بررسی و هدف
]در حوزه تجربه کاربری، ما در سال جاری بسیار شاهد آن بودهایم که پس از انتخاب و به اشتراک گذاری ۱۹۲۶ لینک با ۱۸۹۴۸۹ طراح در سرتاسر جهان، گرایش اندکی نسبت به آنچه که درصنعت تجربه کاربری در مورد آن نوشته، صحبت و فکر شده است وجود دارد.
در اینجا آنچه از تجربه کاربری در سال ۲۰۱۸ انتظار میرود را بررسی میکنیم.
حرف ما
امسال در صنعت تجربه کاربری سال بسیار شلوغی بوده است. ما مفاهیم تجربه کاربری را هر هفته از طریق ایمیل، مدیوم، یو اکس تو دی، چت بات خودمان و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتیم و همچنین تعداد محدودی از پروژه های جانبی را به انجام رساندیم از جمله اینکه چرا چت بات خیلی مورد پسند کاربران واقع نشد و یا بررسی کاملتر وضعیت تنوع در طراحی را مد نظر قرار دادهایم.
البته در کنار همه این موارد ساختن جامعه طراحی که به آن معتقد هستیم، مد نظر بوده است.
ما همواره به دنبال تکامل تجربه کاربری در سال ۲۰۱۸ بوده ایم. اما در عین حال نگاهی به گذشتهمان میاندازیم، وضعیت حال حاضرمان را بررسی میکنیم و به پیش بینی آنچه که در آینده در انتظارمان است میپردازیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.
مرگ و تولد دوباره تجربه کاربری
به عنوان طراح همیشه در تلاش بوده ایم تا در تصمیمگیریهای استراتژیک از همان ابتدا حضور داشته باشیم و اکنون ما صاحب جایگاه هستیم. ما قصد داریم در ارتباط با این موضوع چه کاری انجام دهیم؟
در اینجا لیستی از بهترین روشها را تهیه کردهایم، اما مطمئن نیستیم که کدام روش برای استفاده در سایت شما مناسب است. بنابراین فقط از مجموعه الگوها پیروی کنید. آیا عنوان صفحه اصلیتان الهام بخش نیست؟ این موضوع را به تست A/B بسپارید. طی چند سال اخیر طرح تجربه کاربری توجه زیادی را از جانب کمپانیها و رسانهها به خود جلب کرد اما بخش قابل توجهی از روشهای آن، تبدیل به یک روش صرفاً مصرفی شده است. یا آنطور که افراد بدبین میگویند، تجربه کاربری مرده است.
در گزارشات روند کاری سال ۲۰۱۶، ما متوجه شدیم که طراح تجربه کاربری بودن، یعنی نافذ و تأثیرگذار بودن که این طرز فکر خیلی زود محو شد. تا سال ۲۰۱۸ این دگرگونیها به ثبات رسید. انواع سیستم عاملها و کانالهایی که برای ایجاد یک مجموعه جدید از مهارتها، روشها و ساختار دانش طراحی میکنیم برای این است که فراتر از آنچه که طراحان وبهای قدیمی و رابط کاربری انجام دادهاند برویم.
مقالات کلیک_ بایت_ وای در مورد افت ارزش طرح تجربه کاربری میتواند موجب نگرانی و اضطراب طراحان در مورد حرفهشان بشود. اما اگر شما به اندازه کافی در این صنعت فعالیت کرده باشید، به احتمال زیاد شاهد این امر در گذشته نیز بودهاید. از “وب مسترها” گرفته تا “معمار اطلاعات” تا “طراح تعاملات” تا “طراح تجربه کاربری”. ما همیشه قادر به مناسبسازی کارهای خود هستیم و حضورمان را پر رنگ میکنیم مادامی که مأموریتمان ایجاد تجربیات مفهومی برای کاربران است.
آنچه که اکنون میبینیم خیلی متفاوت نیست. دانش ما در حال تکامل، بودجهها رو به افزایش و چشمانداز طراحی پیچیدهتر و رقابتیتر میشود.
قطعاً روش انجام کار در سال ۲۰۱۹ بسیار متفاوت از آنچه که در سال ۲۰۰۸ انجام میدادیم، خواهد بود.
همانطور که عنوان “طراح تجربه کاربری” شروع به محو شدن کرد، ما شاهد ابداع روشهای جدید طراحی و تخصصی شدن شیوههای آن شدیم.
- برخی از طراحان به دنبال رشتهها و تکنولوژیهای جدید هستند مانند واقعیت مجازی، طراحی مکالمه، ارتباط صوتی
- برخی دیگر بر جنبههای تخصصیتر صنعت طراحی متمرکز میشوند مانند طراحی حرکتی، فن چاپ، نگارش تجربه کاربری
- برخی دیگر از طراحان، در حال به روز کردن عناوین خود برای طراحان تولیدی هستند و حوزهکاری خود را از طراح تعاملی فراتر بردهاند تا تمرکز بیشتری بر استراتژی تولید و تجارت داشته باشند.
سیر تحولات طراحی تجربه کاربری نسبت به طراحی تولید در سال ۲۰۱۸ شتاب گرفت. همانطور که مسئولیتمان در شرکت بیشتر میشود نقشمان پر رنگتر و نیاز به آگاهی و دانش بیشتر در زمینه تجارت و استراتژی طراحی اجتنابناپذیر شده است.
احساس راحتی با زبان صاحبان کسب و کارها اولین قدم است. ما باید بتوانیم با همتایان تجاری خود در مورد سی آر ام، متریک، ای بی آی تی دی ای، هدفگیری دوباره، مدلهای پر بازده، بازاریابی موتور جستجو، صفحات پاسخدهی مستقیم، صحبت کنیم. حتی فراتر از آن ما باید بدانیم که کی و کجا نقش تجاری خود را ایفا کنیم.
ارائه طرح آسمان آبی، ممکن است به صورت نظری عالی باشد اما اگر از دیدگاه تجاری امکانپذیر نباشد، نباید در جایی که بیشترین وقت خود را سرمایهگذاری کردهاید، به کار گرفته شود.
“بهبود شرایط زندگی افراد از طریق طراحی”، به نظر میرسد موضوع عالی برای قرار دادن در پروفایل مرتبط به خودتان باشد اما این طراحی باید مضمون تجاری داشته باشد.
سال ۲۰۱۸، سالی خواهد بود که طراحان با تلاش فراوان میآموزند ویژگیها، صفحات و تجربیاتی که آنها طراحی میکنند، مدبرانه و مفید باشد. البته این موضوع زمانی قابل قبول است که بدانیم هنرمند نیستیم و تنها عضوی از یک کسب و کار هستیم.
طراحی برای عصر مدرن
تجربه رسانههای اجتماعی در دوره کنونی، انتظارات مردم را در مورد زمان مورد نیاز برای مرتفع کردن نیازهایشان از طریق محصولات و خدمات موجود تغییر میدهد. و اینکه چگونه این تجربیات بر محصولاتی که امروزه با آنها کار میکنید، تأثیر میگذارند؟
پخش زنده در شبکههای اجتماعی به سرعت رو به رشد است. برنامه اسنپچت همه چیز را روی نقشه قرار میدهد و به شما امکان دنبال کردن دوستانتان را در هر لحظه میدهد. سیستمهای پیامرسانی از واتس آپ گرفته تا اینترکام، به کسب و کارها امکان گفتگوی واقعی و اتوماتیک با مشتریانشان را در هر لحظه میدهد. محدودیتهای ابزاری، زیرساختها و مرزهای جغرافیایی که سابقاً ارتباط را محدود میکرد یا به تعویق میانداخت، از بین رفتهاند. تنها شرط این برنامهها این است که هماکنون به اشتراک بگذارید و به صورت زنده پخش کنید.
چرا من باید از یک موزه دیدن کنم اگر قانون محدودیت استفاده از دوربین به من اجازه ندهد که تجربهام را با دوستان به اشتراک بگذارم؟ چرا باید در تعطیلات فقط در کنار یک دوست باشم در حالی که میتوانم در آن واحد از طریق اسنپچت با همه آنها در ارتباط باشم.
به زودی تمام مکانها در شهرها، تحت پوشش وایفای قرار میگیرند. اینستاگرام رستورانها را ترغیب میکند تا رنگی، جذاب و مقاومت ناپذیر باشند.
تکنیک واقعیت افزوده، چشم انداز فضای شهری را بر اساس خواست شما طراحی میکند. دلها، لبخندها، و صدای دستها رنگ واقعیت به خود میگیرد. و بازخوردها و تأییدهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که ما سابقاً در انتظار آن بودیم.
انتظارات به سرعت تغییر میکنند
ارائهدهندگان خدمات بهداشتی در حال حاضر قرار ملاقاتهایی را تنظیم میکنند که ممکن است تنها پنج دقیقه تأخیر داشته باشد.
برنامههای دوستیابی آنلاین، افراد را به سرعت به هم مرتبط میکنند، مرزهای اجتماعی را از بین میبرد و آمار عشاق را تغییر میدهد. انتظار میرود که دولت اطلاعات مورد نیاز و حیاتی را بلافاصله و با شفافیت در اختیار کاربران قرار دهد.
متأسفیم جزو اولین کسانی هستیم که خبر را شرح میدهیم. اما کاربران انتظار همان حد از به روز بودن را از محصولات یا خدمات دارند که شما در حال حاضر روی آن کار میکنید. انباشتگی نامحدود محصولات و درخواستهای احتمالی که هرگز مرتفع نمیشوند، میتوانند اعتبار برند شما را از بین ببرند و کاربرانتان را آزرده خاطر کنند. کسب و کارها نیاز به دگرگونی اساسی دارند تا ارزشها را هر چه سریعتر و شفافتر به کاربران منتقل کنند.
این انتظارات نیز در همه کانالها جریان دارد. اگر شرکت شما در اسنپچت صفحه دارد باید به روز باشد و به سوالات کاربران پاسخ دهد.
اگر وب سایت شما یک چت بات داشته باشد، باید بداند که چه زمانی کاربران را به یک نماینده خدمات مشتری انتقال دهد تا بتواند خدمات بهتری ارائه دهد.
در سال ۲۰۱۸، ما مجبور شدیم به عقب برگردیم و نگاهی به اکوسیستم کلی که برندها و کاربران به اشتراک گذاشتهاند بیاندازیم تا مشخص شود که چگونه کسب و کارها هنوز هم میتوانند به هم مرتبط باشند.
مردمشناسان، فرهنگشناسان و متفکران خدمات طی دورههایی این رویکردهای رفتاری را مورد بررسی قرار دادهاند.
به عنوان یک طراح، چگونه این تفکرات را در محصولی که در حال کار بر روی آن هستید، اجرا میکنید؟
مناظرات جهانی بر سر پذیرش فرهنگی، تنوع و وضعیتی که رسانهها را در بر گرفته است در سال ۲۰۱۷، این موضوع را در شرکتهای طراحی نیز مطرح کرده است و تنها تعداد کمی از آنها شروع به فعالیت کردند.
سال ۲۰۱۷، سال رسوایی جنسی در سیلیکون ولی بود. سالی که مهندسان یادداشتهای ظالمانهایی را در مورد چگونگی استفاده ابزاری از زنان مطرح کردند. سالی که دنیا به اهمیت یکدلی در تجارت و فراتر از آن توجه کرد.
خوشبختانه طراحان تجربه کاربری برای طراحی همدلانه آموزش دیدهاند. دلیل اصلی بهوجود آمدن طراحی کاربر محور به عنوان یک رشته تحصیلی این است که ضرورتاً مخاطبان محصولات، از طراحانی که آن طرحها را خلق میکنند، متفاوت هستند. آنها سن، جنسیت، اعتقادات مذهبی، زمینههای فرهنگی و دیدگاههای سیاسی متفاوتی دارند. آنها از شهرها یا کشورهای گوناگونی هستند اما آنچه که اهمیت فراوانی دارد این است که آنها از نظر فکری کاملاً با شما متفاوت هستند.
طراحی کاربر محور و اولویت اصلی آن مبنی بر مشارکت کاربران در فرآیند طراحی بوجود آمد تا شکافهای موجود بین تولیدکنندگان و استفادهکنندگان از محصولات را کاهش دهد. در واقع تجربه کاربری راهی برای پر کردن فاصلهها بین مردم است.
شما میتوانید با استخدام یک تیم طراحی متفاوت مانع از ایجاد فاصله شوید. این امر نیاز به جستجوی کاربر را برطرف نمیکند اما داشتن یک تیم جمعی میتواند به ما اطمینان دهد که دیدگاههای مختلف را مد نظر گرفتهایم.
طراحان با دیدگاه بین نژادی یا مختلط هنگام بازبینی مجموعهایی از ایموجیها میتوانند دستانشان را بالا بگیرند.
ما در مورد تنوع طراحی در مجله تجربه کاربری دیزاین در سال ۲۰۱۷، به اندازه کافی نوشتهایم. در واقع ما انتشار همه مجلات را به مدت یک ماه متوقف کردیم تا تمرکز بیشتری بر مقالهایی که چگونگی ایجاد تنوع در طراحی را مورد بررسی قرار میدهد، داشته باشیم.
در سال ۲۰۱۷، شرکتهای پیشرو در تفکر، اقدامات ملموستری را نسبت به تیمها ، فرآیندها و روشهای متداول انجام دادهاند: ایر بی ان بی، یک ابزار آماده برای طراحی تجربیات فراگیر را راهاندازی کرد. مایکروسافت یک چارچوب کلی برای طراحی اعلام کرد.
فرصتی برای اندیشه: چه میشود اگر پروژه بعدی شما تمرکز کمتری بر تغییرات طراحی داشته باشد و بیشتر در مورد اقدام به یک صنعت طراحی فراگیر صحبت کند؟
بیایید سال ۲۰۱۸، را سالی بسازیم که تنوع و گنجایش تنها یک موضوع در کنفرانسهای طراحی یا کلمات کلیدی در یک اسلاید، یا جعبهایی که توسط منابع انسانی، مورد بررسی قرار میگیرد تا بهوسیله شرکتهای طراحی و تیمها در هر کجا به کار گرفته شود، نیستند.
شما چه کاری در مورد آن انجام میدهید؟