دوره‌ طراحی

مهم‌ترین رنگ در طراحی رابط‌ کاربری

مهم‌ترین رنگ در طراحی رابط‌ کاربری

احتمالا حدس زده‌اید که این مقاله به رنگ آبی اختصاص داده شده است. بدون شک، رنگ آبی یکی از مهم‌ترین رنگ‌ها در طراحی رابط کاربری است و بیشترین استفاده را دارد. کافی‌ است به اپلیکیشن‌های موبایل خود نگاهی کنید و ببینید که بیشترِ آنها مانند ‌Facebook، Twitter، Shazam، Safari و بسیاری دیگر، آبی هستند.

رنگ آبی
رنگ آبی

حالا چرا آبی رنگ منتخب است؟

دلایل مختلفی برای استفاده از این رنگ وجود دارد که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

  • مردم این رنگ را دوست دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند رنگ مورد علاقه‌ی اکثر مردم،آبی است. این رنگ در دنیا، آرامش‌بخش‌ترین رنگ شناخته شده است.
  • میزان علاقه مندی مردم به رنگ آبی
    میزان علاقه مندی مردم به رنگ آبی

    رنگی مرتبط با طبیعت. آبی بسیار یادآور آب تمیز، آسمان صاف و… است که به همین دلیل در بین رنگ‌ها از اولویت بالایی برخوردار شده است.

  • آبی، رنگی برای طبیعت
    آبی، رنگی برای طبیعت

    رنگی محبوب برای طراحان رابط کاربری در دنیا. از نقطه‌نظر یک طراح، آبی رنگی بسیار مفید و پراستفاده است. بسیاری از رنگ‌ها مثل قرمز، نارنجی و سبز، معنایی آشنا و از پیش تعیین شده دارند؛ معنایی چون خطا، احتیاط، ایمنی، موفقیت. این موضوع رنگ آبی را به گزینه‌ای مناسب‌تر برای طراحان تبدیل می‌کند.

  • رنگی با حس نوآورانه. شرکت‌ها اغلب از آبی استفاده می‌کنند، چرا که تکنولوژی و نوآوری را به ذهن می‌آورد.
  • حس امنیت می‌دهد. این رنگ در بین وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های صنعت گردشگری، بسیار متداول است و با ایجاد حس اطمینان، رنگی کاملاً مناسب برای این زمینه  به شمار می‌رود.
  • محصول را قابل اعتماد نشان می‌دهد. معمولا سعی بر این است که کاربر قانع شود یک محصول خاص، انتخابی درست است. در این راستا، هدف از اضافه کردن رنگ آبی، قانع کردن کاربر به معتبر بودن محصول است. برند‌های حوزه‌ی فناوری مانند Dell، IBM، Intel، AT&T و PayPal از ویژگی قابل‌اعتماد بودن رنگ آبی استفاده می‌کنند. آنها محصولاتی تولید می‌کنند که هر روز بیشتر مورد اعتماد مردم قرار می‌گیرد.
  • کور رنگی. در رایج‌ترین انواع کور ‌رنگی (Protanopia و Deuteranopia) رنگ آبی دیده می‌شود. این موضوع در مورد رنگ‌های سبز و قرمز صدق نمی‌کند.

رنگ غالب Facebook آبی است، چراکه Mark Zuckerberg کور رنگ است. او می‌گوید: «آبی برای من قوی‌ترین رنگ است، من می‌توانم تمام رنگ‌های آبی را ببینم».

نتیجه
امیدوارم بعد از خواندن این مقاله، متوجه شده باشید که چرا رنگ آبی در بین طراحان تا این حد محبوب است. با این حال، این به این معنی نیست که حتما باید رنگ اپلیکیشن یا وبسایت خود را به آبی تغییر دهید. آبی بهترین رنگ بین‌المللی نیست، اصلا «بهترین» رنگ وجود ندارد. چیزی که در یک اپلیکیشن یا سایت کاملاً مناسب به نظر می‌رسد، لزوما در موارد دیگر بهترین گزینه نیست.

در نهایت، رنگ مناسب برای طراحی شما، رنگی است که کاربرتان می‌پسندد.
منبع: uxplanet.org

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search