دوره‌ طراحی

قدرت شخصی سازی تجربه کاربری

شخصی سازی

شخصی سازی در تجربه کاربری یک مفهوم بسیار سازنده است که همه طراحان و سازندگان باید به آن توجه داشته باشند. برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های شخصی‌سازی‌شده باعث می‌شوند کاربران احساس کنند که پلتفرم فقط آنها را دریافت می‌کند و می‌داند دقیقاً به چه چیزی نیاز دارند.

در این مقاله، خواهیم آموخت که شخصی‌سازی در تجربه کاربر به چه معناست، اشکال مختلف شخصی‌سازی که وجود دارد، و چگونه شخصی‌سازی می‌تواند بر برندها تأثیر بگذارد.

شخصی سازی در تجربه کاربری چیست؟
هدف هر طراح تجربه کاربری این است که اطمینان حاصل کند که مردم هنگام استفاده از محصولات خود اوقات خوبی را سپری می کنند. شخصی‌سازی تجربه کاربری افراد را بر اساس علایق، سابقه مرور و ترجیحات آنها تنظیم می‌کند.

این شامل الگوریتم های هوشمندتر و تجربیات بیشتر متناسب با علایق کاربران می شود. برخی از پلافرم ها از موتورهای توصیه و رابط های کاربری سفارشی شده به عنوان لمس شخصی استفاده می کنند.

به عنوان مثال، Google به کاربران اجازه می‌دهد تا رابط کاربری Chrome خود را سفارشی کنند، مواردی مانند تم، رنگ‌ها، ظاهر و غیره را تغییر دهند. پلتفرم‌هایی مانند Netflix و Spotify رفتار گذشته شما (فیلم‌های تماشا شده، آهنگ‌هایی که به آن‌ها گوش داده‌اید) را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا محتوایی را که فکر می‌کنند شما به آن‌ها گوش داده‌اید، پیشنهاد کنند. لذت ببرید. اینها نمونه های واقعی از تجربه کاربری شخصی شده هستند.

شخصی سازی

اشکال مختلف شخصی سازی در طراحی

مطالعه پلتفرم‌های دیجیتالی که شامل شخصی‌سازی می‌شوند نشان می‌دهد که طراحان تجربه کاربر می‌توانند طرح‌های خود را به اشکال مختلف شخصی‌سازی کنند، از جمله:

  • رابط‌های کاربری و تجربیات سفارشی‌شده: برخی از وب‌سایت‌ها یا برنامه‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا رابط‌ها و تجربیات خود را مطابق با ترجیحات خود سفارشی کنند. به عنوان مثال، Medium به کاربران اجازه می دهد تا در هنگام ثبت نام، موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
  • توصیه‌ها/خدمات مبتنی بر مکان: برنامه‌های تلفن همراه، به‌ویژه، اغلب از داده‌های GPS برای ارائه خدمات مبتنی بر مکان استفاده می‌کنند. این می تواند از ارائه توصیه های رستوران بر اساس مکان فعلی کاربر تا سفارشی کردن مسیرها و مسیرها بر اساس شرایط ترافیک و ترجیحات کاربر باشد.
  • موتورهای توصیه: این یکی از رایج ترین اشکال شخصی سازی است. پلتفرم‌ها رفتار گذشته شما را در وب‌سایت یا برنامه‌شان تجزیه و تحلیل می‌کنند تا محتوایی را پیشنهاد کنند که فکر می‌کنند از آن لذت خواهید برد، همانطور که قبلاً اشاره کردم. نتفلیکس، آمازون و اسپاتیفای این کار را بسیار انجام می دهند.
  • اعلان‌های شخصی‌سازی شده: شکل دیگری از شخصی‌سازی، اعلان‌های شخصی‌شده است. برنامه‌های موبایل و وب‌سایت‌ها می‌توانند اعلان‌های شخصی‌سازی شده را بر اساس رفتار کاربران خود ارسال کنند. به عنوان مثال، یک برنامه تجارت الکترونیک می تواند از داده های مشتری، مانند سابقه مرور یا خرید آنها، برای ایجاد پیشنهادات شخصی استفاده کند.
  • سیستم های یادگیری تطبیقی: برخی از سیستم عامل های آموزشی از الگوریتم های یادگیری تطبیقی برای شخصی سازی تجربه یادگیری برای هر دانش آموز استفاده می کنند. این سیستم ها عملکرد و سبک یادگیری دانش آموز را تجزیه و تحلیل می کنند تا مواد آموزشی، آزمون ها و تمرین های مناسب را توصیه کنند.
طراحی

مزایای شخصی سازی

شخصی‌سازی در طراحی تجربه کاربر مزایایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند تأثیر مثبتی بر برند داشته باشد، از جمله:

افزایش وفاداری مشتری

وقتی یک برند ترجیحات شما را به یاد می آورد و مانند یک VIP با شما رفتار می کند، سخت است که احساس خاصی نداشته باشید. البته، شما می خواهید در اطراف بمانید. بنابراین، شخصی سازی به برندها کمک می کند تا وفاداری مشتریان را بهبود بخشند.

حفظ کاربر

شخصی سازی همچنین به برندها کمک می کند تا کاربران را حفظ کنند. وقتی کاربران با پلتفرم‌های دیجیتالی مواجه می‌شوند که نیازهای آن‌ها را درک می‌کنند و محتوای مرتبط و مفیدی ارائه می‌کنند، احتمالاً به استفاده از آن پلتفرم ادامه می‌دهند.

درک برند پیشرفته

شخصی سازی تعهد یک برند به ارائه بهترین تجربیات برای مشتریان خود را تقویت می کند. کسب‌وکارها با ارائه تجربیات متناسب که نیازها یا ترجیحات کاربر را در اولویت قرار می‌دهند، می‌توانند درک برند خود را افزایش دهند و خود را در صنعت به عنوان مشتری محور قرار دهند.

سفر کاربر بهینه شده

شخصی‌سازی به طراحان و برندها کمک می‌کند سفرهای کاربر روان‌تر و شهودی‌تری ایجاد کنند. با تجزیه و تحلیل رفتارها، نیازها و الگوهای کاربر، طراحان تشخیص نقاط دردناک و فرصت‌های بهبود را آسان‌تر می‌کنند و در نتیجه تجربه کاربر را در هر نقطه بهینه می‌کنند.

نتیجه

لمس شخصی در یک پلت فرم دیجیتال مانند یک زبان عشق دیجیتال است که تجربیات آنلاین را شخصی تر و بسیار سرگرم کننده تر می کند.

با این حال، ما باید تحقیقات کافی را انجام دهیم تا بفهمیم کاربران ما دقیقاً به چه چیزی نیاز دارند، تا دریابیم که چگونه محتوای آنها را شخصی سازی و تنظیم کنیم. از نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها و داده‌های مشخص برای شخصی‌سازی استفاده کنید.

فناوری همچنان در حال تکامل است و بنابراین، طراحان تجربه کاربری باید به دنبال راه‌های بیشتری برای تعامل با کاربران خود باشند و نیازهای آنها را در اولویت قرار دهند.

منبع: uxplanet.org

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search