دوره‌ طراحی

استخدام طراح تجربه کاربری یا UX رویایی شما

طراح تجربه کاربری یا UX

یک طراح تجربه کاربری همواره می‌داند که مشتریان برای محصول به سایت شما می آیند. اما همیشه به دلیل تجربیاتشان است که در سایت شما می مانند. به طور متوسط ۸ از ۱۰ مشتری حاضر هستند هزینه بیشتری را برای تجربه ای بهتر پرداخت کنند. بنابراین، چه کسی تجربه مشتری را در سایت شما بهتر می­کند؟

نحوه استخدام یک طراح تجربه کاربری یا UX

یک طراح تجربه کاربری یا UX

به ازای هر یک دلار که در تجربه کاربری یا UX سرمایه گذاری می­شود، ۱۰۰ دلار باز میگردد. این یک بازگشت سرمایه عظیم ۹،۹۰۰%  است. مهم ترین و چالش برانگیزترین مرحله برای هر محصول نحوه رفتار طراحی شما است. یک طراح UX داستان طراحی شما را تمام می کند و محصول را به یک تجربه با معنی سوق می دهد. طراحان UX اطمینان حاصل می کنند که تمام اهداف تجاری، الزامات مشتری و نیازهای کاربر با طراحی یکپارچه شده اند و به تجربه، ارزش اضافه شده است.

اگر به دنبال استخدام یک طراح تجربه کاربری از راه دور هستید باید کمی به کاری که انجام می دهند و نحوه انجام آن ها نزدیک شوید. در این مطلب به بررسی تمام جوانب اساسی که قبل از شکار طراح  UXرویاهای خود لازم دارید می پردازیم.

به خواندن ادامه دهید تا بدانید که چه مجموعه مهارت هایی را در یک طراح UX جست و جو کنید، چگونه مصاحبه کنید و چگونه پروسه استخدام را نهایی کنید.

از طرف شما، فراموش نکنید که قبل از این کار در این زمینه تحقیقات کامل انجام دهید و در مورد الزامات و اهداف تجاری خود قبل از هر چیز بحث کنید.

طراح تجربه کاربری یا UX کیست؟

طراحان تجربه کاربری یا UX تنها طرح های قابل تحویل را طراحی نمی کنند. آن ها نحوه عملکرد و احساس محصول را تعریف می کنند. هر مشکل یا پروژه طراحی، فقط یک راه حل درست ندارد، می تواند راه های صحیح زیادی برای حل یا نزدیک به حل مسئله وجود داشته باشد. کار طراحان تجربه کاربری این است که راه هایی برای حل یک مشکل خاص کاربر و ایجاد یک تجربه کاربری معنی دار را جست و جو کند.

این رویکرد از حل مسائل بسیار فنی تا پیمایش و تعریف پیچیدگی های رفتار کاربر متغیر است. بنابراین، کار طراح تجربه کاربری یا UX کاری پیچیده و سختی است که نیاز به یک ذهنیت با توانایی حل مسئله با مجموعه مهارت های زیر را دارد:

طراحی ورودی و همکاری

  • همکاری و هماهنگی با طراح(های) UI
  • تکرار و آزمایش با مدیران محصول
  • برنامه ریزی و تبادل نظر با مشتری و تیم
  • رفتار کاربر و تجزیه و تحلیل

ساخت پروتوتایپ

  • ساخت وایرفریم، اسکچ و پروتوتایپ
  • آزمون و خطا با طرح ها
  • دانش ابزار و منابع

کپی رایت و استراتژی

  • نوشتن مقاله و محتوا
  • تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و رقبا
  • ساختار/ استراتژی محصول

چگونه استخدام کنیم؟ شناسایی نیازهای یک طراح تجربه کاربری یا UX

اولین قدم شما را به نشستن و انتخاب پروژه یا محصولی که میخواهید طراح تجربه کاربری یا UX روی آن برای شما کار کند، فراخوانی می کند. لیستی از تمام نیاز ها و چیزهایی که لازم است تحویل داده شوند تهیه کنید. این مرحله برای درک نوع طراحی که به دنبال استخدام آن هستید مهم است و به شما یک تصویر واضح برای جست و جوی بهترین نامزد را می دهد.

تحقیق و کشف

مواردی را که لازم است UX تحویل دهد را در مرحله تحقیق و کشف پروژه خود ذکر کنید. لیست شما  ممکن است شامل تحویل هایی مانند تحقیقات در مورد تجربه کاربر، موقعیت یابی برند، کشف محصول، تحلیل رفتار کاربر و غیره باشد.

تولید و تحویل

هنگامی که الزامات و اطلاعات اولیه مورد نیاز را جمع آوری کردید، باید خروجی ها را تعریف کنید. به پروتوتایپ . جدول زمانی برای تست خروجی فکر کنید. برخی از این موارد می تواند شامل روند و مسیر کاربر، ایجاد فریم ورک، آزمون قابلیت استفاده، طراحی تعاملی و موارد دیگر باشد.

بررسی و بازتعریف

مورد بعدی بررسی مجدد و تحقیق درباره خروجی و انتظارات شما در پروژه است. اکنون که تحقیقات اولیه، تولید و طراحی تعاملی خروجی ها مشخص شده اند به خروجی هایی که شامل بهبود قابلیت استفاده، بازرسی UX ، تعریف مجدد و معرفی عملکرد کاربر فکر کنید.

 نیازهای نهایی

هنگامی که همه چیز را نقشه برداری کردید، مرحله بعدی نهایی کردن کلیه الزامات است. قبل از حرکت به مرحله استخدام جدول زمانی، فرضیات، مشخصات و اسناد قانونی پروژه را تعریف کنید. اگرچه ممکن است همه این ها دشوار به نظر برسد، اما بسیار مهم است تا مطمئن شوید طراح UX که استخدام می کنید بدون هیچ وقفه و مشکلی در طی فرایند کار باشد.

چه چیزی را در یک طراح تجربه کاربری یا UX باید جست و جو کرد؟

در مرحله بعدی به تعریف ویژگی ها و مهارت هایی در طراح UX لازم دارید. این قدم بسیار مهم و اساسی است زیرا وقتی یک مهارت مشخص را بر روی کاغذ و در ذهن داشته باشید، به راحتی می توانید بهترین نامزد ممکن را برای شرکت خود انتخاب کنید.

تفکر استراتژیک و حل مسئله

هنگام کار روی یک مشکل طراحی یا تجربه کاربری، تفکر استراتژیک موضوع مهمی است. در این مورد، طراح UX در رویکرد خود برای ایجاد راه حل ها نقش مدیر محصول را نیز ایفا می کند. از این رو، فهم و درک عمیق از روش های حل مسئله یک کیفیت اجباری است که باید به دنبال آن باشید.

خلاقیت و تفکر تحقیقاتی

خلاقیت کلید اصلی نوآوری و یک طراحی خوب است. یک طراح UX باید در رویکرد خود، تحقیقاتی عمل کند و یک متفکر خارج از کادر باشد. برای شکوفایی ایده ها، آن ها نیاز به ورودی خلاق ثابت نیاز دارند و از این جنبه طراح باید بهترین عملکرد را داشته باشد. یک ذهنیت تحقیقاتی به طراح این اجازه را می دهد که دائما در جست و جوی طرح ها، ایده ها و راه حل های جدید برای مشکلات باشد.

رهبر طراحی و محقق کاربر(User Researcher)

یک طراح تجربه کاربری باید این توانایی را داشته باشد که هر از گاهی بار محصول را به عهده بگیرد. اگر میخواهید آینده و رشد این نقش را در شرکت خود ترسیم کنید، مهارت رهبری یکی از مهارت های اساسی است. غالبا طراحان UX باید محصول را درجهت صحیح هدایت کنند و بدون درک مدیریت تیم این امر امکان پذیر نیست.

مهارت مهم دیگر، مهارت های تحقیق است. مهارت های تحقیق کیفی و کمی به طراحان UX اجازه می دهد تا سطح بالایی از جمع آوری نیازها، درک کاربر و آزمایش قابلیت استفاده را انجام دهند.

تسهیلگر و متمرکز سریع

طراحان UX همیشه می خواهند به خاطر کارهایشان مورد تحسین قرار بگیرند. اما اغلب اوقات، از ترس اینکه دیگران از آن ها برای به نتیجه رسیدن استفاده کنند، از اشتراک اسرار تجاری خودداری می کنند. آن ها غالبا محافظ ایده ها و کار خود هستند. این مسئله خوب است اما می ­تواند برای پروژه و موفقیت تیم مضر باشد.

یک طراح UX خوب همیشه از نظرات و بازخوردها استقبال می کند و برای به اشتراک گذاری کار و مهارت های خود با اعضای تیم خود مشکلی ندارد. طراحان خوب UX معمولا برگزاری کارگاه های آموزشی، تایید و تربیت استعدادهای جوان را در تلاش برای اشتراک گذاری دانش تسهیل می کنند و از رقابت سالم احساس تهدید می کنند.

برای مشاغل کوچک و استارتاپ ها، سرعت راهی است که باید رفت. یک طراح UX باید بتواند در سیستم، سریع کار کند. یکی از سختترین موقعیت های طراحان UX این است که خود را در یک پروژه با سرعت بالا ، تغییرات پیوسته و زیاد که احتیاج به ویرایش های سریع و تحویل دارند می یابد. یک طراح خوب UX باید بتواند در چنین شرایطی مسئولیت رسیدگی و شکوفایی را داشته باشد تا بتواند با تیم هماهنگی و همکاری داشته باشد.

نمونه کارها ، فایل های اسکچ ، کارهای قبلی

حتما به کارهای قبلی کاندیدای احتمالی خود توجه کنید. از او نمونه کار، طرح ها، پروژه ها و گزارشاتش را بخواهید تا به کار و سبک او نگاهی داشته باشید. به دنبال سلیقه و الگوهای زیبایی شناسی باشید. ببینید که رویکرد، سبک و روش او با پروژه شما مطابقت دارد یا خیر. نتایج کارهای قبلی را بررسی کنید تا رویکرد و طرز فکر او را ببینید و بشناسید.

جریان کار و ابزارهای طراح تجربه کاربری

این یکی از مهمترین نکات هنگام استخدام طراح تجربه کاربری و یا UX است. شما باید مطمئن باشید که طراح شما آخرین ابزارهای طراحی را برای کار انتخاب کرده است. طراح UX همچنین باید به مهارت هایی برای کار با ابزارهای مورد استفاده تیم و شرکت شما مجهز باشد.

همدلی و مشارکت

طراحان UX در تمام مراحل یک پروژه کار می کنند. از طراحی تا جمع آوری الزامات، برنامه ریزی و اجرا. بنابراین تعمال آن ها با تیم و مشتریان قابل توجه است. برای اینکه بتوانیم با موفقیت این کار را انجام دهیم، طراحان UX به یک همدلی و همکاری قوی نیاز دارند. آن ها باید با دیگران خوب کار کنند و بدانند که چگونه مدافع ایده های خود و کاربرانشان باشند. علاوه براین آن ها باید بتوانند با مشتریان و کاربران خود همدلی کنند و انتظار دارند تعامل با پروژه و محصول را به بهترین حالت ممکن برسانند.

چگونه مصاحبه را هدایت کنیم؟

هنگامی که شما تمام الزامات طراحی و طراح تجربه کاربری خود را تعریف کردید، برای استخدام یک طراح UX آماده هستید. با توجه به این برنامه گام بعدی شروع جست و جو است.

اگر شما می خواهید به روش معمول این کار را انجام دهید، سعی کنید اعلامیه خود را به گونه ای طراحی کنید که فقط بهترین طراحان تجربه کاربری یا UX پاسخ دهند. این به کوتاه کردن فرایند فیلتر کردن استعدادها کمک می کند. هنگامی که مجموعه ای از افراد را برای مصاحبه دارید، زمان آن است که کار مصاحبه خود را آغاز کنید.

برای یک مصاحبه واقعی، مطمئن باشید که سراسیمه برای انجام مصاحبه نمی روید. مجموعه ای از سوالات، گزاره ها، مباحث مورد بحث و لیست الزاماتی که قبلا در این مطلب گفتم آماده کنید.

برای استخدام از راه دور، از داوطلبان بخواهید که بهترین اتصال اینترنت را داشته باشند، رزومه خود، نمونه کارها، اسکچ ها و سایر اسناد مربوط به خود را آماده نگه دارند. برای اطمینان از روند صحیح، بازه های زمانی مربوطه و پیوندهای جلسات را به هر نامزد اختصاص دهید.

در مصاحبه استخدامی طراح تجربه کاربری چه سوالاتی باید پرسیده شود؟

مصاحبه از راه دور به دلیل نبود ارتباط نزدیک و مستقیم همیشه مشکل است. قبل از وارد شدن به آن، لیست مواردی را تهیه کنید که از کاندیدای خود بپرسید. مطمئن باشید که خیلی یکم یا خیلی زیاد سوال نمیپرسید، زیرا هر دو می توانند غیر حرفه ای به نظر برسند. یک سیر خوب داشته باشید و به کاندیدای خود اجازه دید تا با دقت صحبت کند و به هر تجربه ای گوش دهید. هرچه کاندیدا بیشتر صحبت کند، ورودی بیشتری خواهید داشت.

در اینجا مهمترین سوالاتی را که شما باید قبل از استخدام از یک طراح تجربه کاربری یا UX  بپرسید آورده شده است:

  • در گذشته با کدام مشتری ها و در کدام پروژه ها و محصولات کار کرده اید؟

درمورد پروژه های قبلی کاندیدای خود، انجمن ها، کارها، کارفرمایان و مشاغل مختلف بپرسید تا درباره تجربه و مدت زمان فعالیت وی در این زمینه اصلاعات بدست آورید.

  • شما به دنبال چه نقش و موقعیتی هستید؟

در مورد اینکه کاندیدای مورد نظر برای کار چه چیزی در ذهن دارد، انتظارات او چیست و  فکر می کند در چه نقشی عملکرد مناسبی دارد ایده بگیرید.

  • به کدام یک از ابزارهای طراحی و پلتفرم ها تسلط دارید؟

متوجه شوید که آیا ابزارطراحی وی با مواردی که تیم شما استفاده می کنند مطابقت دارد یا خیر. آیا او می تواند به سرعت مهارت های لازم را برای استفاده از ابزار ها و پلتفرم های مورد نظر شرکت شما را فرا بگیرد؟

  • برخی از بهترین کارهای خو د را در نمونه کارهای خود مشخص کنید.

بهترین کارها و نمونه های قبلی کاندید خود را از او بخواهید تا از بهترین سبک و مهارت های طراحی او مطلع شوید و ببینید آیا با استانداردهای شما مطابقت دارد یا خیر. این امر اجازه می دهد تا ببینید که آیا سبک و کار کاندید مورد نظر مطابق میل شما هست یا خیر.

  • در مورد یک پروژه، محصول یا تجربه کاربری که به طور خاص از آن لذت بردید توضیح دهید.

این به شما اجازه می دهد تا بدانید که طراح به چه میزان نسبت به طراحی علاقه مند است. کاندیدای مناسب همیشه در هنگام صحبت کردن در مورد یک کار خیلی خوب پر از هیجان و شادی است. فردی که پتانسیل استخدام شدن را دارد باید بتواند پروژه ها را با جزییات پیچیده و فریبنده توصیف کند.

  • سرگرمی ها و علاقه مندی های شما چیست ؟

به نظر می رسد این یک سوال دور از ذهن است. اما هنگام استخدام یک طراح UX مسئله بسیار مهمی است. بیشتر ،افراد خلاق بهترین طراحان UX می شوند. بنابراین به دنبال افرادی باشید که سرگرمی و علایق ذهنی و هنری داشته باشند. از این موارد می توان به عکاسی ، نقاشی، فیلمبرداری، آشپزی و غیره اشاره کرد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفیده واقع شده باشد. اگر نکات و پیشنهادات فوق را دنبال کنید من مطمئن هستم که استخدام یک طراح UX برای شما بسیار ساده تر خواهد بود.

منبع: uxplanet.org

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search