دوره‌ طراحی

۱۲ راهکار برای طراحی بهتر UX بدون کپی برداری از طرح های دیگران

۱۲ راهکار برای طراحی بهتر UX

امروز با ۱۲ راهکار برای طراحی بهتر UX بدون کپی  برداری از  طرح های  دیگران در خدمت شما عزیزان هستیم. اغلب می شنویم که کپی بر داری از طرح های دیگران برای طراحان رابط کاربری بلامانع است و هیچ مشکلی پیش نمی آید. با این وجود، اگر شما قادر به تشخیص شباهت های موجود بین طرح ها باشید، تنها می توانید کپی کم رنگی از سایر طرح های موفق موجود در زمان گذشته و حال داشته باشید. علاو ه بر این، طرحی که در یک زمینه موفق بود نمی تواند در سایر زمینه ها نیز موفق باشد.

هدز اند هندز  (Heads and Hands) در مورد این موضوع به صحبت با یک تیم رفته و لیستی از وسایل مورد نیاز در طراحی صحبت می کند که به طراحان کمک می کند پروژه های خیلی خوبی را ارائه دهند حتی بدون کپی برداری از  ایده ها و خلاقیت های دیگران. پس با ما باشید. پیشنهاد میشود اگر اطلاعات کمی در مورد طراحی تجربه کاربری دارید کلیک کنید.

دریبل یا بی هنس
دریبل یا بی هنس

۱- در UX نیازی به کپی برداری نیست!

همانطور که گفتیم  بسیاری از طراحان تجربه کاربری کار خود را با جستجوی شباهت ها شروع می کنند و قبل از اینکه شروع به تفکر درست و منطقی در مورد پروژه خود کنند، سایت های دریبل و بی هانس را مورد بررسی قرار می دهند. پیشنهاد ما این است موضوع را به گونه ایی متفاوت بررسی کنید. برای طراحی بهتر UX یا تجربه کاربری سعی کنید طرح اولیه را روی کاغذ پیاده کنید حتی اگر یک طرح  انتزاعی از محصول مورد نظر را در ذهن خود دارید و  پس از آن شباهت ها ر ا بررسی کنید. در این حالت مرز بین دانش و اطلاعات شما و منابعی که از قبل وجود داشته است تفکیک خواهد شد. گاهی شما یک ایده خلاقانه به  ذهنتان می رسد که زمینه ساز یک روند جدید  در طراحی خواهد شد. پس از آن تعداد بیشماری ایده ناشناخته در انتظار خلق شدن هستند.

 

۲- ساختار یک اصل مهم است.

شما هرگز نمی توانید تنها  به جلوه و جذابیت بصری طرح خود فکر کنید. اصل و اساس این امر بر طراحی هوشمندانه پروژه و کار منطقی و دقیق روی محصول مورد نظر قرار دارند. کوچکترین تلاش در این زمینه می تواند منجر به تولید محصولی مناسب و روشهای طراحی ساده تر شود. ساختار و استدلال هسته های طراحی تعاملی بودن آنها هستند.

مثالی از استدلال بد در طراحی: وب سایت ایروفلوت، سایتی که تنها کافیست نگاهی به لیست آن بیاندازید تا گیج و سر در گم شوید.

مثالی از استدلال خوب در طراحی: اپلیکیشن آیگودز برای آی او اس و اندروید. در این اپ تمام مراحل انجام کار موجود است و اجرا می شوند. هیچ پایان منطقی وجود ندارد، همه مراحل مهم نکاتی برای خواندن دارند.

بسیار مهم است که در حین مراحل انجام پروژه با همه اعضای گروه تعامل داشته باشید. با سازندگان، مشتری ها، مدیران و … گفتگو سازنده است. در هر موردی گفتگو بهترین ایده ها را خلق می کند. نکته قابل تامل این است که هرگز به سمت همه ایده هایی که در وهله اول در ذهنتان جرقه می زند، هجوم نبرید. تمام پیشنهادهای موجود را بررسی و فیلتر کنید. حتی با تجربه ترین سازندگان نیز ممکن است اشتباه کنند چرا که ممکن است این سازنده بخش دیگری از پروژه را تحت پوشش قرار دهد.

 

۳- سیستماتیک کردن امری مهم در طراحی بهتر UX

آسان ترین راه برای توضیح این راهکار بررسی عادات افراد اوتیسمی است. چنین افرادی معمولاً همه چیز را بر اساس سایز و رنگ تقسیم بندی می کنند و در جستجوی رابطه منطقی بین همه چیز هستند. شما هم باید در پروژه های طراحی خود به همین شیوه عمل کنید. به دنبال حالات،  فاکتورها،  رنگ ها، سایز فونت های مشابه باشید. شما باید همه فاکتورها و حالات را در یک سیستم جمع آوری کنید. چنین دستاوردی به شما کمک خواهد کرد که فرآیند طراحی و ساختار پروژه و زمان اجرای تمام ایده های خود را به حداقل برسانید. به همین دلیل لازم است یک پک ابزار طراحی UI، سلسله مراتب ساختاری و مراحل انجام کار برای خود داشته باشید. تیم طراحی ما یک تا دو روز وقت را به آماده کردن طرح برای سازندگان اختصاص می دهند. از صرف وقت برای سیستماتیک کردن کار خود نترسید این امر روند کار شما را در آینده تسهیل می کند.

 

۴- آسان سازی اما تا اندازه ایی نه بیش از حد!

هیچ کس پیچیدگی را دوست ندارد اما آسان سازی بیش از حد هم منجر به بن بست و سوالات بیشمار می شود. هر چیزی باید کاملاً واضح باشد. اما نه مبهم و نه بیش از حد آسان ، این امر در طراحی UX باید جدی گرفته شود و به بهبود آن کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال می توانبم در مورد عشق و علاقه به آیکن ها صحبت کنیم. مشتری ها اغلب مشتاق به اضافه کردن آیکن هایی به متون هستند. برخی از طراحان نیز به این نتیجه رسیده اند که این کار را انجام دهند چرا که نوار ناوبری اغلب به آیکن ها متصل می شود. پیشنهاد ما این است که قبل از اضافه کردن آیکن های بیشتر در مورد این قضیه فکر کنید. از نظر بصری متن کوتاه از بسیاری جهات نسبت به آیکن ها، متن را ساده تر می کند.

 

۵- ایجاد طرح کاربر پسند

طراحان پروژه های تجربی، روی محتوای پروژه نیز کار می کنند. در اینجا ما می توانیم در مورد متن هایی صحبت کنیم که با ما  حرف می زنند، به ما پیشنهاداتی می دهند یا فقط با کاربران روی وب سایت یا اپلیکیشن های موبایل در تعامل هستند. خود متن به تنهایی اصلاً کافی نیست، حتما لازم است که همراه با یک طرح کاربر پسند باشد. طراحان باید در مورد فاکتور هایی مثل میکرو انیمیشن ها، واکنش اپلیکیشن ها، و متنی که با فشار دادن یک دکمه ظاهر می شود، حتی در مورد فرم های لودینگ مانند و باز خوردها فکر کنند. وقتی که همه این فاکتورها به دقت با هم ترکیب می شوند، گیرایی محتوا فوق العاده بالا می رود.

 

۶- راهنمایی و تشویق

هیچ کس علاقه ایی به درک این موضوع ندارد اما آیا خواندن زیاد جذاب است؟ حداقل هیچ کس دوست ندارد که یک دستور العمل طولانی را قبل از شروع کار با یک سرویس جدید بخواند. وقتی که مرحله خواندن متن طراحی یک وب سایت یا یک اپ شروع می شود کاملاً متفاوت به نظر می رسد. به عنوان مثال، ما چنین فرآیندی را در اپلیکیشن آی گودز برای تحویل غذا پیاده کردیم، به طوری که کاربران نحوه کار با  این اپ را مطالعه می کنند و هر صفحه شامل تعدادی نکته مفید و کاربردی است.

وقتی که کاربران را از طریق سرویس خدمات راهنمایی می کنید، هرگز تبلیغات را فراموش نکنید. استیکرهای دسترسی مختلف و کدهای تبلیغاتی برای سفارشات بعدی می تواند بزرگترین عامل انگیزشی باشد. تشویق کردن بسیار مهم است، اما نه خیلی. به این دلیل که تشویق زیاد می تواند منجر به واکنش منفی بشود. تشویق لازم است اما به مقدار کم.

 

۷- هرگز نقطه ضعف نشان ندهید

این توصیه بهترین کمک به طراحان محصول تازه کار است که فکر می کنند استفاده از تصویر یک ستاره به جای استفاده از یک نماد یا آیکن، بهترین راه برای راضی نگه داشتن کاربران است اما در واقع بهتر است استفاده از چنین تصاویری را محدود کنید تا طراحی UX بهتری داشته باشید.

چنین تصاویری حواس کاربران را از مفاهیم مهم پرت می کند. ایده بهتر استفاده از عکس مشتری مخصوص سرویس است.

علاوه بر این، بهتر است از استفاده کامل از عکس ستاره ها نیز اجتناب کنید. مثلاً شرکت اپل می تواند اپلیکیشن شما را رد کند تنها به این دلیل که استفاده از چنین تصویری مثل یک تبلیغات بدون توافق است.

ایجاد یک پک ابزار طراحی و سیستماتیک کردن طرح نیز برای سازندگان بسیار سودمند است. همیشه برخی از نکات را به یاد داشته باشید، مثلاً هرگز از نیم پیکسل استفاده نکنبد. یا اینکه مثلاً سازندگان ما مسئول پیدا کردن رنگ های نامناسب در طرح ها نیستند در حالی که شما می توانید از رنگ های واضح و مشخص استفاده کنید. هچنین باید شبکه ها را مد نظر داشته باشید.

بهتر است از فونت‎های موجود در دستورالعمل‎های فروشگاه و از سایز واقعی فونت‎ها استفاده کنید. از فونت‎هایی با سایز کوچک استفاده نکنید. همه متون باید قابل خواندن باشند و همه قوانین تایپوگرافی باید در آنها  اعمال شوند. به عنوان مثال، هر فضای اضافی در گوشی موبایل می‎تواند موجب آشفتگی طرح شما بشود و باید از قبل در مورد آن فکر کنید.

در کل این جنبه را با دقت مد نظر داشته باشید: گاهی اوقات برای داشتن پروژه‎ایی مفهومی و خاص تنها نیاز به فونتی خاص دارید بدون هیچ نوع خلاقیت اضافی دیگری.

کار با مفاهیم برای طراحان بسیار مهم است. همه عکس ها باید در زمینه ایی گرفته شود که پروژه در آن طراحی می شود و  طراحی انجام می شود تا درست ترین و دقیق ترین واکنش را از مخاطبان بگیریم. همچنین مهم است که با متون، تصاویر و بلوک های برنامه کار کنیم.

در چنین موردی شما قادر به درک جلوه واقعی طرح خود خواهید بود و اینکه پس از عرضه طرح خود در فروشگاه ها باید خود را برای برخی ترکیبات آماده کنید. پس لازم است از قبل در موردش خوب فکر کنید.

طراح می تواند مفاهیمی را که بعداً به اپ اضافه می شود، تحت تاثیر قرار دهد. مثل محدود کردن تعداد سمبل ها در متن، پیشنهاد بهترین تصویر، نمایش صفحه با تصاویر مناسب و خوب.

 

۸- سنجیدن طرح در دیوایس ها

بررسی طرح در دیوایس ها
بررسی طرح در دیوایس ها

همیشه طرح خود را در دنیای واقعی بسنجید. فراموش نکنید که طرح خود را در یک دستگاه واقعی چک کنید. اپلیکیشن شما در دستگاههای مختلف با سایز صفحه متفاوتی باز خواهد شد. مفاهیم نیز در چنین مواردی به گونه ایی متفاوت دیده می شوند. بهتر است طرح خود را در دستگاه‎های گوناگون بررسی کنید تا آنجا که امکان دارد. بسیاری از برنامه های طراحی این ویژگی های پیش از نصب را دارند. شما می توانید بازتاب طرح خود را در دستگاههای گوناگون بررسی کنید دقیقاً همانند روند انجام کار.

 

۹- سیستم را در رنگ ها پیدا کنید

برخی از نمونه رنگ ها هستند که طراحان باید آنها را به ذهن بسپارند. مثلاً رنگ قرمز، برای خطاها به کار گرفته می شود. رنگ زرد، برای هشدار و رنگ سبز، برای موفقیت.

هرگز تاثیر حس رنگ ها و طرح های رنگی را فراموش نکنید. همچنین شما می توانید پالت رنگی خود را به صورت ریاضی محاسبه کنید.

ابزارهایی وجود دارد که به ما فرصت محاسبه هر طرح را به صورت مستقل می دهد. مثل اپلیکیشن و سایت کالرز.

 

منبع: https://medium.muz.li

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search