دوره‌ طراحی

چیزهایی که باید در یک دوره طراحی UX یاد بگیرید.

چیزهایی که باید در یک دوره طراحی UX یاد بگیرید.

چه چیزی باعث می شود تا در دنیای امروز یک طراح تجربه کاربری باشید؟ آیا باید کدنویسی بلد باشید؟  آیا باید قادر بود نمونه های اولیه تعاملی طراحی کرد؟ از همه ی این‌ها که بگذریم، چه چیزی باعث می شود یک طراح تجربه کاربری نه تنها خوب، بلکه عالی باشد؟

تیم CareerFoundry مطالعات زیادی را در صنعت تکنولوژی بصورت عمیق انجام داده است. برای مثال هزاران آگهی استخدام را بررسی نموده تا اطلاعاتی درباره نکات مدنظر یک استخدام کننده درباره یک طراح تجربه کاربری خوب بدست آورند. این نکات بینش و درک خوبی درباره سوالات بالا به ما میدهد و کمک می کند تا بتوان دوره های تجربه کاربری به روز، مورد نیاز صنعت و مورد قبول عموم را تدوین و طراحی کرد.

با توجه به مطالعات گسترده، نکاتی که شما را برای شغل طراح تجربه کاربری آماده می کند در زیر آمده است.

۱- لازم نیست کدنویسی یاد بگیرید
یکی از سوالاتی که ذهن علاقمندان به شرکت در دوره های یادگیری تجربه کاربری را درگیر می کند این است که آیا برای اینکه طراح بشیم باید کدنویسی هم یاد بگیریم؟

بسیاری از طراحان UX نگران این هستند که برای تاثیرگذاری در حوزه خود، باید نحوه کدنویسی را بلد باشند. این نگرانی با توجه به میزان ارتباط تجربه کاربری (UX) و برنامه نویسی،  می تواند صحیح باشد. ولی این نکته را باید در نظر داشت که طراحی و برنامه نویسی حوزه های جداگانه ای هستند!

آیا می توان از یک برنامه نویس انتظار داشت تا بر روی کاربران تحقیق انجام دهد و wireframe بسازد؟ احتمالا نه و این موضوع برای عکس این قضیه نیز صدق می کند.

البته از جنبه ای دیگر، با اینکه کدنویسی برای انجام طراحی تجربه کاربری لازم نیست، ولی می تواند برای انجام این امر مفید باشد. برای مثال یک معمار را در نظر بگیرید که یک ساختمان را طراحی می کند.با اینکه خود وی در کارهای مربوط به ساخت و ساز مشارکت نمی کند ولی دانستن نکاتی در رابطه با کارهایی که مهندسان و ساختمان سازان طی فرایند ساخت ساختمان با آن ها روبرو هستند، می تواند به وی برای کار خود یاری برساند زیرا معمار را قادر می سازد تا با مهندسان ارتباط برقرار کرده و مشکلات را بشناسد و برای آن ها راه حل ارائه دهد.

برای طراحان تجربه کاربری هم به همین صورت است، در واقع شما نرم افزار را نمی سازید، ولی هر چقدر بیشتر درباره فرایند ساخت نرم افزار اطلاع داشته باشید، بهتر است.

به یادگیرندگان تجربه کاربری توصیه می کنیم حتما در یک دوره آموزش برنامه نویسی مبتدی شرکت کنند تا بتوانند نحوه کار کردن کدها را درک کنند. همچنین باعث می شود تا با کارهای یک مهندس بیشتر آشنا شوید و بهتر بتوانید با هم تعامل کنید.

۲- باید زمان بیشتری با طراحان UX صرف کنید
یکی دیگر از بخش های مهم یک دوره آموزشی طراحی تجربه کاربری، آشنا کردن هنرآموزان با زندگی روزمره ی طراحان است.
چرا که اگر شما بخواهید شغل خود را بعنوان یک طراح شروع کنید، در صورتیکه اطلاعاتی درباره شرایط کاری و زندگی آینده خود نداشته باشید، باعث استرس شما خواهد شد.

۳- باید بتوانید نمونه اولیه تعاملی بسازید
این مورد حوزه ایست که می تواند طراحان مبتدی را تاحدودی سردرگم کند. اگر کدنویسی بلد نباشیم پس چطور نمونه اولیه بسازیم؟ برای این کار لازم نیست حتی یک خط کد بنویسید. با نرم افزارهای مناسب طراحی می تواند نمونه هایی بسازید که از نمونه های کدنویسی شده هم قابل تشخیص نیست.

هدف از ساخت نمونه اولیه ، نمایش عملکرد و تجربه کاربری نرم افزار به دیگران بدون نیاز به کدنویسی کامل آن می باشد.اغلب نرم افزار های مربوط به ساخت این گونه نمونه ها به صورت drag and drop هستند که استفاده از آن ها را ساده می کند. این قضیه باعث جلوگیری از صرف پول در بخش برنامه نویسی است.

۴- با رایج ترین ابزار طراحی UX آشنا شوید
ابزارهای طراحی تجربه کاربری زیادی وجود دارند که برخی از آن ها عالی، برخی خوب و تعدادی هم تلف کننده وقت هستند. یک دوره آموزش طراحی تجربه کاربری باید کار کردن با بهترین ابزارها را به شما بیاموزد.

این نکته رو در نظر داشته باشید، ابزارها همه چیز نیستند! مهمتر از اینکه کار با ابزارهای مختلف را یاد بگیرید ، این است که یاد بگیرید از هر ابزار برای چه کاری استفاده کنید. بسیاری از طراحان UX نرم افزارهایی برای ساخت وایرفریم، فلوچارت و طراحی دارند. یک دوره خوب طراحی UX مهمترین ابزارها را معرفی کرده و بهترین ها را پیشنهاد می دهد.

در لیست زیر برخی از ابزارهای طراحی به همراه کاربرد متداول آن ها آورده شده است:

InVision – مناسب برای طراحی نمونه های اولیه تعاملی و اشتراک گذاری آن ها با دیگران

Sketch App – مناسب برای طراحی رابط کاربری با استاندارد صنعتی

Adobe Experience Design – ابزاری که توسط شرکت ادوبی مختص طراحان تجربه کاربری ساخته شده و در حال حاضر در نسخه بتا است و در آینده محبوبیت زیادی پیدا خواهد کرد.

OmniGraffle – ابزاری با استاندارد صنعتی برای طراحی دقیق فلوچارت ها و WireFrame

UserTesting – این سایت به شما کمک می کند نمونه های اولیه خود را بر روی کاربران واقعی آزمایش کنید

UXPin – ابزار مناسب طراحی Wireframe و نمونه اولیه

Optimizely – ابزاری برای انجام آزمایش های تست A/B برای اپلیکیشن های تحت وب

Balzamiq – مناسب ساخت سریع و تعاملی

۵- باید تحقیقات و آزمایش های مربوط به کاربران واقعی را انجام دهید
یکی از مهمترین وظایف یک طراح تجربه کاربری، انجام مطالعات بر روی کاربران و انجام آزمایش های مربوط به آنان است. این کارها باعث می شود بتوانیم مسائلی که کاربران با آن ها مواجه هستند را برطرف کنیم.

طراحان UX این کار را با آزمایش نمونه های اولیه بر روی کاربران موجود یا کاربران بالقوه انجام می دهند تا ببینند آن ها چه عکس العملی نشان خواهند داد. کجا گیر خواهند کرد؟ چه چیزی آن ها را گیج می کند؟ چقدر سریع وظایف اصلی را انجام می دهند؟ این ها نمونه سوالاتی هستند که آزمون و تحقیق می تواند پاسخگوی آن ها باشد.

وقتی در طراحیتان اجزای پیچیده ای پیدا کردید ، می توانید راه حل هایی برای آن ها پیدا کنید، آزمایش کنید و کار را ادامه دهید. دوباره این کار را تکرار کنید تا زمانی که چیزی مناسب تر از آن نسبت به چیزی که اول با آن شروع کرده اید ، پیدا نکنید.

منبع: careerfoundry.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search