دوره‌ طراحی

نکاتی برای طراحی دارک مود

نکاتی برای طراحی دارک مود

تم تیره در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن های موبایل: زیبایی در تاریکی ظهور پیدا کرد با توجه به اینکه امروزه تم تاریک در اپلیکیشن های موبایل به طرز شگفت آوری محبوب شده با لحاظ اینکه چطور آنرا به موثر ترین شکل ممکن طراحی کنید .

تم تاریک در میان کاربران امروزی به یکی از پر‌تقاضاترین ویژگی ها تبدیل شده است. هردو شرکت گوگل و اپل تم تاریک را برای پاسخگویی به نیاز‌های کاربر در رابط کاربریشان جای داده‌اند. رابط کاربری تاریک فشار روی چشم را در محیط های تاریک به حداقل می‌رساند، به افزایش طول عمر باتری کمک می‌کند و جنبه دیگری از هویت محصول را نمایان می کند، چنین رابط‌هایی نمایشی،‌ مینیمال و ظریف به‌نظرمی‌آیند. با این اوصاف،‌اگر طراحان بخواهند در مسیر تاریک قدم بگذارند باید بدانند که چطور از برخی از مشکلات سرپوشیده (دام های) طراحی اجتناب کنند.

تاریک ، تاریک تر و تاریک ترین . ما اینجا (میخواهیم) در مورد گرایشی زیبا و شگفت‌آور از طراحی رابط کاربری صحبت خواهیم کرد … (یعنی) حالت تاریک . چرا کاربرهای بسیار زیادی از سرتاسر جهان رابط کاربری تاریک را ترجیح می‌دهند؟ آیا این تم برای سلامت چشم‌های کاربر بهتر است؟ چطور رابط کاربری تاریک را به طور مفید طراحی کنیم ؟ در این مقاله به این سوال‌ها و سوالات بسیار دیگری پاسخ داده شده است.آماده‌اید که در درون مفاهیم عمیق درباب تم تاریک غوطه‌ور شوید (برای تفحصی عمیق در در راستای کسب بصیرت درخصوص تم تاریک آماده‌اید) و درباره ی مزایای رابط‌های کاربری تاریک بیاموزید ؟

چرا تاریک؟

اولین سوالی که به ذهن طراح خطور می‌کند، این است که “واقعا چرا تاریک؟” . من به چهار دلیل اصلی که چرا خیلی از مردم این تم را دوست دارند،پی برده‌ام .

گرایشی مورد تقاضا

تم تاریک به یکی از گرایش های موردنیاز در سال‌های اخیر تبدیل شده است. از هر طراح گرایش محور که بپرسید ، به شما میگوید که اگر قصد ساخت اپلیکیشنی را دارید بهترین کار طراحی دو تم روشن و تاریک هست. این کار اجازه می‌دهد که به سلیقه ها و اولویت های کاربر بپردازید.اگرچه هنوز جایگاه ماندگار تم روشن توسط اکثریت کاربران ترجیح داده می‌شود، اما رابط کاربری تاریک در حال رشد و پیشروی است. تعداد کسانی که موبایلشان را به تم تاریک تغییر می دهند به سرعت در حال افزایش است ، بنابراین این موضوع را نباید نادیده گرفت .

نکاتی برای طراحی دارک مود

برای سلامت چشم‌ها مفیدتر است .

یک لحظه به آنچه که هنگام روشن کردن صفحه تلفن همراه خود در تاریکی تجربه میکنید ، فکر کنید  به احتمال زیاد (محتملا) چیزی که تجربه میکنید ، تابش ناگهانی صفحه روشن است که فضای تاریکخانه را به یکباره دربر میگیرد ؛ بیش از حد تابان و غیر منتظره برای چشم ها. زمان بسیاری می برد تا به (نگاه کردن به) صفحه‌ی روشن تلفن همراه در شب عادت کنید. بعد از مدتی چشم‌ها خشک می‌شود و خارش می‌گیرند. سلامتی و راحتی چشم‌های کاربر دومین دلیل قابل‌توجهی است که چرا تم تاریک به این اندازه محبوب شده است.

طولانی شدن عمر باتری

رابط کاربری تاریک به کاربران این اجازه را می دهد که شارژ بیشتری را هنگام استفاده از یک اپلیکیشن موبایل ذخیره کنند . در روشنایی ۵۰ درصد تم تاریک ، یوتیوب در مقایسه با اپلیکیشن‌هایی با تم روشن بیش از ۱۵ درصد در مصرف شارژ صرفه جویی می‌کند. پس چرا اپلیکیشن شما نباید اینگونه باشد؟ طراحی تاریک به باتری تلفن‌همراه کمک می‌کند که عمری طولانی داشته باشد و این موضوع یکی دیگر از مزیت های مهم است.

نکاتی برای طراحی دارک مود

افزایش دسترسی‌پذیری

رابط کاربری تاریک ، بصورتی که حرفه‌ای طراحی شده باشد ، برپایه برخی از استاندارد‌های کنتراست رنگ است که اپلیکیشن را دردسترس‌تر و راحتتر از گذشته جهت استفاده میکند

 کسانی که تاریک فکر میکنند ، (به این معنا که عمدتا وضعیت موبایل و اپلیکیشن‌هایشان را به تم تاریک تغییر می‌دهند) می‌گویند که رابط های کاربری تاریک حتی هنگام استفاده در روز راحت‌تر هستند.

 

نکاتی برای طراحی تم تاریک برنامه تلفن همراه

۱. مشکی خالص (محض) به کاربردپذیری آسیب می‌زند. از مشکی سایه‌مانند استفاده کنید.

استفاده از رنگ مشکلی در طراحی واسط کاربری به تنهایی توصیه نمی‌شود. تم تاریک فقط به معنای استفاده از متن سفید روی پس‌زمینه ای مشکی نیست بلکه پالتی (آمیزشی) از خاکستری و مشکی را هم شامل میشود .

 نگاه‌کردن به صفحه نمایش با کنتراست بالا، ممکن است برای کاربران بسیار سخت باشد. استفاده از سایه های سیاه و خاکستری کمک می‌کند که فشار روی چشم کاهش یافته و طراحی را سراسر خوشایندتر سازد .

نکاتی برای طراحی دارک مود

۲. از استفاده رنگ‌های اشباع شده خودداری کنید

در استفاده از رنگ‌های اشباع شده و روشن در رابط‌کاربری روشن تاریک محتاط باشید. این رنگ‌ها که در رابط کاربری روشن شگفت‌آور به نظر می‌رسند، ممکن است در برابر پس‌زمینه تیره واکنش نشان دهند. نوشته‌ها و جزئیات رابط کاربری در قالب رنگ های اشباع‌شده ممکن است خوانایی را دشوار کند و چشم های کاربر را آزار دهد

خیلی از طراحان استفاده از تن‌های روشن را برای ملایم تر کردن تم و درک راحت تر آن توصیه می‌کنند.

نکاتی برای طراحی دارک مود

۳. سعی نکنید حالتی یکسان را در تم روشن جلوه دهید.

سعی نکنید حالت مشابهی را آنگونه که در رابط کاربری روشن  سعی نکنید حالت مشابهی را آنگونه که در رابط کاربری روشن است جلوه دهید  همه‌ی ما متوجهیم که هر محصول دیجیتالی هویت و حالت مخصوص به خود را دارد. اگرچه منطقی است که تم تاریک فضا و اتمسفر مشابه رابط کاربری روشن را جلوه دهد، اما همچنان بسیار متفاوت تر از آن است که احساسات کاربر را ترغیب کند. در این سبک ها با دو نوع پالت متفاوت سروکار دارید و تقلید کردن از یک حالت مشابه ممکن است چالش‌برانگیز  باشد.  چه میشود اگر تلاشی برای خلق جنبه دیگری از هویت محصول خود کنید … جنبه تاریک ؟ میتواند مهیج باشد و تصویر ارائه شده از محصول را با گستره‌ای از تداعی‌ها و احساسات جدید غنی کند.

۴. طراحی را در هردو حالت(تم) تست کنید

بیشتر کاربران در زمان‌های متفاوت روز وضعیت اپلیکیشن شما را بین این دو حالت تغییر می‌دهند. بنابراین تست هردو ظاهر آن ضروری است، به خاطر اینکه از خوب به نظر رسیدن ظاهر اپلیکیشن در شب به اندازه روز اطمینان حاصل کنیم. طراحی باید برای پویش در طول شبانه روز و در شرایط روشنایی متفاوت مناسب باشد. شاید یک مورد جزئی به نظر برسد ، ولی در واقع اینطور نیست. تست هردو حالت برای موفقیت اپلیکیشن بسیار مهم است.

۵. انیمیشن ها و تصاویر درون برنامه‌ای را با تم تاریک سازگار کنید

اگر اپلیکیشن تلفن‌همراه شما شامل عناصر گرافیکی باشد، فراموش نکنید که آن را برای تم تاریک بهینه‌سازی کنید. توصیه می‌شود که رنگ‌های پس‌زمینه را کاملا اشباع‌زدایی کنید تا جلوه‌ی خوبی در تم تاریک داشته باشد.

نکاتی برای طراحی دارک مود

برای یک طراحی تاریک آماده‌اید؟

نکاتی برای طراحی دارک مود

امید است که دانستن این مفاهیم جنبه‌ی تاریک طراحی رابط کاربری تلفن‌همراه را روشن (شفاف سازی) کرده باشد. تم تاریک شانس شما برای ایستادگی و برجسته ظاهر شدن در رقابت است، به‌طوری‌که تم تاریک جنبه‌ای از طراحی اپلیکیشن هست که به مقدار زیادی خلاقیت و تفکر خارج از چهارچوب نیاز دارد.

همچنین امیدوارم که نکات و ترفند‌های ذکر شده در بالا به شما در خلق یک طراحی تاریک برای یک اپلیکیشن موبایل کمک کند که برای کاربران لذت و رضایت بیشتری از تعامل با این برند به وسیله موبایل به همراه بیاورد. آیا تابه حال سمت تاریکی قدم گذاشته‌اید ؟ اکنون بهترین زمان است.

 

منبع: thedesignest.net

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search