دوره‌ طراحی

گیمیفیکیشن و راهنمای گام به گام برای آن

راهنمای مرحله به مرحله گیمیفیکیشن

بازیوار سازی یا گیمیفیکیشن  و بازی های جدی

بازیوار سازی یا Gamification به عنوان یکی از مهمترین پدیده های آموزش و تجارت ، معروف شده است. Deloitte بازی سازی را به عنوان یکی از ۱۰ روند برتر فناوری  برای سال ۲۰۱۲ ذکر کرد و فرهنگ لغت آکسفورد آن را در سال ۲۰۱۱ در فهرست کلمه  کوتاه سال در ایالات متحده قرار داد. دیگر کسی نمی پرسد که آیا بازی سازی ارزش امتحان کردن را دارد یا نه ، بلکه می پرسد چگونه می توان از آن به عنوان بهترین مزیت استفاده کرد.

نگاهی گذرا به نتایج جستجوی Google این کلمه، برای اثبات افزایش محبوبیت بازی در سراسر جهان کافیست:

نتایج جستجوی گوگل برای کلمه Gamification در طول زمان

در این مقاله، ما قصد داریم توضیح دهیم که دقیقاً منظور از بازیوار سازی چیست، برخی از بهترین مثالهای شناخته شده را معرفی خواهیم کرد و توضیح می دهیم که با چه تکنیکی از غریزه های انسانی استفاده می کند.

بازیوار سازی یا گیمیفیکیشن چیست؟

بیایید با یک تعریف ساده ارائه شده در ویکی پدیا شروع کنیم: “بازیوار سازی استفاده از عناصر طراحی بازی و اصول بازی در زمینه های غیر بازی است”. این برای اهداف متنوعی از جمله بهبود بهره‌وری در محل کار ، ارتقاء ورزش و سلامت بدنی ، تقویت یادگیری در مدارس و تقویت رفتار مثبت در جامعه مورد استفاده قرار می گیرد.

 Gabe Zichermann، یکی از اولین معلمان بازی سازی و نویسنده مشترک کتاب “Gamification by Design” ، تا حدودی در توصیف عناصر مختلف سازنده گیمینگ صریح تر است:

“بازیوار سازی یا گیمیفیکیشن فرایند درگیر کردن مردم و تغییر رفتار ، وفاداری و اقتصاد رفتاری با طراحی بازی است. آنچه که در مورد بازی ها سرگرم کننده است استفاده از آن در موقعیت هایی است که شاید چندان سرگرم کننده نباشد. استفاده از این احساس در جریان همه چیز است ، از انگیزه کارمندان گرفته تا مطالعات تحقیقاتی تارقابت های بازاریابی. “

سه نمونه از بازیوار سازی یا گیمیفیکیشن

اگر هنوز مطمئن نیستید که منظور ما از بازی سازی یا گیمیفیکیشن چیست ، این سه مثال حتماً آن را کاملاً شفاف می کند.

اولین موردی که می خواهیم به شما نشان دهیم و احتمالاً شناخته شده ترین آنهاست ، در مورد ترویج ورزش و شیوه زندگی سالم تر است. برای دستیابی به این هدف، سازمان تئوری های سرگرم کننده یک صفحه کلید پیانو غول پیکر دارای عملکرد را در یک ایستگاه مترو در استکهلم نصب کرد که هنگام اعمال فشار بر هر صفحه، یک نت موسیقی را اجرا می کرد. ایده این بود که مسافران بتوانند بجای استفاده از پله برقی از پله ها بالا بروند و این یک موفقیت بزرگ بود:

 در حالی که بازیوار سازی یا Gamification اغلب برای تشویق مردم به اتخاذ عادات مسئولانه تر (به عنوان مثال برای ترویج بازیافت و رانندگی مسئولانه) مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند توسط شرکت ها نیز برای انجام امور تبلیغاتی نیزاستفاده شود. نمونه ای از این امر را می توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید که Coca-Cola نوعی مسابقه مانع را در یک ایستگاه قطار شلوغ برای ارتقاء اکران آخرین فیلم جیمز باند ترتیب داده و به برندگان بلیط رایگان برای دیدن آن می دهد. سرگرمی ، چالش و فضا (شامل موسیقی) توجه مصرف کنندگان را جلب کرد در غیر این صورت علاقه ای به فعالیت  در آن ندارند و این امر منجر به  آگاهی از دو محصول درگیر (کوکا کولا صفر و فیلم جیمز باند) می شود.

مثال سوم برای نشان دادن بعضی از مکانیک های مورد استفاده در یک مورد متفاوت است. در این حالت، این بازی الکترونیکی، نوعی برنامه کوچک برای مدیریت هرچه بیشتر ایمیل شما و کمک در خالی و مرتب نگه داشتن صندوق ورودی است. بازی الکترونیکی با استفاده از سیستم پاداش، امتیاز و مجازات، قصد دارد خستگی و استرسی که اغلب هنگام مواجهه با هجوم روزانه ایمیل ها، ما را تحت الشعاع قرار می دهد، برطرف کند.

بازیوار سازی یا Gamification : امری جذاب برای غرایز انسانی

اگرچه بازیوار سازی یا گیمیفیکیشن در درجه اول با فناوری همراه است ، ولی  واقعیت این است که جوهر آن در روانشناسی انسان نهفته است. بازی سازی به دلیل ایجاد جذابیت برای نیازها و غرایز انسان فعالیت می کند. گاب زیکرمان در چندین مورد تأکید کرده است: “بازی سازی ۷۵ درصد روانشناسی و ۲۵ درصد فناوری است”.

به طور خاص ، بازیوار سازی تمایل دارد که به نیازهای زیر متوسل شود:

  • پاداش: همه ما دوست داریم جوایز و هدایایی دریافت کنیم. به عنوان مثال ، وقتی کوچک هستیم ، می خواهیم در ازای یک شام مورد علاقه یا پول توجیبی اضافه کارهای خانه را انجام دهیم. این رفتار فطری یکی از درایورهایی است که باعث می شود بازی سازی انجام شود و به آن اجازه می دهد از انواع جوایز (بلیط فیلم ، سکه های مجازی ، زندگی اضافه در بازی و غیره) استفاده کند تا ما را به انجام عملی ترغیب کند.
  • پیش رفتن. ما انسانها به طور کلی دوست داریم پیشرفت کنیم. دوست داریم احساس کنیم در هر کاری که انجام می شود در حال پیشرفت هستیم و اقداماتمان ما را در رسیدن به هدف نهاییمان نزدیک می کند. بازی سازی بر نیاز انسان به پیشرفت، برای ایجاد انگیزه و درگیر کردن شرکت کنندگان نقش بازی می کند.
  • رقابت. ادامه دهید، اعتراف کنید: همه ما دوست داریم برنده شویم. وقتی کوچک بودیم، می خواستیم اولین نفری باشیم که از خط  پایان عبور می کنیم و هرچه بزرگتر می شویم ، دوست داریم در تحصیلات یا مشاغل خود برتر باشیم. تمایل به رقابت هنگامی که رقبای خود را می شناسیم حتی قوی تر است: ما می خواهیم بهتر از خواهر و برادر ، دوستان و همکاران خود عمل کنیم.
  • شناخت و وضعیت. فخر کردن به دستاوردها بخشی از ماهیت بشر است. یکی از دلایل موفقیت رسانه های اجتماعی این است که به ما اجازه می دهند تمایل خود را برای فخر فروشی نشان دهیم: به هر کاری که می توانیم به خوبی انجام دهیم ، نشان دادن مهارت هایمان، آخرین تعطیلاتمان در یک ساحل نمناک و غیره افتخار کنیم. بازی سازی با ایجاد راه هایی برای به اشتراک گذاشتن دستاوردهایمان در بازی با دیگران، این نیاز ما را به رسمیت شناخته است.
  • نوع دوستی. بدون اینکه وارد یک بحث فلسفی شویم ، علم نشان داده است که ما انسان ها تمایل طبیعی به نوع دوستی و همبستگی داریم. ما معمولاً دوست داریم به دیگران کمک کنیم زیرا این امر باعث می شود احساس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم. بسیاری از بازی ها حول محوریت ایده نجات یک شاهزاده خانم ، نجات جهان یا جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی می چرخند.
  • سرگرم کننده. تفریح یکی دیگر از نیازهای ذاتی انسان است. همه ما دوست داریم استراحت کنیم ، تفریح کنیم و لذت ببریم. به همین دلیل فیلم ها ، موسیقی و بازی های ویدئویی صنایع چند میلیارد دلاری هستند: ما حاضریم برای تفریح  هزینه پرداخت کنیم. بازیوار سازی (همانطور که در این سه مثال دیدیم) بر این تمایل به تفریح برای درگیر کردن و ایجاد انگیزه در افراد نقش بازی می کند.

راز جادویی: تکنیک های بازیوار سازی یا گیمیفیکیشن               

به منظور جلب توجه غرایز انسانی ما، گیمیفیکیشن مجموعه ای از تکنیک ها را تولید کرده است که احتمالاً با آنها آشنا هستید. شاید به آنها توجه زیادی نکرده باشید، اما اینها تکنیک هایی هستند که باعث می شود بازی سازی کار کند و به طور فزاینده ای در مشاغل و مؤسسات عمومی اجرا می شود.

بر اساس طبقه بندی های انجام شده توسط دو متخصص برجسته – طراحان بازی های ویدئویی جسی شل و داستین دی تامماسو – موارد زیر ۱۱ تکنیک مهم بازی سازی هستند:

۱ – یک داستان. همه ما از یک داستان خوب، شخصیت ها و نقشه ها خوشمان می آید. خط داستانی (که می تواند بسیار پیشرفته یا بسیار ساده باشد) برای درگیر کردن بازیکنان و ایجاد انگیزه در آنها برای ادامه فعالیت استفاده می شود. داستان می تواند در مورد شاهزاده ای که مجبور است یک شاهزاده خانم را نجات دهد ، مأموریتی برای نجات سیاره زمین یا یک زامبی آخرالزمانی باشد . در واقع ، دومی با موفقیت در ایالات متحده اجرا می شود که در آن دانشجویان مهارت های جغرافیایی را برای زنده ماندن در برابر زامبی های آخرالزمانی می آموزند.

۲ – سطح. تقریباً در شروع هر بازی ، یکی از اولین مواردی که مشاهده می کنید سطح است. به طور معمول ما از پایین ترین سطح شروع می کنیم اما حتی در این مرحله هم،  ما نگاهی اجمالی به مسیر (گاهی اوقات نقشه) می کنیم که باید آن را به پایان برسانیم. احساس پیشرفت ، موفقیت و شناختی که این حرکت ایجاد می کند (می خواهیم به سطح بعدی برویم!) به ما برای پیشرفت در بازی انگیزه می دهد.

۳ – شمارش معکوس. تعیین مدت زمان یکی از تکنیک های است که  در زمینه بازی، برنامه های تلویزیونی و کمپین های بازاریابی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر در برنامه های تلفن همراه و اپ ها  با عباراتی مانند ” ۳۰ ثانیه از زمان شما باقیمانده است” ، ” چالش این هفته” یا “امروز روزی است که به صفحه بعدی منتقل می شوید” موتجه می شوید. محدودیت زمانی یا شمارش معکوس (شمارش معروف “۱۰ ، ۹ ، ۸ ، ۷ …”) یک عنصر بسیار انگیزشی است که ما را ترغیب می کند هرگونه فعالیت را در اسرع وقت انجام دهیم.

۴ – مدالها. نشان ها ابزاری بسیار مؤثر برای معرفی شناخت و وضعیت بازیکنان هستند. گیمیفیکیشن از این نوع پاداش استفاده می کند (به عنوان ساده نشان دادن طلا در کنار نمایه شما) بسیار ساده است و به شما امکان می دهد تا دستاوردهای خود را در رسانه های اجتماعی با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید.

مدال‌ها در بازی سازی

چهار ضلعی(Foursquare) ، یک برنامه تلفن همراه ویژه کافه ها، رستوران ها و مراکز تفریحی برای اوقات فراغت، یکی از مؤثرترین موارد در استفاده از نشان ها برای جذب کاربران بوده است. نشان های بی شماری مانند امکان تبدیل شدن به “شهردار” یک مکان. برای به دست آوردن آن، شما باید شخصی باشید که بیشترین موارد بازرسی  را برای آن مکان داشته باشد ، که می تواند به یک اعتیاد تبدیل شود و شما را به ساعت ها استفاده از این برنامه گرفتار کند.

۵ – رتبه بندی. شما احتمالاً به این موارد عادت کرده اید و هرگز از فکر کردن در مورد آنها دست نکشیده اید ، اما رتبه بندی عنصر دیگری است که در بازی سازی برای ترویج رقابت استفاده می شود و کاربران را ترغیب به ادامه کار می کند. وقتی رتبه بندی را می بینید ، موقعیت خود را بررسی می کنید تا ببینید چه کسی از شما جلوتر است … و طبیعی است که بخواهید از آنها عبور کنید و به بالای لیست صعود کنید.

رتبه بندی در گیمیفیکیشن

۶ – سکه های مجازی، امتیازها، ستاره ها، زندگی اضافه … برای جذاب کردن ماهیت ماتریالیستی و نیاز ما برای به دست آوردن جوایز کوچک ، بازی ها معمولاً از سکه های مجازی ، امتیازها یا ستاره ها برای تعامل و ایجاد انگیزه در کاربران استفاده می کنند. جوایز ساده و مستقیم هستند ، اما ابزاری بسیار قدرتمند برای تغییر رفتار افراد است. همه ما دوست داریم امتیاز دو برابر ، زندگی اضافه و ستاره های بیشتری کسب کنیم (حتی اگر آنها به هیچ وجه فایده ای برای ما نداشته باشند!).

۷ – ارتقاء (به روزرسانی / قدرت یو پی اس). وقتی یک بازی را شروع می کنیم ، معمولاً ابزار یا قدرت کمی در اختیار داریم. با این حال ، در حالی که پیشرفت می کنیم ، بازی های ویدیویی مهارت های جدید ، سلاح های مختلف و قدرت های بیشتری به ما می دهند. هرچه نقاط عطف بیشتری را پشت سر می گذاریم ، ما توانایی انجام کارهای بیشتر را داریم. این نوع پاداش (که نیاز به پیشرفت ما را تحریک می کند) مکانیک بازی دیگری است که در بازی سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

۸ – نوارهای پیشرفت. یک نوار ساده با درصد در داخل  آن می تواند بسیار قدرتمندتر از آنچه فکر می کنید باشد. وقتی می بینیم که این کامل نیست (به عنوان مثال ۸۵٪)، ما انسانها تمایل داریم برای دستیابی به ۱۰۰٪ همه تلاش خود را انجام دهیم. اگر یک حساب کاربری LinkedIn دارید ، احتمالاً متوجه نوار پیشرفت شده که نشان دهنده کامل بودن نمایه شما است. طبق گفته خود شرکت ، هنگامی که نوار پیشرفت را اضافه کرد ، میزان اطلاعات موجود در پروفایل کاربر بطور قابل توجهی افزایش یافت.

نوارهای پیشرفت در گیمیفیکیشن

۹ – کار تیمی. راه دیگر برای تشویق رقابت ایجاد گروه یا تیم است. مردم دوست دارند احساس کنند که متعلق به یک قبیله هستند که از همه بهتر است. تقسیم بازیکنان به اردوها می تواند انگیزه ای قدرتمند برای مشارکت بیشتر در یک پروژه ، شناسایی با هم تیمی های خود و ضرب و شتم رقبا باشد.

۱۰ – لایک و توصیه ها. با توجه به محبوبیت رسانه های اجتماعی در دنیای امروز ، gamification به رسمیت شناخته شده  و در Facebook و Twitter به عنوان یک عنصر انگیزشی اضافی گنجانیده شده است. این فقط به معنای توانایی به اشتراک گذاری دستاوردها و نشان های ما نیست. همچنین می توانید با ارائه تأثیر و وضعیت در رسانه های اجتماعی ، به “بازیکنان” پاداش دهید.

سرویس راهنمایان محلی  Google نمونه خوبی از این بازی پویا است. شرکت Silicon Valley یک سیستم بازی سازی برای ترغیب کاربران به بررسی و ارسال عکس از کافه ها و رستوران هایی که از آنها بازدید می کنند ، دارد. یکی از تکنیک ها شامل ارسال ایمیل به آنها است که در توصیه می کنیم از تعداد بازدیدهایی که مورد بررسی های آنهاست سهم مهمی در جامعه داشته باشند.

 11 – انتخاب شخصیت. افراد دوست دارند که بتوانند شخصیت های یک بازی را انتخاب و شناسایی کنند. به همین دلیل است که یک تکنیک ساده بازی امکان انتخاب کاراکترها است. آیا هدف از اضافه کردن شخصیت های بازیگوش و سرگرم کننده تر به بازی، راه اندازی یک پروژه جدید یا تکمیل یک دوره آموزشی در یک شرکت است. و بالاتر از این ، ما می توانیم بین چندین نوع شخصیت (مرد / زن ، سریع / قوی ، سیاه / سفید و غیره) انتخاب کنیم و سطح انگیزه را تا چندین نقطه تقویت کنیم.

انتخاب کاراکتر در گیمیفیکیشن

راز واقعی بازیوار سازی یا گیمیفیکیشن

در حالی که این تکنیک های بازی سازی ممکن است کاملاً ساده به نظر برسند ، از سادگی ظاهر آنها فریب نخورید. همانطور که معلم بازی سازی Yu-Kai Chou توضیح می دهد ، مهم این است که همه این پویایی های بازی برای غرایز انسانی ما جذاب هستند. ایجاد یک سیستم امتیاز ، رتبه بندی و نوار پیشرفت و اعتماد به اینکه تجربه بازی سازی شما موفقیت آمیز خواهد بود ، مانند باز کردن یک صفحه فیس بوک و فکر کردن برای ایجاد یک استراتژی رسانه های اجتماعی است. نکته اصلی این است که ابتدا به چیزهایی که باعث ایجاد انگیزه در انسان می شود ، فکر کنیم (رقابت ، وضعیت ، نوع دوستی ، پاداش و …) و سپس تدوین استراتژی برای دستیابی به این موارد (یک داستان ، سطوح ، امتیازات ، مدالها و موارد دیگر). راز واقعی بازی سازی در تهیه ترکیبی از همه این عناصر نهفته است.

منبع: : www.game-learn.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search