دوره‌ طراحی

چگونه کاربری Spotify بهبود می یابد؟

تجربه کاربری اسپاتیفای
صفحه فعلی Discover Weekly در نرم افزار اسپاتیفای
نرم افزار اسپاتیفای

احتمالا زیاد پیش آمده که بخواهید آهنگی را پیدا کنید که از گوش دادن به آن لذت ببرید. ولی پیدا کردن آن کار ساده ای نیست. بلکه باید چندبار جستجو کنید، آن را گوش دهید و کلمات آن را بفمید تا بتوانید عاشق  آهنگ شوید. پس هنگامی هم که می خواهید چیز جدیدی پیدا کنید باید همین کار را انجام دهید و آن را احساس کنید.

شما چگونه موسیقی را پیدا می کنید؟ از کسی می شنوید، پیشنهاد دوستان، شایدم از رادیو، باشگاه و یا هر جای دیگر. اما من اکثر از نرم افزار موسیقی تلفن همراه Spotify برای گوش دادن به موسیقی مورد نظر خود استفاده می کنم. همیشه سعی می کنم در هر هفته وقتی برای پیدا کردن موسیقی جدید بگذارم و این کار را Spotify با الگوریتم هایی که دارد برای من انجام می دهد و موارد مرتبط را به من نشان می دهد. اما اگر بخواهم صادقانه بگویم من طراحی و کاربری صفحه آن را دوست ندارم و به شدت معتقدم که باید آن را تغییر دهند.

Spotify در حال حاضر سعی می کند تا لیستی با عنوان پخش گاه به گاه به خود اضافه کند، در حالی که می بایست تلاش کند تا تجربه متفاوت تری از آهنگ را برای کاربران خود عرضه کند. داشتن هیجان اصلی ترین نکته هنگام کشف یک چیز جدید است. هنگامی که چیزی را که دوست دارید کشف می کنید، خوشحال و شاداب خواهید شد، و سریعا آن را با دوستان و عزیزانتان به اشتراک می گذارید.

ممکن است شما به دنبال چیزهای مشابه باشید نه چیزهای جدید دیگر. پس کشف یک چیز جدید در یک لیست واقعا جالب و جذاب نیست. لیستی که دارای تعداد مشخصی از موارد بخصوص است، به شما این امکان را می دهد که فقط تعداد محدودی از آهنگ ها را پیدا کنید، که مشابه با آهنگ هایی است که زیاد دنبال آن بوده اید یا آنهایی که درسرکار یا در طول روز زیاد گوش داده اید. من همیشه سعی می کنم لیست خود را سریعا پر کنم  تا شاید از میان آنها ۲ یا ۳ آهنگ آن را دوست داشته باشم. ول می توان این را به حساب یافتن آهنگ جدید گذاشت و یا کشف آهنگ هفتگی نامید و با خیال راحت به دنبال کارهای دیگرم بروم.

 

صفحه فعلی Discover Weekly در نرم افزار اسپاتیفای
صفحه فعلی Discover Weekly در نرم افزار اسپاتیفای

کشف هفتگی (Discover Weekly)

Spotify باید یک ویژگی فقط برای پیدا کردن موسیقی داشته باشد. به طوری که کاربر با هیجان به آن صفحه برود. کلیک کردن روی آهنگ و یا حرکت به سمت چپ و راست روند جذاب تری را ایجاد خواهد کرد. آهنگهای را که دوست دارید به سمت راست و آنهایی  را که دوست ندارید به سمت چپ بکشید.

آهنگ هایی که کاربر به سمت چپ می فرستد را باید به روزرسانی کند. تا دیگر مجبور به گوش دادن به آن هایی که دوست نداریم نباشیم. نمایش تعداد کاربرانی که یک آهنگ را گوش داده اند بسیار تاثیر گذار است. با این کار دو هدف خواهید داشت، اول آنکه با نمایش تعداد کاربران  بالا به شما در انتخاب و گوش دادن به آن آهنگ کمک به سزایی خواهد کرد حتی اگر در ابتدا از آن خوشتان نیاید.اگر هم تعداد کاربران آن کم است ولی شما آن را دوست دارید، این فرصت را خواهید داشت تا آن را با دوستان و دیگران به اشتراک بگذارید. و همان احساس و شوقی که دارید را به آنها منتقل کنید. شما شروع به گوش دادن آهنگ می کنید و آن را روی تکرار می گذارید تا همیشه آن را گوش دهید. هنگامی دیگر آن را گوش نمی دهید که آن احساس و هیجانی که اول داشته اید را دیگر نداشته باشید.

این مورد یک مثال عالی از چگونگی ایجاد یک عنصر کوچک در UI از نظر UX است و برای الگوریتم نیز بسیار مهم است. اگر آهنگی را به اشتراک می گذارید به این معنی است که آن را دوست داشته اید و آهنگهای بعدی که بعد از آن قرار دارند باید مشابه آن باشند. آیا می توانید تصور کنید که یک لیست داشته باشید و ۳ آهنگ جدید را یکی پس از دیگری پیدا کنید؟ شرط می بندم شما شروع به استفاده از ویژگی کشف بیشتر از برنامه Spotify کنید. مهم نیست که چطور ، من معتقدم که Spotify مجبور است ویژگی جدیدی را برای پیدا کردن موسیقی جدید را اضافه یا معرفی کند تا این احساس را در اختیار کاربر قرار دهد که منجر به تعامل زیاد شود.

 

من به بررسی محصولات رایج موبایل از نظر UX و ویژگی هایی که در آنها وجود ندارد، ادامه خواهم داد. بنابراین ، اگر آن را دوست دارید یا اگر می خواهید یک محصول خاص را بررسی کنید، در قسمت نظرات برایمان بنویسد.

با احترام،

 

تکین اوزتکین

 

منبع : uxplanet.org

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search