دوره‌ طراحی

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

بازی‌ها در قلب ما جایگاه ویژه‌ای دارند. آنها به ما کمک می کنند یاد بگیریم، ماهر شویم و مهمتر از همه، به ما انگیزه زیادی برای انجام می‌دهند. در طول سال‌ها، ما یاد گرفته‌ایم که از ماهیت هیجان انگیز بازی‌ها برای کمک به ما در زندگی روزمره‌مان استفاده کنیم.

ترکیب عناصر بازی در خارج از محیط بازی به عنوان گیمیفیکیشن شناخته می شود. پیش از اختراع رایانه، این چیزی بوده است، اما عصر دیجیتال روح تازه ای به این عمل داده است.

در مقاله امروز، ما اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن بررسی خواهیم کرد و همچنین اصول و اهداف اساسی آن را بررسی خواهیم کرد.

گیمیفیکیشن چیست؟

علاقه انسان‌ها به بازی ها عمیق است. بازی‌ها طیف گسترده‌ای از نیازهای روانشناختی حیاتی مانند شایستگی و وابستگی را برآورده می کنند.

تا حدودی به همین دلیل است که صنعت بازی در اکوسیستم تجارت مدرن بسیار رونق دارد. هیجان پاداش‌های سریع و تکراری را برای ما فراهم می کند.

نگاهی به نمودار Statista در مورد محبوب‌ترین دسته های برنامه های اپل، جای تعجب نیست که بازی ها در بالای لیست هستند.

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

استفاده از تعاملات بازی مانند یک محیط غیر بازی نشان داده است که ما درگیر مسائل و اشتیاق بیشتر هستیم.

به طور طبیعی، این عمل در طول سال‌ها هم به عنوان بد و هم خوب مورد استفاده قرار گرفته است.

خوشبختانه کاربر محور بودن طراحی مدرن به ما این امکان را می دهد تا به تدریج از اقدامات مضر بازی سازی کنار بگذاریم.

امروزه طراحان تجربه کاربر از بازی ها برای پرورش رفتارهایی استفاده می کنند که به نفع کاربر نهایی است و به طور بالقوه کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد.

از همه مهمتر ، گیمیفیکیشن یک مفهوم باینری یا یکپارچه نیست. بر اساس نیاز محصول و کاربران، می تواند در درجه ثبت شود.

علاوه بر این، گیمیفیکیشن به خودی خود هدف نیست. بلکه ابزاری قدرتمند است که می تواند تأثیر بسزایی در کیفیت تجربه کاربری شما داشته باشد.

سادگی بازی آن را قطع نمی کند

ابزاری که در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم دارای رهنمودهایی است که باید قبل از استفاده از آنها آگاهی داشته باشیم.

همین مورد در مورد گیمیفیکیشن صدق می کند، برای افزایش درگیری و حفظ آن باید درست انجام شود.

در غیر این صورت، در نهایت فقط یک عنصر تزئینی در رابط کاربری شما خواهد بود که هیچ هدف واقعی ندارد.

ایده پشت تمرین “فقط” ایجاد مجدد یک بازی نیست. همه چیز در مورد تمرکز بر پارامترهایی است که کاربران شما به آنها اهمیت می دهند.

برای اینکه گیمیفیکیشن کارساز باشد، سازمان‌ها باید از اعتماد و انگیزه استفاده کنند. اگر پارامترهایی را بازیابی کنید که پایگاه کاربری شما برای آنها مهم نیست، انجام این کار می تواند یک کار دشوار و مسلماً بی فایده باشد.

عناصر بنیادی:

در هسته اصلی خود، گیمیفیکیشن بر اساس سه مفهوم نسبتاً ساده ساخته شده است: اهداف، پاداش ها و رقابت.

اجازه دهید آنها را به طور خلاصه بررسی کنیم.

اهداف : ایجاد اهداف مشخص به ما امکان می دهد نقاط عطف روشنی برای کاربران تعیین کنیم. این یک راهنمای مشخص در مورد آنچه برای رسیدن به پاداش به دست می آورند فراهم می کند.

رقابت : در یک تجربه بازی سازی به خوبی طراحی شده ، علاقه به رقابت ما را به سمت عملکرد بهتر سوق می دهد. این یک کیفیت قدرتمند درگیر کردن یک شخص است بدون اینکه بخواهد مانع مخالفانش شود.

با وجود این سادگی ظاهری ، ایجاد یک تجربه گیمیفیکیشن معنی دار می تواند چالش برانگیز باشد. اطمینان حاصل کنید که زمان کافی را برای طراحی یک استراتژی منسجم اختصاص دهید که هم به نفع کاربر باشد و هم به محصول.

از گیمیفیکیشن بد به خوب تا عالی:

بیایید نگاهی سریع به یک استراتژی گیمیفیکیشن فرضی برای یک محصول fintech بیندازیم تا درک عمیق‌تری از اینکه کدام یک از گیمیفیکیشن‌ها سنگین است و کدام یک خیر ، درک کنیم. بگذارید بگوییم آنها با اعطای امتیاز به کاربران خود برای اقدامات خاص در محصولات ، به دنبال شرکت در مشارکت بیشتر هستند.

نمونه ای از گیمیفیکیشن بد تنها اعطای امتیاز به کاربران برای انجام نقل و انتقالات بانکی است. گرچه این سناریو جایزه دارد، اما برای اقداماتی که برای کاربر بسیار کم اهمیت است دریافت می شود.

یک روش خوب این است که امتیازاتی برای مشارکت در حساب پس انداز آنها در اختیار کاربران قرار دهید. در این سناریو، کاربر به دلیل فعالیتی که مستقیماً به درد او می خورد پاداش می گیرد. در نتیجه، این محصول می تواند از این احساسات برای تحریک علاقه کاربران استفاده کند.

یک استراتژی عالی در این مورد چگونه است؟ ارائه امتیاز به کاربران برای مشارکت در حساب پس انداز آنها شروع خوبی بود. بیایید بر این اساس کار کنیم این محصول همچنین می تواند نشان هایی برای مطالعه منابع آنها در زمینه سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بودجه فراهم کند. یک جدول رده‌بندی با فعال ترین کاربران می تواند رقابت و تعامل را بیشتر تحریک کند.

 

تاکتیک‌های گیمیفیکیشن:

در اینجا خلاصه ای سریع از تاکتیک‌های گیمیفیکیشن آورده شده است که ما در تهیه این مقاله در لیست کوتاه قرار داده ایم. بیایید هر یک از آنها را تجزیه و تحلیل کنیم، در حالی که نگاهی به چند نمونه بازی واقعی می اندازیم که توسط برخی از محصولات موفق در بازار استفاده شده است.

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

چالش‌ها و خطوط:

اولین مثال ما Duolingo است. Gamification در صنعت آموزش الکترونیکی تقویت کننده تعامل نسبتاً محبوب است. وقتی صحبت از آموزش می شود، قوام مهم است. این برنامه امتیازات تجربی را برای تکمیل چالش‌ها و رگه های روزانه در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

امتیاز و ارز درون برنامه:

روش دیگر درگیر کردن کاربرانتان تهیه ارز یا امتیاز درون برنامه‌ای است که با پیشرفت کسب می کنند. این ارز دو هدف اصلی دارد : بازتاب وضعیت یا امکان مبادله آن با کالاهای فیزیکی یا دیجیتال.

به عنوان مثال، سیستم نقطه Reddit شاخصی از کیفیت پست‌های شما و سهم کلی شما در انجمن است.

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

نشان‌ها و برچسب‌ها:

هدف در پشت نشان‌ها و برچسب ها نشان دادن این است که شخصی به نتیجه ستودنی رسیده است. آنها راهی عالی برای بیدار کردن احساس موفقیت هستند. گفته شد، ایجاد نقاط عطف معنادار برای کاربران مهم است، تا این جوایز مهم باشند.

در اینجا مثالی از نحوه تلاش Tripadvisor برای پاداش دادن به کاربران خود برای انجام اقدامات مفیدی مانند بازبینی هتل‌ها آورده شده است.

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

مدیران و تعاملات اجتماعی:

انسان‌ها حیوانات اجتماعی هستند. ما اعتبار اجتماعی را ارزیابی می کنیم، اما برای رقابت کمی نیز ارزش قائل هستیم. گنجاندن تعاملات اجتماعی در استراتژی گیمیفیکیشن شما برای افزایش تعامل حیاتی است.

Endomondo ، یک شبکه تناسب اندام اجتماعی، به کاربران اجازه می دهد تا نسبت به تعهدات و عملکردهای دیگران واکنش نشان دهند.

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

نوار پیشرفت:

مردم دوست دارند پیشرفت خود را پیگیری کنند. این نشانه تغییر و پیشرفت است.‌میله های پیشرفت به ویژه به همین دلیل انگیزه‌های بزرگی هستند ، بلکه به این دلیل که از ناقص بودن بدمان می آید. داشتن یک نوار پیشرفت نیمه پر، کمی تحریک کننده است و اغلب ما را به سمت پر کردن آن سوق می دهد.

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

جوایز ، کالاهای قابل جمع آوری و دستاوردها:

اصول و تاکتیک‌های تجربه کاربری در گیمیفیکیشن

فراهم آوردن مجموعه گسترده ای از کالاهای جمع آوری شده برای کاربران می تواند انگیزه قدرتمندی برای انجام یکسری وظایف باشد.

در زیر نمونه ای از گواهی صادر شده توسط آکادمی HubSpot وجود دارد. این می تواند به عنوان یک مجموعه قابل واگذاری باشد که کاربر می تواند در نمایه لینکدین یا سایر صفحات مربوطه نمایش دهد.

مثال جالب دیگر ، لیست دستاوردهای Monobank است. این تجربه بانکی را برای کاربر جذاب‌تر می کند.

نتیجه:

به راحتی می توان گفت که بازی‌سازی می تواند تعامل کاربران شما با محصول شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

با این وجود، تأکید بر اینکه باید به درستی انجام شود نیز ضروری است. صرفاً یک تجربه دیجیتالی بازی کردن کافی نیست.

ضروری است که اقداماتی را که برای کاربر مهم هستند، بازی کنیم، و مهمتر از همه، این اقدامات نیاز به ارتقا عادت‌های سالم و مفید دارند.

 

منبع: adamfard.com

آکادمی آژانس طراحی دایره

آموزش طراحی در آژانس طراحی دایره شامل بوت‌کمپ طراحی ۰ تا ۱۰۰، طراحی تجربه کاربری، طراحی تعاملی، طراحی دیزاین سیستم، رنگ و تایپوگرافی و…

به اشتراک‌گذاری در

لوگو سایت

آژانس طراحی دایره

Search