دوره‌ طراحی

سفر کاربر یا User Journey چیست؟

سفر کاربر

مجموعه “راهنمای مبتدیان” ما به کسانی که شروع به یادگیری تجربه کاربری کرده اند، یا کسانی که می خواهند از اصول اولیه استفاده کنند، کمک می کند. در این بخش نگاهی به سفر کاربران می اندازیم.

سفر کاربر
سفر کاربر

سفر کاربر چیست؟

سفر کاربر مجموعه ای از مراحل است (به طور معمول ۴-۱۲) که سناریویی را نشان می دهد که در آن کاربر ممکن است با چیزی که شما طراحی می کنید در تعامل باشد. آنها اغلب برای ۲ مورد اصلی استفاده می شوند:

• نحوه تعامل کاربران در حال حاضر با سرویس / وب سایت / محصول چگونه است.

• نحوه تعامل کاربران با سرویس / وب سایت / محصول چگونه می تواند باشد.

چرا باید از یک سفر کاربری یا User Journey استفاده کنم؟

برای سرمایه گذاری در زمان، سفرهای کاربر مزایای زیادی وجود دارد:

نمایش چشم انداز پروژه – سفر کاربر راهی مناسب برای برقراری ارتباط آنچه می خواهید با ذینفعان بدست آورید است. آنها نمونه ای از وضعیت آینده هرچه را که شما طراحی می کنید نشان می دهد. همراه با پرسنل ، آنها می توانند یکی از خروجی های اصلی مرحله جمع آوری اطلاعات و نیازمندی ها در ابتدای پروژه باشند.

آنها به ما در درک رفتار کاربر کمک می کنند – سفرهای کاربر می تواند به شما کمک کند تا نحوه تعامل کاربران با سیستم شما و آنچه را که از آن انتظار دارید را داشته باشید.

آنها به شناسایی قابلیت های ممکن در سطح بالا کمک می کنند – با درک وظایف اصلی که می خواهند برای شما انجام دهند می توانید درک کنید که چه نوع الزامات عملکردی به فعال کردن آن کارها کمک می کند.

آنها به شما در تعریف طبقه بندی و رابطشان کمک می کنند – با درک “جریان” وظایف مختلفی که کاربر می خواهد انجام دهد ، می توانید به این فکر کنید که چه نوع طبقه بندی می تواند به پشتیبانی از آن کارها کمک کند و چه نوع رابط کاربری نیازخواهد بود.

روش متفاوت برای نشان دادن سفر کاربر – نقشه تجربه یک مدیر اجرایی که از Lego بازدید می کند

زمان مناسب برای ساخت سفر کاربر یا User Journey

سفرهای کاربر به طور معمول در ابتدای یک پروژه در مرحله جمع آوری یا کشف نیازها، پس از پرسونا انجام می شود. این دو برای تجسم نیازهای کاربر و کمک به شروع سایر فعالیتهای طراحی ، مانند معماری اطلاعات یا وایرفریم مورد نیازاست. با این وجود، می توانید از آنها هنگام اضافه کردن جزییات و قابلیت ها نیز استفاده کنید.

نحوه ساخت سفر کاربر یا User Journey

اگر قبلاً به طور شخصی کارهایی را انجام داده اید ، تبریک می گویم ، در حال حاضر مقدار زیادی از ورودی مورد نیاز برای ایجاد یک سفر کاربر را دارید. قبل از تلاش برای سفر کاربر ، باید این موارد را درک کنید:

• اهداف کاربر شما

• انگیزه های آنها

• نقاط درد فعلی آنها

• شخصیت کلی آنها

• وظایف اصلی که می خواهند به آنها برسند

سفرهای کاربر به مردم و افراد واقعی گره خورده است. شما می خواهید حداقل یک سفر برای هر یک از افراد اصلی خود با حداقل ها ایجاد کنید.

سفر کاربر باید شامل چه مواردی باشد؟

بدنه اصلی یک سفر کاربری باید شامل یک سری مراحل باشد. این تصمیم بر عهده شماست که به چند نفر  نیاز دارید تا کاربرد سفر شما را بهتر نشان دهد.

شما می خواهید در هر مرحله به طور گسترده ای درباره مواردی مانند:

• متن  و زمینه – کاربر کجاست؟ اطراف او چیست؟ آیا عوامل بیرونی وجود دارند که ممکن است او را منحرف کند؟

• توالی مراحل – چگونه هر مرحله او را قادر می سازد تا به مرحله بعدی برسد؟

• دستگاه ها – از چه دستگاهی استفاده می کند؟ آیا تازه کار است یا متخصص ؟ دستگاه چه ویژگی هایی دارد؟

• کارایی – انتظار می رود چه نوع عملکردی داشته باشد؟ آیا قابل دستیابی است؟

• احساسات – وضعیت عاطفی او در هر مرحله چیست؟ آیا درگیر ، بی حوصله یا اذیت می شود؟

اگر هدف از سفر کاربر نشان دادن وضعیت فعلی شماست ، حتماً هرگونه تغییر و راه حل در نقاط درد را که آینده حل خواهد کرد، برجسته کنید. اگر قرار است وضعیت آینده را نشان دهد، به راههایی فکر کنید که یک دنیای ایده آل می تواند به نظر برسد  و مزایای استفاده کاربر و تجارت را برجسته کنید.

شاید بخواهید از طریق پروژه تان به آسمان آبی بروید و اوج بگیرید، با این وجود بهتر است حداقل در هنگام ایجاد سفرهای کاربر با تیم توسعه خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که حداقل موارد قابل اجرا و ممکن است (اگرچه خوش بینانه نیستید).

سفر کاربر چگونه باید باشد؟

هیچ الگوی مشخصی وجود ندارد و خیلی چیزها بستگی به مخاطبان سفر کاربری دارد. اگر بخواهیم با توسعه دهندگان ارتباط برقرار کنیم، ممکن است آنها با یک سفر کاملاً مبتنی بر متن خوشحال شوند. اگر مربوط به کمیته اجرایی است، ممکن است شما بخواهید به اضافه کردن تصاویر به هر مرحله فکر کنید (مانند کتاب مصور). واقعاً تنها محدودیت در ارائه، تصورات شخصی شما است و آنچه را که برای رسیدن به مؤثرترین شیوه  و برقراری ارتباط به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

هر نوع طرح و یا شیوه ارائه ای را که انتخاب کنید ، باید موارد زیر را به نوعی در آن اعمال کنید:

• تصویری از شخصیتی که سفر به او مربوط می شود

• عنوانی از خلاصه سفر مثلا “بارگذاری سریعتر با CMS جدید”

• مجموعه ای از مراحل با متن کوتاه و مختصر

• تصویری از آنچه که در مرحله اتفاق می افتد (اگر لازم باشد)

و سپس در هر مرحله

دستگاه مورد استفاده:

• تغییر در سفر فعلی (در صورت وضعیت آینده)

• منافع کاربر و / یا تجارت

• عملکردی که نشان داده می شود

قدم بعدی چیست؟

اکنون باید کاربران خود و آنچه در تلاش برای دستیابی به آن هستند را درک کنید. همچنین باید در مورد چگونگی دستیابی به آن بدانید. سفرهای کاربر به تعدادی فعالیت شامل معماری اطلاعات و نقشه های سایت ، وایر فریم و مشخصات عملکردی تبدیل می شوند.

منبع: uxmentor.me

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search