دوره‌ طراحی

اسکچ یا فتوشاپ؟ کدامیک بهتر است؟

اسکچ یا فتوشاپ؟

اسکچ یا فتوشاپ؟ کدامیک بهتر است؟
اگر شما یک طراح کاربری یا طراح سایت هستید با نرم افزارهای طراحی زیادی آشنا هستید و در این بین نام‌های اسکچ و فتوشاپ را شنیده و یا حتی با آن‌ها کار هم کرده‌اید و با این سوال مواجه شده باشید که اسکچ یا فتوشاپ کدامیک بهتر و مناسب‌تر برای طراحی هستند. بیایید با هم به بررسی و مقایسه این دو نرم‌افزار بپردازیم.

فتوشاپ در ابتدا به عنوان یک ابزار کار برای عکاسان جهت ویرایش عکس معرفی شد ولی امکانات و ویژگی‌های برجسته آن باعث شد تا طراحان وب از آن بعنوان ابزار کار طراحی و مدلسازی استفاده کنند . فتوشاپ هنوزم هم یک ابزار طراحی درجه یک می‌باشد و همه چیز در آن وجود دارد فقط کافیست طراح آن را یاد بگیرد و خلاقیت خود را پرورش بدهد. اما فتوشاپ‌تنها کافی نیست و گاهی محدودیت‌های خود را دارد هرچند ممکن است با آن مشکلی نداشته باشید. ممکن است بخواهید در کنار آن نرم افزار دیگری را داشته باشید تا در مواقعی کارتان راحت و آسان‌تر شود که می‌توان با یک جستجو و دانلود نرم افزار مورد نظرتان را دریافت کنید.

با معرفی نرم افزار اسکچ، حکومت فتوشاپ به چالش کشیده شد. نرم افزاری که توانست در مدت کوتاهی جای خود را روی میز کار طراحان پیدا کند به طوری که نیاز آنها را از فتوشاپ و سایر نرم افزارهای طراحی برطرف سازد ولی هنوز هم طراحان زیادی هستند که برای طراحی رابط کاربری از فتوشاپ استفاده می‌کنند و به آن اعتماد دارند.

اسکچ به عنوان یک ابزار طراحی رابط کاربری برای طراحی ارائه شد تا بتواند جایگزین خوبی برای فوتوشاپ باشد. اسکچ یک نرم افزار طراحی رابط کاربری وب و موبایل، آیکون، پروتوتایپ و وایرفریم است. رابط کاربری ساده آن باعث شده که ساماندهی اسناد بسیار ساده انجام شود و می‌تواند با ابزارهایی که دارد کار را برای CSS3 و HTML بهینه سازی کند.
کدامیک بهتر است؟
در ادامه به بررسی امکانات و برتری هر کدام خواهیم پرداخت تا ابزار کار خود را بهتر بتوانید انتخاب کنید.

  1. اسکچ وکتور بیس است، بنابراین مشکلی در کیفیت طراحی نسبت به فتوشاپ با طراحی پیکسلی دارد ایجاد نمی‌کند.
  2. برای استفاده و کار با اسکچ نیاز به سیستم مک دارید ولی برای استفاده از فوتوشاپ نیاز به سیستم عامل خاصی نیست و برای تمامیمک و ویندوز قابل استفاده و بکارگیری می‌باشد.
  3. اسکچ یک شبکه از الگوها و پترن‌ها را برای طراحی راحت و بهتر شما فراهم میکند که اما در فتوشاپ چیزی با این مفهوم و با این سادگی وجود ندارد.
  4. فایل های اصلی و نهایی اسکچ بسیار کم حجم‌تر از فتوشاپ می‌باشد و حتی حجم نهایی آن کمتر از نصف فایل فتوشاپ است که این برای اشتراک‌گذاری طرح با دیگر توسعه‌دهندگان و طراحان بسیار ارزشمند می‌باشد.
  5. سازگاری بهتر اسکچ با تصاویر پیکسلی که بخاطر استفاده بیش از یک تصویر در طرحتان کمک زیادی به کم کردن حجم نهایی فایل می‌کند.
  6. اسکچ بر خلاف فتوشاپ که امکان سه بعدی و سایر ویژگی‌های دیگر را به طور نسبی پشتیبانی می‌کند، فقط ابزار لازم برای پروژه وب و رابط کاربری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید کار خود را با سرعت بیشتری انجام دهید.
  7. اسکچ را می‌توان ترکیبی از ایلستریتور و فتوشاپ دانست که می توانید آرم و لوگو را در آن به راحتی طراحی کنید و بسازید.
  8. جعبه ابزار ساده در اسکچ که ابزار زیادی ندارد طرح جدیدی است و باعث می شود کلید‌های میانبر برای طراحان معمولی ساده‌تر شود تا بتوانند با سرعت بیشتری طرح و صفحه خود را کامل کنند.
  9. ساخت وایرفریم در طراحی برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها اهمیت بالایی دارد و اسکچ به دلیل در دسترس بودن کیت رابط کاربری که دارد در اینجا برتری دارد.
  10. اسکچ دارای یک رابط کاربر پسند است. در حالی که فتوشاپ به دلیل حجم و امکانات بالایی که ارائه می‌کند نیاز به آموزش و تمرین زیادی دارد.

مدیر رسانه‌های اجتماعی در گروه Sirez می گوید: فتوشاپ دارای ابزارهای ویرایش تصویر است و برای اجرای تخیل شما بسیار آسان است اما بر خلاف آن اسکچ فقط با مک سازگار است.
Chhibber، مدیر محصولاتUberstarter گفت: ترجیح می‌دهم از اسکچ  برای تجربه کاربری و طرح های گرافیکی ساده استفاده کنم، اما فتوشاپ نیز مزایای خاص خود را دارد.
بنیانگذار مایوخ چووداری در Milaap:  اسکچ بهترین ابزار طراحی رابط کاربری است ، این ابزار بطور گسترده روند طراحی و تعامل را تسریع می کند.
سوراب سحنی، مشاور مستقل طراحی گفت: اسکچ برای طراحی محصول است و فتوشاپ برای تصاویر و ویرایش عکسها.

اینها تنها موارد مقایسه بین اسکچ و فتوشاپ نمی‌باشد و موارد زیاد دیگری هم وجود دارد. اگر شما به عنوان یک طراح با موردی برخورد داشته اید برایمان در قسمت نظرات بنویسد.

منبع: prototype.io

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search