دوره‌ طراحی

تست کاربرد پذیری چیست؟ توضیحات کامل

از اوایل دهه ۹۰ میلادی، اصطلاحات “کاربرد پذیری” و “تجربه کاربری(UX)”  بی وقفه در دنیای طراحی صحبت می شود ، و اغلب در فرآیند طراحی محصولات و خدمات بر روی پلتفرم های مختلف به عنوان “موارد ضروری” شناخته می شوند.

بسیار دشوار است که اهمیت تست کاربردپذیری را بیش از حد بیان کنیم.

در این مقاله ، ما به اهمیت تست کاربری و مزایای آن برای کاربر نهایی و مشاغل شما خواهیم پرداخت.

به راحتی می توان اصطلاحات را با هم مخلوط کرد ، اما کاربردپذیری یکی از عواملی است که UX یک محصول را همراه با تحقیقات کاربر ، استراتژی محتوا و طراحی بصری شکل می دهد. ایجاد یک برنامه بصری یا وب سایت زمان میبرد و ممکن است آنچه برای یک شخص واضح به نظر برسد برای بقیه اینطور نباشد.

“طراحی خوب UX بر این اساس است که چگونه کاربر می تواند به طور یکپارچه از طریق یک سایت به وب پیج های دیگر برود یا از یک محصول به درستی استفاده کند.”

تست کاربرد پذیری چیست؟

تست کاربرد پذیری یکی از رایج ترین تکنیک ها برای بررسی میزان قابل استفاده بودن برنامه یا وب سایت شما است. این تست کاربران مخاطب هدف شما را برای انجام مجموعه ای از وظایف در یک سناریوی کنترل شده در بر میگیرد (مانند ثبت نام یا خرید کردن). ناظران یادداشت می کنند که کاربران در کجا موفق شده اند یا در کجا تلاش کرده اند ، بنابراین می توانند بعداً در طرح های خود بازنگری کرده و اصلاحاتی را انجام دهند.

چه چیزی تست کاربرد پذیری نیست؟

یکسری ابزارهای UX وجود دارند که هدف آنها بهبود تجربه مشتری است اما به عنوان “ابزار تست کاربری” واجد شرایط نیستند زیرا به شما اجازه نمی دهند که صریجا تجربه کاربران واقعی را هنگام تست یک وب سایت یا برنامه تلفن همراه برای عملکرد تکرار کنید. در اینجا چند روش وجود دارد که به عنوان تست کاربری واجد شرایط نیستند:

تست A/B

به called Split هم شناخته میشود. این روش برای این است تا چندین نسخه از یک صفحه وب برای کشف نسخه با عملکرد بهتر مقایسه شوند ، اما به شما نمی گوید چرا! که همین، دلیل بزرگی است که نمی توان از این روش برای تست کاربرد پذیری استفاده کرد.

هیت مپ ها

نقشه حرارتی پوششی کدگذاری شده از رنگ است که نشان می دهد چگونه کاربران با نمایش داغترین (محبوب ترین) و جالبترین (کم محبوب ترین) قسمت ها ، ماوس خود را در صفحه جابجا می کنند. این نقشه ها نشان میدهند که در یک وب سایت کدام قسمت ها بیشتر با ماوس هاور شده است، اما صحت داده ها زیر سوال می رود زیرا بسیاری از افراد بر روی عناصر وب مورد مطالعه خود هاور نمیکنند.

نظرسنجی ها

ممکن است از نظرسنجی ها به طور همزمان استفاده شود ، اما از آنجایی که به شما امکان مشاهده کاربران در سایت را در عمل نمی دهد و به همین دلیل روشی برای تست کاربرد پذیری محسوب نمی شود.

تست کاربرد پذیری با تست کاربر چه تفاوتی دارد؟

تست کاربری و تست کاربرد پذیری برای طراحی UX ضروری است ، زیرا که کیفیت تجربه کاربر را از راه های معنی دار و ارزشمند ایجاد و افزایش می دهد.

“تست کاربری فرآیند جمع آوری داده های کمی و کیفی از کاربر آزمون است ، در حالی که کاربر تابع همه جنبه های یک سرویس یا محصول است.”

تست کاربر اصطلاح چتری برای انواع مختلف روش ها است که هدف آنها کمک به شناسایی کاربران هدف شما ، درک نیازها و رفتارهای آنها است که شامل موارد زیر است:

  • نظرسنجی ها
  • مصاحبه ها
  • گروه های متمرکز
  • تست کاربرد پذیری
  • طراحی مشارکتی

“طراحی تجربه کاربر (UX)”فرآیند تولید محصولاتی است که تجربیات معنی دار و شخصاً مرتبط را ارائه می دهند. این شامل طراحی دقیق کاربردپذیری یک محصول و لذتی که مصرف کنندگان حین اسفاده از آن بهره مند میشوند. “

بنیاد طراحی تعامل

یک روش عالی برای جداسازی این دو اصطلاح این است:

  • تست کاربری درک عمیق تری از نیازها و رفتارهای کاربران به شما می دهد.
  • تست کاربردپذیری به شما کمک می کند تا موارد عملکردی را در طراحی خود پیدا کنید که هرگز انتظار آن را نداشته اید.

چرا تست کاربردپذیری مهم است؟

ممکن است تعجب کنید ، چرا به خودمان زحمت بدهیم؟ تست کاربردپذیری زمان میبرد و هنگامی که تحت موعد های مقرر در معرض فشار هستید ، ممکن است وسوسه شوید که از آن صرف نظر کنید. اما این اشتباه را نکنید! در طولانی مدت هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. تست کاربرد پذیری به مقداری از زمان و هزینه نیاز دارد ، اما نتیجه خیلی خوبی خواهد داد.

هدف از تست کاربردپذیری ، جمع آوری بازخورد هرچه بیشتر درمورد نحوه تعامل کاربران واقعی با محصول شما است. در اسرع وقت و هرچه بیشتر!. این به شما کمک می کند قبل از رسیدن به قسمت گران فرآیند ، هنگام رسیدن به ساخت نهایی ، مشکلات طراحی را شناسایی کنید. اگر تست کاربردپذیری را برای بعد از ساخت محصول خود بگذارید ، هرگونه تغییر بیشتر هزینه بر خواهد بود.

“برای اجرای یک تست کاربردپذیری ، به هیچ چیز فانتزی نیازی ندارید. بهتر است آنرا با هرچیزی که میشود انجام دهید تا اینکه به هیچ وجه تست کاربردپذیری را انجام ندهید. “

مزایای استفاده از تست کاربردپذیری چیست؟

مهم نیست در کجای فرآیند طراحی خود هستید ، از نمونه سازی اولیه تا محصول نهایی ، وب سایت یا برنامه شما همچنان می تواند از تست کاربردپذیری بهره مند شود. این کار مزایای متنوعی را هم برای کاربران آینده یک محصول و هم برای شرکت سازنده آن فراهم می کند ، به عنوان مثال:

  • تست با کاربران نمایندگی نظر بی طرفانه و دقیقی راجع به محصول به شما می دهد. بازخورد آنها همچنین می تواند هرگونه بحث داخلی را که تیم شما با آن درگیر است حل کند.
  • راحت است و می توانید مطالعه خود را به روش های مختلف مانند از راه دور ، رو در رو یا از طریق ویدیو چت انجام دهید.
  • محل های دارای مشکلاتی را در داخل محصول شناسایی می کند که ممکن است در غیر این صورت واضح نبوده و می تواند منجر به طراحی مجدد گران شود.
  • بینشی در مورد رفتار کاربران ، و اینکه چرا آنها اقدامات خاصی را انجام داده اند ارائه می دهد. به طراحان و توسعه دهندگان اجازه میدهد تا وقت خود را صرف کار در مورد مسائل جدی تر و چگونگی جلوگیری از بروز مشکلات کنند.
  • تأییدی در مورد اینکه محصول شما انتظارات را برآورده می کند فراهم میکند و همه چیز همانطور که در نظر گرفته شده کار می کند.

انواع تست کاربرد پذیری

 ۳ نوع تست کاربرد پذیری وجود دارد:

  • از راه دور در مقابل حضوری
  • تعدیل شده در مقابل تعدیل نشده
  • اکتشافی در برابر مقایسه ای

روش سنتی و مدرن تست های کاربرد پذیری

همانطور که از نام هر دو مشخص است ، تست کاربرد پذیری از راه دور از طریق اینترنت یا از طریق تلفن انجام می شود و تست حضوری نیاز به انجام تست در حضور فیزیکیٍ مجری / محقق دارد.

به طور سنتی، تست حضوری از محبوبیت بیشتری برخوردار بود زیرا محققان می توانستند زبان بدن و حالات صورت را مشاهده و تجزیه و تحلیل کنند. با این حال ، با پیشرفت تکنولوژی ، تست از راه دور با استفاده از فیلم به محبوبیت افزایش یافته است. حتی ممکن است برخی از محققان بگویند تست از راه دور بهتر است ، زیرا به شما امکان می دهد تعداد بیشتری از افراد را در مناطق مختلف جغرافیایی با استفاده از منابع کمتر از تست حضوری تست کنید.

روش‌های سنتی در مقابل غیر سنتی

آزمون تعدیل شده زمانی است که جلسه بصورت حضوری یا از راه دور توسط محققی اداره می شود که آزمون را به شرکت کنندگان معرفی می کند ، به هر یک از سوالات آنها پاسخ می دهد و سوالات بعدی را می پرسد. به دلیل تعامل مستقیم بین محققان و شرکت کنندگان ، این آزمون ها معمولاً در تستگاه ها برگزار می شوند و نتایج عمیقی را به بار می آورند ، اما سازماندهی و اجرای آنها هزینه زیادی دارد.

از طرف دیگر ، تست های تعدیل نشده بدون نظارت مستقیم انجام می شود و به احتمال زیاد تست کننده ها در خانه های خود خواهند بود و یا از دستگاه های خود برای تست وب سایت یا برنامه تلفن همراه استفاده می کنند. هزینه این تست بسیار کمتر است ، اما پاسخ ها می توانند مبهم باشند و سوالات بعدی غیرممکن است.

به عنوان یک قاعده کلی ، از آزمون تعدیل شده برای بررسی استدلال رفتار کاربر استفاده می شود و از آزمون تعدیل نشده برای تست سوالات بسیار خاص یا مشاهده و اندازه گیری الگوهای رفتاری است.

ارزیابی در مقابل مقایسه ای در مقابل اکتشافی

این سه روش تست انواع مختلفی از اطلاعات را تولید می کند:

  • از تحقیقات ارزیابی برای پشتیبانی کاربر از یک محصول و اینکه تا چه حد خوب قادرند از محصول استفاده کنند.
  • روشهای تحقیق مقایسه ای شامل این است که از کاربران بخواهید کدام یک از دو راه حل را ترجیح می دهند ، مشابه تست A / B ، اما به طور کلی برای مقایسه یک وب سایت با رقبای خود استفاده می شود.
  • تست های اکتشافی معمولاً در مراحل اولیه توسعه محصول جمع آوری می شوند زیرا نتایج بسیار پایان ناپذیری دارند. از شرکت کنندگان خواسته می شود در مورد ایده ها و مفاهیم، نظرات، افکار و برداشت ها را ارائه دهند. این کار برای کمک به محققان است تا شکاف های احتمالی موجود در بازار را مشخص و فرصت های ویژگی های جدید و ایده های جدید کارگاهی را شناسایی کنند.

کیفی در مقابل کمی

یک سوال متداول که همه می پرسند این است که “آیا تست کاربرد پذیری کیفی است یا کمی؟” در حقیقت ، می تواند هر دو باشد.

تست کاربرد پذیری کیفی بر جمع آوری بینش ها و یافته ها در مورد نحوه استفاده مردم از محصول یا خدمات متمرکز است. بهترین استفاده از آن برای کشف مشکلات در تجربه کاربری است، و این شکل از تست کاربرد پذیری معمول تر از تست کاربرد پذیری کمی است.

تست کاربرد پذیری کمی بر جمع آوری معیارهایی است که تجربه کاربری را توصیف می کنند. این بهترین روش برای جمع آوری معیارها است و دو نوع معیار متداول که جمع آوری می شوند موفقیت و زمان انجام کارها هستند.

تعداد شرکت کنندگان مورد نیاز به نوع مطالعه بستگی دارد ، اما برای یک مطالعه کاربردی کیفی معمول در یک گروه کاربر ، تعداد شرکت کنندگان توصیه شده ۵ نفر است و این به شما کمک می کند تا رایج ترین مشکلات موجود در محصول را کشف کنید. برای یک مطالعه کمی ، حداقل تعداد شرکت کنندگان بسته به مقیاس ممکن است از ۵ تا ۵۰ باشد ، اما اکثر محققان در زمانی که جمعیت زیاد است، ۱۰۰ نفر را به عنوان کمترین اندازه نمونه در نظر می گیرند.

“تست با ۵ کاربر به طور کلی ۸۵٪ از مشکلات کاربردپذیری  را نشان می دهد.”

NNGroup

تست کاربردپذیری برای برنامه های تلفن همراه

در دنیای تحت سلطه تلفن های هوشمند ، تعامل با مشتریان تلفن همراه از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. در حالی که رابط کاربری برنامه بسیار مهم است. کاربرد پذیری از آن همیشه باید اولویت داشته باشد ، زیرا هر چقدر که به طراحی خوب مربوط می شود به همان اندازه به قابلیت های خالص مربوط می شود. نادیده گرفتن این مورد در طی مراحل طراحی ، برنامه شما را در معرض خطر حذف، یا بدتر ، بررسی های بد قرار می دهد.

موفقیت یک برنامه تلفن همراه به یک چیز اصلی بستگی دارد: چگونه کاربران آن را درک میکنند. کاربرد پذیری مستقیماً به احساس کاربر در مورد برنامه شما کمک می کند ، زیرا سهولت استفاده ، درک ارزش ، سودمندی و کارایی تجربه کلی را در نظر می گیرد. کاربرد پذیری همان چیزی است که به شما کمک می کند تا کاربران را به مشتریانی وفادار و طولانی مدت تبدیل کرده و درآمد بیشتری برای برنامه شما ایجاد کند.

تست کنید ، تست کنید و دوباره تست کنید

تست کاربرد پذیری فرصتی برای فهمیدن چگونگی درک و استفاده کاربران از محصولات شما است. با دعوت منظم از کاربران برای تست ایده های خود ، می توانید نیازهای آنها را با بازخورد عملی تأمین کنید ، در حالی که اعتبار طراحی های خود را حفظ می کنید ، در وقت صرفه جویی می کنید و سردردهای کمتری را برای تیم های توسعه و طراحی ایجاد می کنید.

“صرف نظر از پلتفرمی که برای آن ایجاد می کنید و صنعتی که در آن هستید ، کاربرد پذیری خوب به تحقیقات کامل کاربر و رویکرد تکراری تست و اصلاح  مداوم نیاز دارد.”

نکاتی برای کمک به شما در بهبود تست کاربری

تست چیزی نیست که بتوانید از آن اجتناب کنید ، و حتی یک دور ساده از تست می تواند ایده محصول شما را ایجاد کند یا از بین ببرد. در اینجا چند نکته کوتاه آورده شده تا به شما کمک کند حین تفکر درباره تست کاربری به خاطر بسپارید:

  • هرچه زودتر تست کنید، منتظر محصولات کاملاً تشکیل شده نباشید تا زودتر از مزایای تست بهره مند شوید.
  • سوالاتی با پایان باز بپرسید، نه سوالاتی که پاسخشان بله / خیر یا چند گزینه ای است.
  • با کاربران واقعی که پاسخ های بی طرفانه می دهند تست کنید.
  • رفتارهای کاربران را مشاهده و به حرف هایشان گوش دهید.
  • درگیر کردن کل تیم به همه کمک می کند تا مشکلات کاربردی و آنچه را که آموخته اند درک کنند.
  • سعی نکنید همه موارد را یک باره حل کنید ، مهمترین مشکل را ابتدا برطرف کنید و دوباره تست کنید.

منبع: marvelapp.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search