دوره‌ طراحی

طراح محصول کیست؟

یک طراح محصول مسئولیت تجربه کاربرِ یک محصول را بر عهده دارد و معمولاً اهداف کسب و کار را از منظر مدیریت محصول هدایت می‌کند. اگرچه به طور معمول با جنبه های بصری‌/‌لمسی یک محصول در ارتباط است اما می‌تواند در معماری اطلاعات و سیستم‌های طراحی یک محصول نیز نقش داشته باشند.

بسته به نوع شرکت، اندازه و تنوع بخش طراحی، ممکن است از یک طراح محصول بسته به تجربه و تخصص‌اش به عنوان طراح تجربه کاربری، معمار تجربه مشتری، طراح رابط کاربری، طراح تعامل یا معمار اطلاعات نیز یاد شود.

شرکت‌ها همیشه می توانند از یک طراح محصول بهره‌مند شوند، آنها نقش مهمی در مراحل اصلی توسعه محصول دارند. در مرحله طراحی اولیه و اثبات مفاهیم، آنها می توانند هدف محصول را به یک تجربه کاربری تبدیل کنند و بازخورد مورد نیاز را در مورد آنچه که برای رسیدن کاربران به اهدافشان باید در نظر گرفته شود ارائه دهند.

یک محصول همواره در حال رشد است و ویژگی ها و قابلیت های بیشتری به آن اضافه می شود، پس طراح محصول می تواند تجربه بصری کاربر را ایجاد کند و نقاط اصطکاک را کاهش دهد و هنگامی که کالایی بالغ شد می تواند به بهبود تجربه کاربر و کارآیی بیشتر محصول برای بهبود سرعت بارگذاری صفحه و غیره کمک کنند.

نقش طراح محصول برای برخی از شرکت‌ها به عنوان یک نقش لوکس قلمداد می‌شود، به همین دلیل برخی از شرکت‌ها حاضر به ایجاد چنین نقشی نیستند ولی با این حال برخی شرکت‌ها قبل از اضافه کردن مدیر محصول، یک طراح محصول استخدام کنند. همچنین می‌تواند به راحتی برون سپاری شود، بنابراین بسیاری از شرکت‌ها به مشاوران و آژانس‌های خارجی برای این کار تکیه می‌کنند.

وظایف اصلی

ممکن است از طراحان محصولات خواسته شود که هم در طراحی بسیار سطح بالا (مانند طراحی سیستم کلی یا معماری اطلاعات) و هم در جزئیات بسیار ریز (الگوهای CSS) کار کنند. صرف نظر از اینکه آنها روی چه موضوعی کار می کنند، تجربه کاربری در مرکز کار قرار دارد.

طراحان محصولات دارای مهارت‌هایی هستند که به عنوان بخشی از وظایف و ویژگی های خود از آنها یاد می کنند، از جمله:

  • Prototypes
  • Wireframes
  • Mockups
  • User Journey Maps

در الگوی “سنتی” پس از تعیین الزامات محصولی اولیه به طراحان محصول تحویل داده می‌شد اما امروزه بسیاری از طراحان محصول در طول فرآیند تولید محصول در کنار تیم تولید کار می کنند. با درگیر شدن طراحان محصول در کل پروژه، آنها می‌توانند بر روی آنچه محصول انجام می‌دهد و همچنین نحوه انجام آن تأثیر بگذارند و تجربه کاربر را در ذهن خود حفظ کنند.

طراحان محصول معمولاً نمونه‌سازی و انواع تست‌های کاربر از محصول را انجام میدهند زیرا هدف آنها ایجاد یک تجربه عالی محصول است. همچنین ممکن است در مواقعی برنامه نویسی هم انجام دهند پ(معمولاً بیشتر با زبانهای نمایشی مانند HTML و CSS است) و دارایی‌های دیجیتالی مانند آرم، آیکون‌ها و دکمه‌ها را طراحی کنند.

برای راه‌حل‌هایی که شامل محصولات یا سخت افزارهای فیزیکی است، طراح محصول وظایفی مانند کمک به انتخاب مواد، رنگها و بافتها را دارد، حتی ممکن است از چاپگرهای سه بعدی برای نمونه سازی یا توصیه روش‌های تولید استفاده کند. طراحان محصولات همچنین کتابخانه طراحی محصول را برای مراجعه در آینده نگهداری می کنند.

چگونه می توانیم طراح محصول شویم؟

یک طراح محصول برای انجام وظیفه خود چه از جنبه های “هنری” یا “فنی” به یک جعبه ابزار منحصر به فرد احتیاج دارد و بدیهی است که باید خلاق باشد، همچنین باید ارتباط دهنده و قصه گوی موثری باشند تا چشم انداز خود را  توضیح دهند.

آنها به عنوان حامی مشتری، باید محیط کسب و کار را درک کنند و در عین حال در مقابل تصمیماتی که می تواند بر تجربه مشتری تأثیر منفی بگذارد شهامت “نه” گفتن را داشته باشند. “همدلی مشتری” یکی دیگر از موضوعات رایج در مورد توصیف نقش در این زمینه است.

تفکر طراحی برای این نقش بسیار اهمیت دارد زیرا از طراحان محصول خواسته می شود داستان های‌کاربر، استوری بورد و رابط‌های ساختاری را توسعه دهند. همچنین ممکن است طراحان محصول وظیفه انجام تحقیقات کاربر را داشته باشند.

ابزارهای طراحی بصری مانند فتوشاپ و اسکچ(در سیستم‌های مک) برای بسیاری از طراحان محصول و همچنین نرم افزار CAD (در صورت لزوم)، توسط طراحان محصول مورد استفاده قرار می گیرند. تسلط بر مجموعه‌های طراحی پیش شرط اکثر نقش‌هاست زیرا برای نمونه‌سازی و تحویل خروجی‌های نهایی مانند پالت‌های رنگی، تایپوگرافی و چیدمان به آن‌ها تکیه می‌کنند.

همچنین ممکن است از طراحان محصول خواسته شود که در جایگاه طراح UX یک محصول، متونی را جهت استفاده به عنوان متن راهنمای محصولات و ابزار تدوین نمایند.

تست کاربر پیچیده تر از آن است که به نظر میرسد و ممکن است طراحان محصول نیاز به طراحی و انجام آزمایش‌ها، تجزیه و تحلیل نتایج و حتی جذب شرکت کنندگان در تست داشته باشند.

درک Google Analytics و ابزارهای مشابه نیز برای طراحان محصولات وب و تلفن همراه مهم است زیرا این ابزارها بینشی کلیدی در مورد استفاده از محصول در دنیای واقعی را ایجاد می کنند و می توانند بر تغییرات محصول و تغییرات طراحی تأثیر بگذارند.

چگونه شغل طراحی محصول را شروع می کنیم؟

در مورد شروع شغل طراحی محصول، افراد تمایل دارند از دو رشته مهندسی و طراحی گرافیک این شغل را شروع کنند. افراد فنی که قصد ورود به حوزه طراح داخلی هستند باید چند ابزار و مفهوم جدید را یاد بگیرند. با این حال، در درجه اول یافتن فرصتی برای نمایش مهارت و توجه آنها به جزئیات در زمینه طراحی محصول مهم است. برای طراحان گرافیک، چالش اصلی گسترش میدان دید آن‌ها و ایجاد چیزی بزرگ برای انجام کاری عالی است.

با ایجاد یک مجموعه مهارت در طراحی محصول جدا از یادگیری ابزارهای مختلف، با بدست آوردن یک شغل از آنها استفاده خواهد کرد. همچنین فرصت‌های بی شماری برای تمرین و تسلط در استفاده از آنها کسب می‌کنید و پس از دستیابی به سطح خاصی از تسلط، هیچ کمبودی برای عملی ساختن این مهارت‌ها در دنیای واقعی ندارید. یکی از روش‌های کسب مهارت و تسلط کمک به استارت آپ‌های ضعیف و همکاری با سازمان‌های غیرانتفاعی مردمی است.

این تجربیات نه تنها یک تمرین عالی خواهد بود بلکه نمونه کارهای خود را که کلیدی برای رسیدن به موقعیت در این زمینه است، افزایش می دهند. این موضوع جدا از نمایش مهارت و استعداد شما برای انجام کار، به کارفرمایان سلیقه و سبک کاری شما را نیز نمایش می دهد.

با این روش همه می توانند در ابتدای کار ، نمونه کارهای خود را ایجاد کنند. البته نمونه کارها باید شامل پروژه هایی باشد که مربوط به حوزه فعالیت کارفرما هستند و بیان یک داستان در مورد چگونگی ارزیابی مشکل و طراحی راه حل را بیان کنند و فقط محصول نهایی را نمایش ندهند.

بر خلاف سایر مشاغل، مدرک دانشگاهی یا رزومه برای ارائه یک برنامه کافی نیست. درست مانند نویسندگان و معماران ، نمونه کارهای قبلی نیز برای بدست آوردن شغل در این جایگاه ضروری است.

منبع : productplan.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search