دوره‌ طراحی

چگونه یک طراح UX شویم؟ بدون رفتن به دانشگاه!

چگونه طراح UX شویم؟

طراحی زیبا و کاربردی می تواند عامل تعیین کننده ای برای موفقیت یک کسب و کار باشد. جالب است بدانید که افراد دیگر با طراح UX بزرگ مانند سوپراستارها رفتار می کنند و طراحی کردن چیزهایی که مردم آن ها را دوست دارند و از آن ها در زندگی روزمره خود استفاده می کنند بسیار رضایت بخش می باشد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا می توانید بدون داشتن مدرک تحصیلی مرتبط طراح شوید؟ آیا برای ادامه کار و به حقیقیت بخشیدن رویاهای خود لازم است که به دانشگاه بروید؟ در این مقاله ما بر اساس تجربه خودمان قصد داریم پنج توصیه ای که به شما کمک می کنند تا به هدفتان برسید ارائه دهیم.

در ابتدا می خواهم یک داستان شخصی را با شما به اشتراک بگذارم. در حال انجام پایان نامه مقطع کارشناسی بودم که برای اولین بار برای انجام تحقیقات با کاربران تماس گرفتم. بعد از آن ، من عاشق انجام هرگونه تحقیق درباره کاربران و در حالت کلی فعالیت به عنوان طراح UX شدم. امروزه ، من یک مدیر محصول هستم و با طیف گسترده ای از موضوعات درباره طراحی محصول مشغول هستم. اما جالب است بدانید که مدارک تحصیلی هیچ ارتباطی به شغل فعلی من  ندارد.

اما من چگونه این کار را انجام دادم؟ چگونه به عنوان یک دانشجوی علوم کامپیوتر گرایش مهندسی نرم افزار شروع به یادگیری طراحی محصول و تجربه ی کاربری کردم و در نهایت موفق به تدریس طراحی UX به دانشجویان دانشگاه میشیگان شدم؟ من با اینکه رشته تحصیلیم هیچ ارتباطی با طراحی ندارد چگونه یک طراح UX موفق شدم؟ در ادامه این مقاله پاسخ تمامی سوالات شما را خواهم داد و توصیه های کاربردی را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

۱- درک کنید طراحی یک پروسه است.

اولین قدم برای طراح شدن این است که بفهمید طراحی واقعاً چیست زیرا بسیاری از افراد مبتدی هنوز طراحی تجربه ی کاربری را با طراحی بصری اشتباه می گیرند. در حالی که پروسه طراحی یک فرآیند اساسی است و نیازمند تحقیق کردن ، تحلیل و بررسی می باشد و صرفاً طرحی در فوتوشاپ نیست.

به گفته آلن کوپر طراحی شامل طراحی رفتار ، فرم و سپس طرح شما است . طراحی همچنین شامل تحقیقات درباره ی کاربران است زیرا ایجاد یک طرح خوب بدون درک عمیق و شناخت کاربران امکان پذیر نمی باشد.

طراحی چیزی نیست که تنها یک شخص به سادگی آن را انجام دهد و در واقع شما همیشه برای حل یک مشکل همراه با سایر طراحان طرح خود را خلق می کنید. دو نقل قول در رابطه با این موضوع وجود دارد که آن را تأیید می کند.

نقل قول اول:

“تفکر طراحی یعنی درک فرآیند طراحی است و همه افراد یک پروژه صرف نظر از نقش آن ها، مسئول ایجاد محصولی مفید ، کاربردی ، زیبا و مقرون به صرفه هستند.”

نقل قول دوم، توسط آنا کراس:

“طراحی تنها ایجاد یک دکوراسیون و جلوه ی بصری نیست. طراحی درواقع به این معناست که محصول شما انجام کاری را به نتیجه برساند و کاربردی باشد. طراحی یک فرآیند فکری و حل یک مسئله است. “

۲- کتاب طراحی اشیاء روزمره از دون نورمن را مطالعه کنید.

دون نورمن استاد برجسته علوم شناختی است و ریاست گروه فناوری پیشرفته اپل را بر عهده دارد. او در کتاب خود به ارائه ی تئوری دیزاین و طراحی پرداخته و همچنین به مسائلی مانند روانشناسی رفتار و علوم شناختی، نحوه ی تشخیص طراحی خوب از بد، چرا افلب اشیاء در اطراف شما بد طراحی شده اند، انسان ها چگونه مدل های ذهنی را تشکیل می دهند، اصول طراحی انسان محور ، مدل دابل دایموند و موارد دیگر اشاره کرده است.

بنابراین اگر می خواهید یک طراح موفق شوید ، باید درباره طراحی همه اشیاء اطرافتان مطالعه کنید و این کتاب را از دست ندهید.

۳- تهیه ی پروتوتایپ و نمونه های اولیه را تمرین کنید.

در حالی که برای طراح UX شدن شما لزوماً به مهارت هایی مانند کار با فتوشاپ نیازی ندارید، اما در پروسه ی طراحی به آن نیاز پیدا خواهید کرد و این موضوع اجتناب ناپذیر است. تمرین کردن با ابزار ها و تهیه ی پروتوتایپ ها به شما کمک می کند تا ایده های خود را راحت تر استدلال کنید و آن ها را فراموش نکنید.

با این حال، این بدان معنا نیست که طرح های شما باید تنها خوب به نظر برسند و از لحاظ بصری گیرا باشند. در واقع آن ها تنها در صورتی طرح خوبی به حساب می آیند که بتوانند ایده های شما را از نظر ساختار یک محصول و تعاملات آن به بقیه منتقل کند.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که یک نمونه ی اولیه از طرح خود و یا پروتوتایپ را ایجاد کنید زیرا با استفاده از آن ها شما می توانید پیش از نوشتن کد واقعی به یک دید کلی از طرح خود برسید ، مشکلات طراحی خود را کشف کرده و در صورت نیاز آن ها را اصلاح کنید. علاوه بر این ، شما می توانید با استفاده از ابزارهایی مانند InVision یا Balsamiq پروتوتایپ های پیچیده تری را بسازید.

در حالت کلی شما باید به صورت مداوم تابزار های مختلف را امتحان کنید و با آن ها تمرین کنید تا در نهایت بتوانید ابزاری که با آن راحت تر هستید را پیدا کنید. این را به خاطر داشته باشید که پروتوتایپ ها و نمونه های اولیه نباید لزوماً زیبا باشند و هدف از ایحاد آن ها جمع آوری سریع اطلاعات و بازخورد های مختلف می باشد.

۴- نحوه انجام تحقیقات در مورد کاربران را بیاموزید.

بخش بزرگی از طراحی مربوط به انجام تحقیقات درباره ی کاربران می باشد زیرا از این طریق شما قادر خواهید بود که  مشکلات را شناسایی کرده و از آن مهم تر راه حل آن ها را پیدا کنید. از این رو داشتن توانایی انجام تحقیقات و دانستن روش های مناسب برای انجام آن ها ضروری است.

بسته به مراحل فرآیند طراحی ، روش هایی که باید استفاده کنید تفاوت زیادی دارند. در اوایل پروسه ی طراحی، تحقیقات شما بیشتر حول موضوعات مربوط به شناخت کاربران می باشد. به عنوان مثال ، شما می توانید تحقیقات میدانی در مراحل اولیه را برای کشف تجربه های کاربری بد و مشکلات روزمره کاربر انجام دهید. پس از تکمیل  تحقیقات اولیه آن ها را باید تکامل دهید و به موارد جزئی تری بپردازید.

منابع بسیار زیادی در رابطه با نحوه ی انجام تحقیقات مانند تجربه رابرت هوکمن جونیور وجود دارند که شما می توانید با استفاده از آن ها در رابطه با تحقیقات اطلاعات کسب کنید. علاوه بر این ، دوره های زیادی مانند Coursera  وجود دارد که در این رابطه به شما کمک خواهند کرد.

۵- تحویل مضاعف

دیوید کلی یکی از بنیانگذاران IDEO و استاد دانشگاه استنفورد است. او در یکی از سخنرانی های خود با این سوال مواجه شد و شخصی از او پرسید ” شغل قبلی من هیچ ارتباطی به طراحی نداشت و تجربه ی کاری مرتبط با طراحی ندارم به همین خاطر پروژه های طراحی به من داده نمی شود. با این اوصاف من چگونه می توانم به عنوان یک طراح شناخته شوم ؟”

او اینگونه پاسخ داد که کاری را که از شما خواسته شده است را به اتمام برسانید اما برای انجام این کار از روش طراحی استفاده کنید. در واقع او معتقد است که فارغ از اینکه در حال حاضر در چه شغلی به سر می برید و مشغول به چه کاری هستید ، شما تنها باید روش های طراحی را در زمان مناسب در کار خود اجرا کنید و از آن ها بهره ببرید.

به خاطر داشته باشید که شما برای طراحی کردن لزوماً نیازی به داشتن پروژه ی طراحی نخواهید داشت و می توانید آن را در حوزه ی مختلف انجام دهید. در این راستا یکی از منابع خوبی که می توان برای انواع روش های طراحی از آن استفاده کرد، IBM’s Enterprise Design Thinking Toolkit  می باشد. این ابزار به شما کمک می کند که با روش های طراحی آشنا شوید و از آن ها استفاده کنید.

جمع بندی

در حالت کلی اغلب افراد تصور می کنند که برای طراح UX شدن آن ها نیاز به داشتن رشته ی تحصیلی و یا سابقه کاری مرتبط با طراحی دارند ، اما این تصور اشتباه است و صرف نظر از تحصیلات رسمی و دانشگاهی این امکان برای شما وجود دارد که یک طراح موفق شوید. تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید داشتن تلاش و اراده ی کافی می باشد. در نهایت پس از درک مفهوم طراحی سعی کنید به صورت مداوم نمونه های اولیه و پروتوتایپ تهیه کنید و روش های انجام دادن تحقیقات در مورد کاربران را فرا بگیرید. سپس خواهید دید که تمامی درها به روی شما باز خواهند شد.

منبع: thenextweb.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search