دوره‌ طراحی

ادوبی اکس دی (Adobe XD) چیست؟

طراحی با دقت، بررسی ادوبی اکس دی

در این مطلب میخواهیم وضعیت فعلی صنعت طراحی، نقش طراح، ابزار طراحی UX و جریان کار را مرور کنیم.

از ساختن یک سیستم طراحی منسجم گرفته تا prototype ساختن برای آزمایش کاربر، طراحان میتوانند از ابزار های فراوان و مختلفی استفاده کنند. ابزارهای پرطرفداری همچون  Sketch ، Figma مبتنی بروب ، Adobe XD با رشد فزاینده یا InVision Studio .

آشنایی با ابزارهای طراحی مناسب UX از جمله  ادوبی اکس دی روند طراحی محصول را تسریع می کند.

ادوبی اکس دی چیست؟

انتخاب ابزار طراحی مناسب UX

همانطور که به ابزارهایی که طراحان استفاده میکنند نگاه می کنیم، باید بدانیم که مسئولیت طراحان دائما تغییر می کند و گسترش می یابد. ۶-۷ سال پیش کمتر کسی حتی میفهمید که یک طراح تجربه کاربری چه کاری انجام داده است. این روزها انتظار می رود هر طراح حداقل نوعی تحقیقات کاربر، نمونه سازی اولیه و تجزیه و تحلیل رقابتی را انجام دهد.

این تغییرات روی چگونگی نگاه طراحان بر جریان کار، دامنه اطلاعات، فنون و ابزارهای آن ها تاثیر می گذارد.امروزه مشتری ها انتظار دارند که نه تنها یک محصول نهایی مناسب و خوب ببینند بلکه همه چیز را از ساخت وایرفریم تا پروتوتایپ را به شکل یک طراحی انیمیشنی ببینند.

گسترش حوزه تخصص شما فقط راهی برای کسب درآمد بیشتر نیست_ این مسئله به یک نیاز شغلی تبدیل شده است. فرآیند های جدید طراحی محصول معمولا به معنای ابزارهای جدید است که این یعنی طراحان نیاز به صرف زمان برای یادگیری این ابزارهای جدید هستند. همچنین ظهور ابزارهای جدید در چندسال گذشته بسیار زیاد شده است.

پروتوتایپ در اکس دی

روزهایی که طراحان به فتوشاپ به عنوان ابزار اصلی طراحی تکیه می کرده اند گذشته است. اکنون یک مسابقه برای نرم افزارهای مختلف طراحی برای جذب هردو گروه مبتدی و حرفه ای بوجود آمده است. Sketch چندین سال بازیگر اصلی بود و Figma با دریافت پشتوانه مالی بیش از ۴۶ میلیون دلار، با ابزار تعاملی ساخت  پروتوتایپ و تحت وب بودن درحال جلب توجه است.

اخیرا پلتفرم ساخت پروتوتایپ InVision تصمیم گرفت با ابزار طراحی خاص خود، InVision Studio ، وارد این فضا شود. آنطور که همه امیدوار بودند رشد سریعی نداشت و هرچند قوی به نظر میرسد هنوز هم تا حدی دست و پاگیربود.

Adobe پس از تسلط بر طراحی دیجیتال برای مدتی طولانی و نداشتن یک محصول در این فضا با تولید Adobe XD وارد رقابت شد. اگرچه کمی دیر به مسابقه راه پیدا کرد از محبوبیت بالایی برخوردار شده و از زمان انتشار در سال ۲۰۱۶ به یک مدعی امیدوارکننده تبدیل شده است.

ویژگی ها و مزایای ادوبی اکس دی (Adobe xd)

برخی ممکن است بگویند یک غول صنعتی مانند Adobe یک دانیاسور است که نمیتواند به اندازه رقبای خود سریع باشد. با این حال، شرکتی مانند Adobe دارای منابع لازم برای پیشرفت سریع و همچنین دارای ثبات مالی است که می تواند Adobe XDرا به یک سرمایه گذاری خوب تبدیل کند. این یک مزیت بزرگ است و ساخت Adobe XD  رابسیار با ارزش میکند و پتانسیل تبدیل به ابزاری در طراحی UX برای آینده را درآن ایجاد میکند.

مزایای ادوبی اکس دی

قبل از اینکه به بررسی ویژگی های Adobe XD بپردازیم، بیایید به این سوال پاسخ دهیم که آیا یادگیری ابزاری که امکاناتی شبیه ابزارهایی که قبلا میشناختیم را فراهم میکند ارزش وقت گذاشتن دارد؟

برای پاسخ به این سوال ۴ معیار اصلی را بررسی میکنیم: قیمت، سهولت استفاده، اکوسیستم و سهم بازار.

قیمت ادوبی اکس دی

یکی از عوامل اولیه موفقیت ابزارهای همچون Sketch و  Figma قیمت مناسب آن ها بود. Adobe XD بخشی از اشتراک Adobe Creative Cloud است که به شما امکان دسترسی به بیش از ۲۰ برنامه مانند پریمیر، فتوشاپ، ایلاستریتور و غیره را با قیمت ۵۰ دلار در ماه را می دهد، بنابراین جدا کردن قیمت به طور خاص برای این محصول دشوار است.

با این حال در ماه می سال ۲۰۱۸ ، Adobe یک برنامه استارتاپ را اعلام کرد که امکان استفاده از Adobe XD را به صورت رایگان فراهم می کند.این فقط به یک پروژه فعال محدود شده است اما این یک راه عالی برای آزمایش و ارائه آن است.

راحتی در استفاده

اکثر طراحان دیجیتال از برنامه های Adobe استفاده کردند و با حالت کلی آن آشنایی دارند: پنل ابزار در سمت چپ، ناحیه اصلی در وسط، لایه ها و بقیه موارد درسمت راست. زیبایی Adobe XD دراین است که شما به محض استفاده از آن احساس می کنید در خانه هستید. منحنی یادگیری آن سبک و ملایم است.

Adobe XD همچون ابزارهای مشابه، سیستم های طراحی پیچیده و کتابخانه نمادهارا کنترل می کند. همچنین این نرم افزار شامل ابزارهای بصری برای اتصال راحت صفحات و ساخت یک پروتوتایپ تعاملی است که بدون نیاز به کد میتواند برای تست توسط کاربر مورد استفاده قرار بگیرد. اخیرا انتشار ویژگی انیمیشن سازی خودکار (auto-animate) ساخت پروتوتایپ ها برای آرت بورد ها (artboard) را آسان کرده است.

راحتی استفاده از اکس دی

اکو سیستم ادوبی اکس دی

بودن Adobe XD در اکوسیستم Adobe یکی از نقاط قوت برای فروش آن است زیرا احتمال اینکه شما قبلا Creative Cloud داشته باشیدیا از سایر محصولات Adobe استفاده کنید زیاد است.از تصاویر گرفته تا بردار ها، مجموعه محصولات Adobe شامل ابزاری اختصاصی برای اکثر نیازهای طراحان است که با  ادوبی اکس دی بسیار کاملتر خواهد بود.

سهم بازار

در سال ۲۰۱۷، Adobe XD یک رتبه متوسط در بازار داشت و نتوانست تسلط Sketch را تحت الشعاع قرار دهد. در دو سال بعدی  Adobe  با سرعت بالای رشد روبه رو شده است و پتانسیل خوبی را برای ادامه رشد سریع خود نشان داده است.

در پاسخ به این سوال که آیا یادگیری یک ابزار طراحی جدید ارزش وقت گذاشتن را دارد میتوانید از این طریق فکر کنید: اگر شما یک چکش داشته باشید میتوانید یک میخ را با آن بزنید ولی نمیتوانید یک پیچ را بردارید و شما هیچوقت نمیدانید چه زمانی احتیاج به برداشتن پیچ خواهید داشت. با افزایش محبوبیت  شانس رویارویی با یک تیم یا ارباب رجوع که منحصرا بر محصولات Adobe متکی هستند افزایش میابد. هرچه یک طراح ابزارهای بیشتری را در جعبه ابزار خود داشته باشد، پروژه های بیشتری را میتواند انجام دهد و تیم های بیشتری قادر به کار با او خواهند بود.

لیست رو به رشد ویژگی ها و افزونه های اکس دی (Adobe XD)

“از طریق ادغام با Creative Cloud ما میتوانیم با اتصال یکپارچه آن ها به همه سرویس ها که استفاده می کنند و فراهم کردن بی پایان ابزارهایی که برنامه های ما را به روش های قدرتمندو سفارشی گسترش می دهد مشتریان خودرا خوشحالتر کنیم.” ویجای واچانی، مدیر، رئیس بخش شراکت و اکوسیستم Adobe Creative Cloud .

به همان آسانی که Adobe XD به نظر می رسد، سیستم های دیزاین پیچیده و کتابخانه نمادهارا کنترل میکند و به طراحان این امکان را می دهد تا طراحی های پیچیده و به روزرسانی ها را به سادگی انجام دهند. اهمیت پروتوتایپ حرفه ای XD و ابزار انیمیشن آن دقیقا به اندازه طراحی و پروسه تست کاربر است.

افزونه ادوبی اکس دی

زمانی که طراح آماده دریافت بازخورد در مورد طرح ها باشد، افزونه های UerTesting و Userlytics به او اجازه می دهد بدون ترک برنامه این کار را انجام دهند.

ساخت ابزار نهایی طراحی UX که تمام ویژگی های مناسب را داشته باشد همان چیزی است که شرکت هایی مانند Adobe ، InVision و سایرین برای آن در تلاش هستند. این کار گسترده و پیچیده است، بنابراین یکی از راه های رسیدن به این هدف این است که افزونه ها را توسعه بدهند.

اطلاعیه اخیر Adobe ، سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری برای همین هدف، اهمیت حمایت از افزونه ها و تشویق توسعه دهندگان به ساخت آن ها را اثبات میکند. در کنفرانس Adobe MAX اخیر، چندین اطلاعیه مهم درمورد افزونه ها، کیت های UI و ادغام برنامه ها برای گسترش ابزار ادوبی اکس دی وجود دارد.

درحالی که Sketch ابزار طراحی بسیار خوبی است، چیزی که آن را واقعا عالی میسازد وجود افزونه های شخص ثالث همانند Runner ، Color Accessibility Check  ، Magic Mirror، Auto Animated و غیره است. Adobe XD هم در حال پیشرفت در بخش افزونه های خود با استفاده از افزونه هایی همچون Renamelt، Pixel Perfect، Data Generator و غیره است. همچنین از طریق ادغام با Trello، Dribbble، Google Sheets و غیره.

Adobe با ریختن پول برای هاستینگ و حمایت از استعدادهای نوظهور در Adobe Creative Residence ، مزیت مهم اکوسیستم خود را حفظ می کند. یکی دیگر از عناصر اصلی موفقیت در آینده چیز دیگری است که تیم Adobe XD به خوبی انجام می دهد – گوش دادن به کاربر نهایی و مشارکت آنها در فرایند توسعه با دعوت از آنها برای ارائه و ارتقاء ویژگی های بعدی که باید توسعه یابد.

Auto انیمیشن اکس دی

از همان ابتدا،  ادوبی اکس دی به عنوان “محصولی از طراحان به طراحان” مطرح شد.هرماه مجموعه های جدیدی از ویژگی ها فهرست می شوند. به عنوان مثال، فقط در چند ماه گذشته ادوبی ویژگی های جدیدی از ادوبی اکس دی مانند تغییر سایز رسپانسیو، چک کردن املا، ادغام و ارتباط یکپارچه با Jira و موارد دیگر را معرفی کرد.

Adobe اخیرا قابلیت ساخت پروتوتایپ با صدا را ارائه داده است. این واضح ترین ویژگی ای نیست که شما از یک صفحه ابزار طراحی UI انتظار دارید اما رابط کاربری صوتی روزبه روز رایج تر می شود.

از Siri گرفته تا Alexa و دیگر تجربیات ، تعامل مبتنی بر صدا در حال گسترش است. ویژگی منحصر به فرد ساخت پروتوتایپ صدا در ادوبی اکس دی به طراحان این امکان را میدهد تا از این ویژگی که به سرعت درحال رشد است استفاده کنند.

توسعه دادن جعبه ابزار یک طراح

طراحانی که با شرکت های مختلف و در پروژه های مختلف کار می کنند، به احتمال زیاد به مهارت های حل مسئله متفاوتی نیاز دارند.جعبه ابزار طراحی گسترده تر میتواند یک مزیت بزرگ نسبت به سایر موارد باشد. این امربه ویژه برای فریلنسرهایی که ممکن است هرچندماه با مشتری های مختلف همکاری کنند بسیار مهم است. دیر یا زود یک پروژه که نیاز به دانش تخصصی از یک ابزار طراحی خاص دارد، ارائه خواهد شد.آشنا نبودن با آن برنامه میتواند به از دست دادن امکان اشتغال منجر شود.

بحث هایی وجود دارد براساس اینکه آیا طراح باید روی گسترش کارنامه خود تمرکز کند یا روی ارائه یک تخصص خاص.ادوبی اکس دی سریع، رایگان و آسان برای یادگیریست و هیچ چیزی برای از دست دادن وجود ندارد تا شما همه کاره شوید.

منبع: www.toptal.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search