دوره‌ طراحی

وضعیت تجربه کاربری در سال ۲۰۱۸

تحقیق تجربه کاربری ۲۰۱۸

بررسی و هدف

]در حوزه تجربه کاربری، ما در سال جاری بسیار شاهد آن بوده‎­­­ایم که پس از انتخاب و به اشتراک گذاری ۱۹۲۶ لینک با ۱۸۹۴۸۹ طراح در سرتاسر جهان، گرایش اندکی نسبت به آنچه که درصنعت تجربه کاربری در مورد آن نوشته، صحبت و فکر شده است وجود دارد.

در اینجا آنچه از تجربه کاربری در سال ۲۰۱۸ انتظار می­رود را بررسی می­کنیم.

حرف ما

امسال در صنعت تجربه کاربری سال بسیار شلوغی بوده است. ما مفاهیم تجربه کاربری را هر هفته از طریق ایمیل، مدیوم، یو اکس تو دی، چت بات خودمان و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتیم و همچنین تعداد محدودی از پروژه ­های جانبی را به انجام رساندیم از جمله اینکه چرا چت بات خیلی مورد پسند کاربران واقع نشد و یا بررسی کاملتر وضعیت تنوع در طراحی را مد نظر قرار داده­ایم.

البته در کنار همه این موارد ساختن جامعه طراحی که به آن معتقد هستیم، مد نظر بوده است.

ما همواره به دنبال تکامل تجربه کاربری در سال ۲۰۱۸ بوده ­ایم. اما در عین حال نگاهی به گذشته­مان می­اندازیم، وضعیت حال حاضرمان را بررسی می­کنیم و به پیش ­بینی آنچه که در آینده در انتظارمان است می­پردازیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

 

مرگ و تولد دوباره تجربه کاربری

به عنوان طراح همیشه در تلاش بوده ­ایم تا در تصمیم­گیری‌های استراتژیک از همان ابتدا حضور داشته باشیم و اکنون ما صاحب جایگاه هستیم. ما قصد داریم در ارتباط با این موضوع چه کاری انجام دهیم؟

در اینجا لیستی از بهترین روش­ها را تهیه کرده­ایم، اما مطمئن نیستیم که کدام روش برای استفاده در سایت شما مناسب است. بنابراین فقط از مجموعه الگوها پیروی کنید. آیا عنوان صفحه اصلی­تان الهام بخش نیست؟ این موضوع را به تست A/B بسپارید. طی چند سال اخیر طرح تجربه کاربری توجه زیادی را از جانب کمپانی‌­ها و رسانه­‌ها به خود جلب کرد اما بخش قابل توجهی از روش­‌های آن، تبدیل به یک روش صرفاً مصرفی شده است. یا آنطور که افراد بد­بین می­‌گویند، تجربه کاربری مرده است.

در گزارشات روند کاری سال ۲۰۱۶، ما متوجه شدیم که طراح تجربه کاربری بودن، یعنی نافذ و تأثیر­گذار بودن که این طرز فکر خیلی زود محو شد. تا سال ۲۰۱۸ این دگرگونی‌­ها به ثبات رسید. انواع سیستم عامل­‌ها و کانال­‌هایی که برای ایجاد یک مجموعه جدید از مهارت­‌ها، روش­‌ها و ساختار دانش طراحی می‌­کنیم برای این است که فراتر از آنچه که طراحان وب­‌های قدیمی و رابط کاربری انجام داده‌­اند برویم.

مقالات کلیک_ بایت_ وای در مورد افت ارزش طرح تجربه کاربری می‌­تواند موجب نگرانی و اضطراب طراحان در مورد حرف‌ه­شان بشود. اما اگر شما به اندازه کافی در این صنعت فعالیت کرده باشید، به احتمال زیاد شاهد این امر در گذشته نیز بوده‌­اید. از “وب مسترها” گرفته تا “معمار اطلاعات” تا “طراح تعاملات” تا “طراح تجربه کاربری”. ما همیشه قادر به مناسب­‌سازی کارهای خود هستیم و حضورمان را پر رنگ می­کنیم مادامی که مأموریتمان ایجاد تجربیات مفهومی برای کاربران است.

آنچه که اکنون میبینیم خیلی متفاوت نیست. دانش ما در حال تکامل، بودجه­‌ها رو به افزایش و چشم‌­انداز طراحی پیچیده‌­تر و رقابتی­‌تر می­شود.

قطعاً روش انجام کار در سال ۲۰۱۹ بسیار متفاوت از آنچه که در سال ۲۰۰۸ انجام می­دادیم، خواهد بود.

همانطور که عنوان “طراح تجربه کاربری” شروع به محو شدن کرد، ما شاهد ابداع روش­های جدید طراحی و تخصصی شدن شیوه‌­های آن شدیم.

  • برخی از طراحان به دنبال رشته‌­ها و تکنولوژی­‌های جدید هستند مانند واقعیت مجازی، طراحی مکالمه، ارتباط صوتی
  • برخی دیگر بر جنبه­‌های تخصصی‌­تر صنعت طراحی متمرکز می‌شوند مانند طراحی حرکتی، فن چاپ، نگارش تجربه کاربری
  • برخی دیگر از طراحان، در حال به روز کردن عناوین خود برای طراحان تولیدی هستند و حوزه‌­کاری خود را از طراح تعاملی فراتر برده‌اند تا تمرکز بیشتری بر استراتژی تولید و تجارت داشته باشند.

سیر تحولات طراحی تجربه کاربری نسبت به طراحی تولید در سال ۲۰۱۸ شتاب گرفت. همانطور که مسئولیت­‌مان در شرکت بیشتر می­‌شود نقش­مان پر رنگ‌تر و نیاز به آگاهی و دانش بیشتر در زمینه تجارت و استراتژی طراحی اجتناب‌ناپذیر شده است.

احساس راحتی با زبان صاحبان کسب و کارها اولین قدم است. ما باید بتوانیم با همتایان تجاری خود در مورد سی آر ام، متریک، ای بی آی تی دی ای، هدف­گیری دوباره، مدل­‌های پر بازده، بازاریابی موتور جستجو، صفحات پاسخ‌­دهی مستقیم، صحبت کنیم. حتی فراتر از آن ما باید بدانیم که کی و کجا نقش تجاری خود را ایفا کنیم.

ارائه طرح آسمان آبی، ممکن است به صورت نظری عالی باشد اما اگر از دیدگاه تجاری امکان­‌پذیر نباشد، نباید در جایی که بیشترین وقت خود را سرمایه­‌گذاری کرده‌­اید، به کار گرفته شود.

 

“بهبود شرایط زندگی افراد از طریق طراحی”، به نظر می­رسد موضوع عالی برای قرار دادن در پروفایل مرتبط به خودتان باشد اما این طراحی باید مضمون تجاری داشته باشد.

سال ۲۰۱۸، سالی خواهد بود که طراحان با تلاش فراوان می‌­آموزند ویژگی‌­ها، صفحات و تجربیاتی که آنها طراحی می­‌کنند، مدبرانه و مفید باشد. البته این موضوع زمانی قابل قبول است که بدانیم هنرمند نیستیم و تنها عضوی از یک کسب و کار هستیم.

 

طراحی برای عصر مدرن

تجربه رسانه­‎های اجتماعی در دوره کنونی، انتظارات مردم را در مورد زمان مورد نیاز برای مرتفع کردن نیازهایشان از طریق محصولات و خدمات موجود تغییر می‌­دهد. و اینکه چگونه این تجربیات بر محصولاتی که امروزه با آنها کار می‌کنید، تأثیر می­گذارند؟

پخش زنده در شبکه‌­های اجتماعی به سرعت رو به رشد است. برنامه اسنپ‌چت همه چیز را روی نقشه قرار می‌دهد و به شما امکان دنبال کردن دوستانتان را در هر لحظه می­دهد. سیستم‌­های پیام‎­رسانی از واتس آپ گرفته تا اینترکام، به کسب و کارها امکان گفتگوی واقعی و اتوماتیک با مشتریانشان را در هر لحظه می­دهد. محدودیت­های ابزاری، زیرساخت‌­ها و مرزهای جغرافیایی که سابقاً ارتباط را محدود می­کرد یا به تعویق می­انداخت، از بین رفته­‌اند. تنها شرط این برنامه­‌ها این است که هم‌اکنون به اشتراک بگذارید و به صورت زنده پخش کنید.

چرا من باید از یک موزه دیدن کنم اگر قانون محدودیت استفاده از دوربین به من اجازه ندهد که تجربه‌­ام را با دوستان به اشتراک بگذارم؟ چرا باید در تعطیلات فقط در کنار یک دوست باشم در حالی که می­توانم در آن واحد از طریق اسنپ‌چت با همه آنها در ارتباط باشم.

به زودی تمام مکان­‌ها در شهرها، تحت پوشش وای­فای قرار می‌گیرند. اینستاگرام رستوران­ها را ترغیب می­کند تا رنگی، جذاب و مقاومت ناپذیر باشند.

تکنیک واقعیت افزوده، چشم انداز فضای شهری را بر اساس خواست شما طراحی می­کند. دل‌ها­، لبخندها، و صدای دست‌ها رنگ واقعیت به خود می­‌گیرد. و بازخورد­ها و تأیید­های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که ما سابقاً در انتظار آن بودیم.

انتظارات به سرعت تغییر می‎کنند

ارائه­‌دهندگان خدمات بهداشتی در حال حاضر قرار ملاقات­‌هایی را تنظیم می­‌کنند که ممکن است تنها پنج دقیقه تأخیر داشته باشد.

برنامه‌­های دوستیابی آنلاین، افراد را به سرعت به هم مرتبط می­‌کنند، مرزهای اجتماعی را از بین می­برد و آمار عشاق را تغییر می­دهد. انتظار می­رود که دولت اطلاعات مورد نیاز و حیاتی را بلافاصله و با شفافیت در اختیار کاربران قرار دهد.

متأسفیم جزو اولین کسانی هستیم که خبر را شرح می­دهیم. اما کاربران انتظار همان حد از به روز بودن را از محصولات یا خدمات دارند که شما در حال حاضر روی آن کار می­‌کنید. انباشتگی نامحدود محصولات و درخواست­‌های احتمالی که هرگز مرتفع نمی­‌شوند، می­‌توانند اعتبار برند شما را از بین ببرند و کاربرانتان را آزرده خاطر کنند. کسب و کارها نیاز به دگرگونی اساسی دارند تا ارزش‌ها را هر چه سریع‌تر و شفاف‌­تر به کاربران منتقل کنند.

این انتظارات نیز در همه کانال­‌ها جریان دارد. اگر شرکت شما در اسنپ‌چت صفحه دارد باید به روز باشد و به سوالات کاربران پاسخ دهد.

اگر وب سایت شما یک چت بات داشته باشد، باید بداند که چه زمانی کاربران را به یک نماینده خدمات مشتری انتقال دهد تا بتواند خدمات بهتری ارائه دهد.

در سال ۲۰۱۸، ما مجبور شدیم به عقب برگردیم و نگاهی به اکوسیستم کلی که برندها و کاربران به اشتراک گذاشته­اند بیاندازیم تا مشخص شود که چگونه کسب و کارها هنوز هم می­توانند به هم مرتبط باشند.

مردم­شناسان، فرهنگ­شناسان و متفکران خدمات طی دوره­هایی این رویکردهای رفتاری را مورد بررسی قرار داده­اند.

به عنوان یک طراح، چگونه این تفکرات را در محصولی که در حال کار بر روی آن هستید، اجرا می­کنید؟

مناظرات جهانی بر سر پذیرش فرهنگی، تنوع و وضعیتی که رسانه‌­ها را در بر گرفته است در سال ۲۰۱۷، این موضوع را در شرکت­‌های طراحی نیز مطرح کرده است و تنها تعداد کمی از آنها شروع به فعالیت کردند.

سال ۲۰۱۷، سال رسوایی جنسی در سیلیکون ولی بود. سالی که مهندسان یادداشت­های ظالمانه‌­ایی را در مورد چگونگی استفاده ابزاری از زنان مطرح کردند. سالی که دنیا به اهمیت یک­‌دلی در تجارت و فراتر از آن توجه کرد.

خوشبختانه طراحان تجربه کاربری برای طراحی همدلانه آموزش دیده‌­اند. دلیل اصلی به­‌وجود آمدن طراحی کاربر محور به عنوان یک رشته تحصیلی این است که ضرورتاً مخاطبان محصولات، از طراحانی که آن طرح‌­ها را خلق می­کنند، متفاوت هستند. آنها سن، جنسیت، اعتقادات مذهبی، زمینه‌­های فرهنگی و دیدگاه‌­های سیاسی متفاوتی دارند. آنها از شهرها یا کشورهای گوناگونی هستند اما آنچه که اهمیت فراوانی دارد این است که آنها از نظر فکری کاملاً با شما متفاوت هستند.

طراحی کاربر محور و اولویت اصلی آن مبنی بر مشارکت کاربران در فرآیند طراحی بوجود آمد تا شکاف­‌های موجود بین تولیدکنندگان و استفاده‌­کنندگان از محصولات را کاهش دهد. در واقع تجربه کاربری راهی برای پر کردن فاصله‌­ها بین مردم است.

شما می‌­توانید با استخدام یک تیم طراحی متفاوت مانع از ایجاد فاصله شوید. این امر نیاز به جستجوی کاربر را برطرف نمی­کند اما داشتن یک تیم جمعی می­‌تواند به ما اطمینان دهد که دیدگاه­‌های مختلف را مد نظر گرفته‌­ایم.

طراحان با دیدگاه بین نژادی یا مختلط هنگام بازبینی مجموعه‌­ایی از ایموجی‌­ها می‌­توانند دستانشان را بالا بگیرند.

ما در مورد تنوع طراحی در مجله تجربه کاربری دیزاین در سال ۲۰۱۷، به اندازه کافی نوشته‌­ایم. در واقع ما انتشار همه مجلات را به مدت یک ماه متوقف کردیم تا تمرکز بیشتری بر مقاله‌­ایی که چگونگی ایجاد تنوع در طراحی را مورد بررسی قرار می­دهد، داشته باشیم.

در سال ۲۰۱۷، شرکت‌­های پیش­رو در تفکر، اقدامات ملموس‌­تری را نسبت به تیم‌­ها ، فرآیند­ها و روش‌های متداول انجام داده‎اند: ایر بی ان بی، یک ابزار آماده برای طراحی تجربیات فراگیر را راه­اندازی کرد. مایکروسافت یک چارچوب کلی برای طراحی اعلام کرد.

فرصتی برای اندیشه: چه می‌­شود اگر پروژه بعدی شما تمرکز کمتری بر تغییرات طراحی داشته باشد و بیشتر در مورد اقدام به یک صنعت طراحی فراگیر صحبت کند؟

بیایید سال ۲۰۱۸، را سالی بسازیم که تنوع و گنجایش تنها یک موضوع در کنفرانس‌­های طراحی یا کلمات کلیدی در یک اسلاید، یا جعب‌ه­ایی که توسط منابع انسانی، مورد بررسی قرار می‌­گیرد تا به­وسیله شرکت­های طراحی و تیم­‌ها در هر کجا به کار گرفته شود، نیستند.

شما چه کاری در مورد آن انجام می­دهید؟

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search