دوره‌ طراحی

۷ نکته برای افزایش تعامل کاربران با وبسایت

۷ نکته

در مورد افزایش تعامل (Engagement) در رسانه های اجتماعی چیزهای زیادی می شنویم، اما حرف های چندانی درباره افزایش تعامل در سایت موجود نیست. با این وجود، درگیر شدن بازدیدکنندگان وبسایت شما برای موفقیت شرکتتان فوق العاده مهم است.

محسن نجفی
وقتی کاربران با وبسایت درگیر می شوند، احتمال بیشتری دارد که محصول شما را خریداری کنند، شما را به دوستانشان پیشنهاد بدهند و یا مدت زمان طولانی تری با شما بمانند.

در این مقاله به ۷ راهی که می توانید تعامل کاربران را با وب سایت خود افزایش دهید نگاهی می اندازیم و نشان می دهیم که چگونه می توانید پیشرفت خود در این زمینه را اندازه گیری کنید.

این کار را با نگاهی به چند راه عالی برای افزایش تعامل کاربران بر روی هر وبسایتی شروع می کنیم و سپس ابزاری که GoSquared برای اندازه گیری لحظه ای میزان تعامل ارائه می دهد را معرفی خواهیم کرد.

 

۱- جریان محتوا ایجاد کنید

جریان محتوا

شروع کردن با چیزی که به ظاهر ساده است ولی در واقعیت برای درست انجام دادن آن کار دشوارتری می طلبد.
وبسایت شما نیاز دارد تا جریان داشته باشد. این مسئله به محتوا و به ناوبری برمی گردد. ساده سازی رسیدن به محتوایی که کاربران به دنبال آن هستند، راحت ترین راه برای درگیر کردن آن ها در سایت است.

چند چیز که باید در نظر داشته باشید.

  • پیمایش و ناوبری باید راحتی جریان داشته باشد و یک جریان دنباله دار را به کاربر ارائه دهد تا به بازدیدکننده کمک کند از یک موقعیت در وبسایت به موقعیت دیگری حرکت کند.
  • از تگ ها و پیشنهادات هوشمند برای هدایت کاربر به محتوایی که متناسب با علایق اوست استفاده کنید. این نوع بازاریابی داده محور، بسیار مژثرتر از رویکرد عام است.
  • صفحات طولانی متنی را با تصاویر مختلف به بخش های جداگانه تقسیم کنید، نقل قول ها و سایر اجزای طراحی را از متن متمایز کنید.
  • از تقسیم مقالات در چندین صفحه خودداری کنید. مدت ها مردم تصور می کردند که این امر به آن ها کمک می کند تتا رتبه ی صفحات خود را در موتورهای جستجو بالا ببرند، ولی این کار فقط بازدیدکنندگان را تحریک می کند تا وب سایت شما را ترک کنند.

 

۲- از ایمیل های اتوماتیک برای بازگرداندن افراد استفاده کنید

ایمیل های اتوماتیک

درگیر کردن کاربران با وب سایت امری یک باره نیست. بلکه ما می خواهیم کاربرانمان بارها و بارها از وبسایت بازدید کنند. وقتی تنها ۲ درصد کاربران در بازدید اول مشتری می شوند، کار درگیر کردن و تعامل با کاربران چیزی نخواهد بود که بتوان از آن چشم پوشی کرد.
هنگامی که کاربر درگیر شد و شما نیز آدرس ایمیل او را ذخیره کردید، مهم است که هنگام نشان دادن علاقه از سوی کاربر، با وی ارتباط برقرار کنیم. برای مثال ، با تنظیم یک ایمیل خودکار که پس از مراجعه یک بازدیدکننده شناخته شده به وب سایت برای او ارسال می شود. اما اقدامی مانند خرید یا بارگیری را انجام نمی دهد.

 

۳- هنگامی که کاربران تمایل به خروج نشان می دهند از اعلان ها استفاده کنید.

تمایل به خروج

برخی از سیستم های چت آنلاین، امکانی را در اختیار شما می گذارند تا اعلان مربوط به گفتگوی آنلاین را در صفحه وبسایت نمایش دهید.
شما می توانید این اعلان ها را طبق خواسته ی خود ویرایش کنید تا پیام هایی را نمایش دهد که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کنند و یا آن ها را ترغیب به شروع گفتگو می کند. با ایجاد وقفه در خروج آن ها با چت آنلاین، ضمن اینکه از آزار و اذیت اجباری پاپ آپ های میان صفحه ای خودداری می کنید، هنوز هم به کاربران یادآوری می کیند چیزهای بیشتری برای کشف در وب سایت وجود دارد.

 

۴- زمان لود صفحه را کاهش دهید

کاهش زمان لود صفحات
کاهش زمان لود صفحات

یک راه واقعا ساده برای جلوگیری از اینکه یک بازدیدکننده قبل از اینکه وبسایت شما را دیده باشد ، آن را ترک کند این است که صفحات به سرعت برای آن ها بارگذاری شود.
وبسایتی مانند Pingdom ابزاری بسیار عالی در اختیار قرار می دهد تا بتوانید سرعت لود صفحات وبسایت را اندازه گیری می کند و نکته مهم این که این اطلاعات دائما و از نقاط مختلفی در جهان اندازه گیری و محاسبه می شود. اهمیت این مورد در این است که اگر وب سایت شما در خانه یا محل کارتان سریع بارگیری می شود، دلیل بر آن نیست که در اروپا و چین و شهرهای دیگر هم با همین سرعت بارگیری می شود.
وبسایت خود را با حذف کردن اسکریپت های اضافی سبک تر کنید.توجه داشته باشید که بسیاری از بازدیدکنندگان از موبایل برای مرور وبسایت استفاده می کنند. پس این نکته مهم است که وبسایت ما برای استفاده در دیوایس های مختلف بهینه سازی شده باشد.

 

۵- با طراحی و عملکرد مناسب محتوا را در دسترس قرار دهید

طراحی و عملکرد مناسب
طراحی و عملکرد مناسب

تقریبا به همان میزان که درک محتوا و پیگیری آن باید آسان باشد، میزان دسترسی و خوانایی آن نیز مهم است.
وبسایت شما باید برای عملکردهای ساده، در هر تعداد مرورگری که امکان پذیر است از جمله مرورگرهای موبایل مورد ارزیابی قرار گیرد. همه ما امروزه عادت داریم از سطح بالای کارایی و استانداردها در طراحی وب استفاده کنیم. انتظار داریم که وبسایت ها در کسری از ثانیه لود شوند و طراحی چشم نوازی را به نمایش بگذارند.

طراحی خوب و آسان برای استفاده به ندرت به معنای طراحی پیچیده است.

محتوای وبسایت شما باید برای خواندن طراحی شده باشد. به نکات زیر توجه کنید: از فونت های بزرگ و واضح که به خوبی در صفحه نمایش های بزرگ و کوچک نمایش داده می شوند استفاده کنید.

–       از رنگ های پس زمینه ی مناسب برای متون استفاده کنید. به گونه ای که در عین کمک به خوانایی بیشتر متن، چشم بیننده را اذیت نکند.
–       عنوان ها را واضح و با اندازه بزرگتر مشخص کنید تا از متن متمایز شوند و بین قسمت های مختلف متن از تصاویر مناسب استفاده کنید.
–       این نکته فراموش نشود. از تصاویر ، از نمودارها و از کلمات غیرپیچیده استفاده کنید. متن شما باید پیچیده باشد ولی کلمااتی که استفاده می کنید باید به راحتی قابل فهم باشند.

 

۷- تست A/B

تست A/B
تست A/B

بهترین راه حل برای فهمیدن اینکه طراحی های مختلف هرکدام چه عملکردی دارند، انجام آزمون A/B برای آن هاست.

این روش ساده یک طرح متفاوت را برای بازدیدکنندگان مختلف نشان می دهد. ( معمولا فقط دو نفر در یک زمان آزمایش می شوند).

خب، فرض کنیم شما می خواهید تعداد کاربرانی که در سایتتان نظر می گذارند را افزایش دهید. برای این کار می توانید طرحی را ایجاد کنید که تاکید بیشتری بر گذاشتن نظر دارد و آن را در کنار طرح موجود خود اجرا کنید.

ابزاری مانند Google Optimize, VWO و Optimizely می توانند متغیرهای موجود در صفحات را در برابر ترافیک زنده سایت آزمایش کنند و معیارهایی برای بیان عملکرد هر طرح ارائه دهند. شما می توانید از این داده ها استفاده کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید از کدام نسخه وبسایت خود استفاده کنید تا نظر تمام بازدیدکنندگان را جلب کنید.

اجتماعی باشید

اجتماعی باشید
اجتماعی باشید

سهولت به اشتراک گذاری مطالب وبسایت در شبکه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، لینکدین و … راه خوبی برای اطمینان از تعامل بیشتر بازدیدکنندگان است.
یک پست از یک سازمان که محصولی را برای خرید پیشنهاد می دهد یا مطلبی از یک دوست که علاقه ی خود را به یک مقاله نشان می دهد، نمونه های خوبی برای بازاریابی اجتماعی است.
رسانه های اجتماعی نه تنها به اشتراک گذاری بین سطوح همسان برای جلب اعتماد کمک می کنند، بلکه برای ایجاد مخاطبان بلندمدت و خوانندگان و کاربران وفادار نیز مفید هستند.

منبع: gosquared.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

جستجو