دوره‌ طراحی

طراحی محصول و اشتباهات رایج طراحان

خطاهای رایج در طراحی

طراحان محصول، افراد خارق العاده‌ای هستند که قادرند شاهکارهایی خلق کنند که نه تنها کاربردی هستند بلکه از نظر بصری دارای جذابیت هستند و پیام درستی را به کاربر منتقل می‌کنند. بدون شک طراحان محصول، افراد متفکری هستند که در شرایط بحرانی به خوبی فکر می‌کنند و براساس نیاز، محصولات شگفت انگیزی ایجاد می‌کنند. اگرچه مانند بقیه متخصصان آنها هم مرتکب اشتباه می‌شوند که در این مقاله به شرح آنها خواهیم پرداخت. به عنوان یک طراح محصول دانستن این اشتباهات به شما کمک می‌کند تا دچار آنها نشوید. یکی از مواردی که من به عنوان طراح محصول متوجه شدم این بود که چنین اشتباهاتی بیشتر از چیزی بود که من فکر می‌کردم. من تحقیقاتی انجام دادم و نگاهی به کارهایی که تیمم و بقیه تیم ها انجام داده بودند کردم که در زیر آنها را شرح می‌دهم.

تمرکز روی ظاهر برای طراحی محصول
یکی از مشکلات بزرگ و رایج در بین طراحان این است که فکر میکنند همه‌چیز به طراحی برمیگردد. درست است که جلوه بصری برای مشتریان جذاب است ولی جذابیت بصری به تنهایی باعث فروش محصول نمی‌شود. با این وجود برای رسیدن به محصول عالی، تنها زیبایی ملاک نیست. شما به عنوان طراح محصول باید به قیمت و کارایی محصول هم فکر کنید. حتما می‌دانید که محصولات طراحی می‌شوند تا کار خاصی انجام دهند که اگر نتوانند عملکرد درستی داشته باشند زیباییشان هم اهمیتی ندارد. قیمت محصول هم باید در نظر گرفته شود به‌طوری‌که مشتریان توانایی خرید آن را داشته باشند و قیمت خیلی زیادی نداشته باشد.

اشراف به نیازمندی های طراحی محصول
بیشتر اوقات، بعضی از طراحان محصول در طراحی محصول آنچنان به غرایز خود اعتماد می کنند که محصول اشتباهی را تولید می کنند. دلیل این امر این است که آنها براساس مشخصه ها کار نمی کنند. بدین معنی که برای تولید یک محصول ابتدا باید اطلاعات و توضیحات کاملی از نیازهای محصول جمع آوری کرد و براساس آنها پیش رفت تا در انتها از آن قدردانی شود.

ما یک‌بار برای شخصی که نیازهای محصولش مبهم بود کار طراحی را انجام دادیم. آنها به‌طور مداوم خواستار تغییراتی بودند که این درخواست‌هایشان باعث شد ما کنترل اعصابمان را از دست بدهیم و این طرح به نتیجه نرسید و متوقف شد. مشتری فکر کرد این تقصیر ماست. اگر ما قبل از شروع اصرار داشتیم که در مورد نیازمندی ها و مشخصه های محصول به انسجام برسیم این اتفاق نمی‌افتاد.

فراموش کردن مالکیت ذهنی
نقض کپی رایت جرم بزرگی است و حتی اگر خارج از دادگاه با صاحب اثر به توافق برسید ممکن است پولتان را از دست بدهید. به‌هر‌حال این یک تمرین رایج است که طراحان موقع طراحی هر محصولی، مالکیت معنوی را فراموش کنند. البته این یک اشتباه فاحش است که پول و اعتبار خود را برای این مورد از دست بدهید. پس خیلی مهم است که مالکیت معنوی محصولات دیگران را در نظر بگیرید و حق کپی رایت را نقض نکنید.
قبل از انجام هرکاری مطمئن شوید که این اثر تحت حق هیچ چاپی نیست. در مورد کپی‌رایت مجوز مالک را جستجو کنید تا به طور کتبی به شما اجازه دهند تا از برچسب دزد روشن‌فکر دور بمانید.

عدم استفاده از ابزار طراحی مناسب
من می توانم همه نوع طراحی را فقط با Sketch انجام دهم. آیا این جمله برایتان آشنا نیست؟ بعضی از طراحان آنقدر به یک ابزار علاقه‌مند هستند که همواره از آن استفاده می‌کنند. آنها حتی ترجیح می دهند برای هرکاری هم که آن ابزار مفید نیست از آن استفاده کنند. این اشتباهی است که باید از آن اجتناب کرد زیرا منجر به اتلاف وقت و کاهش کیفیت کار می شود.

بهترین طراحی محصول‌، طراحی است که برای تولید آن از بهترین و کارآمدترین ابزار استفاده شود. من نمی گویم Sketch یک ابزار طراحی کارآمد نیست. در حقیقت، Sketch ،هنگام استفاده از Plant، یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی در بازار است. با این حال، برخی از آثار طراحی در بازار وجود دارند که ترجیح می‌دهید از آنها استفاده نکنید.

کار‌کردن تحت فشار
بیشتر پروژه ها ددلاین یا مهلت دارند بنابراین طراحان به‌صورت خستگی‌ناپذیر قبل از اتمام مهلت آن را انجام می‌دهند. با این حال، بعضی اوقات تحویل کار تا مهلت داده شده، باعث انجام یک کار ضعیف می‌شود. هنگامی که شما تحت فشار کار می‌کنید، قادر به انجام بهترین خود نخواهید بود و ممکن است در نهایت باعث خراب شدن طرح شوید. متأسفانه، این روشی است که طراحان محصول هر روز طی می کنند. برای جلوگیری کردن از کار تحت فشار به مدت زمانی که حس می‌کنید یک پروژه انجام می‌شود یک زمانی را اضافه کنید تا مجبور نشوید برای تحویل به موقع آن تحت فشار قرار بگیرید. کار‌کردن بدون فشار ، باعث می‌شود ذهن شما در هماهنگی قرار بگیرد و یک شاهکار خوب تولید کند.

از وقتتان بیشتر استفاده کنید.
بیشتر طراحان محصول کمال گرا هستند. آنها محصول را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که گسل‌های آن قابل تشخیص نباشد. با این‌ وجود باید دانست هیچ‌چیز کامل نیست. مهم نیست که چقدر تلاش می‌کنید یک شاهکار کامل بسازید، هنوز هم برخی از ایرادات وجود دارد. تو به من شک داری؟ برای بررسی محصولات، به سایت آمازون یا هر وب‌سایت دیگری که مایلید بروید ،خواهید دید که حتی محصولاتی که طراحان محصولات در سطح جهانی دارند نیز دارای خطا هستند. در حقیقت، آنها از برخی از این گسلها آگاه هستند، اما آنها را به همین ترتیب ارسال می کنند. بنابراین در صورت وجود شرایط مناسب، محصولات در نسخه های بعدی اصلاح می‌شوند.

شما باید کمال‌گرایی را فراموش کنید و به مشخصات محصول بپردازید. هنگامی که مشخصات مندرج در نیازمندی‌های محصول را رعایت می کنید، می توانید به درک بهتری از آن‌ها برسید دراین‌صورت وقتتان کمتر تلف می‌شود.
با توجه به نکات ذکر شده در بالا می توان گفت که اشتباهات زیادی توسط طراحان انجام می‌شود. موارد بالا فقط چند مورد است. ما همیشه در حال جستجو برای این اشتباهات هستیم و به طراحان محصولات خود کمک می کنیم تا آنها را اصلاح کنند. شما می توانید این کار را در تیم خود نیز انجام دهید.

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

جستجو