دوره‌ طراحی

پرسش مورد علاقه من در تست قابلیت استفاده

تست قابلیت استفاده

این امر بدیهی است که نباید از شرکت‌کنندگان آزمون قابلیت استفاده مستقیماً بپرسید که آیا آنها محصول شما را دوست دارند یا نه؟ ممکن است سعی کنند بی‌طرف باشند، چرا که مردم اغلب تمایل دارند نسبت به وقتی که با یک دوست صمیمی وقت می‌گذرانند در حین انجام فعالیت جدی مثبت‌تر باشند. این یک فشار اجتماعی است که شخص مورد امتحان سعی می‌کند نظرات مأیوس کننده نداشته باشد. بنابراین شما چگونه نظر واقعی آنها را نسبت به محصول مورد نظر خود متوجه می‌شوید؟ من به یک نتیجه عالی رسیده‌ام، از آنها بپرسید ” آیا شما کسی را می شناسید که این محصول را دوست داشته باشد؟ و علت این علاقه چیست؟

” چرا ؟ “ این کلمه حقیقتاً پاسخ‌های درست را از زبان شرکت‌کنندگان بیرون می‌کشد به این دلیل که این یک سوال کلی است، که تبدیل به یک سوال غیر جدی و معمولی در مورد افرادی که آنها را می شناسند، شده است. در اینجا نحوه عملکرد این سوال آمده است:

  • هیچ فشار اجتماعی وجود ندارد.
    بن مایه پرسش این است که آیا محصول مورد نظر برای برخی از مردم خوب است؟ که به این معناست که شرکت‌کنندگان شما نباید پاسخ منفی بدهند و این پرسش از فشار اجتماعی کاملاً جلوگیری می‌کند.
  • غریبه‌ها به طرز شگفت‌آوری از صحبت کردن در مورد افرادی که می‌شناسند خوشحال می‌شوند.
    در اینجا مثال فوق العاده‌ایی را برایتان ذکر می‌کنیم. زمانی که من در ایمگور کار می کردم، یک تست قابلیت استفاده را برای نرم افزار اندرویدمان با یک خانم میانسال اجرا کردم. او دو فرزند داشت، دو شغل و خیلی هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کرد. وقتی که من از ایشان پرسیدم کدام یک از دوستانش از ایمگور استفاده می‌کند و آن را دوست دارد؟ او فوراً جواب داد، اوه پسر، من یک دوست دارم… او همیشه در مورد موضوعات عجیب و غریبش در فیسبوک پست می‌گذارد.
    تن صدا وحالت چهره‌اش کاملاً مشخص بود که این شخص کسی نیست که آن خانم با او در ارتباط باشد و به کار گرفتن آن اپلیکیشن برای ایشان هیچ فرقی نمی‌کرد. کاملاً مشخص است که مردم در به اشتراک‌گذاری صادقانه ارزیابی‌هایشان از افرادی که می‌شناسند، خوب عمل می کنند، مخصوصاُ وقتی که شما را نمی‌شناسند. اما درخواست از آنها برای اعلام نارضایتی از محصول مورد نظر شما در مقابل خودتان کاملاً اشتباه است. به هیچ وجه این کار را انجام ندهید.
  • افراد برجسته در مقیاس ان پی اس (نوعی رتبه برای وب‌سایت‌ها) را مشخص می‌کند.
    اگر شما سوالی بپرسید و کاربران شما پاسخ دهند که ” نمی‌دانم، من تمایل دارم که خودم از محصول استفاده کنم.” این حرف واقعاً عالی است. واقعیت این است که آنها به دوستانشان فکر نمی‌کنند و در واقع علاقه دارند که خودشان از محصول استفاده کنند. این افراد در نهایت محصول را بین دوستانشان نیز به اشتراک می‌گذارند.
  • این پرسش به تفاوت های موجود بین محصول و کاربران توجه می‌کند.
    هر محصول ویژگی‌های مخصوص به خود دارد؛ از جمله، عملکرد طراحی یک اپلیکیشن، صدای به کار رفته در یک نسخه، قابلیت اطمینان اپلیکیشن و غیره. شما می‌توانید ببینید که چگونه شرکت‌کنندگان ویژگی‌های خاص محصول‌تان را متوجه می‌شوند. این مهم با درخواست از آنها برای پاسخ دادن به پرسش‌هایی در مورد فردی که آنها می‌شناسند میسر خواهد شد. آیا آنها شخص مورد نظر را قبول دارند و برایشان دوست داشتنی است؟ پس به احتمال زیاد در مورد محصول شما هم چنین نظری دارند. آیا آنها شخص مورد نظر را دمدمی مزاج و غیر قابل اطمینان می‌شناسند؟ پس محصول شما هم غیر قابل پیش‌بینی است.

اگر پیشنهاد خاصی در این زمینه دارید که می‌تواند به گزینه‌های آن افزود را با ما در میان بگذارید.

منبع: medium.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search