دوره‌ طراحی

تعاملات و الگوهای رفتاری کاربر

تعامل کاربر

تجزیه و بررسی یک تعامل

این مقاله پتانسیل تعامل در شکل دادن به الگوهای رفتاری را نشان می دهد. برای انجام این کار، ما به تعاملی که مسنجر فیس بوک چند ماه پیش از آن استفاده کرد خواهیم پرداخت. این احتمال وجود دارد که شما قبلاً  این تعامل را دیده باشید. اگر ندیده اید می توانید روی هر یک از چت های خود در مسنجر انگشت بگذارید. اگر هم نمی خواهید زحمت این کار را به خودتان بدهید می توانید در زیر ویدئویی از آن را مشاهده کنید.

الگوهای رفتاری

اگر یک کاربر Android هستید، انتظار دارید با نگه داشتن طولانی  یک دکمه،  عملیاتی که می توانید در مورد آن چت انجام دهید آشکار شود و این توقع به جایی است. اما می بینید که این اقدامات دقیقاً مانند گذشته اگر به سمت لیست گپ ضربه بزنید، از سمت راست حرکت می کند. حال آنکه اگر یک ضربه تند وشدید بر روی آن انجام دهید، همین اتفاق می افتد. در این بخش، ما در حال شکستن تعامل ها خواهیم بود و در مورد چگونگی هوشمندی مسنجر از آن برای شکل دادن به الگوی رفتاری کاربرانشان صحبت خواهیم کرد.

اما قبل از اینکه بیشتر در این باره صحبت کنیم ، ببینیم تعامل از چه روشی ایجاد شده است.

تقسیم بندی تعامل

تعامل را می توان به قطعات تشکیل شده  زیر در نظر گرفت:

نحوه تقسیم بندی تعامل
  • عملکرد کاربر – عملی که کاربر به منظور تعامل با یک عنصر روی یک رابط انجام می دهد. در مورد گوشی های هوشمند، به این اقدامات ژست ها گفته می شود. برخی از نمونه ها عبارتند ازضربه تند وشدید زدن، نگه داشتن طولانی تر انگشت روی صفحه، کشیدن  انگشت  روی صفحه ، با دو انگشت کشیدن  به سمت هم روی صفحه و ….
  • واکنش – واکنش همه چیزهایی را که در نتیجه رابط کاربر اتفاق می افتد را تحت پوشش قرار می دهد. این واکنش می تواند به یک عنصر محدود باشد یا می تواند بر روی چندین عنصر رابط باشد. این می تواند با دستکاری خصوصیات مختلف مانند شکل،  جهت گیری، ارتفاع از یک یا چند عنصر و … باشد.
  • ادراک و دریافت – واکنش رابط، درک درستی از نحوه رفتار عناصر موجود در برابر یک عمل خاص ایجاد می کند. این درک به آنها کمک می کند تا از تعامل خارج شوند و درک کنند که چگونه محصول با ساخت مدل های ذهنی خود در طول زمان کار می کند.

به نظر نامفهوم می آیند؟ بگذارید برای شما مثالی بزنم.

ویدئوی بالا منوی همبرگری Uber را نشان می دهد. با استفاده از یک ضربه زدن آهسته (عملکرد کاربر) روی نماد منو که از لبه سمت چپ صفحه (واکنش) اسلاید می شود، به منو دسترسی پیدا می کنید که به کاربر اطلاع می دهد که این فهرست در سمت چپ صفحه باقی مانده است (ادراک). این مکان هر زمانی که بخواییم به آن دسترسی پیدا کنیم، خواهد بود و وقتی رد می شود، به همانجا باز می گردد. جالب اینجاست که روش خروج از این منو با یک ضربه تند وشدید زدن در سمت چپ است که بیشتر ما به صورت ناخودآگاه ازآن استفاده می کنیم. اما چرا ما برای پنهان کردن این فهرست، یک ضربه تند وشدید در سمت چپ انجام می دهیم، و نه یک ضربه تند وشدیددر سمت راست یا اقدامات دیگری؟ شما می توانید به راحتی عادت را سرزنش کنید، اما این عادت با گذشت زمان ساخته شده است و واکنش ها به اقدامات به ما می آموزد که منوی همبرگری چگونه کار می کند.

حال تصور کنید که منوی همبرگری از سمت چپ وارد شده است (دقیقاً مانند امروز) اما وقت رد شدن، از سمت راست صفحه نمایش کشیده شود. اگر رفتار منوهای همبرگری هنگام بیرون آمدن اینگونه باشد، همه ما برای ردشدن این منو، به سمت راست ضربه می زنیم.

هر تعاملی یک ادراک ایجاد می کند. این برداشت ها، مدل های ذهنی را شکل می دهند و مدل های ذهنی الگوهای رفتاری را می سازند.

این ضروری است که هنگام طراحی یک تعامل، درباره ادراک فکر کنیم. نه فقط به دلیل اصول بنیادی، بلکه به دلیل آگاهی از اینکه این درک می تواند به شما کمک کند موانع موجود بین طرح خود و مدل ذهنی کاربر را برطرف کنید.

بازگشت به نگه داشتن طولانی انگشت در مسنجر

برگردیم به مبحث اصلی، مسنجر از واکنش و درک تعامل برای شکل دادن الگوی رفتاری کاربرانشان به روشی واقعاً هوشمندانه استفاده می کند. در فشار طولانی انگشت، اسلاید از سمت راست حرکت می کند و واکنش ژست، ضربه تند وشدید زدن را ایجاد می کند. این تصور ایجاد می شود که اقدامات درست در کنار مورد چت (خارج از صفحه) موجود است. برای هر کسی که از تعامل ضربه تند وشدید زدن در تلفن های هوشمند آگاه باشد، این واکنش به یادگیری کمک می کند که از طریق ضربه تند وشدید نیز می توان به این اقدامات دسترسی پیدا کرد.

اگرچه ضربه تند وشدید زدن واکنشی کاملاً تعریف شده در برنامه ها دارد، اما نگه داشتن  طولانی انگشت واکنشی کاملاً استاندارد ندارد. در بعضی از برنامه ها، به شما امکان می دهد موارد چند گزینه ای را انتخاب کنید، در حالی که در بعضی برنامه ها این امکان را به شما می دهد تا از طریق یک برگه در پایین یا یک گفتگو، به موارد خاص دسترسی داشته باشید.

گره زدن تعامل” نگه داشتن طولانی انگشت بر روی صفحه” به واکنش تعامل” ضربه تند وشدید زدن بر روی صفحه “به عنوان ابزاری برای آموزش کاربر در مورد وجود “تعامل ضربه تند وشدید زدن”، برای شکل دادن به مدل ذهنی کاربر به روشی باورنکردنی استفاده می کند. باید برای هرکسی که در این تیم حضور داشته و این مسئله را به وجود آورده یک تشویق ویژه در نظر بگیریم. بدون شک یکی از هوشمندانه ترین تعاملاتی است که من در این برنامه دیده ام.

چرا انگشت خود را برای مدت طولانی روی صفحه بکشید؟

برخی از شما ممکن است تعجب کنید که چرا فیس بوک تعامل ضربه تند وشدید زدن را مقدم بر نگه داشتن انگشت بر روی صفحه اجرا می کند. خوب، بر اساس سیستم عامل مورد استفاده کاربر، الگوهای رفتاری آنها متفاوت است. فشار طولانی یک تعامل نسبتاً متداول در Android است، اما در iOSمعمول نیست. گزینه جایگزین برای فشار طولانی در iOSدر بسیاری موارد تعامل ضربه تند و شدید است.

در یک نگاه کلی، یک ضربه تند وشدید زدن نسبت به یک فشار طولانی مدت زمان و تلاش کمتری نیاز دارد، که از لحاظ کیفی باعث می شود درمقایسه احساس روانی و سیالی بیشتری داشته باشید. شاید به همین دلیل است که مسنجر ضربه تند وشدید زدن را بیشتراستفاده کرده. شاید آنها قصد دارند در آینده فشار طولانی را حذف کنند و ضربه تند وشدید زدن تنها راه دسترسی به منو باشد. خوب، بگذارید آینده به ما در این زمینه آموزش دهد.

نتیجه

الگوهای رفتاری توسط مدلهای ذهنی شکل می گیرد که فراتر از تجربیات بنا شده اند. اگرچه توصیه نمی شود یک مدل ذهنی تثبیت شده را تغییر دهید، اما هر تعامل کاربر با محصول شما فرصتی برای تأیید یا تغییر شکل مجدد آن است. آگاهی از درک و طراحی و تعاملاتی که ما ایجاد می کنیم، اصلی برای ایجاد تجربیات هوشمندانه است که الگوهای رفتاری کاربر را به روشی مطلوب شکل می دهد.

منبع: uxmag.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search