دوره‌ طراحی

طراح UI و UX و استفاده از طراحی‌های بلا استفاده

به عنوان یک طراح UI و UX آیا با دور ریختن ماکت، آرم و سایر مطالبی که برای مشتریان تولید کرده اید مشکل دارید؟ خبر خوب این است که شما مجبور نیستید طرح­‌های رد شده یا بلا استفاده را خراب یا هدر رفته ببینید. در واقع می توانید دوباره از آنها استفاده کنید و در پروژه های دیگر، برای مشتریان دیگر و حتی در پروژه های شخصی خود به آنها روح تازه ای ببخشید. من چهار روش برای انجام این کار را در این پست توضیح می دهم.

روز گذشته در حال طراحی مجدد وب سایت خودم بودم و به سختی می توانستم بخشها و صفحاتی را که می دانستم غیر ضروری هستند حذف کنم و افق لازم را برای رسیدن به موارد مهم را ببینم. این شبیه همان مبارزه ای بود که وقتــی مشتری تصمیم می گــیرد از طرح یا نوشته ای که برای آنها تولید کرده ام استفاده نکند.

من به هیچ وجه احتکار کننده نیستم، اما وقتی صحبت از چیزهایی است که برای طراحی آنها وقت و انرژی زیادی صرف کرده­ام، دل کندن از آن بسیار سخت است.

اما این بخشی از کاری است که ما به عنوان سازنده باید انجام دهیم: باید چربی را از گوشت جدا کنیم.

وقتی صحبت از کار مشتری می شود، با این چربی چه می کنید؟ این به این معنی نیست که شما در حال ساخت ماکت یا طراحی هایی هستید که با عجله کنار هم ریخته­اید و مستلزم رد شدن یا بلااستفاده شدن هستند. گاهی اوقات مشتری فقط باید تصمیم بگیرد که می خواهد از کدام یک از این گزینه­ها استفاده کند و یا به این دلیل است که آنها پس از این همه طراحی می فهمند یک ویژگی یا عنصر خاصدر سایتشان لازم نیست. حتی ممکن است شما هم به این نتیجه برسید.

وقتی این اتفاق می افتد، شما با طراحی های بلا استفاده چه می کنید؟ مگر اینکه مشتری بخواهد برای روز مبادا مالکیت آنها را بدست آورد، آیا شما آنها را دور می ریزید؟

اگر شما تعدادی کار دارید که واقعاً خوب طراحی شده می توانید با آنها کار خود را انجام دهید.

شما به عنوان طراح UI و UX با طراحی های رد شده چه کار کنید؟

قبل از اینکه به گزینه های شما بپردازیم، در مورد یک چیز اتفاق نظر داشته باشیم:

قبل از انجام هر کاری با طراحی های بلااستفاده، قرارداد خود را از نظر قوانین مالکیت و حق نسخه برداری بررسی کنید. بهتر این است که قرارداد را خودتان بنویسید و اطمینان حاصل کنید که قوانین کپی رایت به وضوح بیان شده و به نفع هر دو شما است.

آخرین چیزی که می خواهید این است که از یک طرح رد شده دوباره استفاده کنید و از مشتری عصبانی خود بشنوید که معتقد است آنها حق همه طرح هایی را که شما در طول سفارش کار با هم  طراحی کرده اید را دارند.

پس از حل و فصل، می توانید یکی از گزینه های زیر را دنبال کنید:

Top of Form

Bottom of Form

گزینه شماره ۱: از طراحی های خود مجدداً برای کار دیگری استفاده کنید

وقتی طرحی دارید که استفاده نشده، آن را در یک پوشه اختصاصی قرار دهید. برای آن یک نام مثبت در نظر بگیرید تا عادت نکنید این پوشه را به چشم قبرستانی برای طرح های “رد شده”یا”ناخواسته” ببینید. اگر نگاهتان به آنها منفی باشد بعداً کار کردن با آنها دشوار می شود.

این مکان زندگی طرح های من در Google Drive است:

برای پوشه طرح های استفاده نشده خود یک نام در نظر بگیرید.

من این پوشه را درست در کنار پوشه مشتری های فعلی خودم نگه می دارم. از این طریق، تقریباً همیشه هر روز از کنار کارهای بلا استفاده خودم عبور می کنم، که این محتوای خوب را سرلوحه ذهنم قرار می دهد.

کار دیگری که می توانید برای تبدیل مثبت این طرح های بلااستفاده انجام دهید، این است که پوشه های خود را مرتب نگه دارید. در اینجا یکی از روش های انجام این کار را می بینید:

نمونه ای از نحوه سازماندهی طرح های بلااستفاده خود در Google Drive

همچنین می­توانید دسته بندی مجزایی برای “برند تجاری” ، “اجتماعی” و “وب”(یا “برنامه ها”) داشته باشید و زیر مجموعه ها را در زیر آنها قرار دهید. برای من راحت تر است که همه موارد را با یک نگاه (مانند شکل بالا) ببینم، اما در هر صورت کار می کند.

هدف این است که طرح های قدیمی خود را در دست داشته باشید و به خوبی سازماندهی کنید تا وقتی شروع به کار جدیدی می کنید و می فهمید،”اوه، من قبـــلاً طرحی زده ام که می تواند برای این کارخوب باشد”، دسترسی به  آن آسان باشد.

در حالی که تمام کارهای بلا استفاده شما هنگام استفاده مجدد برای مشتری دیگر باید به نوعی دوباره طراحی شود، میزان طراحی مجدد شما به آنچه طراحی کرده اید و دلیل رد آن بستگی دارد.

در اینجا چند نمونه از کارهای بلااستفاده آورده شده است که می توانید با ملایمت بیشتری آنها را طراحی کنید (البته جدا از عناصر مارک دار):

•  وب سایت های آزمایشی، ماکت ها یا فریم های وایر فریمی را که ارائه داده اید و مورد قبول نیستید

•  ماکت یا صفحات وبی که از طرحی که مشتری انتخاب کرده متفاوت است.

برای استفاده ازهر چیزی که به طور سفارشی برای برند مشتری قبلی ایجاد شده، در طرح اصلی بازنگری کنید و شاید حتی تعدادی از عناصر رد شده خود را برای ایجاد طرح جدید ترکیب کنید یا مطابقت دهید. اساساً، آنچه می خواهید انجام دهید استفاده از پایه و اساس طرح  بلا استفاده شماست تا در وقت خود صرفه جویی کنید تا اینکه چیزی(بیشتر) را ازابتدا برای شخص دیگری ایجاد کنید.

گزینه شماره ۲: الگو و تمپلیت آنها را در بازار بفروشید

گزینه دیگر این است که طرح های بلااستفاده خود را ترکیب کنید و به صورت تمپلیت بفروشید.

بر خلاف گزینه شماره ۱ که با صرف وقت کمتر با استفاده ازطرح های قبلی برای ساختن وب سایت مشتری جدید، سود کسب می کنید، این گزینه به شما امکان می دهد با فروش مکرر، سود خود را به طور تصاعدی افزایش دهید. فقط باید مطمئن شوید که الگوهای شما جذابیت کافی دارند.

با این کار می توانید چند مسیر را طی کنید.

الگوها یا تمپلیت های یک طراح UI و UX

گاهی پیش می آید که مشتری ناگهان غیب می شود و طرح را نمی خواهد و شما یک وب سایت یا برنامه کامل (اگر نه کل آن) را در دست خود دارید. در این صورت، می توانید طرح های خود را به یک الگو یا تم آماده تبدیل کنید و آن را به جای فقط یک مشتری، به کاربران متعددی بفروشید. این کار را می توانید با موارد زیر انجام دهید:

•  وب سایت ها

•  صفحات فرود ( لندینگ پیج ها)

•  اپ ها و برنامه های تلفن همراه

•  برنامه های وب

همچنین می توانید کمی طرح را تغییر دهید و آن را به یک کیت UI تبدیل کنید.

حالا چون یک مجموعه طرح بلااستفاده دارید (امیدوارم)، نمی توانید تمپلیت را در وب سایت خود بفروشید، مگر اینکه در یک وبسایت فروش عضو باشید که بتوانید الگوها را بسازید و  در آنجا بفروشید.

بنابراین، برای این کار باید از بازار شخص ثالث استفاده کنید. خوشبختانه تعدادی بازار با حجم بالای ترافیک وجود دارد. بنابراین، حتی اگر آنها درصد زیادی از فروش شما را بگیرند،  تعداد زیاد بازدید (و تلاش های مازاد در بازاریابی) به شما کمک می کند تا در مواردی که مهم نیست، فروش کافی داشته باشید.

توصیه می کنم از یکی از موارد زیر استفاده کنید:

با استفاده ازDribbble، مزیت فروش تمپلیت خود را در کنار بقیه نمونه کارها به دست می آورید (من در زیر توضیح خواهم داد که داشتن یک نمونه کار دراینجا و همچنین در سایت خود ایده بدی نیست).

قسمت های دارای مجوز

گاهی شما گزینه های بسیار خوبی به مشتری ارائه داده اید و مواردی وجود دارد که آنها فقط نیازی به آن ندارند یا تصمیم می گیرند که با تجارت خود به مسیردیگری بروند و اکنون شما دارایی های بلااستفاده دارید.

در این حالت می توانید این قطعات سفارشی را به اجزای دارای مجوز تبدیل کنید. این شامل موارد زیر است:

•  تصاویر (عکس ها، تصاویر، فیلم ها، صدا و غیره)

•  مجموعه نمادها و آیکون ها

•  قلم ها و فونت ها

•  بافت ها

•  زمینه ها

•  آرم (ها)

•  پلاگین ها یا افزونه ها

ممکن است ده ها مورد برای فروش داشته باشید، پس بهترین شرایط برای شما این است که از طریق بازار به آنها مجوز فروش دهید. به استثنای MOJO Marketplace، می توانید بخش های ساخته و گرافیکی خود را از طریق لیست مشابه سایت های بالا برای فروش قرار دهید.

Envato Market  شرکت بالادست مجموعه ThemeForest، دارای دسته های مختلفی است که از طریق آنها می توانید محتواهای خود را برای فروش قرار دهید: پلاگین ها، ویدئو، صدا، طرح های گرافیکی، عکس و فایل های ســــه بعدی. CodeCanyon بخشی از این بازار است که می توانید افزونه های وب سایت را در آن بفروشید:

Envato Market  بخش های مختلفی دارد که طراحان می توانند کارهای بلااستفاده خود را از طریق این محصول به فروش برسانند

اگر طرحی دارید که به صورت سفارشی طراحی و کدگذاری کرده اید (مانند پنجره بازشو، فرم تماس یا ابزار بازبینی)، این مکان مناسبی برای فروش آن است.

از طرف دیگر، Creative Market  مکان خوبی برای فروش عکاس ها، طرح های گرافیکی و فونت است:

طراحان می توانند از طریق Creative Market گرافیک های طراحی شده سفارشی را بفروشند.

Dribbble گزینه خوبی برای مجوز دادن به همه چیز است. اگر لوگویی ایجاد کرده اید که اکنون بی استفاده است، مطمئناً دراین مکان خریدار پیدا می کند:

صفحه “کالاهای فروشی” در Dribbble آرم هایی را برای فروش نشان می دهد.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است:

اشکالی ندارد اگر بلافاصله هیچ  کدام از بخش ها یا الگوهای طراحی تان به فروش نرود. هرچه اعتبار آنلاین شما افزایش یابد، احتمال فروش آنها نیز بیشتر می شود. برای بازاریابی و دیده شدن آنها در فروشگاه های آنلاین، نیاز است که کارهایی انجام دهید.

گزینه شماره۳: نسخه های اولیه و بلا استفاده از یک طراحی تایید شده را در یک طرح موردی نشان دهید

واقعاً چند بار توانستید به عنوان یک طراح UI و UX در اولین تلاش طراحی آن را از صندوق ذهن بیرون بکشید؟

در صورتی که مدتی با یک مشتری کار نکرده باشید یا به کاری که برای او انجام داده اید کاملاً تبحر نداشته باشید، تبدیل ذهنیت او به طرحی عالی در دور اول بسیار سخت است. در بعضی موارد، حتی ممکن است چند گزینه مختلف برایشان انتخاب کنید تا بهتر آنها را بسنجند و در قدم بعدی آنها را به بهترین شکل به طرح مورد نظر نزدیک کنید.

در نهایت، شما آنها را با طرح نهایی میخکوب خواهید کرد اما چه اتفاقی در این بین برای تمام طرح های با کیفیت شما که منجر به طرح تایید شده می شوند می افتد؟

یکی از مواردی که من در مورد حساب Rejected Design Instagram دوست دارم این است که سایر طرح های ایجاد شده در این راه را از دید پنهان نمی کند. شما می بینید که چگونه طراح یک لوگو، آن  را از “خیلی نمی پسندم” به ” آن را دوست دارم” تبدیل می کند:

قطعه ای از نمونه های حساب رد شده اینستاگرام.

این یک رویکرد صادقانه برای نشان دادن نحوه روند کار طراحی است و فکر می کنم چیزی است که طراحان وب می توانند هنگام مطالعه مـــــوردی برای مشتری در وب سایت های خود استفاده کنند.

بنابراین، به جای اینکه یک داستان افسانه ای بگویید در مورد اینکه:

من با مشتری X آشنا شدم. این وب سایت زیبا و پاسخگو را طراحی کردم که آنها دوست داشتند“، جزئیات ریز و درشت چگونه به سرانجام رسیدن پایان خوش با مشتری را به اشتراک می گذارید:

من مشتری X را ملاقات کردم. با هم برنامه کاری، مأموریت و ارزشهای آن را به دقت بررسی کردیم. پس از برنامه ریزی های استراتژیک فراوان، من دو ماکت را بر اساس بحث­ها و تحقیقات خود طراحی کردم … “

این به شما فرصتی می دهد تا نسخه های مختلف کاری را که انجام داده اید و همچنین تکرارهای مختلف یک طراحی را نشان دهید.

برخلاف نمونه کارهای طراحی که معمولاً فقط طرح برنده را نشان می دهند، مطالعه موردی شما چشم اندازهای قبل از آن و هر آنچه را که در این بین اتفاق افتاده است را نشان می دهد – که شامل نشان دادن طرح هایی است که برای مشتری مفید یا مناسب نبوده اند.

من فکر می کنم در زمانی که مصرف کنندگان خواستار شفافیت بیشتر از برندها هستند، استفاده از طرح های رد شده برای ایجاد مطالعات موردی مشتری می تواند واقعاً نکته خوبی برای کسب و کار شما باشد.

اولاً، شما می توانید نشان دهید که چقدر به عنوان یک طراح تبحر دارید که بتوانید نظر مشتری را بگیرید و یک طرح رد شده را به یک طرح برنده تبدیل کنید. دوم اینکه، شما به آنها نشان می دهید که روند کار طراحی شما چگونه است، چگونه با بازخورد منفی کنار می آیید وقتی در مسیر اشتباه رفته اید و چگونه می توانید از خلاقیت و مهارت خود به عنوان یک نقش محوری استفاده کنید.

به هر حال مستقیماً نمی توانید از این گزینه درآمدزایی کنید. اما می توانید از آن استفاده کنید تا با صداقت بیشتر در مورد نحوه کار و نشان دادن کارهایی که برای مشتریان خود انجام داده اید، چشم اندازهای بیشتری را به سمت کسب و کار و طراحی خود جذب کنید.

گزینه شماره ۴: آنها را در رزومه طراحی خود قرار دهید

آخرین گزینه برای استفاده از طرحهای بلااستفاده این است که اگر راهی برای کسب درآمد از آنها ندارید و نمی توانید آنها را در مطالعه موردی خود به نمایش بگذارید (یا به این دلیل که مشتری شما نمی خواهد تجربیات خود را ارائه دهید یا اعتماد به نفس کافی برای نشان دادن طرح های قبلی  خود را ندارید) آنها در رزومه تان قرار دهید. می خواهم بگویم این بیشتر برای طراحان نوپایی است که تلاش می کنند نمونه کارهای با کیفیت خود را جمع آوری کنند.

برای انجام این کار چند مکان وجود دارد. حدس می زنم این به اعتماد به نفس شما در طراحی و آنچه می خواهید برای آنها اتفاق بیفتد بستگی دارد.

به عنوان مثال، می توانید طرح های استفاده نشده را در نمونه کارهای وب سایت خود قرار دهید تا:

  • یک مجموعه از کار را برای دید کلی به صورت گسترده جمع کنید.
  • نمونه های الهام بخش برای نمایش دادن به مشتریان موجود بشوند.
  • با گذشت زمان تکامل خود را به عنوان یک طراح به نمایش بگذارید، اگرچه لازم است جزئیات بیشتری را به نمونه کارها اضافه کنید مانند سال انجام آن و توضیح اینکه از این طرح استفاده نشده است.

همچنین می توانید از سایتی مانند Dribbble یا Behance برای به اشتراک گذاشتن کارهای بلا استفاده خود (در بالای نمونه کارهای عادی خود) استفاده کنید. کارهای زیادی وجود دارد که طراحان به عنوان “بلا استفاده” در این سایت ها به نمایش می گذارند:

جستجوی طرح های “استفاده نشده” در Behance

این چند مزیت دارد:

•  بدیهی است، اگر وب سایت شما هنوز بازدید­های زیادی نداشته باشد، نمونه کارهای شما در Behance می توانند به افزایش دیده شدن طرح های شما کمک کنند.

•  با به اشتراک گذاشتن کارهای بلااستفاده خود در Behance، سایر طراحان یا حتی صاحبان مشاغلی که به دنبال مکانی برای شروع کار هستند، الهام می گیرند.

• اگر طرح های بلااستفاده خود را در اینجا بفروشید، احتمالاً کشف خواهید کرد که سطل آشغال یک شخص گنجینه شخص دیگری است.

هر کجا که در نهایت کار بلا استفاده خود را به اشتراک گذاشتید، به یاد داشته باشید که تمام عناصر مارک دار را از طرح ها حذف کنید. می توانید آنها را با آرم، نام شرکت، تصاویر و غیره جایگزین کنید یا برای برخی موارد ساختگی ایجاد کنید. سپس، اجازه دهید چشم انداز شما بر روی طرح ها متمرکز شود و نه شرکتی که کار را رد کرده است.

جمع بندی کردن

رها کردن طرح، ویژگی یا محتوای ایجاد شده بسیار سخت است. این یکی از سختی های این کار است، اما اشکالی ندارد که یک ارتباط شخصی عمیق با کار ، باعث تصمیم گیری شما شود.

در این حالت، شما از باور خود به کیفیت کار استفاده می کنید تا زندگی را به روشی متفاوت از آنچه که در ابتدا در نظر گرفته شده، زنده کنید و این واقعاً عالی است. علاوه بر حفظ یک قطعه عالی، می توانید آن را دوباره درطرحی مورد استفاده قرار دهیـــد که به شما کمک می کند از راه های جدید کسب درآمد کنید.

منبع: smashingmagazine.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search