دوره‌ طراحی

نکات ساده برای طراحی موبایل

نکات ساده برای طراحی موبایل

اگر می خواهید برای موبایل طراحی کنید، احتمالاً باید نحوه استفاده از دستگاه و مشخصات خاص آن را در نظر بگیرید. برخی اصول کلی و نکات ساده برای طراحی موبایل وجود دارد که می تواند به طراحان برای شروع کار بر روی تلفن همراه کمک کند، اما فراموش نکنید که این موارد جایگزین نیاز به تحقیقات کاربر(user research) نمی شوند. آنها یک راهنما هستند و نه قوانین سخت و سریع.

در هنگام طراحی برای موبایل موارد بسیاری وجود دارد که باید در نظر گرفت و درحالی که بسیاری از آن ملاحظات، استانداردهای UX هستند، ملاحظات طراحی خاص موبایل نیز وجود دارد. آیا می خواهید پیشنهاد تلفن همراه خود را با پیشنهاد فعلی خود ادغام کنید؟ اگر اینطور باشد، آیا از ­­طراحی تعاملی استفاده می کنید یا طراحی تطبیقی؟

بسیاری از این موارد به زمینه بستگی دارند. برای مثال زمینه ای که دستگاه تلفن همراه در آن استفاده خواهد شد. اگر کاربران شما از میز کار خود به وب موبایل دسترسی پیدا کنند، بسیار عالیست، اما بسیاری از کاربران این کار را نمی کنند. آنها قصد دارند از موبایلشان در سوپرمارکت، رفت و آمد روزانه، پیاده روی به کافی شاپ و غیره استفاده کنند.

این بدان معناست که شما باید نکات ساده برای طراحی موبایل در نظر بگیرید که چگونه عوامل حواس پرتی را کاهش دهید و تمرکز کاربر بر روی عمل خود را نیز برایش آسان کنید.

جاش کلارک ، نویسنده کتاب Tapworthy- Designing Great iPhone Apps ، سه دسته برای دسترسی به موبایل وب را ارائه می دهد:

  •  Microtasking: هنگامی که کاربر برای مدت کوتاه اما دیوانه وار با دستگاه خود کار می کند.
  • محلی: وقتی کاربر بخواهد بداند در اطرافش چه خبر است.
  • بی حوصله: هنگامی که کاربر هیچ کاری بهتر از این انجام نمی دهد و به دنبال سرگرمی یا پرت کردن حواس خود است.

در ادامه نکات ساده برای طراحی موبایل را بیشتر بررسی می کنیم.

ملاحظات اساسی برای طراحی موبایل

صفحه های کوچک

شما به اندازه رایانه های شخصی و لپ تاپ ها دارای صفحه نمایش برای دستگاه های تلفن همراه نیستید. این بدان معناست که به طور معمول، شما همزمان برای چندین اندازه صفحه نمایش طراحی خواهید کرد. شما باید در مورد اینکه آیا از طراحی واکنش گرا (در جایی که دستگاه تغییرات مربوط به نمایشگر را کنترل می کند) یا از طراحی انطباقی (در جایی که سرورهای شما تغییرات را انجام می دهند) استفاده کنید، تصمیم گیری کنید.

شما می خواهید روی رویکرد “ابتدا موبایل” که به معنی طراحی برای کوچکترین سیستم عامل های تلفن همراه است و افزایش پیچیدگی از آنجا است، تمرکز کنید.

یک روند خوب برای دنبال کردن این خواهد بود:

  • انواع دستگاهها را بر اساس اندازه صفحه نمایش مشابه گروه بندی کنید و سعی کنید این تعداد را برای تعداد قابل کنترلی از گروه ها حفظ کنید.
  • قوانین محتوا و قوانین انطباق را طراحی کنید، به شما امکان می دهد همه چیز را به خوبی در هر گروه از دستگاه ها نمایش دهید.
  • سعی کنید هنگام اجرای طرح های انعطاف پذیر تا حد ممکن به استانداردهای وب (W3) پایبند باشید.

فراموش نکنید که انواع مختلفی از مرورگرها برای وب موبایل موجود است. شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که حتی المقدور از این موارد پشتیبانی می کنید؛ حتی آنهایی که دیگر در حال حاضر موجود نیستند ( مانند BlackBerry و Nokia WebKit)

جهت یابی را ساده نگه دارید

صفحه کلیدها و صفحه های لمسی مانند موس ها  جهت یابی دقیق ایجاد نمی کنند، بنابراین سعی کنید:

  • اولویت بندی جهت یابی را براساس روش کار کاربران با ویژگی های محصول انجام دهید؛ محبوب ترین در بالای صفحه.
  • سطح جهت یابی را به حداقل برسانید.
  • اطمینان حاصل کنید که علامت زدن برای جهت یابی روشن و مختصر است.
  • دسترسی با کمترین کلید به ویژگی های مختلف را ارائه دهید.
  • به یاد داشته باشید که برای نقاط قابل لمس صفحه لمسی، یک فضای ۳۰ در ۳۰ پیکسلی ارائه دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که لینکها از نظر بصری متمایز هستند و مشخص است که فعال شده اند یا نه.
  • جابجایی بین موبایل و سایت کامل را آسان کنید (اگر می خواهید نسخه های جداگانه را پیاده سازی کنید)

محتوا را به حداقل برسانید

کاربران خود را تحت فشار قرار ندهید؛به فضای کوچک صفحه احترام بگذارید. محتوا را به حداقل برسانید.

اطمینان حاصل کنید که محتوا به طور جهانی در همه دستگاه ها پشتیبانی می شود و اگر نه، از آن اجتناب کنید.

برای بوکمارک‌های مربوطه، توضیحات صفحه را کوتاه و دقیق کنید.

ورودی های مورد نیاز کاربران را کاهش دهید

هرچه کمتر کاربر مجبور باشد با تلفن خود کلنجار رود، بیشتر از استفاده از وب سایت همراه شما لذت خواهند برد.

در نظر داشته باشید:

  • کوتاه نگه داشتن URL ها.
  • ارائه مکانیسم های ورودی جایگزین (ویدئو ، صدا و غیره)
  • به حداقل رساندن ورودی ها در فرم ها (همیشه وقتی کاربر وارد دسک تاپ می شود می توانید اطلاعات بیشتری بخواهید)
  • اجازه ورود دائمی به سیستم (اکثر تلفن های هوشمند از رمز عبور یا اثر انگشت محافظت می کنند در نتیجه خطرات ورود به سیستم کمتر از میز کار است)
  • میزان اسکرول را به حداقل برسانید و فقط آن را در یک جهت مجاز کنید.
نکات ساده برای طراحی موبایل

به یاد داشته باشید اتصالات با تلفن همراه پایدار نیستند

اتصالات با تلفن همراه می توانند یک معضل عظیم در مناطقی با سرویسهای کوچک باشند. به کاربران سخت نگیرید. این نکته ها را امتحان کنید:

  • نگهداری اطلاعات به گونه ای که در قطع اتصال از بین نروند.
  • به حداقل رساندن اندازه صفحه برای بارگذاری سریع.
  • از بین بردن شبکه های تبلیغاتی و غیره در سایت های تلفن همراه که مقدار زیادی پهنای باند و حجم اینترنت را مصرف می کنند.
  • تصاویر کوچک و کاهش اندازه آنها.
  • به حداقل رساندن تعداد تصاویر جاسازی شده (برای تسریع در زمان بارگیری)

نکات ساده برای طراحی موبایل

تجارب مشابه و یکپارچه

از آنجایی که کاربران بین تلفن همراه و دسکتاپ در حرکتند، انتظار تجربیات مشابه را دارند. به یاد داشته باشید که:

  • تداوم را حفظ کنید. اگر آنها از طریق تلفن همراه به فروشگاه وب شما وارد شوند، باید بتوانند سفارشات را ردیابی کنند و خریدها را دقیقاً مانند آنچه که در رایانه انجام می شود، انجام دهند.
  • یکپارچگی را حفظ کنید. گزینه جابجایی بین پیشنهادات تلفن همراه و دسک تاپ را به دلخواه خود ارائه دهید.
  • برند را حفظ کنید. ظاهر و احساس هر نسخه باید شبیه به هم باشد.

نگاهی به دور

تلفن همراه با محیط دسکتاپ سنتی متفاوت است و در حالی که استانداردهای  UX و ملاحظاتی درباره ی قابل استفاده بودن در زمینه موبایل مورد توجه است، محیط موبایل ملاحظات جدیدی برای طراحی هم به ارمغان می آورد. برای طراحان موبایل توجه به جزئیات برای ارائه بهترین تجربه های ممکن به کاربر بسیار مهم است.

 

منبع: interaction-design.org

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search