دوره‌ طراحی

میکرواینتراکشن یا جادو کننده کاربر؟

میکرواینتراکشن

بهبود تجربه کاربری با میکرواکشن قدرتمند

ظهور پلتفرم‌های دیجیتالی و محتواهای زیاد، نقش میکرواینتراکشن‌ها را در دنیای امروز برجسته‌تر کرده است. درحالی‌که در ابتدا تصور می‌شد اینتراکشن‌ها به عنوان یک ویژگی جالب در طراحی دیجیتال باشند، در دنیای دیجیتالی و رقابتی امروز، به یک عنصر مهم برای تجربه کلی کاربر تبدیل شده اند. به دلیل احساس ارزشی که میکرواینتراکشن‌ها درکاربران ایجاد می‌کنند، آنها نه تنها تعاملشان را با محصول شما افزایش می‌دهند بلکه حس مثبتی از برند شما می‌گیرند که در نهایت روی عملکردشان تاثیر می‌گذارد.

در این مقاله به بررسی میکرواینتراکشن‌ها می‌پردازیم و طریقه استفاده از آنها را در بهبود تجربه کاربری بیان می‌کنیم.

میکرواینتراکشن‌ چیست؟

در طراحی دیجیتال، میکرواینتراکشن در بیشتر تعامل‌های کاربر با محصولات وجود دارند. میکرواینتراکشن را هنگام قرارگرفتن مکان‌نمای موس روی یک لینک (حالت hover) ، هنگام ظاهر شدن انیمیشن روی صفحه برای نمایش درصد پیشرفت آپلود و وقتی‌که یک پاپ‌آپ روی صفحه ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد رمزعبور نادرست است می‌توان مشاهده کرد. این نشانه‌های بصری و سایر نشانگرهای ظریف که ممکن است کاربران حتی متوجه آنها نباشند میکرواینتراکشن‌ هستند. میکرواینتراکشن‌‌ها ، هر چه قدر هم که ظریف باشند، طرح کلی طراحی را در کنار هم قرار می دهند – اطلاعاتی به کاربران می‌دهد تا مسیر درست را پیدا کنند و عملکردهای اصلی را انجام دهند.

چگونه میکرواینتراکشن‌ها کار می‌کنند؟

میکرواینتراکشن ۴ عنصر اساسی دارند که شامل (trigger) محرک ، قوانین، فیدبک و حلقه‌ها و حالت‌ها هستند که به سازماندهی چرخه عملیاتی این عناصر طراحی کمک می کنند.

۱- محرک یا Trigger

این‌ها همان چیزهایی هستند که فرآیند میکرواینتراکشن‌ را آغاز می کند – مثلاً ضربه به یک دکمه یا کلیک ماوس. این‌ همچنین می تواند در هنگام وجود شرایط خاص، توسط سیستم آغاز شود. مانند شنیدن اعلان‌های صوتی موقع دریافت پیام . این محرک‌ها با مجموعه‌ای از قوانین عملی تعیین شده کار می‌کنند به‌این صورت که این قوانین مواردی که میتواند انجام شود و مواردی که نمیتواند انجام شود را تعیین میکنند .

۲- قوانین

قوانین آنچه که باید در طول یک میکرواینتراکشن اتفاق بیفتد را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال هنگام استفاده از برنامه Tinder ، قوانین بیان می کنند که اگر شخصی را Super liked کردید شما نمی‌توانید تا زمانی که آن شخص نخواسته پیام دهید.

۳- فیدبک

همان‌طور که از نام آن پیداست، به کاربران می‌گوید که چه اتفاقی در حال افتادن است؟ بازخورد یا فیدبک شامل هر چیزی است که یک کاربر می‌بیند، می‌شنود ، یا حتی احساس می‌کند. به عنوان مثال، فعال کردن ویبره گوشی فیدبک است.

۴- حلقه‌ها / حالت‌ها

این‌ها اساساً ماهیت تعامل را تعریف می‌کنند. آیا یک بار چشمک می‌زند؟ با گذشت زمان چه اتفاقی می‌افتد. به عنوان مثال، حلقه‌ها می‌تواند تعداد دفعاتی باشد که کاربر می‌تواند رمز عبور اشتباه را وارد کند، درحالی‌که حالت به این صورت است که یک حساب بعد از پنج خطای رمز عبور موقتاً مسدود شود.

میکرواینتراکشن
میکرواینتراکشن

چگونه و چه موقع می‌توان از میکرواینتراکشن استفاده کرد؟

۱- انیمیشن صفحه

وقتی در مورد انیمیشن صفحه صحبت می‌کنید، می‌تواند شامل انتقال خلاق بین صفحات باشد یا فقط آیکن جالبی برای پیشرفت پیمایش باشد. این نوع میکرواینتراکشن می‌تواند به کاربران بینش بهتری در مورد رابطه بین صفحات قبلی و فعلی بدهند که باعث می‌شود حتی روند تندخوانی نیز جذاب تر شود.

به‌طور مشابه ، شما می‌توانید وقتی کاربر انگشتش را برای انجام عملی به طرفین می‌کشد از یک انتقال نرم بین محتوا استفاده کنید. به این ترتیب ، می‌توانید مقداری سرگرمی به محتوای خود اضافه کنید (بدون اینکه کاربران نیاز به ورود به یک برنامه دوست یابی داشته باشند).

۲- فیلدهای ورودی متحرک

شما احتمالاً تا به حال کسی را ندیده‌اید که از پر کردن فرم‌ها لذت ببرد اما فیلدهای انیمیشن حداقل می‌توانند آنها را جذاب‌تر و حتی مفیدتر کنند.

۳- انیمیشن وضعیت

به همین ترتیب ، در این عصر کمبود توجه و سرگرمی‌های موردتقاضا، هیچ کس انتظار را دوست ندارد. اما استفاده از انیمیشن‌ها برای مواردی مانند وضعیت آپلود / دانلود ، می تواند میزان پیشرفت را به کاربران نشان دهد، تا کاربر خسته نشود. حتی می توانید آن را به برند خود اضافه کنید.

وقتی بحث نوتیفیکیشن مطرح می‌شود بهتر است اگر می‌توانید به کاربران قدرت انتخاب دهید. به عنوان مثال ، کاربرانی وجود دارند که اعلان‌های کمتری را ترجیح می‌دهند. به‌طوری‌که مثلا مایل نیستند وقتی در حال تماشای یک ویدیو در یوتیوب هستند مسنجر فیس بوکشان نمایان شود . فیس‌بوک و اینستاگرام این موضوع را به سطح دیگری رسانده‌اند به طوری که هر بار که شخصی پست‌های آنها را لایک کند ، در کاربران دوپامین ایجاد می‌کند. این باعث ایجاد عادات می‌شود و کاربران را به سمتی می‌برد تا مشتاقانه منتظر دریافت اعلان‌ها باشند.

۴- منوی کشویی

این به یک طراحی اصلی در سیستم عامل‌های تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است ، و به همین دلیل بسیار کاربرپسند است. فقط با پایین کشیدن از بالای صفحه ، به همه اعلان‌ها و تنظیمات اصلی خود دسترسی پیدا می‌کنید. مسیریابی آسان یکی از مهمترین کارکردهای میکرواینتراکشن است و منوهای کشویی همین کار را انجام می‌دهند.

۵- دکمه‌های Call-to-action

هدف از ایجاد این دکمه‌ها این است که کاربر روی آنها کلیک کند بنابراین اضافه کردن انیمیشن به این دکمه‌ها کاربر را برای کلیک کردن روی آنها تحریک می‌کند زیرا باعث می‌شوند کاربران از سر کنجکاوی که ببینند چه اتفاقی می‌افتد روی آنها کلیک کنند.

۶- انیمیشن Anchor text

انکرتکست متحرک، راهی عالی برای گنجاندن برندهای خلاقانه در کارکردهای ساده است. مانند بازگشت به صفحه اصلی یا حتی فقط نشان دادن کلیک روی چیزی است.

میکرواینتراکشن‌ها همچنین یک روش عالی برای آموزش کاربران در مورد نحوه استفاده از محصول شما هستند. انیمیشن‌های ساده و یا حتی گرافیکی که به توابع اساسی اشاره می‌کنند، می‌توانند با آسان‌سازی استفاده از محصول و استفاده از عملکردهای پنهان جالب ، تجربه کاربری را بهبود دهند.

این جزئیات کوچک ارزشی را به تجربه کاربری شما اضافه می‌کند. یک ویژگی کوچک مانند یک اعلان غیرسرزده یا یک انیمیشن با وضوح عالی باعث می‌شود تا کاربران احساس کنند شرکت به آن‌ها توجه می‌کند بنابراین نسبت به آن برند حسن نیت پیدا می‌کنند. هنگامی که این نوع رابطه ایجاد شد ، می توانید روی آنها تاثیر بگذارید. در این دنیای دیجیتالی شلوغ ایستادگی کردن بین جمعیت سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود ولی میکرواینتراکشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا به هدف خود برسید.

منبع: webdesignerdepot.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search