دوره‌ طراحی

چک لیست طراحی

چک لیست های طراحی

 

شما چگونه طراحی انجام می دهید؟ آیا از چک لیست طراحی استفاده می کنید؟ آیا شما مجموعه ای از اصول، چک لیست طراحی یا روش ها را دارید که طراحی های شما را هدایت کند؟ یا اینکه ترجیح می دهید از ابتدا شروع کنید و سپس با چک لیست آنالیز کنید؟ اگر احساس راحتی بیشتری دارید که کار را پیش ببرید سپس دوباره به عقب برگردید و آن را بازنگری کنید. یا اگر کمال گرا هستید و دوست دارید همزمان همه طرح را با هم پیش ببرید. این مقاله “چک لیست طراحی” برای شما مفید خواهد بود.

“خودت باش؛ بقیه افراد قبلا انتخاب شده اند”.  اسکار وایلد

دوست دارید در کار طراحی خود محدودیت داشته باشید؟

بیشتر ما فکر می کنیم محدودیت ها مانع ایجاد خلاقیت می شوند. با توجه به اینکه تمایل بشر ما این است که در محدودیت ها کار کند و راه های خلاقانه ای برای ارضای تمایلات خود پیدا کند اما لزوماً چنین نیست. در مورد استثنایی که در اصطلاح “قوانین را بشکن” است، یا زمانی که یاد گرفتید برای امتحان بیشتر تقلب کنید تا اینکه مطالب را به خاطر بسپارید چگونه است؟

اگر خود را یک طراح می دانید که طراحی کاربر محور انجام می دهد، به احتمال زیاد اصول زیادی را رعایت می کنید. به عبارت دیگر ، شما با پیروی از روشهای داده شده، روشهای کار و الگوهای تفکر محدودیتهایی را به خود تحمیل می کنید. به عنوان مثال استاندارد ISO 9241-210 شش اصل اساسی را توصیف می کند که اطمینان حاصل کند طراحی شما کاربر محور باشد:

  • این طراحی مبتنی بر درک صریح کاربران، وظایف و محیط ها است.
  • کاربران در طول طراحی و توسعه درگیر هستند.
  • طراحی توسط ارزیابی کاربر محور انجام و تصحیح می شود.
  • روند طراحی تکرار شونده است.
  • این طرح به کل تجربه کاربر پاسخ می دهد.
  • تیم طراحی شامل مهارت ها و دیدگاه های متفاوت و چند جانبه است.

اما، چقدر موفق می شوید به همه این اصول طراحی در تمرین روزانه خود پایبند باشید؟ خیلی سخته، درسته؟ با این وجود، مهم است که آنها را در خاطر داشته و سعی کنید در پروژه های خود به آنها پایبند باشید.

 

چک لیست طراحی برای هدایت طراحی شما

اکنون، ما امیدواریم که شما موافق باشید چرا که محدودیت ها و اصول قاتل خلاقیت نیستند. می توانید به جای دشمن خود آنها را بسیار شبیه یک شریک رقص در نظر بگیرید.  مطمئناً، آنها شما را از برخی جهات محدود می کنند اما همچنین به شما بازخورد و اصطکاک لازم برای حل خلاقانه مشکلات طراحی را می دهند.

بیایید با مثالی از اصول طراحی که می تواند به شما در پیش بردن فعالیت های طراحی کمک کند، ادامه دهیم. سرویس دیجیتال دولت انگلستان مجموعه ای از اصول طراحی را دارد که آنها هنگام توسعه خدمات برای بخش دولتی در انگلیس استفاده می کنند:

۱.   با نیازها شروع کنید

طراحی سرویس با شناسایی نیازهای کاربر شروع می شود. اگر ندانید کاربر چه نیازهایی دارد، چیز درستی نمی سازید. تحقیق کنید، داده ها را تجزیه و تحلیل کنید، با کاربران صحبت کنید. فرضیه نسازید. با کاربران همدلی داشته باشید و باید به یاد داشته باشید که آنچه آنها درخواست می کنند همیشه آنچه که نیاز دارند نیست.

۲.   کمتر کار کنید

اگر راهی برای انجام کاری مفید یافتیم ، باید آن را به جای اینکه هر بار دوباره چرخ اختراع کنیم ، قابل استفاده مجدد کنیم. این به معنای ایجاد پلتفرمی است که دیگران می توانند در آن ثبت نام کنند ، منابعی (مانند APIها )را که دیگران می توانند استفاده کنند فراهم کند و همچنین بتواند به کار دیگران لینک دهد. ما باید بر روی هسته غیرقابل فرسایش و تقلیل تمرکز کنیم.

۳.   طراحی با توجه به داده ها

در بیشتر موارد، می توانیم با نگاهی به نحوه استفاده از خدمات موجود، از رفتارهای دنیای واقعی یاد بگیریم. اجازه دهید داده ها تصمیم گیری را هدایت کنند، نه اتود زدن یا حدس زدن. بعد از اینکه سرویس خود را ارائه کردید هم این کار را ادامه دهید، پروتوتایپ و آزمایش با کاربران و سپس تکرار در پاسخ. آنالیز باید جزو ساختار و غیر قابل انتقال، همیشه برقرار و خواندن آن آسان باشد. آنها یک ابزار حیاتی هستند.

 

۴.    سخت کار کنید تا ساده شود

ساده جلوه دادن چیزی آسان است. ساختن یک چیز ساده برای استفاده بسیار دشوارتر است، مخصوصاً وقتی سیستم های پایه‌ای پیچیده هستند، اما این دقیقا همان کاری است که باید انجام دهیم. “همیشه اینطور بوده است” را به عنوان پاسخ قبول نکنید. ساده سازی کارها معمولاً کار بیشتری دارد و سخت تر است، اما کار درستی است.

۵.   تکرار کنید و دوباره تکرار کنید.

بهترین راه برای ایجاد خدمات خوب، شروع کوچک و تکرار بی پروایانه است. ارائه ی حداقل محصول قابل ارائه (MVP)، تست آنها را با کاربران واقعی، حرکت از آلفا به بتا برای اضافه کردن ویژگی ها به صورت مستقیم، حذف مواردی که کار نمی کنند و انجام اصلاحات براساس بازخورد. تکرار مجدد خطر را کاهش می دهد. شکست های بزرگ را بعید می کند و شکست های کوچک را به درس تبدیل می کند. اگر نمونه اولیه کار نمی کند، از دور انداختن آن نترسید و دوباره شروع کنید.

۶.    چک لیست طراحی برای همه است.

طراحی خوب طراحی قابل دسترسی است. هر چیزی که می سازیم باید تا حد ممکن کامل، مشخص و خوانا باشد. اگر مجبوریم زیبایی را فدا کنیم، پس همین کار را می کنیم. ما در حال ساخت برای نیازها هستیم نه برای مخاطبان. ما در حال طراحی برای کل کشور هستیم، نه فقط کسانی که به استفاده از وب عادت کرده اند. افرادی که بیشتر به خدمات ما احتیاج دارند اغلب افرادی هستند که استفاده از آن خدمات برایشان سخت است. بیایید از همان ابتدا در مورد آن افراد فکر کنیم.

۷.    موقعیت را بفهمید.

ما برای صفحه نمایش طراحی نمی کنیم، بلکه برای مردم طراحی می کنیم. ما باید درباره موقعیتی که آنها از خدمات ما استفاده می کنند بسیار فکر کنیم. آیا آنها در کتابخانه هستند؟ آیا آنها از تلفن استفاده می کنند؟ آیا آنها فقط با فیس بوک آشنا هستند؟ آیا آنها قبلاً هرگز از وب استفاده نکرده اند؟

۸.    خدمات دیجیتالی بسازید، نه وب سایت.

خدمات چیزی است که به مردم در انجام کاری کمک می کند. وظیفه ما کشف نیازهای کاربر و ساخت خدماتی است که پاسخگوی این نیازها باشد. مطمئناً بیشتر این صفحات در وب خواهد بود، اما ما برای ساخت وب سایت اینجا نیستیم. دنیای دیجیتال باید به دنیای واقعی متصل شود، بنابراین ما باید در مورد همه جنبه های یک سرویس فکر کنیم و مطمئن شویم که محتوای آنها برای برآورده کردن نیازهای کاربران است.

۹.   سازگار با الگوها باشید اما یکنواخت نباشید

ما باید هر جا که ممکن است از همان زبان و الگوهای طراحی یکسان استفاده کنیم. این به افراد کمک می کند تا با خدمات ما احساس نزدیکی کنند، اما اگر نشد، باید از سازگار بودن رویکردمان اطمینان حاصل کنیم.

این یک اجبار یا یک کتاب قانون نیست. هر شرایطی متفاوت است. وقتی الگوهایی را یافتیم که مؤثر هستند، باید آنها را به اشتراک بگذاریم و درباره چرایی استفاده از آنها صحبت کنیم. اما وقتی روش های بهتری برای انجام کارها یا تغییر نیازهای کاربران پیدا کنیم، این نباید مانع بهبود یا تغییر آنها در آینده شود.

۱۰.   مسائل را بشکافید: این کار اوضاع را بهتر می کند

هر زمان که بتوانیم باید کارهایی را که انجام می دهیم به اشتراک بگذاریم. با همکاران، با کاربران، با جهان. کد را به اشتراک بگذارید، طرح ها را به اشتراک بگذارید، ایده های خود را به اشتراک بگذارید، اهداف خود را به اشتراک بگذارید، شکست های مشترک را به اشتراک بگذارید. هرچه چشم ها به یک سرویس بیشتر باشد بهتر می شود، اشکالات مشخص می شوند، گزینه های بهتری نشان داده می شود، توقعات بالاتر می رود. بیشتر کارهایی که ما انجام می دهیم فقط به دلیل منبع باز کد و سخاوتمندی انجمن طراحی وب سایت است. ما باید آن را پس بدهیم.

خیلی خلاصه و مفید، اینطور فکر نمی کنید؟ اگر می خواهید درباره نحوه استفاده از این اصول بیشتر بدانید، وب سایت آنها را در اینجا بررسی کنید:

https://www.gov.uk/design-principles

 

شما از چک لیست طراحی استفاده می کنید؟

در سال ۲۰۰۹ ، Atul Gawande  کتابی را منتشر کرد به نام “مانیفست چک لیست: چگونه همه چیز را درست کنیم“. به گفته وی، کارشناسان نیاز به چک لیست دارند، یعنی راهنماهای نوشته شده ای که آنها را از طریق مراحل کلیدی در هر روش پیچیده کمک می کند. وی به عنوان یک جراح چک لیست ایمنی جراحی WHO را ایجاد کرد که طی یک سال مطالعه آزمایشی در هشت بیمارستان در سراسر جهان ، مرگ و عوارض ناشی از جراحی را تا یک سوم کاهش داد. فقط تصور کنید که با معرفی یک چک لیست، جان چند نفر را نجات داده است.

اگرچه بیشتر طراحی ها تهدید کننده زندگی نیستند و زندگی را نجات نمی دهند، اما طراحی نیز یک روند پیچیده است. در نتیجه، یک طراح خوب یک خاصیت خواهد داشت: ریتم و نظم در روند کار او. چک لیست ها یک روش مفید برای دستیابی به این هدف هستند. می توانید از چک لیست به عنوان یک نقطه شروع ساده استفاده کنید. یا می توانید از یک چک لیست به عنوان نوعی “آزمون قبولی” استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که پس از آماده شدن برای تحویل، همه چیز قابل قبول است. یا حتی به عنوان ابزاری برای سازماندهی کارها.

مجله Smashing در مجموع ۴۵ چک لیست طراحی جمع آوری کرد:

https://www.smashingmagazine.com/2009/06/45-incredibly-useful-web-design-checklists-and-questionnaires/

میتوانید در آن نمونه ها بیشتری ببینید.

فرم ها و سبک های چک لیست ها بی شمار است. در اینجا یک چک لیست وجود دارد که ما در طی یک طوفان ذهنی تهیه کرده ایم. این چک لیست را با فکر کردن عمیق در مورد هر سوال در آن، امتحان کنید. با مثالهایی از اقدامات مشخصی که انجام داده اید (یا انجام نداده اید) به پرسشها صریح و طولانی پاسخ دهید. در صورت استفاده صحیح، چک لیست ها می توانند بسیار تاثیرگذار باشند. اگر به صورت سطحی یا عجولانه استفاده شود، می تواند اتلاف وقت باشد.

چک لیست طراحی برای طراحی های عالی

  • آیا من با طراحی آزمایش کردم؟ همیشه ایده خوبی است که بسیاری از ایده ها را در اوایل مرحله طراحی امتحان کنید. اگر فقط با یک ایده کار کرده اید؛ چقدر احتمال دارد بهترین باشد؟ اگر ایده های زیادی به کار بگیرید، احتمالاً بهترین ایده ها تکرارمی شوند. همچنین ممکن است دریابید که اجزاء یک ایده وقتی با یک طوفان ذهنی دیگر ترکیب شوند، به خوبی کار می کنند و از ایجاد هرگونه مانع در روند کار خود جلوگیری می کنند.
  • آیا سادگی را انتخاب کردم؟ بسیار آسان است که هنگام تصمیم گیری هنگام طراحی، لا به لای جزئیات کاملاً گم شوید. بله ، جزئیات مهم است اما همه چیز و هدف نیست. به این دلیل که کاربر شما مهمترین قسمت این فرآیند است. شما باید چک کنید که هر تصمیمی که می گیرید برای کاربران هدفتان ساده و آسان باشد. کاربران شما از شما بخاطر آن تشکر می کنند.
  • آیا من با در نظر گرفتن یکپارچگی طراحی کردم؟ انجام این کار دشوارتر از آن است که گفته شود. اگر فونت را برای هدفی خاص انتخاب کرده اید؛ آیا در طول طراحی خود از آن برای آن منظور استفاده کرده اید؟ در مورد چیدمان ها نیز همین طور است. آیا آنها بین صفحات یکسان و یکپارچه هستند؟ اگر واقعاً زیرک هستید می توانید در مرحله طراحی در مورد این فرآیند یادداشت برداری کنید و سپس آنها را به یک راهنمای سبک تبدیل کنید (که می توانید به مشتریان خود بفروشید).
  • آیا من طرح را تمام کردم؟ اینجاست که می توانید به جزئیات توجه کنید. آیا طرح شما تمام شده است؟ پانویس، عنوان، حاشیه، جای متن، لوگو، همه موارد را بررسی کنید و سپس دوباره بررسی کنید. اگر این کارها انجام نشده باشد، آماده نیست.
  • آیا من مهلت دادم تا همه چیز نفس بکشد؟ برای طراح بسیار مهم است که قبل از بررسی پروژه، فضای کمی را به خود اختصاص دهند. اتفاقاً نویسندگان نیز همین کار را انجام می دهند؛ قبل از اینکه نسخه خطی را مرور کنند، باید مدتی در کشو برود. قبل از خروج از یک پروژه و تحویل آن؛ چند دقیقه (یا چند ساعت یا چند روز) از آن چشم پوشی کنید. کارهای دیگری انجام دهید یا فقط به پیاده روی بروید. با دیدی تازه برگردید و واقعاً به کار خود نگاه کنید؛ آیا هنوز به اندازه کافی خوب است؟
  • آیا می توانم توضیح دهم که چرا آنچه را که انجام داده ام، انجام داده ام؟ مشتریان شما می خواهند بپرسند، بنابراین شما همچ می توانید برای آنها آماده باشید. اگر می توانید طرح خود را توضیح دهید، آن را واقعاً درک می کنید. این تا حد ممکن به کمالگرایی نزدیک است.
  • آیا واقعاً از محصول نهایی راضی هستم؟ اگر چیزی شما را آزار می دهد، روی آن کار کنید. زمانی وجود دارد که مجبور به متوقف شدن هستید اما به جای توقف می توانید تا پایان مهلت تعیین شده در مورد مواردی که با آن مشکل دارید،­ کار کنید. این یک روش عالی برای ارائه بهترین نتایج است

منبع: interaction-design.org

 

 

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search