دوره‌ طراحی

بهترین روش های طراحی تجربه کاربری

بهترین روش های طراحی تجربه کاربری

چرا تجربه کاربری مهم است؟ تجربه کاربری بخشی از فرآیند طراحی است که شما چیزی در مورد آن نمی شنوید مگر زمانی که بخشی از فرآیند دچار مشکل شود. اما بخش جدایی‎ناپذیر هر فرآیند طراحی است، از همان طرح اولیه تا محصول نهایی. در این مقاله به بهترین روش های طراحی تجربه کاربری ( UX ) میپردازیم.

سوال اینجاست که چرا تجربه کاربر برای طراحان مهم است؟

بهترین روش های تجربه کاربری
بهترین روش های تجربه کاربری

اصول اولیه تجربه کاربری

تجربه کاربری – یا به اختصار UX – چگونگی برقراری ارتباط کاربران با محصول دیجیتال را بیان میکند. تجربه کاربری شامل فاکتورهای زیادی است که برخی از آنها توسط طراحان و سازندگان قابل کنترل است و برخی دیگر به صورت محیطی یا فقط به وسیله اولویت‌‎های کاربر. این فاکتورها شامل قابلیت استفاده، قابلیت دسترسی، اجرا، طرح/زیبایی شناسی، کاربرد پذیری، ارگونومی و روی هم رفته تعاملات انسانی و بازاریابی است.

تجربه کاربری اگر چه به هم مرتبط هستند اما دقیقاً همان قابلیت استفاده محصول نیست. در واقع همان تجربه،احساس،درک و ارتباطی است که یک کاربر هنگام بازدید از یک سایت یا استفاده از یک محصول با آن مواجه میشود. قابلیت استفاده بیشتر به اثر بخشی طرح یک سایت و کاربر پسند بودن آن اشاره میکند. و یک فاکتور کلیدی در طراحی تجربه کاربری است.

به این ترتیب طیف معنایی واژه گسترده‎تر میشود تا شامل مفهوم ” طراحی محور کاربر” هم بشود، که اساساً همان مفهوم را به طریقی دیگر بیان میکند.

چرا این طرح مهم است؟

از لحاظ طراحی، تجربه کاربری به اندازه جلوه‎های بصری مهم است چرا که شکل ظاهری وب سایت شما مهم نیست وقتی که کاربر نتواند با آن ارتباط برقرار کند و علاوه بر این، آنها باید از این تعاملات لذت ببرند. و حتی برای انواع خاصی از محصولات دیجیتال بسیار مهم‎تر است از جمله: سایت ها یا اپلیکیشن های پیچیده، خرده فروشی‎ها یا فروشگاه‎های آنلاین، سایت‎ها و تجارت‎های نوبنیاد، پروژه‎هایی با بودجه کم و پروژه‎ها و یا سایت هایی که انتظار میرود به مدت طولانی سر پا باشند.

تجربه کاربری فاکتور کلیدی برای سایت‎های پیچیده است. چرا که کاربران باید بتوانند به راحتی وارد سایت شوند، در آنجا جستجو کنند و قادر به استفاده از آن باشند. نادیده گرفتن تجربه کاربری موجب طراحی سایتی درهم و برهم و بی نظم میشود که کاربران دیگر از آن بازدید نمیکنند. یک تجربه کاربری قوی موجب بازدید مجدد و همیشگی کاربران از سایت میشود.

یکی از پیچیده‎ترین انواع سایت‎ها، آن دسته‎ایی است که شامل خرده فروشی و خرید آنلاین هستند و نه تنها خود سایت باید خوب سازماندهی شود بلکه باید راهنمایی های کاملا‎ واضح و آسان برای استفاده کاربران و خرید امن آنها داشته باشد. همچنین انتظار میرود این سایت‎ها به مدت طولانی سر پا باشند. مثل سایت‎های خرده فروشی، مثل آمازون، که طی این سال ها از یک طرح تجربه کاربری استفاده کرده و همچنان خیلی راحت سر پا است.

تجربه کاربری برای تجارت‎های کوچک و نوبنیاد هم فاکتور بسیار مهمی است. چرا که سایت اولین عامل تأثیر گذار بر کاربران است. این مهمترین فاکتور برای محصولی است که وارد مسیر کسب و کار و تجارت در آینده میشود.

این فاکتور در کمپانی‎هایی با بودجه کم هم کاربرد دارد. زیرا میتواند نیروی محرکه‎ایی برای پیش برد تجارت باشد. به یاد داشته باشید که کاربران تنها در چند ثانیه تصمیم میگیرند که آیا سایت یا اپلیکیشن شما برای آنها قابل استفاده است یا نه؟ و آیا ارزش وقت گذاشتن دارد یا نه؟ این تنها فرصتی است برای شما که کاربران را متقاعد کنید.

زمانی که طرح تجربه کاربری ضعیف باشد توجه به برخی از نکات لازم است: ناتوانی در تطبیق برنامه‎ها قبل از ایجاد یک حساب کاربری، سرورهای پربار و وقت گیر، مشکل در ایجاد حساب کاربری، مشکل در تکمیل کردن برنامه های کاربری و ناکافی بودن تست کاربر. همه این مشکلات موجب نارضایتی کاربر از سایت میشود.

پروسه طراحی سایت و تجربه کاربری

چگونه طراحان طی فرآیند طراحی باید به تجربه کاربری فکر کنند؟ شاید شما قبلاً در مورد آن فکر کرده باشید.

کار با استفاده از قوانین همکاری در طراحی آغاز میشود و پروژه با یک تیم حرفه‎ایی خلاق با هدف مشترک حل مسأله آغاز میشود. اعضای تیم نیاز به همکاری با یکدیگر دارند. تا یک پکیج شامل فاکتورهای زیبایی شناسی، جلوه‎های بصری و اهداف مورد نظر طراحی را ایجاد کنند.

در مورد ارتباطات و تجربیاتی که میخواهید کاربران داشته باشند، فکر کنید: ساده، شگفت انگیز، رسمی، معتبر و احساسی. مطمئن شوید که طرح شما یک حس مشترک ایجاد میکند که برای همه کاربران آشنا خواهد بود و سپس تست و تست و تست.

آیا تجربه واقعی آن چیزی هست که شما انتظار یا تمایل دارید؟ آیا ابزارهای سایت آنطور که شما انتظار دارید با نتایج درست کار میکنند؟ احساس کاربرانتان در مورد کلیت سایت شما و تجربه استفاده از آن چیست؟

همچنین در مورد اینکه تجربه کاربری در مورد برند شما چه میگوید، فکر کنید. آیا شامل یک پیام فراگیر و جامع است؟ چگونه میتوانیم آن را با طرح‎های رقیب مقایسه کنیم؟

به جواب سوالات خود برسید و طرح را بازبینی کنید. اولین طراحی به ندرت بهترین طراحی تجربه کاربری گزینه خواهد بود.

روش های طراحی ux
چرا طراحان محصول باید مراقب باشند؟

آیا طرح تجربه کاربری یک عامل سازنده نیست؟ طراحی و توسعه یک طرح تجربه کاربری عالی دغدغه فکری هر طراحی است، از طرح اولیه تا محصول نهایی. در مورد هر مرحله از طراحی و چگونگی عملکرد هر چیزی باید صحبت شود. بنابراین این یک مسأله مهم برای طراحان و سازندگان و مدیران اجرایی است. به همین سادگی، نبود یک تجربه کاربری مؤثر و مفید منجر به عدم موفقیت کالای دیجیتال شما میشود.

تجربه کاربری و ویژگی ها

تجربه کاربری به اندازه جلوه‎های بصری در طراحی سایت مهم است و باید به هر دو در کنار هم توجه کرد.
نکته مورد توجه کاربران، نحوه عملکرد یک وب سایت در برابر یک اپلیکیشن و در برابر یک نسخه دسکتاپ است. یک کمپانی نهایت تلاش خود را برای طراحی تجربه کاربری متداول و مرسوم میکند. طرحی که در سرتاسر آن همه چیز طبق روال و با توجه به شالوده اصلی آن انجام میشود.

نکته کلیدی این است که کاربران صرف نظر از ابزار و کاربرد آن احساس خوبی نسبت به طرح داشته باشند.
نتیجه
تجربه کاربری به نوبه خود یک هنر است. شما هرگز نمیتوانید پیش بینی کنید که دیدگاه و نظر کاربران در مورد سایت یا اپلیکیشن چه خواهد بود. تنها کاری که میتوانید انجام دهید این است که با استفاده از ابزارها و برنامه های گوناگون بتوانید یک تصمیم آگاهانه در مورد تجربه کاربری در فرآیند طراحی بگیرید.

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search