دوره‌ طراحی

مرتب‌سازی و یا Card Sorting در طراحی محصول

مرتب‌سازی کارت‌ها

مرتب‌سازی کارت روشی است که برای کمک به طراحی یا ارزیابی اطلاعات معماری یک سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مرحله مرتب‌سازی کارت در طراحی محصول ، شرکت‌کنندگان موضوعات را دسته‌بندی می‌کنند و همچنین ممکن است در برچسب‌گذاری گروه‌ها نیز به شما کمک کنند.

 

مزایای مرتب سازی کارت در طراحی محصول

مرتب‌سازی کارت به شما کمک خواهد کرد تا انتظارات کاربران و میزان درک و فهم آنها از موضوعات را متوجه شوید. این امر اغلب زمانی بسیار مفید و کاربردی است که شما برخی از تمرین‌ها را انجام داده‌اید تا در مورد کاربران‌تان بیشتر بدانید و محتوای کارت‌ها را بیشتر درک کنید. دانستن اینکه چگونه کاربران‌تان اطلاعات را گروه بندی می‌کنند در موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

  • شکل‌دهی ساختار وب سایت شما
  • تصمیم گیری در مورد اینکه چه موضوعاتی باید در صفحه نخست قرار بگیرد
  • برچسب گذاری دسته بندی ها و جهت یابی

مرتب سازی کارت به دو روش باز و بسته

شما ممکن است بسته به نیازتان روش مرتب‌سازی باز یا بسته را انتخاب کنید. این دو روش همانطور که در ادامه آمده است با هم متفاوت هستند:

  • مرتب سازی باز: از شرکت کنندگان در خواست می شود که موضوعات را بر اساس محتوای موجود در سایت شما گروه بندی کنند و سپس هر گروهی را با عنوانی که احساس می‌کنند محتوا را دقیقاً توصیف می‌کند نام‌گذاری کنند. از این روش برای دانستن اینکه چگونه کاربران محتواها را گروه بندی میکنند و اینکه از چه کلمات یا برچسب‌هایی برای نام گذاری هر گروه استفاده می‌کنند، بهره ببرید.
  • مرتب سازی بسته: از شرکت‌کنندگان درخواست می‌شود که موضوعات را بر اساس محتوای موجود در وب‌ سایت شما به دسته‌های از پیش تعریف شده‌ایی، مرتب کنند. این شیوه وقتی به بهترین نحو انجام می‌شود که کار با یک سری از دسته‌بندی‌های از پیش تعیین شده، انجام گیرد و شما می‌خواهید بدانید که چگونه کاربران آیتم‌های مفاهیم را در هر دسته مرتب می کنند.

ممکن است بخواهید ترکیبی از هر دو روش را به کار بگیرید. شما می‌توانید ابتدا از روش مرتب سازی باز برای مشخص کردن دسته‌بندی مفاهیم استفاده کنید و سپس از روش مرتب‌سازی بسته، تا متوجه شوید که برچسب گذاری دسته‌ها چه روش خوبی است.

 

انواع و انتخاب تکنیک‌ها در مرتب سازی

یکی از این تکنیک‌ها، تکنیک شرکت‌کننده و یک ناظر است. شرکت‌کنندگان در حین مرتب‌سازی کارت ها با صدای بلند فکر می‌کنند. لذا یک تصویر واضح از نحوه عملکرد و تفکر آنها به دست می‌آید.

جوانب مثبت: این شیوه مرتب‌سازی ممکن است با کارت‌های واقعی یا کارت‌های آنلاین نرم افزارهای مرتب‌سازی انجام  شود. در این صورت تسهیل کننده‌ها نظارت می‌کنند و در صورت نیاز سوالاتی می‌پرسند. 

۲- جلسات گروهی/ انفرادی و همزمان فردی، این جلسات شرکت‌کنندگانی دارد که یک دسته از کارت‌ها را به طور مستقل مرتب می‌کنند. ممکن است تسهیل کننده تعداد شرکت‌کنندگان را در مرحله شروع کم کند و دوباره در مرحله پایانی نیز این امر صورت گیرد. اما شرکت‌کنندگان در بیشتر بخش‌ها به تنهایی کار می‌کنند.

جوانب مثبت:به خاطر تعاملات محدود، شما می‌توانید در آن واحد با یک تسهیل‌کننده جلسات زیادی داشته باشید.

جوانب منفی: شما باید دسته‌های زیادی از کارت‌ها را در جلسات همزمان داشته باشید. یا هر شرکت کننده باید یک کامپیوتر جداگانه داشته باشد البته اگر از کارت های آنلاین یا نرم افزارهای مرتب سازی استفاده می کند.

 ۳- جلسات گروهی/ همزمان فردی، این جلسات شرکت‌کنندگانی دارد که یک سری از کارت‌ها را به عنوان یک گروه مرتب می‌کنند. تسهیل‌کننده ممکن است از تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله شروع کم کند و یا در مرحله پایانی نیز دوباره این کار را انجام دهد. اما آنها در طول جلسات با هم کار می کنند.

جوانب مثبت: کار کردن به صورت همکاری یا به عنوان یک تیم، ممکن است موجب سرعت بخشیدن به گروه‌بندی و برچسب‌گذاری مفاهیم اصلی شود.

جوانب منفی: عملکرد گروهی ممکن است وارد مرحله بازی و سرگرمی شود و باید بر آن نظارت کرد.

۴- جلساتی که مبتنی بر کامپیوتر است واز راه دور انجام می شود، نیاز به شرکت کنندگانی دارد که به صورت انفرادی کار می کنند. آنها کارت ها را به طور مستقل در کامپیوتر شخصی شان مرتب می کنند. شما می‌توانید از روش مرتب‌سازی باز یا بسته از راه دور استفاده کنید .چندین نرم‌افزار برای کمک به شما با طیف وسیعی از مطالعات و بررسی‌ها در زمینه مرتب‌سازی کارت‌های از راه دور وجود دارد. استفاده از نرم‌افزارها یک مزیت است به این خاطر که اطلاعات را برای شما تحلیل و بررسی می‌کند.

جوانب مثبت: به شما این امکان را می‌دهد که شرکت‌کنندگان زیادی در مکان‌های مختلف داشته باشید.

جوانب منفی: به دلیل اینکه شرکت‌کنندگان از راه دور عمل می‌کنند شما قادر به دیدن یا شنیدن صدای آنها در حین مرتب‌سازی کارت نیستید، بنابراین متوجه نمی‌شوید که آنها بر چه مبنایی کارت‌ها را مرتب کرده‌اند.

 

بهترین روش‌های مرتب‌ سازی کارت

  • محدود کردن تعداد کارت‌ها، اینکه از شرکت‌کنندگان بخواهید همه کارت‌ها و مفاهیم را مرتب کنند بسیار وسوسه انگیز است. اما حواستان به خستگی و دلزدگی آنها هم باشد. ما به شما ۳۰ تا ۴۰ کارت را توصیه می‌کنیم. مخصوصاً برای شیوه مرتب‌سازی باز.
  • اگر امکان دارد ترتیب ارائه کارت‌ها را به صورت تصادفی قرار دهید، به این منظور که هر قسمت از مفاهیم، شانسی برای زودتر مرتب شدن در هر مرحله داشته باشد.
  • شرکت کنندگانی را انتخاب کنید که بتوانند زمان مرتب‌سازی کارت‌ها را تخمین بزنند. و به آنها برای اندازه‌گیری زمان مورد نیاز و میزان تلاش‌شان کمک کنید.
  • مزایای نیاز به شرکت‌کنندگان را برای تکمیل مرحله مرتب‌سازی در نظر بگیرید. اگر امکان‌پذیر است، در روش مرتب‌سازی باز، نیاز به وجود آنها را در نظر بگیرید. اما شاید نباید آنها را برچسب‌گذاری کنید. از آنجا که ممکن است این چالش برانگیزترین مرحله کار باشد،همانطور که در نکته یک اشاره کردیم مانع شما در محدود کردن آیتم ها خواهد شد.
  • روش باز را به عنوان بخش اول در نظر بگیرید و روش بسته را به عنوان بخش دوم. بخش اول به شما این امکان را می‌دهد که بدانید چه اتفاقی می‌افتد. در حالی که بخش دوم به شما این اجازه را می دهد که برچسب های خودتان را تست کنید تا بدانید که آیا آنها برای شرکت‌کنندگان شما قابل درک هستند یا نه.

نظر شما چیست؟ آیا پیشنهاد بهتری در این زمینه دارید؟ با ما در میان بگذارید.

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search