دوره‌ طراحی

اسکرول نامحدود وب‌سایت، دشمن تجربه کاربری

اسکرول نامحدود

پیمایش نامتناهی در وب‌سایت

نظر شما درباره اسکرول نامحدود در وب‌سایت‌هایی که مردم بازدید می‌کنند چیست؟ آیا مردم این‌گونه وب‌سایت‌ها را دوست دارند یا مایلند با کلیک روی “بیشتر بخوانید” یا “مشاهده بیشتر” از اسکرول کردن جلوگیری کنند؟ در این مقاله دیدگاهم را درباره نیاز به صفحه‌بندی – جدا کردن محتوای دیجیتالی در صفحات مختلف – بیان کردم  که در ادامه توضیح می‌دهم چرا اسکرول نامحدود فاجعه‌ است. پیمایش یا اسکرول نامحدود برای برخی از کاربران استرس‌آور است، خصوصا برای کسانی که قصد دیدن برگه‌های پاورقی را دارند، نه تنها آنها را عصبانی می‌کند بلکه می‌تواند در آنها استرس هم به‌وجود آورد. می‌دانید اسکرول چیست؟ درست است؟ یک رول کاغذ است. قرن‌ها پیش در صورت وجود مطالب زیاد، اسکرول استفاده می‌شد. خوشبختانه، به لطف صفحه بندی، رایانه‌ها دسترسی به مطالب وسیع را آسان کرده‌اند. یک نوار اسکرول در سمت راست خوب است اما بشرطی‌ که نامحدود نباشد.

اگر در حال ایجاد وب‌سایت خود هستید و توسعه‌دهنده پیشنهاد می‌کند از پیمایش نامحدود استفاده کنید، با ذکر ۱۰ دلیل زیر، شما را به دلایل فنی، زیبایی‌شناسی و کاربردی از انجام این کار منع می‌کنم .

مشکلات عملکرد ضعیف در اسکرول نامحدود

با پیمایش بی‌نهایت، محتوای بیشتر و بیشتری را در حافظه لود می‌کنید. این موضوع به‌طور مستقیم با رندر شدن تداخل دارد زیرا باعث می‌شود مرورگر بیشتر از حالت عادی کار کند تا بتواند یک صفحه را لود کند. سمت مشتری باید دائماً برای رسیدن به خواسته‌اش اسکرول کند که در نتیجه روی عملکرد وی تاثیر می‌گذارد. درحالی‌که این قابل اصلاح است، کارهای زیادی نیاز است تا بهبود یابد.

پاورقی گم می‌شود.

پیدا کردن پاورقی می‌تواند بین وب‌سایت‌های مختلف، رقابت ایجاد کند بدین صورت که هر وب‌سایتی که صفحه‌بندی دارد و اسکرول کمتری می‌خورد برنده است. مضحک به نظر می‌رسد؟ درست است. بخشی از اطلاعات این قسمت ممکن است شما را گیج کند. کاربران عاشق پاورقی‌ها هستند. به بازدیدکنندگان آموزش داده می‌شود که اطلاعاتی نظیر تماس‌با‌ما، درباره‌ما و حریم خصوصی مختص پاورقی‌ است. در بقیه متدها اگر از اسکرول نامحدود استفاده شود، از فوترهای چسبان استفاده می‌کنند تا کاربران را راضی نگه دارند.

اجرای تحلیلی دشوار است؟

در صورت استفاده از اسکرول نامحدود در وب‌سایت خود، از Google Analytics یا هر ابزار تحلیلی دیگری نمی‌توانید استفاده کنید. برای ردیابی یک صفحه، لازم است برنامه تحلیلی خود را کدگذاری کنید که باید آن را به هزینه نگه‌داری و پیاده‌ه‌سازی اضافه کرد. اگر تحلیل به تنهایی مشکل‌ساز نبود مشکل دیگری در مورد اسکرول نامحدود وجود دارد و آن این است که بهینه‌سازی موتورهای جستجو را با مشکل روبه‌رو می‌سازد. . درحالی‌که روش‌های مقابله با این مسئله سئو وجود دارد، نباید بگذاریم در وهله اول اتفاق بیفتد.

مسیریابی مبهم است؟

مسیریابی به عنوان تجربه مهم کاربر، جزء اصلی وب‌‌‌‌سایت است. پیمایش نامحدود جریان عادی مسیریابی را مختل می‌کند. که روش خوبی نیست. تصور کنید می‌خواهید آیتمی را که در قسمت پایین صفحه قرار دارد بوک‌مارک کنید در این صورت باید کل صفحه بوک‌مارک شود در نتیجه کاربر مجبور است زمان زیادی را صرف اسکرول کردن کند تا در نهایت به قسمت موردنظرش برسد.

سختی استفاده از اسکرول‌بار

با اسکرول نامتناهی، حتی یک حرکت سبک از اسکرول می‌تواند باعث اختلال در فضای زیادی شود. برخی وب‌سایت‌ها بازدیدکنندگان را فریب می‌دهند بدین‌صورت که بازدیدکننده پایین می‌آید تا به پاورقی برسد اما صفحه مدام اسکرول می‌خورد که باعث بی‌اعتمادی کاربران می‌شود. مهم‌ترین دلیل استفاده نکردن از اسکرول‌بار این است که پیمایش سخت است. هدف از طراحی درک نیازهای کاربر و رساندن آنها به هدفشان است. اسکرول نامحدود کاربران را گیج می‌کند و به آنها کمکی نمی‌کند. در اینجا سؤالاتی وجود دارد که کاربران هنگام استفاده از اسکرول نامحدود از خودشان می‌پرسند:

چه زمانی اسکرول  پایان خواهد یافت؟ اسکرول کردن چه نتیجه ای دارند؟چقدر طول می‌کشد تا بتوان از آن عبور کرد؟ در اکثر وب‌سایت‌ها ، این سوالات پرسیده نمی‌شوند زیرا به یوزرها گروهی از صفحات نمایش داده می‌شود که می‌توانند از آن استفاده کنند. این امر به آنها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند زیرا می‌توانند مدت زمان لازم برای گذراندن در وب‌سایت را تخمین بزنند. صفحات کوچکتر خواندنشان آسان تر است در نتیجه شما را متمرکزتر نگه می‌دارند و هیچ‌یک از تجربیات منفی که اسکرول نامحدود به وجود می آورد، را ندارند. در واقع، هیچ تحقیقی وجود ندارد که بگوید مردم دوست ندارند روی آن کلیک کنند. برای بازدید از یک صفحه جدید باید لینکی ایجاد کرد تا کاربر بتواند از بقیه مطالب گذر کند. پس چرا اسکرول  بی نهایت را در وهله اول قرار دهیم؟

سختی استفاده از اسکرول بار

گمراه کردن کاربران

آنچه در وب می‌بینیم، بازتاب روش زندگی ما است. هرچیز نامتناهی با آنچه که دیده‌ایم یا شنیده‌ایم متناقض است. با استفاده از پیمایش نامحدود، اطلاعات زیادی به صورت عمودی نمایان می‌شوند که اندازه‌گیری آنها غیرممکن است که به نوبه خود می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. زیرا کاربر با اسکرول کردن نامتناهی راحت نیست. همچنین بازگشت کاربران به آیتم‌هایی که قبلاً بازدید کرده‌اند ، برای کاربران دشوار است. با Pagination حداقل می‌دانید که چگونه می‌توانید بر اساس شماره‌گذاری به صفحه موردنظر خود برسید. بعضی از کاربران عادت دارند تا آخر صفحه بروند تا ببینند چقدر محتوا وجود دارد در نتیجه اسکرول زیاد خشم‌شان را برمی‌انگیزد.

فرار از تله اسکرول مجاز نیست.

با استفاده از صفحه‌بندی، می‌توانید از صفحات خاصی رد شوید تا به صفحه قبلی یا بعدی که موردنظرتان است برسید. با پیمایش نامتناهی، شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید زیرا شما تنها با یک جریان محتوا رو‌به‌رو هستید. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم در صفحات با اسکرول زیاد، نه تنها قادر به رد کردن صفحات نیستیم، بلکه بوک‌مارک کردن صفحه هم بی‌معنی است.

بوک‌مارک کردن

بیشتر ما وقتی مشغله‌ کاری زیادی داریم ، کل مطالب را نمی‌خوانیم بنابراین صفحه موردنظر را بوک مارک می‌کنیم تا بعدا بقیه‌اش را بخوانیم. در سایت با اسکرول نامحدود عاقلانه نیست که برای یک قسمت از مطلب آن را بوک مارک کنید زیرا این کار برای کاربر معمولی ناامیدکننده، دشوار و غیرعملی است.

تجربه کاربری بد

اگر بازدیدکننده وب‌سایت شما به دنبال چیز خاصی است، انجام این کار با پیمایش بی‌نهایت غیرممکن است و این موضوع باعث ایجاد تجربه کاربری بدی می‌شود زیرا وقت کاربر را تلف می‌کند.هیچ روش مرتب‌سازی، فیلتر یا مسیریابی برای مشخص کردن محتوای خاص در این مورد وجود ندارد . برای مردم حفظ کردن شماره صفحه موردنظر راحت‌تر از اسکرول نامحدود به جلو و عقب است. صفحه‌بندی به کاربران لباس فرمان، می‌دهد در حالی که پیمایش بی‌نهایت آن را بی‌رحمانه از بین می‌برد.

نتیجه‌گیری:

اگر هنوز هم در مورد اینکه از پیمایش بی نهایت استفاده کنید یا نه مردد هستید، تنها چیزی که می‌خواهیم از شما بپرسیم این است که  آیا استفاده از اسکرول زیاد در وب‌سایت شما برایتان سودآور است نسبت به وقتی که صفحه‌بندی دارید؟ اگر جواب سؤال “بله” است، از آن استفاده کنید. اگر نه، این را بخاطر داشته باشید که چالش‌های طراحی و توسعه اپلیکیشن زیادی وجود دارد که با این موضوع در ارتباط هستند. پیشرفت‌های فناوری خیلی عالی است اما اگر به نفع شما کار نکند، از آنها صرف نظر کنید. اگر یک وب‌سایت تجارت الکترونیک هستید، حتی به استفاده از پیمایش بی‌نهایت فکر نکنید زیرا می‌تواند روی ترافیک و فروش فروشگاه شما تأثیر منفی ایجاد کند.

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search