دوره‌ طراحی

دسترس‌پذیری بهتر به کمک هوش مصنوعی

دسترس‌پذیری برای معلولان

وقتی افراد معلول نتوانند مانند سایرین به وب سایتی دسترس‌پذیری خوبی داشته باشند، احساس طرد شدن می کنند. با توجه به وابستگی روزافزون ما به فناوری ، هیچ کس نباید احساس طرد شدن از فناوری کند.

قابلیت دسترسی یکی از موضوعاتی است که به آن اشاره می شود اما هرگز در مورد آن بحث نمی شود.

در حقیقت اینترنت فقط برای یک جمعیت خاص نیست بلکه باید فضایی باشد که همه افراد توانایی استفاده از آن را داشته باشند، اما اینطور نیست.

ما می دانیم که هنوز جمعیتی وجود دارند که برای دسترسی به اینترنت مشکل دارند. جدیدترین داده های سرشماری نشان می دهد که ۵۶.۷ میلیون آمریکایی دارای معلولیت هستند. این آمار شامل ۸.۱ میلیون نفر دارای اختلالات بینایی ، ۷.۶ میلیون با مشکلات شنوایی و ۸۹۳۰۰۰ نفر که نمی توانند اشیا را درک کنند ، که این می تواند به معنای مشکلات در پیمایش ماوس کامپیوتر یا استفاده از صفحه کلید باشد.

می دانیم که اگر در استفاده از اینترنت تجربه منفی داشته باشیم در مورد استفاده از آن دلسرد می شویم.

مرکز تحقیقات پیو نشان داد که آمریکایی های معلول کمتر به اینترنت می روند.

گزارشات عدم استفاده از اینترنت برای آمریکایی های دارای معلولیت ۲۳ درصد است که همین آمار برای افراد بدون معلولیت ۸ درصد می باشد. در واقع ۵۰ درصد از معلولان آمریکایی از اینترنت استفاده می کنند که در واقع بسیار کمتر از افراد بدون معلولیت است و تنها ۳۹ درصد از این افراد اظهار داشتند که به توانایی خود در استفاده از اینترنت و وسایل ارتباطی اطمینان دارند.

افرادی که نابینا هستند یا سایر مشکلات بینایی دارند از نمایشگر بریل یا صفحه خوان استفاده می کنند ، نرم افزاری که با استفاده از یک ترکیب کننده گفتار، متن نمایش داده شده روی صفحه را بیان می کند. برخی از سایت ها با صفحه خوان ها سازگار نیستند. و رابط های کاربری گرافیکی غالباً برای کار با صفحه خوان ها، مقاوم سازی می شوند چون آن ها را مخرب در نظر می گیرند و نتیجه یک تجربه کاربری ضعیف می شود.

طبق گزارشات ، در سال ۲۰۱۸ حدودا دو هزار دادخواست فدرال درباره دسترسی به وب تشکیل شده است. این یک جهش نسبت به ۸۱۴ سال قبل است که جهشی ۱۸۱ درصدی است و بیشتر مربوط به صنایعی می شوند که تحت تأثیر خرده فروشی ، خدمات غذایی ، مسافرت / مهمان نوازی ، بانکداری و سرگرمی است. صنعت بهداشت و درمان نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. هفته نامه بهداشت چهار وب سایت مراقبت های بهداشتی را که با پرونده های قضایی هدف قرار گرفتند به تفصیل شرح داد.

مرد نابینایی شکایت کرد که به دلیل مشکلات دسترس‌پذیری قادر به ثبت سفارش در وب سایت و برنامه درخواست پیتزا نبود و همچنین افراد دیگری هم نمونه این شکایت ثبت کرده اند. در مقیاس کوچکتر، از هتل آوانتی در پالم اسپرینگز، کالیفرنیا شکایت شد. طبق ادعای لس آنجلس تایمز ، سازگاری سایت ADA هتل ۳۰۰۰ دلار هزینه در بردارد، اما این دادخواست برای شاکی جبران خسارت داشت که در نتیجه می تواند هزینه ها را در یک شهرک یا دادگاه افزایش دهد.

این هزینه ها قابل توجه هستند و همین دلیل بیشتر باعث می شود تا مشاغل از قابلیت دسترسی خود دقت داشته باشند. خوشبختانه ، معرفی هوش مصنوعی ای که قابلیت مکالمه(که از این پس سخنگو نامیده می شوند)داشته باشد می تواند باعث انتقال درست پیام یک سایت / اپلیکیشن شود.

رابط کاربری سخنگو جهت بهبود دسترسی

رابط کاربری سخنگو جهت دسترس‌پذیری بهتر یک پیشرفت عمده در نحوه تعامل ما با فناوری است. با اینکه قدیمی به نظر می رسد اما مانند تکامل از DOS به ویندوز ، و اینکه چگونه کلیک کردن جایگزین وارد کردن دستورات شد – رابط کاربری سخنگو گام بعدی رو به جلو است.

هوش مصنوعی دخیل در رابط های کاربری سخنگو باعث فراگیر شدن اینترنت می شود. سیستم عامل های مکالمه هوش مصنوعی ساخته شده توسط شرکت هایی مانند IBM ، OneReach.ai ، مایکروسافت ، آمازون و سایر شرکت ها (مشاهده لیست ما از پلت فرم های تحقیقاتی Gartner Research 2019) به شرکت ها و افراد امکان طراحی تجارب مکالمه کاملاً کاربردی را می دهند ، برخی از آنها به کدگذاری کمتر یا حتی بدون کد. عملکردهای خودکار باعث کاهش هزینه در نیروی انسانی می شود.

یکی از قابلیت های اصلی کمک به دسترس‌پذیری بهتر با امکان پردازش زبان طبیعی، توانایی رایانه در تحلیل و تفسیر زبان متنی یا شنیداری است. هر کسی که با یک دستیار مجازی (الکسا ، سیری ، کورتانا) ارتباط برقرار کرده باشد اشکال NLP / NLU را تجربه کرده است که تا حدی سطح توانایی های این موارد را ناخوشایند می کند. ربات های گفتگو(chatbot) ، برنامه های پیام رسانی پاپ آپ و مکالمه صوتی که برای تعامل با مشتریان در وب سایت ها ، برنامه ها یا خدمات پیام رسانی استفاده می شود ، نمونه های آشنایی از برنامه های مکالمه مبتنی بر متن هستند. اما مانند الکسا ، سیری ، کورتانا و موارد دیگر ، اکثر ربات های گفتگو نیز تجربه های محدودی را ارائه می دهند که همین باعث ایجاد تجربه ناخوشایند از این نوع برنامه ها می شود.

مکالمه یک روش طبیعی برای برقراری ارتباط با دیگران است و اکنون این مسئله در مورد دستگاه ها نیز صدق می کند. شرکت ها می توانند با حرکت به سمت رابط های کاربری سخنگو ، از خطرات مالی پرونده های حقوقی – که می تواند به رقم های چند میلیون دلاری برای شرکت های بزرگ برسد – خودداری کنند.

این نه تنها برای افراد دارای معلولیت مفید است ، بلکه برای کسانی که تخصص فنی کمتری دارند نیز مفید است. یادگیری رابط کاربری مانند یادگیری یک زبان جدید است و برای بسیاری این یک چشم انداز دشوار است.

استفاده از رابط کاربری سخنگو کار دلهره آوری نیست، زیرا کاربر نیازی به یادگیری زبان دستگاه ندارد. دستگاه زبان کاربر را می فهمد. این یک تغییر مهم در تعامل انسان با ماشین است.

با اقدام و حرکت به سمت دسترسی از طریق رابط کاربری سخنگو، شرکت ها مناسب مشتریان و نیاز آنها عمل می کنند.

” فناوری موجود است. آگاهی و دسترس‌پذیری باید بهبود پیدا کند. “

منبع: uxmag.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search