دوره‌ طراحی

بازگشت سرمایه در طراحی تجربه کاربری – ROI در UX چیست؟

بازگشت سرمایه در ROI بدین معناست که وقتی طراحان شروع به فکر کردن، پردازش و نوشتن در مورد طراحی می کنند منجر به ایده می شود، این منجر به مفاهیم و ایده هایی می شود که در غیر این صورت قادر به ایجاد آنها نخواهند بود. به همین ترتیب، وقتی طراحان مشاهده می کنند که چگونه طراحی آنها به زندگی مردم ارزش می بخشد.

وقتی که همین طراحان آنها تلاش می کنند تا یاد بگیرند که چگونه  طراحی به افراد قدرت میبخشد، چگونه زندگی آن ها را آسانتر میکند، چگونه از طرح استفاده می شود و مهمتر از همه هنگامی که طراحان نتیجه نهایی راه حل های طراحی خود را تجزیه و تحلیل می کنند و آن را پیگیری  میکنند. این تحلیل مطمئناً آنها را “از نظر طراحی” ساخته است. همه این تجربه ها را  اما چگونه با اعداد توضیح می دهید؟ چگونه طراحی UX را اندازه گیری کنیم؟ طراحی UX چه ارزشی برای یک شرکت دارد؟ اینها سوالات متداول هستند و در برخی موارد، هر طراح باید از ارزش طراحی در اصطلاح  RO حمایت کند. (بازگشت سرمایه یا بازده سرمایه گذاری =نرخ پول به دست آمده نسبت به پول سرمایه‌گذاری شده)

برای اندازه گیری تأثیر طراحی UX، ما باید معیارهای صحیحی را انتخاب کنیم و یک اکوسیستم برای ارزیابی طرح ها و مسیر پیشرفت در طول زمان را ایجاد کنیم. هر چیزی در مورد طراحی بهایی دارد. یک بهایی که باید بپردازی این است که می‌تواند بعنوان راه ‌حلی تجربه شود اما یک تجربه و بهایی است که دسترسی به آن نیز دشوار است، بنابراین توضیح طراحی دشوار است و محاسبه آن دشوارتر است.

توضیح ROI

نرخ پول به دست آمده نسبت به پول سرمایه‌گذاری شده،( نرخ بازگشت سرمایه)

یک معیار مالی است که برای تجزیه و تحلیل دامنه سرمایه گذاری و کشف مقدار پیشرفت ها استفاده می شود.

در طراحی UX، این معیارها را می توان به عنوان معیارهایی توصیف کرد که تأثیر یک سرمایه گذاری در طراحی را محاسبه می کنند.

همچنین  روشها و اقدامات ROI از نقطه نظر تجاری به دستیابی به اهداف طراحی کمک می کند.

بنابراین، به طور ساده ROI نسبت پولی است که در ازای سرمایه گذاری کسب می شود.

انتخاب بازگشت سرمایه (ROI) مناسب

برای بیشتر مشاغل ، ROI با توجه به KPI های تعریف شده (شاخص کلیدی عملکرد) محاسبه می شود.

محاسبه ROI یک طراحی UX در ابتدای پروژه تقریباً غیرممکن است، این محاسبات بیشتر بر اساس فرضیات و چگونگی طراحی در یک شرکت ارزیابی می شود.

در حالی که در تیم های طراحی و تصمیم گیرندگان ، این عوامل برای مدتی با روش های مختلف آزمایش شده محاسبه می شوند. هنگامی که محصول به بازار عرضه شد، انتخاب معیارهای ROI قابل استفاده براساس معیارهای تجاری برای دستیابی به اهداف همسو بیشتر است. اگر این یک وب سایت خرده فروشی باشد، نرخ تبدیل و میانگین محاسبات مبتنی بر آن اجتناب ناپذیر است. اگر محاسبه صفحه خدمات مشتری باشد، تمرکز بر روی میانگین زمان تماس و مدت زمان مکالمه است. اگر برنامه ای برای تسهیل نیازهای پزشکی طراحی شده باشد، معیارها بر محاسبه میزان خطای کاهش یافته متمرکز هستند. در جهانی که تجربیات تعاملی و فراموش نشدنی ارزش یک وب سایت را ترجمه می کند، صاحبان مشاغل به طور مداوم زمان و منابع بیشتری را در طراحی UX سرمایه گذاری می کنند.

به همین ترتیب، اندازه گیری آن نیز مهم شده است، طرحی که به برند های مدرن کمک می کند با شناسایی خطاها برای ایده پردازی راه حل های مناسب بایستند. برای محاسبه ضرر و سود اصلی، اکنون بیایید سه معیار اصلی ROI در طراحی UX را بفهمیم.

۱- SUM) Single Usability Metric) معیار تک کاربردی

یکی از موثر ترین راه برای شناسایی مشکلات برای پیدا کردن راه حل مناسب برای طراحی SUM) UX معیار تک کاربردی) است. SUM یک معیار کاربردی استاندارد است که مولفه های اساسی قابلیت استفاده – اثربخشی، کارایی و رضایت را از طریق نرخ اتمام کار، شمارش خطا، زمان کار و رضایت از زمان کار اندازه گیری می کند.

خطای کمتر ux = کاهش کمتر قیمت فروش

ماشین حساب SUM موارد کاربردی خام را براساس وظیفه به وظیفه گرفته و آنها را در داخل یک  حساب SUM تبدیل می کند. الگوریتم SUM برای محاسبه حداکثر زمان کار قابل قبول که کمک می کند برای بهینه سازی تبدیل در تحلیل خطاهای UX ، بصورت خودکار استفاده می شود.

۲- نرخ تبدیل                  

نرخ تبدیل نسبت کل بازدیدکنندگانی است که اقدامات دلخواه را انجام می دهند. به عنوان یک دسته بندی کلی ، دو نوع مختلف تبدیل وجود دارد – Macro و Micro. به عنوان مثال، اگر نیاز داشته باشید تعداد افرادی که خرید را از طریق وب سایت شما انجام داده اند ردیابی کنید.

کل بازدیدکنندگان / تعداد خریدها) =  تبدیل٪) x 100

بنابراین ، اگر ۱۰۰۰ کاربر از وب سایت شما بازدید کنند و ۲۰ نفر از آنها خریدی انجام دهند ، درصد نرخ تبدیل خریدها ۱۰۰X1000 / 20 محاسبه می شود که ۲٪ خواهد بود. این نمونه ای از تبدیل ماکرو است. تبدیل های خرد اقداماتی هستند که تبدیلات ماکرو را تسریع می کنند. این شامل اشتراک وبلاگ ، فالورهای شبکه های اجتماعی ، پست های وبلاگ ، مطالعات موردی و بررسی کتاب های الکترونیکی و بازدیدها است ، با این حال هر دو با یک معیار مشابه محاسبه می شوند.

۳- نرخ خروج

Drop off rate  یک معیار مهم ROI برای محاسبه تأثیر طراحی UX است. اگر بازدید کنندگان در وب سایت خریدی را انجام نمی دهند و سبد خرید را رها می کنند یا اگر بازدیدکنندگان عادی وبلاگ های شما به مشترک تبدیل نمی شوند، این بدان معنی است که شما تبدیل بالقوه خود را از دست می دهید. این مشکل از کارهای ناقص توسط بازدید کنندگان به طور منظم نشان دهنده یک مشکل در طراحی UX است. فرمولی که برای محاسبه نرخ افت استفاده می شود:

نرخ افت٪ = (تعداد کاربران / تعداد کاربران منحصر به فرد در هر بخش (x 100)

محاسبه نرخ افت یک معیار مهم برای اندازه گیری طراحی برای شناسایی مراحلی است که ممکنه باعث افت شوند. پس از محاسبه نرخ افت ، اندازه گیری میزان افت برای تعیین مراحلی که موجب “افت” بازدید کنندگان می شود از اهمیت برخوردار است. پس از محاسبه میزان افت ، می توان تجزیه و تحلیل را برای ایجاد پیشرفت های لازم برای بهینه سازی تجربه کاربر انجام داد.

نتیجه بازگشت سرمایه در طراحی تجربه کاربری

به طورکلی مشخص شد که اندازه گیری و تعریف ارزش طراحی سخت است. برای غیرطراحان دیدن تأثیر غیرپوشیده طرح به عنوان یک تمایز ، اندازه گیری تأثیر آن ضروری می شود. این روشهای اندازه گیری مداوم به ایجاد یک منبع تجزیه و تحلیل یکپارچه برای طراحی کارآمدتر و موثرتر کمک می کند. با این وجود در طراحی ، این اقدامات همیشه شبیه سایر زمینه های کاری نیستند. محاسبات نباید حول فرمول های ریاضی بچرخد.

اندازه گیری طراحی UX از طریق الگوریتم ها تنها مبنای ارزیابی بازگشت سرمایه نیست. همیشه نباید به طراحی به عنوان یک هزینه نگاه کرد ، همچنین می توان سرمایه گذاری روی یک طرح خوب را از طریق قابلیت درگیر کردن، تأثیرگذاری و عملکرد آن نیز ارزیابی کرد. طراحی همچنین می تواند در محتوای خوب ، زیبایی شناسی و در توانایی آن برای تأمین نیازهای کاربر دیده شود. طرحی که پیام یک برند را یکپارچه می کند ، تجارت را با وضوح بیشتری تقویت می کند و راه حل هایی از طریق تجارب به یاد ماندنی ارائه می دهد که بر سودآوری کلی تأثیر می گذارد ، و همانطور که همه ما می دانیم تجربیات خوب اساس کل یک طراحی UX خوب است.

منبع: uxplanet.org

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search