تفاوت های رابط کاربری و تجربه کاربری
تجربه کاربری و رابط کاربری ، دو عامل مهم در طراحی یک وبسایت یا یک صفحه هستند که با هم رابطه ی تنگاتنگی دارند ، در ادامه ی این مقاله به تفاوت های UI و UX با مثال های جذاب میپردازیم. ابندا پیشنهاد میشود این مقاله کوتاه را مطالعه کنید سپس به خواندن باقی مقاله بپردازید.
مثال رابط کاربری و تجربه کاربری – پختن کیک شکلاتی!
برای پختن بهترین کیک شکلاتی هر دو طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری لازم است. نه اصلاً شوخی نمیکنم. برای شروع شما نیاز به دستور پخت، مواد اولیه، لوازم آشپزخانه و یک فر دارید. سپس باید مواد را با هم مخلوط کنید، بپزید، برش دهید، در بشقاب سرو و میل کنید.
اما کدام بخش از این فرآیند رابط کاربری وکدام بخش تجربه کاربری است؟ فرآیند پختن کیک شکلاتی تجربه کاربری میباشد و فرآیند سرو کردن آن در بشقاب همان رابط کاربری است.
اما در مورد خوردن کیک چطور؟ این مرحله همان تجرب کاربری است و تنها در مواردی استثنا بوجود میآید. ممکن است کسی که کیک را میخورد تجربه متفاوتی از کیک شکلاتی داشته باشد، بسته به اینکه کیک را داخل ماهیتابه سرو کنید یا در یک بشقاب شیک و زیبا. من با قاطعیت می گویم که بله، گزینه دوم مقبولتر است.
در این مقاله من پنج تفاوت بین رابط کاربری و تجربه کاربری را با شما در میان میگذارم. به این امید که در پایان مقاله، شما درک درستی از هر دو طرح داشته باشید. البته باید از قبل توضیح بدهم که همانطور که شما با ویژگیهای منحصر به فرد هر دو طرح آشنا میشوید، ممکن است تحت تأثیر شباهتهای میان آن دو نیز قرار بگیرید.
با توجه به پیش زمینه ی ذکر شده ، بیایید نگاهی اجمالی به تفاوتهای بین این دو طرح بیاندازیم .
طراحی تجربه کاربری فرآیندی است که به وسیله آن یک نیاز یا ضرورت شناسایی میشود. سپس طرح فرضی اولیه زده میشود ،که بعداً از طریق بررسی و آزمایش مورد تأیید یا عدم تأیید قرار میگیرد. وقتی که هر دو مدل تجاری و گزارش ارزیابی مورد تأیید قرار گرفت، محصول تولید میشود.
شما میتوانید طراحی رابط کاربری را همانند نمونه زیر مورد بررسی قرار دهید :
طراحی رابط کاربری = طرح بصری + طرح تعاملاتی
طرح بصری شامل شکل ظاهری و حس حال موجود در سایت، خصوصیات و برند میباشد. طرح تعاملاتی، روش برقراری ارتباط مردم با سایت شما است. وقتی شخصی یک دکمه را روی سایت شما کلیک میکند، اینکه دکمه به طور قابل توجهی تغییر کند باعث میشود که آنها متوجه موفق بودن یا نبودن آن شوند.
اگر چه هر دو طرح به صورت تعاملاتی طراحی شده اند، اما شما می توانید تجربه کاربری را به عنوان طرح تعاملات ماکرو و رتابط کاربری را به عنوان طرح تعاملات میکرو در نظر بگیرید.
نظر طراح نیک بابیچ: رابط کاربری و تجربه کاربری
» بهترین طرح دو فاکتور را با هم دارد: ویژگیها و جزئیات. ویژگیها شامل مواردی است که بازدید کنندهها را به سمت طرح شما می کشاند. و جزئیات آن مواردی است که آنها را در سایت شما نگه می دارد. »
طراح تجربه کاربری نحوه بازدید کاربران را از سایت طراحی میکند. برای مثال مراحلی که یک کاربر برای ثبت نام در خبرنامه شما باید طی کند. چه مراحلی را باید پشت سر بگذارند و چگونه متوجه شوند که موفق بوده است؟
سپس ادامه طرح به طراح رابط کاربری واگذار میشود. این طراح، طرح را بازبینی و ویرایش میکند و با تأکید بر طرح اصلی، سر نخ مورد نیاز کاربران را در اختیار آنها قرار میدهد تا در خبر نامه سایت با موفقیت ثبت نام کنند.
محصول : یک محصول که برای مشتری های مورد نظر شما با ارزش خواهد بود، با بررسی مدت ماندگاری محصول مورد تأیید قرار میگیرد.
یکبار دیگر نحوه استفاده کاربر و ساختار اولیه آن طرح زده میشود و سپس تست میشود. فرآیند زیبا و شکیل ساختن طرح به عهده ی طراح رابط کاربری است که شامل انتخاب طرح رنگی میباشد که برای استفاده جذاب و ساده خواهد بود. به هر حال انتخاب رنگ، فن چاپ و تعاملات بر اساس سلیقه شخصی طراح نیستند بلکه بر مبنای دلایل شخصی افرادی است که طراحان تجربه کاربری این طرح را برای آنها در نظر گرفتهاند. به این ترتیب طراحان رابط کاربری یک سری طرح بصری را اجرا میکنند که به عنوان راهنمای کاربر مورد استفاده قرار میگیرد و به کاربران این امکان را میدهد که از نحوه انجام کار و زمان درست آن مطلع شوند تا به اهداف خود برسند.
یک طرح خوب، یک موضوع را در هر صفحه پر رنگ میکند که به کاربر این امکان را میدهد از جایگاهش در سایت آگاه باشد و اینکه آنها در هر لحظه چه کاری می توانند انجام دهند. طراح این کار را با استفاده از یک سری قراردادها و الگوهایی که کاربران از قبل با آن آشنا هستند، انجام خواهد داد. این الگوها به عنوان سرنخهایی برای کاربران عمل میکند تا آنها بدانند که قصد دارند به کجا بروند.
تجربه کاربری ارتباط حسی ایجاد میکند
مردم برای انجام کاری از سایت شما بازدید میکنند، برای مثال تحقیق در مورد بهترین نوع سگ برای زندگی در یک آپارتمان کوچک یا پرداخت مالیاتشان. البته مورد اول جالبتر است. به هر حال، در هر دو مورد آنها با یک هدف خاص از سایت شما بازدید میکنند.
اکنون طراح تجربه کاربری افراد دوستدار سگ را مورد بررسی قرار میدهد و سعی بر تشخیص اولویتهای آنها دارد. وقتی که برای انتخاب دوست پشمالوی خود به کمک نیاز دارند چه چیزی برای آنها با ارزش یا مورد نیاز است؟ بنابراین آنها برای درک این مطلب شروع به کار میکنند، سؤالاتی را طرح میکنند، دیدگاه مردم را بررسی میکنند، با مردم مصاحبه میکنند. سپس طرح اولیه را می زنند و آن را مورد ارزیابی قرار میدهند.
اول طراحی تجربه کاربری انجام میشود و سپس طراحی رابط کاربری
چگونه طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری در پروسه طراحی با هم کار میکنند؟
معمولاً طراحی تجربه کاربری همان تحقیق اولین قدم برای ساخت یک محصول یا اپلیکیشن است. طراحان تجربه کاربری تحقیقات زیادی برای تأیید یا عدم تأیید ایده اولیه محصول و همچنین راهنمایی در مورد تکمیل محصول اولیه انجام می دهند. وقتی که بعد از چندین بار بازبینی طرح اولیه زده و بخش زیادی از کار انجام شد ، طراح رابط کاربری وارد عمل میشود و بعد از نگاهی اجمالی به طرح شروع به کار روی جلوههای بصری و تعاملات میکرو میکند.
به هر حال ، این فرآیند همیشه به صورت خطی انجام نمی شود و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد .مثلاً:
- چه کسی طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری را به عهده می گیرد؟
- آیا فقط یک نفر آن طراحی را انجام میدهد یا شخص و گروه دیگری؟
تجربه کاربری از طریق محصولات، روابط و خدمات به کار گرفته میشود و این جمله حاکی از این است که طراحی تجربه کاربری تنها به رابط کاربری گرافیکی کامپیوترها، تبلتها و دستگاههای موبایل محدود نمی شود. این تعاملات را در بسیاری از محصولات مثل ساعت ها، ماشینهای شستشو، داشبورد اتومبیلها، ماشین آلات خرید و فروش، کیوسکهای بلیط فروشی و بسیاری دیگر میبینیم.
اخیراً در مورد یک اپلیکیشن در دستگاههای آیفون خواندم که در اتومبیل را باز میکند. این نوع از طرحها وقت و هزینه زیادی را صرف میکند، چرا که می توانیم با استفاده از کلیدمان به آسانی در اتومبیل را باز کنیم. هر طرحی چه به منظور رابط و چه برای تجربه طراحی شود، ما باید مراقب باشیم تا کاربرانمان را در بطن روند طراحی مان قرار دهیم.
جدا سازی رابط کاربری و تجربه کاربری
تقریباً غیر ممکن است که رابط کاربری را از تجربه کاربری جدا کنیم و بالعکس.
به هر حال اگر ما سعی بر این کار داشته باشیم، به این نتیجه می رسیم که:
- طرح تجربه کاربری به کاربران کمک میکند که کارهای مهمشان را از طریق سیستم عاملها و خدمات انجام دهند.
- طرح رابط کاربری تعاملات متقاعد کننده و خوشایندی در ارتباط با افراد فراهم میکند.
حالا شما کمی از تفاوت های بین زباط کلربری و تجربه کاربری را میدانید.
و اما در مورد آن کیک شکلاتی…
شما تمایل دارید که چگونه پخته و سرو شود؟
من دوست دارم کیک من کاملاً پخته شود. روی کیک ترد و داخلش شکلاتی و چسبناک باشد. و در یک بشقاب شیک با کمی پودر شکر، یک برگ نعنای سبز خوشرنگ و یک تمشک سرو شود.
چرا که یکی بدون دیگری اصلاً خوب نیست .
اگر شما تمایل دارید در مورد رابط کاربری و تجربه کاربری بیشتر بدانید، نگاهی به این لینک بیاندازید، و البته فراموش نکنید که قسمت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری آن را بررسی کنید.