دوره‌ طراحی

طراح محصول و یادگیری طراحی ۳ بعدی

ماندن در خانه وقت زیادی به من داده تا در مورد اهداف شخصی طراحی محصول خود فکر کنم. چیزی که در این مدت برای من روشن شد این بود که نمی خواهم راکد باشم. من می خواهم کسی شوم که هرگز یادگیری و کاوش در موضوعاتی که نسبت به آنها مشتاق یا کنجکاو هستم متوقف نمی کند.

در این مقاله، من Blender را انتخاب کردم. یک نرم افزار رایگان و سه بعدی با مجموعه ای از ابزارهای مورد استفاده برای ایجاد فیلم های متحرک، جلوه های تصویری، حرکت گرافیکی و موارد دیگر.

من می خواهم روند طراحی خود را به اشتراک بگذارم. آنچه در این راه آموخته ام، و اینکه چگونه می توانم از این مهارت ها برای مناسب سازی آنها استفاده کنم. امیدوارم بتوانم دیگران را به نوعی الهام دهم.

اهمیت یک دونات

با هر مهارت جدید، یاد می گیرید قبل از اینکه بدوید، راه بروید. برای شروع، بسیاری از هنرمندان Blender آموزش محبوب پیراشکی را از Andrew Price ، Blender Guru پیشنهاد کردند. بنابراین، برای اولین دو روز، من یاد گرفتم که چگونه یک دونات درست کنم.

این آموزش به ایجاد یک پایه محکم از تکنیک ها و مفاهیم اصلی کمک کرد. به طور عمده؛ ایجاد و استفاده از مواد (materials) مقدمه ای برای مجسمه سازی (sculpting) با استفاده از اصلاح کننده (modifier) تقسیم زیر سطح (کارها را صاف می کند).

من منطق پشت هر مرحله را مطالعه کردم و نتیجه هر ابزار یا تکنیک مورد استفاده را حفظ کردم. برای ایجاد پروژه های آینده خودم ، به احتمال زیاد لازم است که به این مفاهیم مراجعه کنم.

شما نیازی به دانستن همه چیز ندارید. در واقع فقط ۲۰٪ ویژگی هایی که شما استفاده می کنید ، ۸۰٪ مواقع وجود دارد.

یادگیری نرم افزار طراحی جدید ممکن است گاهی اوقات طاقت فرسا باشد، مخصوصاً وقتی ابزارها و دکمه های زیادی روی رابط وجود دارد. این یکی از دلایلی است که در ابتدا در یادگیری مردد بودم. اما این آموزش به من فهماند که نیازی به دانستن همه چیز ندارم. فقط ابزارهایی که بیشترین استفاده را خواهم کرد.

تبدیل شدن به یک اسفنج

برای چند هفته، رویکرد من این بود که یک اسفنج استعاری باشم. من در یوتیوب به دنبال آموزش های مربوط به جلوه ها و سبک های بصری گشتم. سعی می کردم هر چیزی که می توانم یاد بگیرم.

در زیر برخی از ارائه ( render ) هایی که از دنبال کردن این آموزش ها ایجاد کرده ام را پیدا خواهید کرد. چیزهایی که یاد گرفتم پیوندی به آموزش.

آب درخشان به سبک انیمه

این اولین معرفی من به گره (node) ها بود. گره ها به شما امکان می دهند در ظاهر مواد اعمال شده روی مش (mesh) تغییراتی ایجاد کنید. استفاده از یک رشته گره می تواند به شما در دستیابی به مواد پیچیده تر کمک کند. به عنوان مثال ، برخی از افراد واقعاً خلاق می شوند و از این قبیل مواد (material) تهیه می کنند.

این رندر از دو صفحه تشکیل شده است – با اصلاح مختصات X و Y در بافت می توانید حرکت در آب (صفحه بالایی) و بازتاب نور در کف اقیانوس (صفحه پایین) را شبیه سازی کنید.

پراکندگی شیشه

این آموزش به شما نشان می دهد که چگونه می توانید سایه بان( shader ) برای شبیه سازی نحوه پخش نور از طریق شیشه ایجاد کنید (به قسمت تاریک ماه از Pink Floyd فکر کنید). مفهوم این است که کانال های قرمز ، سبز و آبی (RGB) را جدا کنید. کمی آنها را جابجا کنید ، بنابراین نور عبوری از شیشه به رنگهای RGB پخش می شود.

انیمیشن در بلندر احساسی شبیه به انیمیشن سازی با ابزار پروتوتایپ دارد. به جای تابلوهای هنری یا فریم ها ، بلندر از فریم های کلیدی (اعمال شده روی خصوصیات) برای تعریف هر انتقال استفاده می کند. انتقال به طور خودکار بین هر فریم کلیدی پر می شود ، درست مثل ویژگی انیمیشن هوشمند در فیگما رفتار می کند.

پارچه رنگین کمانی

من مکنده چیزهای براق هستم. اگر تا به حال کارت های تجاری را جمع آوری کرده اید، هجوم دوپامین از گرفتن کارت هولوگرافیک را در می کنید. بنابراین وقتی برای اولین بار از این افکت کم نور در یک موزیک ویدیو K / DA استفاده کردم ، فهمیدم که باید آن را امتحان کنم و از نو بسازم.

برای شروع، من یاد گرفتم که چگونه “پارچه” را از این آموزش ایجاد کنم. استفاده از یک تغییر دهنده تغییر مکان ( displace modifier ) در صفحه و تغییر نوع بافت به سنگ مرمر ، چین های صاف پارچه ای ایجاد می کند.

برای جلوه رنگین کمانی ، من مفهوم پشت آموزش سایه بان (shader) را دنبال کردم و مقادیر گره را کم رنگ کردم تا اینکه یک پالت رنگی بدست آوردم که از نظر بصری از آن راضی بودم.

چیزهایی را برای سرگرمی بسازید

هرچه با بلندر راحتی بیشتری کردم ، می خواستم بدون مراجعه به آموزش ها ، رندرهای خودم را بسازم.

من این آزادی را داشتم که هر چیزی را که می خواستم خلق کنم. بنابراین ، به اطراف نگاه کردم ، چیزهایی را که به آنها علاقه مند هستم خلق کردم. علاقه مند بودن به آنچه در حال ایجاد آن هستم ، به این معنی است که احتمالاً انرژی خود را میگذارم و پروژه را رها نمی کنم.

مهم این است که سرگرم شوید ، مهم نیست که چه کاری انجام می دهید. اگر در کاری که انجام می دهید شادی پیدا نکنید ، تجربه فرسودگی شغلی بسیار آسان تر است. و وقتی سوخته اید، دیگر حوصله کاری ندارید.

ابزار ساخت پروتوتایپ

من بیشتر کارها را در فیگما انجام می دهم.  تصاویر متحرک؛ نمونه اولیه و غیره. این ابزار مورد علاقه من برای طراحی است، بنابراین فکر کردم که می توانم آن را مدل کنم.

به عنوان یک عکاس علاقه مند، یادم آمد که در مورد تنظیمات استاندارد نور ، نور سه نقطه ای یاد گرفته ام. برای این رندر ، من توانستم نورپردازی را با استفاده از این اصل تجربه کنم.

نور کلیدی موضوع را روشن می کند. نور پر کننده سایه ها را متعادل می کند و از نور پشتی برای ایجاد کنتراست استفاده می شود و موضوع را از پس زمینه جدا می کند.

زینت بخش بازی ویدیویی

یکی از تفریحات مورد علاقه من بازی های ویدیویی است. من اخیراً در حال بازی در Valorant هستم ، یک بازی رایگان که توسط Riot Games منتشر شده است.

برای رایگان نگه داشتن بازی ، “بسته نرم افزاری پوسته ای” (skin bundles )را طراحی و ارائه می دهد. انیمیشن ها و سبک های منحصر به فرد را جایگزین مدل های بازی می کند. فکر کردم ، چرا سعی نمی کنم مال خودم را مفهوم پردازی کنم؟

این رندر از عبارت glass glass  الهام گرفته شده است. با استفاده از شیدرِ شیشه پراکندگی شیشه ای (glass dispersion shader ) که ازقبل دیدیم ، یکی از مدل های تفنگ درون بازی را دوباره ساختم. برای پس زمینه ، یکی از نقشه های پشت مدل تفنگ را لایه بندی کردم تا با دید بازیکن مطابقت داشته باشد.

تایپ در حرکت

با الهام از موزیک ویدئو ازقبل، من با استفاده از یکی از آزمایش های رنگین کمانی به عنوان پس زمینه ، تایپ را با فیگما انیمیشن دادم. این اولین بار بود که از پرونده های GIF در فیگما استفاده می کردم و فکر می کنم خیلی خوب پیش آمد.

خیال پردازی شیبا اینو

من یک شیبا اینو دارم به نام کاتسو. اینها برای او ، او پسر خوبی است. من این کار را بیشتر با استفاده از تکنیک های مدل سازی از آموزش پیراشکی درست کردم. در حین آزمایش ، اصلاح کننده جمع شدگی (shrinkwrap modifier) را پیدا کردم که به من اجازه می داد قسمتهای سفید و قرمز را روی مش نارنجی لایه بندی کنم.

قراردادن کارهاهی سه بعدی در کار خود

ممکن است از خود بپرسید، “چگونه این مهارت ها به غیر از طراحان سه بعدی می تواند به کسی مربوط باشد؟ در اینجا چند روش وجود دارد که می توانم طراحی سه بعدی را در گردش کار خود اعمال کنم:

قصه گویی (Storytelling)

در هر مشاغل ، قصه گویی یکی از مهمترین جنبه هاست.

داستان ها قابل تکرار هستند. آنها به یک محصول جان می بخشند و آن را جذاب می کنند. بدون داستان، همه آنچه که ما داریم واقعیت است. و واقعیت ها با ذهن شما صحبت می کنند ، اما داستان ها با قلب شما صحبت می کنند.

این ارائه برای سرگرمی است و به هیچ وجه به معنای شرمساری Adobe یا Sketch نیست.

برای نشان دادن حرف خودم ، برگشتم و تغییراتی در رندر فیگما و اسکچ ایجاد کردم. من Adobe XD را اضافه کردم و سوژه ها را در محور Y حرکت دادم ، و به آنها سلسله مراتب بصری خود را دادم.

قرار دادن عناصر به این روش ، برای بیننده داستانی تعریف می کند و داشتن آزادی برای اضافه  کردن ابعاد، می تواند جذابیت بیشتری برای کار شما ایجاد کند.

بازاریابی محصولات سفارشی در طراحی محصول

من این ماکت سریع را به عنوان مفهومی برای یک کارت اعتباری خیالی درست کردم.

از تصاویر سه بعدی به طور گسترده ای برای لندینگ پیچ ( landing pages ) محصول استفاده شده است زیرا به قول معروف یک عکس هزار کلمه است.

مطمئناً ، تعداد زیادی ماکت وجود دارد که می توانید استفاده کنید ، اما من فکر می کنم داشتن انعطاف پذیری متناسب با محصول شما یک ابزار بازاریابی بسیار قدرتمند است.

تصویر زمینه محصول شبیه به استودیو

یکی از مفیدترین چیزهایی که من در طول این سفر آموخته ام ، نحوه ساخت پس زمینه محصول است. اگر زمانی به عکاسی از محصول احتیاج دارید ، اگر به استودیو دسترسی ندارید ، این گزینه عالی است.

این مرحله به مرحله است:

۱۰ درصد اضافی

من نامش را ۱۰٪ اضافی را  گذاشته ام . در انتها از خود خواهیم پرسید ، آیا ۱۰٪ اضافی چیزی است که بتوانیم انجام دهیم؟ ‌(زک کینگ)

من به این ویدئو برخوردم که هنرمند VFX ، زک کینگ  ، ” ۱۰درصد اضافی”  را ارائه می دهد. پس از فیلمبرداری از هر مجموعه ، آنها (تیم) از خود می پرسند که آیا کار کوچکی وجود دارد که می تواند برای بهبود کار انجام دهد؟

با الهام از این، برگشتم و دوباره دونات را مرور کردم.

اگرچه تغییراتی که من در دونات ایجاد کردم کاملاً کوچک نبودند، اما شما در مورد اخلاق کاری افراد موفق مانند زک کینگ فکر می کنید و این انگیزه شما را به جلو بردن کارها کمی بیشتر می دهد.

در انتها

راستش، من یک ماه به خودم فرصت داده ام تا ۳D را یاد بگیرم، اما تقریباً نیمی از این زمان را صرف انجام هر کاری کردم. رندر برخی از انیمیشن ها ساعت ها طول می کشد و در آن مدت، من فقط تنظیمات خود را ترک می کنم و می خواهم کار دیگری انجام دهم.

من کارها را با سرعت آرام خودم انجام می دادم. بازی های ویدئویی، تماشای نمایش در Netflix، گذراندن وقت با خانواده و غیره مهم است که به خصوص در این مواقع از خود مراقبت کنید.

من با یادگیری چیزهای جدید بسیار سرگرم بودم. امیدوارم که به برخی از شما الهام داده باشم تا چیزهایی را که همیشه می خواستید یاد بگیرید، دنبال کنید.

با تشکر برای خواندن لطفا با ترک بازخورد یا به اشتراک گذاشتن این مورد با دیگران ، به من کمک کنید. اگر از این مقاله لذت بردید، حتماً برای ادامه مطلب ما را دنبال کنید!

منبع: uxdesign.cc

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search