دوره‌ طراحی

متریک‌های گوگل آنالیتیکس و بهبود طراحی تجربه کاربری

گوگل آنالیتیکس مسیری طولانی را طی کرده و یکی از بهترین ابزارهای رایگانی است که می توانید برای انجام تحقیقات عمیق استفاده کنید. آسان است تصور کنید که یک توسعه دهنده وب در طراحی وب سایت متوقف می شود ، اما وقتی تجربه کاربر را در مکالمه فاکتور بگیرید عمیق تر از آن است.

گوگل آنالیتیکس در واقع ابزاری است که در درجه اول برای تحقیقات بازار مورد استفاده قرار می گیرد ، اما چه کسی می گوید شما نمی توانید اندازه گیری معیارهای ایده را در مورد چگونگی بهبود طراحی UX خود دنبال کنید؟

به یاد داشته باشید که نرخ تبدیل ، بزرگترین اولویت برای هر وب سایت است و وقتی کاربران شما هنگام تعامل با وب سایت شما از طریق تلفن همراه یا از طریق رایانه رومیزی تجربه خوبی ندارند ، نمی توانید نرخ تبدیل داشته باشید.

این بدان معناست که یک طراح UX باید علاقه داشته باشد تا بداند کاربران در وب سایت چه کاری انجام می دهند. شما باید بدانید که مخاطبان شما از کجا می آیند ،  وب سایت شما چه مدت آنها را نگه می دارد و چگونه می توانید تبدیل ها را بهبود ببخشید.

وقتی صحبت از وب سایت ها می شود ، تعریف یک طراح UX شامل موفقیت در توانایی تعامل فعالانه با کاربران و دستیابی به اهداف تجاری می شود و این فقط زمانی قابل اندازه گیری است که تعامل کاربر را با ابزاری ردیابی کنید. انجام آن به صورت دستی (یا به تنهایی) غیرممکن است.

معیارهای گوگل آنالیتیکس چگونه می توانند به بهبود UX کمک کنند؟

UX و تبدیل تا حد زیادی مفاهیمی در هم تنیده هستند و شما باید با این واقعیت روبرو شوید که اگر صفحه فرود UX علامت گذاری شده را از دست بدهد ، حتی بهترین کمپین های دیجیتال مارکتینگ نیز در جمع آوری امتیازات و دستیابی به اهداف دیگر ناکام می مانند.

قبل از اینکه به سراغ بررسی معیارهایی برویم که برای بهتر کردن UX خود باید آنها را پیگیری کنید ، مهم است که ابتدا چند سوال ساده را از خود بپرسید:

  • آیا استفاده از وب سایت آسان است؟
  • آیا کاربران هنگام مرور وب سایت شما احساس راحتی می کنند؟
  • آیا تماس با من و درخواست خدمات من از طریق وب سایت آسان است؟
  • چگونه وب سایت من با این برند می تواند به ارتباط برقرار کردن مشتریانم کمک کند؟

معیارهای گوگل آنالیتیکس برای ردیابی UX  

پیگیری از معیارهای کلیدی خاص به طراحان UX کمک می کند رفتار کاربر را از لحظه اول ورود به صفحه ، تا زمانی که با استفاده از خدمات یا خرید یک محصول تغییر شکل نمی دهند ، تعیین کنند.

چیزی به عنوان معیار واحد UX وجود ندارد که بتوانید از طریق آن طراحی UX خود را ارزیابی کنید. با این وجود ، Google Analytics هنوز در ارائه بینشی از عملکرد یک وب سایت مفید است و به شما کمک می کند وب سایت را با UX بهتر برای فروش و تبدیل بهتر بهینه کنید.

دو زمینه اصلی که باید به شدت بر آنها تمرکز کنید رفتار کاربر و هدف کاربر است.

رفتار کاربر

شما باید بدانید که مردم واقعاً در وب سایت شما چه کاری انجام می دهند ، زیرا این نوع اطلاعات به شما کمک می کند تا زمینه های احتمالی مشکل را کشف کنید ، برخی از آنها را اولویت بندی کنید و حتی اگر نیاز به تنظیم برخی از بخش های وب سایت خود دارید ، به شما اطلاع می دهد تا به درستی در تلاش برای طراحی سرمایه گذاری کنید.

جریان رفتاری

گزارشات جریان رفتاری سفر کاربر را از لحظه ورود به وب سایت تا زمان خروج به شما نشان می دهد. اگر در تجسم اطلاعات با مشکل روبرو هستید ، راه حل خوبی است.

با گزارش رفتار Google Analytics ، می توانید صفحاتی را که بیشترین میزان بازدید را دارند و مسیرهایی را که کاربر طی می کند ، شناسایی کنید. اما حتی در این صورت ، معمول ترین مسیرها ممکن است اقلیت مشتریان شما را نشان دهند.

این گزارش برای کمک به شما در انتخاب صفحات خاص و بررسی صفحات بعدی که افراد به آن مراجعه می کنند مفید است. رفتار هایی که باید مراقب آنها باشید شامل موارد زیر هستند:

کلیک کردن به جلو و عقب بین صفحات: این ممکن است پیمایش اشتباه یا طراحی گمراه کننده را نشان دهد.

بازدید از صفحاتی که انتظار ندارید: این نشان می دهد که کاربران شما برای پیدا کردن آنچه را که بدنبال آن هستند  مشکل دارند و یا اینکه شما کاملاً متوجه نشده اید که آنها واقعاً در تلاشند چه کاری انجام دهند.

ترک سایت به تعداد زیاد: این یا نشانه ناامیدی است و یا کاربران راضی که کار را با موفقیت انجام داده اند.

علاوه بر این، برای پاسخ به سوالات زیر نیز کمک می کند:

  • مشتریان از کدام صفحات بازدید کردند؟
  • کدام CTA ها توجه آنها را جلب کردند؟
  • صفحه  هدفی که از طریق آن وارد شدند چه بود؟
  • آیا بازدیدهای مکرر توسط همان کاربران انجام شده است؟
  • کدام صفحه بیشتر مورد توجه قرار گرفت؟

طراحان با تجزیه و تحلیل کامل جریان رفتار می توانند سفر یک کاربر را برای تولید گام های منطقی، معنی دار و آسان برای تشویق آن ها به سمت تبدیلات بهینه سازی کنند.

پیگیری رویداد

رویدادها می توانند هر نوع فعالیت کاربر در وب سایت باشند که کاربران را به صفحه جدیدی سوق می دهد – همانطور که در وب سایت های بسیار تعاملی مشاهده می شود. به همین دلیل ، گوگل آنالیتیکس دارای ردیابی رویدادها است.

در این حالت ، رویدادها هر نوع عملکرد کاربر است که می خواهید با تجزیه و تحلیل ردیابی کنید ، اما اقداماتی است که در غیر این صورت برای تجزیه و تحلیل عمومی قابل مشاهده نیست – مانند کلیک روی دکمه های CTA.

Google Analytics رویدادها را به عنوان تعاملات کاربر با محتوای سایت تعریف می کند که می تواند به طور مستقل از یک صفحه وب یا بارگذاری صفحه نمایش اندازه گیری شود. ردیابی رویداد زمانی مفید است که شما موفقیت عناصر فلاش و کالاهای قابل بارگیری را اندازه گیری کنید. همچنین برای نظارت بر پخش ویدیو ، کلیک تبلیغات ، پنجره های بازشو و غیره خوب است.

بینش مخاطب

بینش مخاطبان درگوگل آنالیتیکس بهترین دوست طراحی UX شما است. در واقع ، این یک تجزیه و تحلیل جامع در مورد بازدید کنندگان سایت شما است. جزئیاتی مانند علایق ، موقعیت مکانی ، اطلاعات جمعیتی ، دستگاه های مورد استفاده ، وضعیت کاربر ، تعداد دفعات ، زمان تعامل و غیره ارائه شده است.

داده هایی که جمع می کنید می توانند به شما کمک کنند تا براساس داده های مخاطب عمل کنید. برای مثال:

  • افزایش بازدیدکنندگان در شب به شما امکان می دهد تغییرات روز یا شب را در سایت یا رابط کاربری برنامه اضافه کنید.
  • داده های جنسیت و سن به شما امکان می دهد متن خود را متناسب با ترجیحات مخاطب تغییر دهید.
  • داده های دستگاه ها به شما اجازه آزمایش با محتوای بومی دسکتاپ و دستگاه های تلفن همراه را می دهد. عناصری مانند CTAs، تبلیغات، چیدمان و غیره.
  • اگر مخاطبان از منطقه ای هستند  که زبان انگلیسی را به عنوان زبان ثانویه دارند ، خوب است که به فکر هدف گیری جغرافیایی باشید و اینکه چگونه می تواند به شما کمک کند محتوای سایت را به زبان مادری آنها ترجمه کنید.

هدف کاربر

یکی از مهمترین مواردی که باید در مورد مشتریان و ارتباط آنها با وب سایت خود بدانید این است که چرا آنها در وهله اول بازدید ازسایت شما را انتخاب کرده اند؟ آیا آنها سعی داشتند کاری را انجام دهند؟ آیا آنها به دنبال اطلاعات خاصی بودند؟

مطمئناً ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس نمی تواند به شما اطمینان دهد که مخاطبان شما  چه می خواهند. خب ، به هر حال هنوز نه. آنچه می تواند انجام دهد ، ارائه شواهدی برای حمایت از نظریه های شما یا کمک به شما در شکل گیری آنهاست.

مشاهده مواردی که افراد جستجو می کنند برای یافتن بینش در مورد اهداف کاربران شما به قول خودشان مفید است.

بازدید از صفحه در گوگل آنالیتیکس

بازدیدهای صفحه هر بار که کسی به صفحه شما نگاه می کند به شما اطلاع می دهد. و از طرف دیگر ، بازدید از صفحه منحصر به فرد  به شما اطلاع می دهد که چند نفر حداقل یک بار به یک صفحه نگاه کرده اند. بنابراین ، به عنوان مثال ، اگر یک نفر هفت بار به یک صفحه خاص نگاه کند ، این برابر با نمایش هفت صفحه و یک نمایش صفحه منحصر به فرد است.

مقایسه تعداد بازدید صفحه برای یک صفحه مشخص با تعداد بازدید صفحه منحصر به فرد به شما کمک می کند تا متوجه شوید  که مشتریان هدف شما در یک جلسه  فقط یکبار و یا چندین بار به محتوای شما نگاه می کنند و کلیک می کنند.

علاوه بر این ، آنها برای اندازه گیری میزان تعامل کاربر نیز عالی هستند. به طور کلی ، افزایش بازدید از صفحه می تواند به معنای تعامل بیشتر کاربران با وب سایت باشد. اما فکر نکنید که همیشه همینطور است ، در همه حال اهداف و تبدیل های خود را بررسی کنید.

اگر بازدید از صفحه در مقایسه با تبدیل بسیار بالا باشد ، به این معنی است که اگرچه کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می شوند ، اما با اهداف تبدیل نمی توانند اطلاعات لازم را پیدا کنند.

نرخ پرش

داده های نرخ پرش به شما امکان می دهد بدون اینکه روی هر چیزی کلیک کنید ، متوجه شوید  کاربران از کدام بخش سایت شما بازدید می کنند و بلافاصله خارج می شوند ، این نشان دهنده عدم تعامل است.

برای یک تصویر موقعیتی ، نرخ پرش بالا در یک صفحه به احتمال زیاد به این معنی است که آنها روی دکمه CTA کلیک نکرده اند ، فرم را پر نکرده اند یا هدفی را که برای یک صفحه تعیین کرده اید دنبال نمی کنند.

مورد دیگری که نرخ  پرش برای آن عالی است قضاوت در مورد عملکرد صفحه فرود یا وب سایتی است که مخصوصاً برای یک کمپین PPC یا برای افزایش فروش ایجاد شده است. اگر نرخ جستجوی بالا و تبدیل کم دارید ، این ممکن است به این معنی باشد:

  • CTA شما برای کاربران روشن نیست.
  • اطلاعات برای متقاعد کردن مخاطبان برای تبدیل نامشخص یا ناکافی است.

میانگین مدت زمان جلسه یا زمان حضور در صفحه

 به طور متوسط مدت زمان جلسه  ​​نشان دهنده این است  که کاربران شما چه مدتی را در سایت شما می گذرانند و مدت زمانی را که برای انجام تعامل در یک بازه زمانی مشخص صرف می کنند ، چه قدر است.

این اطلاعات بصورت ویژه برای سایتهایی که وبلاگ دارند یا سایتهایی که برای پر کردن محتوای طولانی مدت فرم دارند ، بسیار مفید است.

به عنوان مثال ، زمان طولانی تری که در یک وبلاگ صرف می شود ، به این معنی است که کاربران وقت خود را برای خواندن مطالب شما اختصاص می دهند. اگر مدت زمان کمتری است ، می توانید محتوای وبلاگ را بررسی کنید و نحوه چیدمان وبلاگ خود را برای افزایش حفظ مشتری تغییر دهید.

نتیجه گیری:

طراحی بر اساس حدس و گمان راهی نیست که هر توسعه دهنده وب بخواهد تجربه کاربر را بهبود بخشد. شما باید فرایند مبتنی بر داده را دنبال کنید تا پلی کامل بین تحقق اهداف تجاری و انتظارات کاربران ایجاد شود. گوگل آنالیتیکس ابزاری عالی برای اندازه گیری عملکرد  یک وب سایت است، اما به عنوان یک طراح UX ، باید بدانید که برای جمع آوری بینش و تعیین تصمیمات بر اساس حقایق و نه پیش فرض ها ، بر کدام معیارها تمرکز کنید.

منبع: dashthis.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search