساسی، برای اینکه یک طراح استثنایی باشید، فقط فهمیدن اینکه چگونه کاربران شما واکنش نشان میدهند کافی نیست – شما باید دلیل آن را بفهمید. چرا برخی از کاربران با استفاده از این داشبورد جدید بهره ور شده اند ، در حالی که دیگران نه؟ چرا بعد از اینکه ما جدول رنگ و الگوی ما را سرهم بندی کردیم، نامزدی مسطح شده است؟ چرا برخی از افراد تجربه خود را به اشتراک می گذارند ، در حالی که دیگران این کار را نمی کنند؟

هنر احساس
هنر احساس

دون نورمن در کتاب خود به نام طراحی عاطفی، سه سطح مختلف از طراحی را نشان می دهد که نحوه واکنش عاطفی افراد به تجارب بصری را نشان می دهد: احشایی ، رفتاری و بازتابی.

 این تجربیات نحوه ارتباط احساسی ما با اشیا را بیان می کنند.

لذت بسیار با هنر احساس

لذت (لذت پایدار و ماندگار) در تلاقی هنر احساس و طراحی احساسی احشایی، رفتاری و انعکاسی است (که ما بیشتر به آن خواهیم پرداخت). بسیار مهم است که طراحان درک کنند که این واکنشهای عاطفی تصادفی نیستند – می توان آنها را با رویکرد طراحی اولین افراد پرورش داد و ارزش واقعی و ماندگاری را ارائه داد.

به همین ترتیب، یک سلسله مراتب ذاتی و مجموعه ای از پیش نیازها وجود دارد که باید قبل از پرورش این تجربیات عاطفی برآورده شوند. قبل از اینکه مردم یک تجربه را دوست داشته باشند ، ابتدا باید به آن تجربه تمایل داشته باشند. این می تواند از طریق بازاریابی یا نحوه چگونگی ارائه تجربه باشد.

سپس ، مردم باید بتوانند از محصول استفاده کنند و آنگاه متوجه ارزش محصول و هنر احساس آن شوند. اگر این ارزش استثنایی باشد، آنها شروع به اعتماد به محصول می کنند و تمایل به استفاده از آن را از خود نشان می دهند.

سرانجام ، اگر این تجربه واکنشهای احساسی رفتاری ، احشایی و انعکاسی مثبت ایجاد کند ، مردم محصول را دوست خواهند داشت و در مورد آن به دیگران می گویند.

اکنون ، ما اصول این سطوح و نحوه کاربرد آنها در نمونه های واقعی زندگی را کشف خواهیم کرد. ما همچنین این سطوح را از نظر علوم شناختی بیان خواهیم کرد.

عناصر طراحی حسی یا هنر احساس

طراحی حسی می تواند محصولات کاربردی را به تجربه های به یاد ماندنی و ماندگار تبدیل کند. که به طور معمول از طریق ۴ وجه نمایان می شود:

پیوند احساسات-حافظه: ما چیزهایی را به یاد می آوریم که باعث می شوند احساس خاصی داشته باشیم بنابراین رویدادهای دارای بار احساسی فراتر از ارزش عملکرد اساسی محصول ، در خاطرات ما باقی می مانند.

جلوه قابل استفاده از زیبایی: تجربه های خوشایند زیبایی ، قابلیت استفاده را افزایش می دهند و تمایل کاربر را برای یادگیری و سازگاری افزایش می دهند.

احساس قانع کننده: احساسات کاربران را قادر می سازد تا سریع تصمیم بگیرند. ما برای درک و تفسیر جهان خود از شناخت استفاده می کنیم ، اما احساسات ما تصمیم گیری را سریعتر می کنند.

اثر مالکیت: کاربران در تجربه هایی که احساس مالکیت شخصی دارند احساس ارزش بیشتری می کنند ، گویی که این تجربه / محصول توسط خودشان توسعه یافته است.

طراحی احساسی احشایی

یک واکنش احشایی توسط یک تجربه حسی اولیه ایجاد می شود. هر احساسی که اولین بار در مورد یک محصول به کاربر انتقال یابد محوریت همه موضوعات آن محصول می شود.

بعنوان مثال جعبه گشایی Macbook Pro

واکنشهای احشایی قدرتمند و مثبت در هنر احساس دارای مزایای زیر است:

– آنها زمینه مثبتی را برای هر تعامل بعدی تعیین می کنند.

– اگر تجربه اولیه بسیار مثبت باشد ، کاربران احتمالاً خطاهای موجود در طرح نادیده می گیرند.

– “عشق در نگاه اول” جامعه پذیری مثبت محصول را تشویق می کند.

برخی از روشهای منحصر به فرد برای ایجاد واکنشهای احشایی از طریق:

حرکت های رفت و برگشت جالب

این حالت ها راهی برای بیان نام تجاری محصول شما و ایجاد رابطه با کاربر می شوند.

طراحی احشایی شامل حالت هوشیاری کاربر ، جذابیت اولیه محصول و احساسات کلی کاربر است.

طراحی احساسی رفتاری

یک واکنش رفتاری احساسی است که هنگام غوطه ور شدن در تجربه محصول احساس می کنیم. این نحوه واکنش ما در برابر فعل و انفعالات محصولات ما و بدست آوردن ارزش از محصولی است که استفاده می کنیم ، که بیشتر به عنوان قابلیت استفاده شناخته می شود.

از لحاظ عاطفی ، وقتی رفتارهای متقابل ما روان ، قابل انتظار و آشنا هستند ، ما از قابلیت استفاده محصول لذت و رضایت می گیریم.

طراحی رفتاری شامل قابلیت استفاده ، عملکرد محصول ، عملکرد و اثربخشی استفاده می شود.

واکنشهای رفتاری قدرتمند و مثبت دارای مزایای زیر است:

-آنها به کاربران این امکان را می دهند که احساس کنترل کنندگی را احساس کنند.

-آنها با ایجاد ارتباط مستقیم بین اقدامات کاربر و ارزش مورد انتظار ، اعتماد و اطمینان را پرورش می دهند.

-آنها واکنشهای مکرر را تشویق می کنند ، زیرا افراد بیشتر تمایل دارند که دوباره این لذت را تجربه کنند.

طراحی احساسی و هنر احساس بازتابنده

واکنش انعکاسی,احساسی است که بعد از کسب تجربه از محصول احساس می کنیم. این چگونگی یادآوری خود تجربه و احساس آن است. این تعیین می کند که آیا می خواهیم آن تجربه را دوباره امتحان کنیم یا بطور کل از آن اجتناب کنیم.

واکنش های انعکاسی قوی و مثبت دارای مزایای زیر است:

-آنها کاربران را تشویق می کنند تا تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

-آنها با استفاده از محصولی که تجربه کاربری ای فراتر از خود محصول دارد ، احساس غرور و هویت را برمی انگیزند.

-به طور کلی ، طراحی احساسی انعکاسی معنای محصول ، تأثیر افکار ، توانایی اشتراک تجربه و تأثیر فرهنگی را به تصویر می کشد.

نکاتی برای افزایش تأثیر عاطفی

برای ایجاد تجارب لذت بخش ، طراحان باید احساسات مناسب و مثبت را برای هر سطح (احشایی ، رفتاری و بازتابی) پرورش دهند.

در اینجا چند نکته برای پرورش آن مثبت وجود دارد:

خصوصی و شخصی سازی: تجربه کاربری را شخصی سازی کنید تا کاربران احساس مالکیت کنند. به کاربران اجازه دهید تا تجربه کاربری را به عنوان یک گسترش و تجلی از خود تنظیم کنند.

تصاویر گویا: از تصاویر ، نقاشی ها و انیمیشن هایی استفاده کنید که کاربران شما می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند . تصاویر ، احساسات را نشان می دهند و به کاربران کمک می کنند تا همدلی کنند.

غافلگیری های مثبت: با متعجب کردن کاربران خود از طریق غافلگیری های مثبت، واکنشهای احساسی مثبت ایجاد کنید.

صدای قابل پخش: از لحن و صدایی استفاده کنید که با کاربران شما به روشی انسانی تر صحبت کند. ابراز احساسات ، همدلی و تشویق کاربر به روش مکالمه.

شوخ طبعی: خندیدن و سرخوشی احساسات مثبت بسیار شدیدی است که ترس و عدم اطمینان را کاهش می دهد ، در حالی که احساس شادی ایجاد می کند.

قصه گویی: به افراد کمک می کند تا مسیر تجربه کاربری را درک کنند ، تعاملات خود را تنظیم کنند و حتی پس از استفاده از محصول ، تجربیات خود را به یاد بیاورند.

تعاملات خرد: بودجه و شاخص های ظریف باعث می شود که کاربران احساس سرزندگی و سرگرمی بیشتری داشته باشند و همینطور باعث ترغیب به تعامل می شود.

خلاصه

ترکیب طراحی احساسی احشایی ، رفتاری و انعکاسی با هم تجربه های محصول ماندگار و لذت بخشی را ایجاد می کند.

این بسیار مهم است که طراحان متوجه شوند که چگونه طراحی احساسی ، از ابتدای کشف محصول ، استفاده از آن و در نهایت فکر کردن در مورد محصول پس از استفاده ، کل تجربه را در بر می گیرد.

پرورش یک تجربه فقط با “عشق در نگاه اول” کافی نیست. این عشق باید همیشگی ، پایدار و قابل اشتراک باشد.

منبع: medium.muz.li

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search