دوره‌ طراحی

روش‌های کار با مشتری چیست؟

روش های ارتباط با مشتری

اکنون زمان آن فرار سیده تا روش‌های کار با مشتری و کار کردن با آنها را یاد بگیریم. در ادامه به شما راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهیم تا با مشتریان بهتر ارتباط برقرار کنید و بازدهی و کارایی‌تان افزایش پیدا کند. هیچ رابطه‌ای مانند رابطه در تجارت بدون برقراری ارتباط درست، به موفقیت نمی‌رسد. انسان‌ها باید مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرند. متاسفانه بسیاری از افراد مهارت‌های ارتباطی را بلد نیستند و بدتر از آن، این است که این مسئله را نمی‌دانند.
گاهی اوقات مشتریان تنها به کیفیت کار شما رتبه نمی‌دهند بلکه ارتباط خوب برایشان مهم است. وقتی بحث طراحی محصول می‌شود شما نه می‌توانید بگویید بهترین هستید نه بدترین و اگر به مشتریان با دقت گوش دهید متوجه می‌شوید که رتبه‌ای که به شما می‌دهند براساس طریقه همکاری و رابطه‌ایست که شما با آنها در طول پروژه دارید.
به عنوان یک فریلنسر،‌ من در ارتباط با مشتریان اشتباهاتی داشتم ولی هنوز هم قراردادهای خوبی از طرف همان مشتریان دارم به دلیل اینکه آنها ماهیت کار را می‌دانند، بعلاوه روش ارتباطی من با آنها در طول پروژه برایشان لذت‌بخش است. اکنون وقت پاسخ به این پرسش است که راه‌کار ارتباط بهتر با مشتری و کار کردن با او چیست؟ در ادامه به این راه‌حل‌ها می پردازیم.

 

ارتباط با مشتریان
ارتباط با مشتریان

۱- شنونده خوبی باشید

اگر شنونده خوبی نباشید نمی‌توانید روش‌های کار با مشتری را خوبپیش ببرید. منظور از گوش کردن به منزله جواب دادن نیست. بلکه باید منظور مشتری و خواسته او را به خوبی متوجه شوید. خیلی از اوقات چیزی که مشتریان می‌خواهند با چیزی که می‌گویند تفاوت دارد. بدین معنی که نمی‌توانند منظور خود را به درستی برسانند. حتی ممکن است بی ادبانه با شما برخورد کنند. مثلا مشتری ممکن است به شما بگوید فلان ترکیب رنگ را دوست ندارد. به چشمان مشتری نگاه کنید و به تن صدایش گوش دهید تا  منظورش را متوجه شوید. اگر به مشتری خوب گوش ندهید دوباره اشتباهات قبلی را انجام می‌دهید و مشتریانتان را از دست می‌دهید.

۲- از احساساتتان به نفع خود استفاده کنید

مشتریان خود را بخوانید و از عواطفشان در برابر آنها به روش صحیح استفاده کنید. احتمالاً شما برای مشتری یک کار بسیار خوب انجام داده اید و مشتری از کار راضی است، در آن مرحله مشتری در وضعیت احساسی قرار دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید. چرا پیشنهاد دیگری به مشتری نمی‌دهید؟ در این مرحله، او برای پذیرفتن در مورد هر چیزی که شما می گویید آماده‌تر از زمانی است که کار را تمام نکرده اید یا چند هفته از انجام کار گذشته است. در برقراری ارتباط با او، می‌توانید احساساتش را برانگیزید تا بخواهد باز هم با شما همکاری کند. آیا درباره علایق مشتری چیزی می‌دانید؟ آیا می‌دانید مشتری از چه چیزی هیجان زده می‌شود؟ این اطلاعات را به‌دست بیاورید و ارتباطتان را با مشتری عمیق‌تر کنید. او به‌صورت کاملا طبیعی به شما علاقه‌مند می‌شود و همکاریش را با شما ادامه می‌دهد. آنچه کسب و کارها نمی‌دانند این است که اخلاق تجاری معمولا سفت و سخت است و برخی از مشتریان آن را دوست ندارند. کمی از مذاکرات تجاری دست بردارید تا متوجه شوید که چگونه شخص در هنگام تجارت به شما اعتماد خواهد کرد.

۳- از نمادهای بصری استفاده کنید

ارزش تصویر بیشتر از هزار کلمه است وقتی من می‌گویم مردم مطالب تصویری را بیشتر از کلمات درک می‌کنند با من موافقت خواهید کرد. در روش‌های کار با مشتری هنگام مشخص کردن نیازمندی‌ها، نحوه انجام کار و گزارش پیشرفت، به شما توصیه می‌کنم از مطالب تصویری مانند چارت‌ها ، گراف‌ها ، دیاگرام‌ها و تصاویر برای توضیح موارد استفاده کنید. این به آنها کمک می کند پیام شما را بهتر متوجه شوند. اگر از نمادهای بصری استفاده نمی‌کنید برای توضیح دادن آماده شوید. البته بعد از آن هم احتمال دارد مشتریان منظورتان را نفهمند و گمراه شوند.. حتی اگر شما در انجام این کارها آزادی عمل ندارید، می‌توانید به سادگی از تخته سفید برای توضیح کارها به مشتریان خود استفاده کنید، تا شما را بیشتر درک کنند.

۴- مشتریان خود را معطل نکنید

شما نباید مشتریان خود را برای مدت طولانی به انتظار بگذارید. زیرا این امر باعث دور شدن آنها می‌شود. مشتریان برای وقتشان ارزش قائلند همانطور که وقت شما هم برایتان ارزشمند است. پس اگر وقت مشتریان را برای صرفه جویی در هزینه خود هدر می‌دهید شما مشتری مدار نیستید. شما باید به مشتریان خود اطلاع دهید که زمان آنها باارزش است و تنها راه برای انجام این کار ، کاهش مدت زمانی است که می خواهند با شما ارتباط برقرار کنند.
آیا می‌توانید برای پاسخ به سؤال مشتریان، یک سیستم خودکار تنظیم کنید؟ لطفاً این کار را انجام دهید ، این باعث می‌شود بارها و بارها پاسخ دادن به سؤالات متداول کاهش یابد، همچنین استفاده از رباتها را به حداقل برسانید زیرا مردم دوست ندارند با ربات‌ها طرف باشند.

۵- به یک توافق برسید و به آن پایبند باشید

چرا به مشتری می‌گویید که می‌توانید کار را یک هفته‌ای انجام دهید در حالی که می‌دانید به هشت روز زمان نیاز دارید؟ چرا قیمت قرارداد را پایین آورده‌اید تا از تجهیزات بی‌کیفیت استفاده کنید؟
اجازه بدهید چیزی را به شما بگویم؛ هیچ مشتری حاضر به پرداخت هزینه برای کار غیراستاندارد نیست، مگر اینکه چیزی اشتباه باشد. اکنون صرف نظر از مبلغی که به شما پرداخت می‌کنند ، انتظار یک کار عالی از شما دارند. من این را تجربه کرده‌ام.
اگر یک فریلنسر در Fiverr یا Upwork هستید، من مطمئنم که این مسئله را تجربه کرده‌اید. برخی از مشتریان ۵۰ دلار پرداخت می‌کنند و از شما انتظار دارند که ۵۰۰ دلار کار کنید. اگر توقع مشتری را قبل از ارسال کار پایین نیاورید میزان رضایتمندی مشتری از خود را نمی‌فهمید. قبل از انجام هر کار، با مشتری توافق کنید و مطمئن شوید که از چارچوب منحرف نمی شوید. اگر مجبور به تغییر شدید، از قبل مشتری را مطلع کنید.

۶- از Shortcut دوری کنید

آیا وقتی مشتری کاری را به شما میسپارد آن را درست و کامل انجام نمی‌دهید؟ بنابراین شرط می بندم مشتریانی که به شما پیشنهاد کاری می‌دهند تعداد بسیار کمی هستند. می توانید از تعداد شغل‌های تکراری که از طرف مشتری دریافت می‌کنید این موضوع را درک کنید. اگر یک کار را برای مشتری انجام می‌دهید و بازخورد خوبی از مشتری دریافت می‌کنید، پس متوجه می‌شوید که کار بعدی تقریباً همان نیازمندی را به شخص دیگری داده است، اگر کار را به طور کامل و درست انجام نمی‌دهید و در اصطلاح عامیانه از سر و ته آن می‌زنید، تقلب می‌کنید و مشتری را به هر شکلی راضی می کنید، زیرا در ازای انجام کار خوب به شما هزینه پرداخت می‌شود.
با توجه به موارد فوق باید بدانید که چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید زیرا این امر به شما کمک می‌کند تا با آنها بهتر همکاری کنید. در کارخانه Plant، ما می‌دانیم که مشتریان پایه و اساس کسب و کار ما هستند و می‌دانیم که یک نیاز اصلی برای خوشحال کردن آنها برقراری ارتباط موثر با آنها است. نکات فوق برخی از روشهایی است که ما برای برقراری ارتباط و همکاری بهتر با مشتریان از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

 

منبع: uxplanet.org

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search