دوره‌ طراحی

تفاوت بین تجربه کاربری و معماری اطلاعات، مقایسه‌ای بین این دو

در کنار توضیح دادن کارهایی که برای امرار معاش می کنم، دومین سوال پرتکراری که میشنوم این است که: “چه تفاوتی بین معماری اطلاعات و تجربه کاربری وجود دارد؟” به نظر می رسد علارغم وجود اختلافی واضح، مرز میان این دو همیشه محو است. چگونه باید (این تفاوت) را توضیح دهم؟

براساس ویکی پدیا، معماری اطلاعات ” هنر و دانش سازمان دهی و برچسب گذاری وب سایت ها به منظور پشتیبانی از قابلیت استفاده می باشد.” تجربه کاربری بر اساس نظر همان منبع “احساسی است که فرد نسبت به استفاده از یک محصول، سیستم یا خدمات پیدا می کند. که شامل درک شخص از جنبه های کاربردی همانند میزان مفید بودن، سهولت استفاده و کارایی آن سیستم است.”

حتی با توجه به تعاریف این دو عنوان، طراحی کاربری معماری اطلاعات را پایه برای خود قرار داده و آن را به سطح بالاتری می رساند.

دغدغه معماری اطلاعات، ساختار است

معماری اطلاعات، اصطلاح نسبتا قدیمی است. قدیمی از منظر وب و همچنین از منظر پیشرفت از طریق فناوری. معماری اطلاعات برروی سازمان و ساختار محتوایی تمرکز دارد که کاربر از طریق آن می توانید هدایت شود که به زبان دیجیتالی، این (هدایت شدن) می تواند از یک سایت بروشور ساده تا یک سیستم اطلاعاتی پیچیده را شامل شود.

معماران اطلاعات برای ایجاد یک ساختار محتوایی قابل استفاده از یک مجموعه پیچیده تلاش می کنند. آنها این کار را با استفاده از روش های طراحی بیشمار “کاربر محور” همچون تست های کاربردپذیری، تحقیق و ایجاد پرسونا و نمودار هار جریان کاربر انجام می دهد. با این حال به نظر می رسد که طراحی ux به روزتر می باشد.

به همین دلیل است که معمای اطلاعات فقط بخشی از تجربه کلی کاربر را شامل می شود.

طراحی کابر مربوط به احساسات می باشد

تجربه کاربر چیست؟ طراحان تجربه کاربری با در نظر گرفتن توانایی سایت در تسهیل تعامل (با کاربر) در کنار هدایت شوندگی آن، اطلاعات معماری سایت را یک قدم جلو می برند. برای انجام این امر، آنها از طراحی کاربر محور استفاده می کنند تا تاثیر منسجم، قابل پیش بینی و مطلوبی را در مخاطبان خود ایجاد کنند.

اساسا، طراحان ux با هدف قرار دادن کاربران خود در سطح احساسی، برای عمیق تر کردن کارها تلاش می کنند. منظور از احساسات “تلاش برای بازی با احساس افراد نیست، بلکه بیشتر نشان دادن واکنشی احساسی است نسبه به آنچه که آنها به تازگی انجام داده اند. طراحی ux طرح و داستان را به رفتار طبیعی کاربر اضافه می کند و با این کار چیزی را به آنها عرضه می کند که از تجربه آنها دور می باشد.

می توانید به این صورت به مسئله نگاه کنید: ux کل طیف را در بر می گیرد. این همانند آن است که یک پیمانه معماری اطلاعات با قابلیت استفاده محدود، کمی استراتژی محتوا و مقدار زیادی خلاقیت لوتا داشته باشید. و یا به بیانی ساده تر، ux ماحصل عشق میان یک مدیر خلاق و یک معمار اطلاعات است. در بسیاری مواقع بدین معنی است که خیلی چیزها را از بین ببرند تا تنها نیاز کاربر باقی بماند.

آسان و باحال بودن

اگر هنوز کاملا گیج نشده اید، احتمالا فکر میکنید که برای داشتن UX خوب نیاز به IA خوب دارید. دقیقا! روش دیگر بررسی آن این است که طراحان تجربه کاربر معماری اطلاعات را در نظر می گیرند، اما معماران اطلاعات لزوما کل تجربه کاربران خود را در نظر نمی گیرند.

یک تجربه کاربری آسان و ساده است و کار را به اتمام می رساند. یک تجربه جذاب همه اینها را انجام می دهد و احساس ماندگاری را به کاربر القا می کند. این مرز تفکر دور شدن از یک سایت و تفکر استفاده آسان و راحت از آن می باشد.

همه چیز در نحوه عملکرد می باشد

نگاه کردن به روند کاری هر کدام از وضایف کاری دلهره آور است. اما بیایید با سرعت تفاوت بین چگونگی روند کار برای طراحان معماری اطلاعات و طراحان تجربه کاربری را بررسی کنیم. معماران اطلاعات تمایل به در نظر گرفتن  الزامات خود دارند، درباره اهداف کاربران خود تحقیق می کنند و نوعی تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام می دهند. در نهایت، آنها ممکن است جریان صفحه، وایرفریم و البته نقشه سایت را ایجاد کنند و برخی آزمایشات کاربردی،اصلاح و ویرایش شده را اضافه کنند، و این برای طراحان تجربه کاربری مجاز نیست.

اگرچه طراحان ux احتمالا روش های دیگری را پیش می گیرند، آنها علاوه بر درنظر گرفتن روند کاری معماری اطلاعات ممکن است اهداف احساسی کاربر نهایی خود را در نظر بگیرند.مقایسه رقابتی آنها ممکن است بیشتر در مدل و تعامل باشد تا ساختار و طرح.

نتیجه گیری

تجربه کاربری بر اساس اطلاعات پایه ای که معماری اطلاعات ارائه می دهد،  با هدف ارتقا این تجربه به سطح بالاتر، هم از نظر خلاقیت و هم از نظر احساسی به وجود می آید. این برجسته ترین تفاوتدر نحوه طراحی کردن برنامه، سایت ها و محصولات امروزی نسبت به دیروز آنهاست.

منبع: uxbooth.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search