دوره‌ طراحی

دیزاین سیستم چیست و چرا داشتن آن مهم است؟

دیزاین سیستم چیست و چرا داشتن آن مهم است؟

طی چند سال گذشته دیزاین سیستم ها به اجزای اساسی برای مشاغل بزرگ و کوچک تبدیل شده اند و توسعه ، پیاده سازی و استفاده از دیزاین سیستم می تواند دلهره آور باشد ، گرچه در واقعیت ، این به اصول اساسی و روشهای ساده متکی است. بنابراین ، برای شروع ، دیزاین سیستم چیست؟ به زبان ساده ، مجموعه ای از اجزای قابل استفاده مجدد است که با استانداردهای مشخصی هدایت می شود که اجازه می دهد تجمع منسجم از مقدار متغیر برنامه ها انجام شود. این فقط مجموعه ای از اجزا و دارایی های مورد استفاده برای ساخت یک محصول دیجیتال نیست بلکه  مجموعه ای تقریباً بی نهایت از قطعات است که می تواند با تکامل استراتژی ها ، بازارها و روندها  ، دوباره مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثا ل به یک جعبه از لگو فکر کنید که از نظر طراحی یکنواخت است اما تقریباً به هر سازه ی قابل تصوری می تواند تبدیل شود. یک سیستم طراحی با کیفیت به یکنواختی و در عین حال حفظ ساختار و معنی نیاز دارد.

کتابخانه های الگو ، UI / UX و راهنماهای سبک در سیستم های طراحی

اکنون که درکی اساسی از یک دیزاین سیستم داریم ، بیایید در برخی از پایه های مختلف دیزاین سیستم (DS) و گزینه های دیگر مانند کتابخانه های الگو ، کیت های UI (رابط کاربری) و راهنماهای سبک ، عمیق تر شویم.

در حالی که یک دیزاین سیستم شامل مجموعه کاملی از استانداردها ، اسناد و اصول طراحی و همچنین الگوهای UI و اجزای کد است و همگی این عناصربخشی از دیزاین سیستم هستند.  pattern library (کتابخانه الگو) یک زیر کلاس در دیزاین سیستم است که در سراسر سیستم عامل برای حفظ پیام و سبک منسجم برند استفاده می شود.   ) style guideراهنمای سبک ( ، زیر کلاس دیگری از دیزاین سیستم است که مستندات استاتیک و توصیف خود دیزاین سیستم است. style guide نحوه ظاهر و احساس محصولات ، استفاده از موارد برای الگوهای UI و مقیاس های تایپی صحیح است. سرانجام ، UIKIT مجموعه ای از پرونده ها و منابع گرافیکی است که به طراحان کمک می کند UI را برای کاربردهای مختلف بسازند. اینها معمولاً شامل مولفه های UI هستند که ضمن انتقال قابلیت به کاربران ، یعنی دکمه ها ، کادرهای تأیید ، ابزارک ها و میله های پیشرفت ، معنا را انتقال می دهند.

خدمات جامع دیزاین سیستم برای ساخت یک بنیاد قوی

ما در Bright  تلاش می کنیم خدمات جامع دیزاین سیستم را ارائه دهیم و به تیم ها کمک کنیم تا هنگام ایجاد محصولات دیجیتالی ، کارایی ، ثبات و مقیاس پذیری بالاتری داشته باشند. خدمات ما شامل همه چیز از تایپوگرافی ، پالت رنگ ، طرح و قوانین کد می باشد. اندازه کسب و کار مهم نیست ، تیم ما یک منبع واحد ایجاد می کند که از طریق آن طراحان قادر به ایجاد تجارب کاربرهای ثابت (UX) در سیستم عامل ها ، محصولات و نقاط تماس هستند. پیاده سازی دیزاین سیستم ما یک سند ثابت نیست بلکه یک سیستم زیست محیطی در حال تکامل است که از یک رویکرد جدید ، به طور فزاینده مدولار برای توسعه محصول دیجیتال پشتیبانی می کند. Bright از طریق پیاده سازی موثر دیزاین سیستم به تیم های فروش و بازاریابی امکان ایجاد پیام های منسجم و توسعه نام تجاری را می دهد. دیزاین سیستم کارآمد باید مقیاس پذیر باشد ، بنابراین اگر شرکت شما برای گسترش آماده است ، دیزاین سیستم شما نیزآماده است.

چشم اندازهای منفرد در دیزاین سیستم باعث ایجاد یکپارچگی و وحدت می شود.

وجود دیزاین سیستم در جای خود فاصله بین طراحان و مهندسین رابط کاربری را که روی چندین محصول همکاری می کنند کم می کند و باعث می شود بازآفرینی و تکثیر توسط تیم های دیگر انجام شود. برقراری ارتباط موثر ضروری است تا به مهندسان و طراحان اجازه دهد تا روی پرداختن به موضوعات بزرگتری تمرکز کنند.

سیستم های طراحی به عنوان بهترین منبع حقیقت برای هر تجربه محصول بهتر دیده می شوند و یک دیزاین سیستم ایده آل بر اساس مولفه های قابل استفاده مجدد ساخته می شود که با رعایت اصول خاصی هدایت می شوند ، نه یک راهنمای از پیش تعریف شده برای طراحی هر صفحه. این امربه سرعت طراحی و توسعه را افزایش می دهد زیرا یک دیزاین سیستم موثر باید متعادل ، سازگار و مقیاس پذیر باشد. Bright سیستم های طراحی را ایجاد می کند که به توسعه دهندگان و طراحان اجازه می دهد از همان اجزای موجود استفاده کنند که با ایجاد کارآیی بیشتر برای تیم ها برای ایجاد تجربه جذاب مشتری در محصولات و سیستم عامل های مختلف ، باعث افزایش بهره وری تیم می شود و در عین حال به آنها امکان می دهد تا به طور موثر مقیاس بندی کنند.

پیاده سازی در هر مرحله از توسعه

با شکل گیری مشاغل یا زمانیکه شروع به گسترش می کنند ،مشخص می شود که نیاز به یک دیزاین سیستم خوش ساخت بسیار حیاتی است. در ابتدایی ترین سطح خود ، اگر به درستی اجرا شود ،  دیزاین سیستم ساخته شده از بهترین شیوه ها و فرآیندهای طراحی ، الگوها و اجزای سازنده را فراهم می کند که صاحبان مشاغل و تیم های آنها برای حفظ ثبات در محصولات و سیستم عامل ها استفاده می کنند.

با جابجایی محصولات از طریق سازمان ها ، اجزای اصلی طراحی می توانند در ترجمه از بین بروند و داشتن یک دیزاین سیستم قوی  یک راه برای اطمینان از سازگاری است. یک دیزاین سیستم خوش ساخت  باعث می شود ساعتهای بی شماری را که در ایجاد مجدد مشخصات دقیق طراحی ( که شامل تمام اندازه گیری های متغیرهایی است که توسعه دهندگان برای ایجاد صفحه جدید ، صفحه کل جریان UX نیاز دارند ) ذخیره کنیم. اگر شرکت شما در حال تولید چندین محصول است ، دیزاین سیستم یکی از بهترین روش ها برای اندازه گیری میزان خروجی تیم شما است ، به توسعه دهندگان و طراحان این امکان را می دهد تا نمونه های اولیه را سریعتر ، موثرترو منظم تر و همچنین دانش طراحی را در سراسر شرکت به اشتراک بگذارند.

مفاهیم محرک ایجاد و پیاده سازی دیزاین سیستم ، کتابخانه ها و مستندات است. در ترکیب ، آنها UX و UI اصلی مارک ها را تعریف می کنند و شبیه دارایی های بصری مانند آرم ، تایپوگرافی ، رنگ و شبکه هستند .دیزاین سیستم همچنین شامل اجزای UI و مستندات آنها با کد است که کار توسعه دهندگان را با استفاده از آنها در محصولات موجود تسهیل می کند. روش دیگر برای فکر کردن در مورد آن ، DS قوانین ، محدودیت ها و اصولی است که هم در کد و هم در طراحی اجرا می شود. این عناصر از جمله رنگ ، فاصله ، تایپوگرافی و چیدمان به همه موارد اعمال می شوند و همچنین شامل عناصر غیر دیداری مانند تن صدا ، دستور زبان ، فرهنگ لغت و نشانه های صوتی هستند. روش دیگر برای فکر کردن در مورد آن ، قوانین دیزاین سیستم است که شامل  محدودیت ها و اصولی است که هم در کد و هم در طراحی اجرا می شود. این عناصر از جمله رنگ ، فاصله ، تایپوگرافی و چیدمان به همه موارد اعمال می شوند و همچنین شامل عناصر غیر دیداری مانند تن صدا ، دستور زبان ، فرهنگ لغت و نشانه های صوتی هستند. در حالی که تمام این مولفه ها به طور جداگانه طراحی شده اند ، اما برای ایجاد منبع واحدی از حقیقت با هم ترکیب شده اند. مانند طراحی frontend و backend ، این اجزای قابل استفاده مجدد بصری هستند ، اگرچه ما همتایان آنها را برای استفاده مداوم توسط توسعه دهندگان کدگذاری کرده ایم.

هدایت بهره وری با استفاده از راه حل های نوآورانه

ایجاد و اجرای یک DLS موثر یکی از هوشمندانه ترین سرمایه گذاری ها برای آینده یک شرکت است زیرا خطر خرابی ارتباطات را کاهش می دهد ، که این امر باعث صرفه جویی زیادی در بهره وری و پول می شود. دیزاین سیستم یک محصول زنده است که در کنار یک شرکت یا محصول متحول و دگرگون می شود. این یک پروژه نیست این محصولی است که محصولات دیگر را ارائه می دهد. برخی ممکن است استدلال کنند که ساختن یک دیزاین سیستم قوی هنگام مدیریت ویژگی های محصول جدید و سایر درخواست ها باعث کندی تیم ها می شود ، به همین دلیل استفاده از شخص ثالث برای توسعه دیزاین سیستم شما یکی از کارآمدترین راه ها برای دستیابی به مزایای یک  دیزاین سیستم با کیفیت است در حالی که هنوز مهلت های موجود و تحویل محصول را رعایت می کنید.

Bright برای بسیاری از سازمانهای اغلب بین المللی در بسیاری از صنایع راه حلهای دیزاین سیستم ارائه داده است ، و به آنها این امکان را می دهد که در طول توسعه و تحول دیجیتال ثبات خود را حفظ کنند. بدون ایجاد دیزاین سیستم ، حتی تغییرات ساده در طراحی می توانند هرج و مرج و در نتیجه از دست دادن درآمد و بهره وری را برای شما ایجاد کنند. با ادغام تمام سیستم های خود در یک دیزاین سیستم ، می توانید در صورت نیاز به بروزرسانی ، به طور موثر تغییرات طراحی را اعمال کنید. مثالی ساده که این نکته را نشان میدهد:

تیم طراحی شما تصمیم گرفته است متن دکمه را برای جسورتر کردن و جذب مشتری بیشتر تغییر دهد. اگر یک دیزاین سیستم در پروژه انجام شده خود دارید ، تیم مهندسی شما به سادگی این پارامترها را در دیزاین سیستم  تغییر می دهد و وقتی این تغییر به صورت آنلاین انجام شود ، به طور خودکار در هر محصولی که در سیستم شما ادغام شده به روز می شود. در این سناریو ، دیگر نیازی نیست که برنامه نویسان شما وقت را در پیمایش کد از دست بدهند تا چندین برچسب دکمه را در CSS  برای به روزرسانی متن دکمه به روز کنند. دیزاین سیستم این اجازه را به شما می دهد تا به روز رسانی سریع و تکاملی کارآمد ، که می تواند زنده ماندن یک محصول را تعریف کند به راحتی پیاده سازی کنید.

با ایجاد یک دیزاین سیستم منسجم هزینه های خود را پس انداز کنید

در حالی که طراحان مفاهیم جدیدی ایجاد می کنند ، برنامه نویسان ساعت های بی شماری را برای نوشتن و بازنویسی منطق کد هدر می دهند. رفت و برگشت بدون توقف ایجاد شده در این فرآیند کارآمد ، زیبا و غیرضروری است. یک دیزاین سیستم که به درستی توسعه یافته و پیاده سازی شده امکان تولید چابک ، ناب محصول و ارتباطات بین تیمی را فراهم می کند.

یکی دیگر از مزایای دیزاین سیستم این است که اگر اعضای تیم تغییر کنند همه آنها اساساً یک کتاب راهنما برای مرجع دارند ، که یکپارچگی و آموزش کارآمد را با حفظ تصویر منسجم محصول امکان پذیر می کند. این  امربه اعضای جدید تیم اجازه می دهد تا شناختی جدی از هویت ، صدا و لحن نام تجاری داشته باشند همچنین به آنها اجازه می دهد زبان طراحی منحصر به فرد شرکت  شما را بهتر درک کنند.

کنترل و بازاریابی محصولات خود را حفظ کنید

یک مزیت ناخواسته دیزاین سیستم ها این است که باعث ایجاد شفافیت می شوند و در عین حال سیلوهای دانش بزرگ را نیز از بین می برند ، که می تواند منجر به شکست پایانی شود. اگر یک برنامه نویس یا طراح کلید تمام اطلاعات یک محصول را در دست داشته باشد ، می تواند عدم تعادل قدرت را در شرکت ها ایجاد کند که در موارد شدید می تواند کل محصول را به خطر بیندازد.

طراحی End-To-End  باعث یکپارچگی UI/UX  می شود

 یا از Material Design گوگل استفاده کنید که از تجربیات لمسی روی صفحه با ویژگی های غنی و حرکات طبیعی پشتیبانی می کند که اشیا دنیای واقعی را تقلید می کند. هر یک از این دیزاین سیستم ها اساساً یکسان هستند. آنها با یک چشم انداز شروع می شوند و امکان ارتباط موثر بین طراحان و توسعه دهندگان را فراهم می کنند. BRIGHT یک سیستم طراحی مشابه غنی برای سیستم عامل های متعددی از جمله خدمات وب آمازون ، Cognify ، Commercetools ، جاوا و غیره ایجاد کرده است.

نتیجه گیری و اندیشه های نهایی

یکی از متمرکزترین نمونه های دیزاین سیستم موثر،  اصول و رهنمودهای طراحی رابط انسانی Apple است. آنها با یک ماموریت متمرکز بر لیزر و سادگی طراحی شروع کردند. هدف اپل ایجاد محصولات ساده و شهودی برای استفاده فوری بود. با ایجاد یک دیزاین سیستم قوی ، اپل توانسته است محصولات زیادی تولید کند که به دلیل UI و UX بصری و نه فقط دارایی های بصری ، بسیار موفق بوده اند. مثال برجسته دیگر زبان طراحی Atlassian است ، که آنها آن را به عنوان طراحی ، توسعه ، تحویل تعریف می کنند. این زبان ساده برای ایجاد تجارب یکپارچه به طراحی انتها به انتها متکی است.

یک دیزاین سیستم موفق ذاتاً قابل استفاده مجدد است ، اهرچند بسیاری از آنها از یک مسئله مشابه رنج می برند. اعضای تیم مولفه هایی را ایجاد کرده اند که بیش از حد در استفاده از یک مورد متمرکز شده اند. این امر منجر به انعطاف ناپذیری بیش از حد سیستم ها می شود و برنامه نویسان و طراحان را مجبور می کند دوباره اجزای جدیدی را در حین پرواز ایجاد کنند که منجر به از دست رفتن بهره وری و هزینه می شود. برای اطمینان از قابلیت استفاده مجدد و مقیاس پذیری مناسب ، یک دیزاین سیستم به اجزای سازنده و وابستگی های کاهش دهنده خود مهار شده نیاز دارد . اجزای قابل ترکیب یکی دیگر از نیازهای آنهاست زیرا می توان آنها را در ترکیبات متغیر، انتخاب و جمع آوری کرد تا نیازهای خاص را برآورده سازد. با ترکیب مولفه ها ، کاربران قادر به ایجاد مولفه های جدید هستند ، که منجر به توانایی ایجاد سناریوهای جدید به صورت تصاعدی می شود. مهم این است که انعطاف پذیری در این سیستم ها حفظ شود و به کاربران امکان تنظیم یا گسترش مولفه هایی را بدهد که آنها را در همه سیستم عامل ها توانمند می کند .توجه به معرفی یک مولفه جدید همیشه با بررسی عملکرد آن در سیستم عامل آغاز می شود. عملکرد یکپارچه در تولید یک دیزاین سیستم قوی بسیار مهم است.

منبع: bright.global

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search