دوره‌ طراحی

تجربه کاربری تنها در ۵ مرحله – مراحل و اصول طراحی تجربه کاربری

مراحل تجربه کاربری

هر طراح در صنعت طراحی تجربه کاربری این مراحل را اجرا می کند. اما آیا آن را با شیوه ای متفاوت از هم انجام می دهند؟ احتمالاً جواب درست را در مراحل طراحی پیدا می کنید. در این مقاله من شما را با اصول طراحی تجربه کاربری آشنا می کنم. پیشنهاد میشود ابتدا تعاریف UI و UX را مطالعه کنید.

تجربه کاربری
تجربه کاربری در ۵ مرحله

۱- شروع پروژه – پیدا کردن بنیان و شالوده طرح

مرحله اصلی و مهم اصول طراحی تجربه کاربری از اولین تماس با مشتری جدید شروع می شود. در این مرحله تا جایی که می توانیم اطلاعات کسب می کنیم. ما مشتاق دست یابی به همه زوایای پنهان طرح هستیم ( تمایلات، موانع ، ضرب الاجل ها، اولویت ها و غیره …). که نادیده گرفتن هر کدام از این موارد میتواند باعث نارضایتی مشتری شود. برای اینکه بتوانیم بهترین پرسش و پاسخ را داشته باشیم به ترتیب زیر عمل می کنیم:

پرسش های اولیه
برای داشتن اولین جلسه کاری مناسب و پربار تعدادی سولات کلی از مشتری پرسیده می شود. این پرسشها در مورد مخاطبان مورد نظر آنها، رقیبان آنها، ابزار طراحی موجود و نقش اعضای گروه در طراحی می باشد.

جلسه شروع کار
این جلسه حدوداً چهار ساعت طول می کشد و ما از مشتری ها در مورد سایر الزامات طرح، پرسشهایی به عمل می آوریم سپس طرح اولیه را می زنیم با توجه به این نکته که کاربران چه کسانی هستند و چه چیزهای نیاز دارند و این که اگر برند یا محصول مورد نظر مشتری درقالب یک انسان بود آنها تمایل داشتند که چه شکلی باشد؟

پیدا کردن بنیان شالوده
پیدا کردن بنیان شالوده

۲- تحقیقات مقدماتی – آلفا، امگا و ویژگیهای تجربه کاربری

پس از جمع آوری و دسته بندی اطلاعات به دست آمده، معمولاً یکسری تحقیقات مقدماتی هفت روزه یعنی مرحله دوم طراحی تجربه کاربری برای کسب اطلاعات بیشتر انجام می دهیم.

انجام گفتگو و مصاحبه با کاربران گروه هدف برای تأیید ویژگی ها و تکمیل مراحل بازدید مشتری و کاربر از سایت.
تحقیق در مورد رقیبان، کسب اطلاعات در مورد ویژگی‎ها، مزایا و معایب.
طراحی صفحه برای نمایش محصولات.
زمانبندی تکمیل پروژه، برنامه هفتگی برای حداقل دو ماه و برنامه دراز مدت برای ادامه پروژه.

۳- تست طرح اولیه و قابلیت کاربری آن

همیشه وقتی که طرح آماده میشود، آن را به مشتری نشان میدهیم. این مهمترین فاکتوری است که آنها در مورد مراحل طراحی طرح و اصول تجربه کاربری میدانند.

طراحی
ما همیشه با طراحی شروع میکنیم این آسانترین راه برای تجسم ایده های مان است و معمولاً سه نسخه متفاوت از طرح میزنیم که در صورت بروز مشکلات خاص به کار گیریم و این امر ما را وادار به فکر کردن و دوری از تنبلی میکند. ما در همه مراحل با مشتری در ارتباط هستیم به این دلیل که مشتری بتواند درک بهتری از مراحل انجام پروژه و طرز تفکر ما داشته باشد.

نمونه اولیه
وقتی که چند ایده خوب در ذهن داشته باشیم و بدانیم که ساختار اصلی اپلیکیشن مورد نظر چگونه باید باشد، شروع به ساختن چهارچوب اولیه طرح میکنیم. گاهی اوقات اگر فرصت اندک و محصول مورد نظر ساده باشد، یک وایرفریم میکشیم یا فقط از یک طرح استفاده میکنیم، از آنها عکس میگیریم و از یکی از برنامه ها مثل Marvel یا pop استفاده میکنیم. در غیر اینصورت بیشتر از برنامه های Axure یا Invision استفاده میکنیم تا وایرفریم‎ها و نمونه های اولیه را با حداکثر سرعت و به صورت کارآمد درست کنیم.

تست کاربر
ما در استودیو طراحی به مدت یک هفته با حداکثر سرعت کار میکنیم و طرح را چندین بار بازبینی و بررسی میکنیم و همیشه ایده هایمان را با آزمایش روی کاربران واقعی مورد تأیید قرار میدهیم. در طول فرآیند طراحی، درک این مسأله بسیار مهم است که محصول برای کاربران است و نه بالعکس.

ساخت فلوچارت
در صورتی که یکی از سهامداران (مشتری،سازندگان و غیره) نیاز فلوچارت داشته باشند ما یک فلوچارت را جهت نمایش ارتباط بین صفحات تهیه میکنیم.

۴- طراحی دقیق و تست A/B – قرار گرفتن در مسیردرست

در این مرحله از مراحل اصول طراحی تجربه کاربری ما از یک سو صفحه ایی برای نمایش محصول به مشتری داریم و میتوانیم از آنها باز خورد بگیریم. خوشبختانه اکنون در مرحله ای قرار داریم که میدانیم استایل و ساختار اپلیکیشن باید چگونه باشد. از سویی دیگر یک نمونه اولیه که اطلاعات مورد نیاز در مورد ظواهر طرح از جمله تنظیمات، عملکرد و غیره را به ما میدهد.

جمع آوری بهترین شیوه ها
ما معمولاً به دنبال بهترین نمونه طرح های موجود هستیم (که میتواند یک اپلیکیشن یا برنامه در یک فروشگاه یا یک پروژه در حال اجرا باشد). ما بهترین روش ها را جمع آوری میکنیم.

معمولا” از برنامه pinterest dashboards استفاده میکنیم.

نگاه کن و احساس کن
بیایید پرشی به این مرحله داشته باشیم.معمولاً یک صفحه را به چندین روش طراحی میکنیم. اولین صفحه روشن است، دومین صفحه خیلی تیره و سومین رنگی است.تفاوت ها میتواند در رنگ ها، اشکال، فونت ها، آیکن ها،عناصر تیره و روشن و غیره باشد. همیشه از مشتری ها میپرسیم که آنها در هر روش چه عناصری را بیشتر از بقیه دوست دارند؟ اگر بازبینی مجدد مورد نیاز باشد، با استفاده از عناصر انتخاب شده، تغییرات بیشتری را اعمال میکنیم.

طراحی دقیق تر
مرحله بعدی از پروسه طراحی تجربه کاربر، طراحی کامل با برنامه Photoshop یا Sketch است.

ساخت جزئیات
ما همیشه یک سری جزئیات برای سازندگان تعیین میکنیم. ومعمولاً برای تعاملات ونشان دادن موارد مهم به مشتری ها از تصاویر انیمیشنی استفاده میکنیم. این یک دستاورد مفید برای سازندگان است. اگر شما ایده ایی مبنی بر اینکه انیمیشن چگونه باید باشد دارید نباید آن را بنویسید بلکه باید آن را بصورت بصری به اشتراک بگذارید. چرا که بسیار آسانتر و سریعتر میتواند توسط اشخاص دیگر درک شود.

تست A/B
ما معمولاً برای انتخاب بهترین نسخه اپلیکیشن و برای دستیابی به بازده بیشتر از تست A/B استفاده میکنیم.

اصول طراحی تجربه کاربری

۵- پیگیری کردن

وقتی که محصولی در مسیر درستش قرار میگیرد بسیار خرسند میشویم. چرا که میخواهیم مطمئن شویم اپلیکیشن مورد نظر به همان صورتی عمل میکند که ما آن را طراحی کرده ایم. دو احتمال وجود دارد:

پروسه ساخت با پروسه طراحی هم تراز باشد، پی گیری محصول ساخته شده خیلی راحت تر است چرا که میتوانیم با مشتری یا سازنده به طور روزانه در تماس باشیم.

پروسه ساخت بعد از پروسه طراحی باشد، که باید یکسری جلسات پس از طراحی تشکیل دهیم تا در آن جلسات محصولی که براساس طرح تجربه کاربر ساخته شده است را پی گیری کنیم. هدف ما تولید محصولی کامل و منحصر به فرد به عنوان یک منبع و مرجع است، نه محصولی که میتوانست کامل باشد اگر …

خوب این روش کار ما و پروسه طراحی ایده آل ما است. ما کاملاً به این موضوع آگاهیم که ممکن است طرح مورد نظر دقیقاً همانی نباشد که در یک پروژه واقعی به کار گرفته میشود. اما در کل این کار به ما توانایی برنامه ریزی میدهد چرا که طرح دائماً در حین اجرای پروژه تغییر میکند. قبول کنبم که عنوانی به نام پروسه طراحی کامل و بی نقص وجود ندارد چرا که این پروسه همیشه باید رو به پیشرفت و تکامل باشد.

ما میدانیم که از همه چیز آگاه نیستیم ولی دائماً سعی در بهبود پروسه طراحی داریم بنابراین اگر شما دوست دارید متدهای خود را به اشتراک بگذارید، یا ایده و نظری در این مورد دارید لطفاً در بخش کامنت ها نظر خود را اعلام کنید.

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search